موانع راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی در زمان فروپاشی شبکه
تعداد صفحات : ۱۴۵ | قابل ویرایش
مهمترین هدف مجموعه صنعت برق تامین برق با کیفیت عالی (ولتاژ نرمال- فرکانس نرمال- تداوم برق) مشترکین می باشد.
فهرست صفحه
پیشگفتار………………………………………………………………………………………………………………… ۱
۱-۱-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. ۲
۲-۱-پایداری ولتاژ……………………………………………………………………………………………………. ۲
۱-۲-۱-تعریف پایداری ولتاژ ……………………………………………………………………………………. ۳
۱-۲-۲-دسته بندی پایداری ولتاژ……………………………………………………………………………….. ۴
۱-۲-۳-تحلیل پایداری ولتاژ…………………………………………………………………………………….. ۵
۱-۳ – ناپایداری ولتاژ در سیستم های قدرت……………………………………………………………… ۶
۱-۳-۱-فروپاشی ولتاژ در سیستم های قدرت…………………………………………………………….. ۷
۱-۳-۲-ناپایداری ولتاژ……………………………………………………………………………………………. ۸
۱-۴-کنترل فرکانس……………………………………………………………………………………………….. ۱۲
۱-۵-کنترل فرکانس و ولتاژ……………………………………………………………………………………… ۱۲
۱-۶-بارزدایی بهینه با در نظر گرفتن دینامیک با ژنراتور ……………………………………………… ۱۵
۲-۱-نمونه ای از فروپاشی شبکه سراسری ایران………………………………………………………… ۱۸
۲-۲-تحلیل فروپاشی شبکه سراسری ایران در تاریخ ۳۰/۲/۸۰……………………………………. ۱۹
-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… ۱۹
۲-۳-مشخصه های عمومی شبکه سراسری ایران………………………………………………………. ۲۰
۲-۴-شرایط شبکه سراسری……………………………………………………………………………………… ۲۰
۲-۵-توالی و چگونگی پیشرفت فروپاشی………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۶-تحلیل فروپاشی……………………………………………………………………………………………… ۲۲
۲-۶-۱-ارزیابی تغییرات فرکانس…………………………………………………………………………….. ۲۲
۲-۶-۲-تحلیل پایداری ولتاژ……………………………………………………………………………………. ۲۳
۲-۶-۳-تحلیل و ارزیابی ، فروپاشی مناطق مختلف جزیره……………………………………….. ۲۵
۲-۷-دلایل اصلی وقوع بلک اوت در آمریکای شمالی………………………………………………… ۲۷
۲-۷-۱-مقدمه……………………………………………………………………………………………………… ۲۷
۲-۷-۲-چه چیزی باعث وقوع بلک اوت شد؟……………………………………………………………. ۲۸
۲-۸-ضریب قدرت بار و توان راکتیو…………………………………………………………………………. ۲۹
۲-۹-رله ناحیه ۳……………………………………………………………………………………………………. ۳۱
۳-۱-سیستم راه انداز واحد گازی و نحوه راه اندازی خوی…………………………………………… ۳۹
۳-۲-شرح موتور راه انداز و مشخصات فنی آن………………………………………………………… ۴۰
۳-۳-مشخصات فنی موتور راه انداز (کرنک)……………………………………………………………. ۴۰
۳-۴-اولویتهای استارت دیزل…………………………………………………………………………………. ۴۰
۳-۵-جریان راه اندازموتور راه انداز (کرنک)………………………………………………………………. ۴۱
۳-۶-استارت واحدهای گازی و مراحل آن……………………………………………………………….. ۴۳
۳-۷-نحوه پارالل کردن واحد گازی استارت شده با شبکه………………………………………….. ۴۹
۴-۱-مقدمه………………………………………………………………………………………………………….. ۵۱
۴-۲-تأثیر واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی خوی……………………………………………….. ۵۳
۴-۳-تأثیر بخش بخار نیروگاه خوی در شبکه های فوق توزیع آذربایجان………………………. ۵۳
۴-۴-نقش نیروگاه خوی در نرمال سازی شبکه ………………………………………………………… ۵۴
۴-۵-علل فروپاشی شبکه در سال ۱۳۸۰ در ایران…………………………………………………….. ۵۴
۴-۶-نحوه پایداری شبکه در مواقع فروپاشی سال ۸۰و نقش اساسی نیروگاه خوی……… ۵۵
۵-۱-پروژه ایجاد قابلیت بلک استارت کردن در نیروگاه سیکل خوی…………………………….. ۵۷
۵-۱-۱-تأمین توان……………………………………………………………………………………………….. ۵۷
۵-۱-۲-اتصال به نیروگاه……………………………………………………………………………………….. ۵۷
۵-۱-۳-کنترل نیروگاه……………………………………………………………………………………………. ۵۸
۵-۱-۴-حالتهای انتخابی………………………………………………………………………………………… ۵۹
۵-۲-راه انداز بلک استارت واحدهای گازی……………………………………………………………….. ۵۹
– مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. ۵۹
۵-۳-شرح طرح……………………………………………………………………………………………………… ۵۹
۵-۴-مشخصات و شرح سیستم بلک استارت برای نیروگاه سیکل ترکیبی خوی…………….. ۶۰
۵-۵-عملکرد دیزل ها در شرایط بهره برداری …………………………………………………………….. ۶۲
۵-۶-شرح عملکرد سیستم بلک استارت…………………………………………………………………… ۶۲
۵-۷-پیشنهاد تغییرات در سیستم مدارات کنترل موجود بر یک ژنراتور………………………. ۶۴
۶-۱-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. ۶۷
۶-۲-نکات مربوط به سیستم تحریک………………………………………………………………………. ۶۷
۶-۳-سیستمهای تحریک ژنراتور نیروگاه خوی………………………………………………………….. ۶۸
۶-۴-مشخصات کلی الکتریکی سیستم تحریک نیروگاه خوی………………………………………. ۶۹
۶-۴-۱-کشخصات القاء کننده سیستم تحریک………………………………………………………….. ۶۹
۶-۴-۲-مشخصات القاء شونده سیستم تحریک……………………………………………………….. ۷۰
۶-۴-۳-مشخصات اجزاء بخش قدرت…………………………………………………………………….. ۷۰
۶-۵-ساختار کلی اجزای سیستم تحریک……………………………………………………………………. ۷۱
۶-۵-۱-تهویه سیستم تحریک…………………………………………………………………………………. ۷۲
۶-۵-۲-القاء کننده سیستم تحریک…………………………………………………………………………. ۷۳
۶-۵-۳-القاء شونده سیستم تحریک………………………………………………………………………. ۷۷
۶-۵-۴-تجهیزات جانبی سیستم تحریک………………………………………………………………….. ۷۷
۶-۶-بررسی نحوه عملکرد سیستم تحریک………………………………………………………………… ۷۹
۶-۷-قطعات تجهیزات تابلوی سیستم تحریک………………………………………………………… ۷۹
۶-۸-شرح کارتهای کنترل………………………………………………………………………………………. ۸۰
۶-۸-۱-کارت کنترل ولتاژ ژنراتور…………………………………………………………………………….. ۸۰
۶-۸-۲-کارت تهیه کننده حد ولتاژ ژنراتور………………………………………………………………… ۸۰
۶-۸-۳-کارت محدود کننده نسبت ولتاژ به فرکانس………………………………………………… ۸۱
۶-۸-۴-کارت محدود کننده حداقل جریان تحریک…………………………………………………….. ۸۱
۶-۸-۵-کارت تهیه کننده حد ولتاژ ژنراتور و تعقیب کننده………………………………………… ۸۱
۶-۸-۶-کارت تعقیب کننده برای تغییر وضعیت…………………………………………………….. ۸۲
۶-۸-۷-کارت منبع تغذیه …………………………………………………………………………………… ۸۲
۶-۸-۸-کارت تهیه کننده و کنترل زاویه آتش تریستورها…………………………………………. ۸۲
۶-۸-۹-کارت تأمین کننده حداکثر جریان تحریکASEXI…………………………………………. 82
۶-۹-بهره برداری از سیستم تحریک…………………………………………………………………………. ۸۳
۶-۹-۱-دستور العمل بهره برداری از سیستم تحریک در زمان کار طبیعی ژنراتور…………… ۸۴
۶-۹-۲-دستور العمل بهره برداری از سیستم تحریک در شرایط خاص ژنراتور………………… ۸۴
۶-۱۰-عمل بروز قطع میدان تحریک و عوارض آن…………………………………………………….. ۸۵
۶-۱۱-حفاظت ژنراتور در برابر نقص میدان تحریک……………………………………………………… ۸۶
۶-۱۲-محدود کننده توابع کنترلی و حفاظتی……………………………………………………………… ۸۷
۶-۱۲-۱-محدود کننده زیر تحریک…………………………………………………………………………….. ۸۷
۶-۱۲-۲-محدود کننده فوق تحریک………………………………………………………………………….. ۸۹
۶-۱۲-۳-محدود کننده و حفاظت ولت بر هرتز…………………………………………………………… ۹۰
۶-۱۳-گاورنر و حالتهای آن و انتخاب نوع حالت گاورنر………………………………………………. ۹۱
۶-۱۳-۱-گاورنر و حالتهای آن………………………………………………………………………………….. ۹۱
۶-۱۳-۲-امور جانبی………………………………………………………………………………………………. ۹۱
۶-۱۴-وظایف اصلی……………………………………………………………………………………………….. ۹۲
۶-۱۵-مدل گاورنر الکتریک – هیدرولیک…………………………………………………………………… ۹۳
مقدمه
مهمترین هدف مجموعه صنعت برق تامین برق با کیفیت عالی (ولتاژ نرمال- فرکانس نرمال- تداوم برق) مشترکین می باشد.یکی از پارامترهای مطرح در صنعت برق ارائه شده از طرف شبکه به مشترکین ٬ ارائه برق در محدوده استاندارد ولتاژ برای مشترکین می باشد. از آنجا که تغییرات ولتاژ در شبکه تابع پارامترهای مختلفی از جمله:
- چگونگی تغییرات بار مصرف کننده ها
- فاصله مراکز تولید و مراکز مصرف
- متناسب بودن مشخصات فنی تجهیزات انتقال و توزیع با شرایط شبکه
- قابلیت انعطاف پذیری واحد های نیروگاهی در تغییر میزان مگا وار تولیدی
- چگونگی بهره برداری صحیح از منابع خازنی یا راکتور های شبکه
- چگونگی عملکرد تپ چنجرترانسفور ماتور های قدرت
انجام کنترل ولتاژ در هر شبکه از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و متناسب با هر منطقه از شبکه و با توجه به امکانات موجود در آن منطقه و با لحاظ کردن حالت بهینه فنی و اقتصادی نسبت به کنترل ولتاژ اقدام می شود. در این فصل پایداری و ناپایداری ولتاژ به صورت کلی مطرح می شود و سپس روشها و امکاناتی که در کنترل ولتاژ و فرکانس شبکه مورد استفاده قرار می گیرند تشریح می شود.
منابع و مأخذ
۱- مدارک بهره برداری نیروگاه سیکل ترکیبی خوی
۲- دوره های آموزشی مجتمع آذربایجان
۳- ماهنامه ۱۳/۴۰۰۰ وزارت نیرو اردیبهشت ۸۴
۴- تجربه های شخصی