نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

درگیری های ایران و عثمانی در عهد افشاریه و زندیه

فهرست مطالب این مقاله

درگیری های ایران و عثمانی در عهد افشاریه و زندیه

تعداد صفحات : ۸۷ | قابل ویرایش

اختلافات ایران و عثمانی ریشه ای تاریخی دارد که اوج این اختلافات از به زمان سلسله صفویان و شخص شاه اسماعیل صفوی که هم عصر با سلطان محمد دوم پادشاه عثمانی بود.

مقدمه

اختلافات ایران و عثمانی ریشه ای تاریخی دارد که اوج این اختلافات از به زمان سلسله صفویان و شخص شاه اسماعیل صفوی که هم عصر با سلطان محمد دوم پادشاه عثمانی بود.

مطالعه ی تاریخ روابط سیاسی ایران و عثمانی، نشان می دهد که نبردهای خونین بین دو کشور طی ۴۰۰سال ادامه داشته است؛ البته نقش کشورهای اروپایی را که قصد جهان گشایی داشته اند، نباید در تشدید جنگ ها بین ایران و عثمانی نادیده گرفت.

کشورهای اروپایی از زمانی که دولت قدرتمند صفویه در قبال عثمان یقد علم کرد، همواره با تحریک و توطئه سعی کردند قدرت عظیم امپراطوری عثمانی را متوجه ایران کنند،تا مانع توسعه ی فتوحات آنان د راروپا شوند. جنگ های طولانی و بعضا خطرناک بین ایران و عپمانی،به اروپاییان فرصتی  داد تا نه تنها وضعیت مطلوبی در داخل پیدا کنند ، بلکه به فکر جهان گشایی و توسعه ی تجارت و بازرگانی در دیگر قاره ها باشند.

منابع و مآخذ

  1. لارودی، زندگانی نادرشاه پسر شمشیر،تهران. ایران زمین.۱۳۷۰. صص ۱۰۱-۹۸.۲. همان، صص ۱۱۳-۱۱۰.۳. همان، صص ۲۲۸-۲۲۵۴. همان، صص ۲۳۸-۲۳۲.۵. جعفری ولدانی، پیشین، صص ۶۳۵ و ۶۳۶.۶. ل. دوری، روابط ایران با امپراتوری عثمانی در سده‌های هجدهم و نوزدهم، ترجمه حسن زندیه، فصلنامه تاریخ روابط خارجی، نشریه مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه، سال ۲، شماره ۲، بهار ۱۳۷۹، صص ۲۵ و ۲۶.۷. ساروی، پیشین، صص ۱۵۲ و ۱۵۶.۸.
  2. محمدرضا نصیری، اسناد و مکاتبات تاریخی ایران «قاجاریه از ۱۲۶۳-۱۲۳۹»، تهران، مؤسسه کیهان، ۱۳۶۸، ص ۹. نصیری، پیشین، صص ۴۲ و ۴۳.
  3. ذبیح الله صفا تاریخ ادبیات در ایران تهران : فردوس ، ۱۳۷۵ ج ۵ ص ۷۲
  4. هامر پور گشتال ، تاریخ امپراتور عثمانی ، ترجمه میرزا علی زکی آبادی ، به اهتمام جمشید کیان فرد ( تهران ، زرین ، ۱۳۶۷ ) ج ۲ ص ۹۳۰ }
  5. ادوارد براون ، تاریخ ادبیات ایران ، ج ۴ ص ۷۳ و هامر پور گشتال . ج ۲ ص ۹۳۳
  6. عبدالحسین نوایی ، ایران و جهان از مغول تا قاجاریه ، ص ۱۴۲ به بعد.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.