نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

توسعه روستایی با تأکید بر اشتغال و کارآفرینی

فهرست مطالب این مقاله

توسعه روستایی با تأکید بر اشتغال و کارآفرینی

تعداد صفحات : ۸۰ | قابل ویرایش

در منابع مختلف، تعاریف گوناگونی از روستا شده است، که یکی از تعاریف که هم جامع به نظر می رسد و هم می توان با توجه به شرایط امروزی از یک روستا یاد کرد این است: که روستا عمدتا یک واحد همگن طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی است که از یک مرکز جمعیت و محل کار و سکونت( اعم از متمرکز، پیوسته و یا پراکنده) با حوزه و قلمرو معین ثبتی و یا عرفی تشکیل می شود و اکثریت ساکنان شاغل دائمی آن به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به یکی از فعالیتهای اصلی زراعی، باغداری، دامداری، صیادی، صنایع روستایی و یا ترکیبی از این فعالیتها اشتغال دارند و از آن ارتزاق می نمایند و پیوند فرهنگی و اجتماعی عمیقی ما بین جامعه آن برقرار است.

مقدمه

در منابع مختلف، تعاریف گوناگونی از روستا شده است، که یکی از تعاریف که هم جامع به نظر می رسد و هم می توان با توجه به شرایط امروزی از یک روستا یاد کرد این است: که روستا عمدتا یک واحد همگن طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی است که از یک مرکز جمعیت و محل کار و سکونت( اعم از متمرکز، پیوسته و یا پراکنده) با حوزه و قلمرو معین ثبتی و یا عرفی تشکیل می شود و اکثریت ساکنان شاغل دائمی آن به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به یکی از فعالیتهای اصلی زراعی، باغداری، دامداری، صیادی، صنایع روستایی و یا ترکیبی از این فعالیتها اشتغال دارند و از آن ارتزاق می نمایند و پیوند فرهنگی و اجتماعی عمیقی ما بین جامعه آن برقرار است (مطیعی لنگرودی، ۱۳۸۲).

تا کنون تعاریف زیادی درباره توسعه روستایی مطرح شده است. بنا بر تعریف، توسعه روستایی، جزئی از برنامه های توسعه هر کشور است که برای دگرگون سازی ساخت اجتماعی- اقتصادی جامعه روستایی بکار می روند. اینگونه برنامه ها را که دولت ها و یا عاملان آنان در مناطق روستایی پیاده می کنند، دگرگونی اجتماعی بر اساس طرح و نقشه نیز می گویند. این امر در میان کشورهای جهان سوم که دولت ها نقش اساسی در تجدید ساختار جامعه به منظور هماهنگی با اهداف سیاسی و اقتصادی خاصی به عهده دارند، مورد پیدا می کند. از سوی دیگر توسعه روستایی را می توان عاملی در بهبود شرایط زندگی افراد متعلق به قشر کم درآمد ساکن روستا و خودکفاسازی آنان در روند توسعه کلان کشور دانست.

 توسعه روستایی به معنی حفظ یا گسترش روستا نیست یعنی نباید به این مقوله این گونه نگاه کرد . نباید فکر کرد که با توسعه روستایی می خواهیم روستا ها را گسترش دهیم و یا روستا ها را حفظ کنیم. بطور مرسوم وقتی می گوییم توسعه روستایی، این عبارت این معنی را میرساند که روستاهای موجود کشور یا باید حفظ شوند یا گسترش پیدا کنند.در حالی که هر دوی این معانی غلط است. توسعه روستایی را باید همان باز سازی روستا بدانیم. بازسازی روستا از دیدگاه فکری، اندیشه ای، آموزشی، تکنولوژی و تولید.

این امور را باید توسعه اقتصادی انجام دهد. پس هدف، بازسازی کامل جامعه روستایی است. لذا توسعه روستایی را باید به مفهوم باز سازی جامعه روستایی دانست. توسعه فرایند نو سازی و باز سازی جامعه بر اساس اندیشه ها و باور های تازه است.

منابع و مآخذ

۱. ایچر.کارل.کی-استاتز.جان.ام(ترجمه کریم درویشی.کوروش تاجی.ابراهیم عبقری.شهراز پورافشارو احمد حجاران)(۱۳۷۰)-توسعه کشاورزی در جهان سوم-انتشارات شرکت سهامی انتشار

۲. آسایش . حسین(۱۳۸۳)-اصول و روش های برنامه ریزی روستایی-انتشارات پیام نور

۳. شاه حسینی.علی(۱۳۸۳)-کارآفرینی-انتشارات آییژ

۴. محمد داودی.امیر حسین(۱۳۸۵) -توسعه پایدار و کارآفرینی در دولت-مرکز توسعه کارآفرینی.

۵. مرکز پژوهش های شورای اسلامی(۷/۵/۱۳۸۵)-ترغیب کارآفرینان،گسترش کارگاه های کوچک،توسعه صنایع تبدیلی و گردشگری و..تحقق استراتژی توسعه منوط به وجود مدیران کارآمد است-خبرگزاری کار ایران

۶. کارآفرینی زنان(۱۳۸۴)،روزنامه تفاهم

۷. میرزاامینی. محمدرضا- راهکارهای توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی روستایی-اندیشگاه شریف

۸. توسعه روستایی و کارآفرینی روستایی در چین(۱۳۸۴)،اندیشگاه شریف(رویت در روزنامه تفاهم)

۹. توسعه روستایی و کارآفرینی روستایی در مالزی(۱۳۸۴)،اندیشگاه شریف(رویت در روزنامه تفاهم)

۱۰. توسعه روستایی و کارآفرینی روستایی در هند(۱۳۸۴)،اندیشگاه شریف(رویت در روزنامه تفاهم)

۱۱. محمد داودی.امیر حسین(۱۳۸۵) ،کارآفرینی روستایی در آمریکا،اندیشگاه شریف،(رویت در مرکز توسعه کارآفرینی.

۱۲. نشریه تخصصی اشتغال و کارآفرینی رویش شماره ۱۸.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.