نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی جایگاه زنان روستایی در اقتصاد کشاورزی

فهرست مطالب این مقاله

بررسی جایگاه زنان روستایی در اقتصاد کشاورزی

تعداد صفحات : ۵۹ | قابل ویرایش

انسان پیش از آموختن کشاورزی و کشف فنون و ابزارهای مختلف, برای تامین نیازهای زندگی خود به کوچ و چندجانشینی می‌پرداخت.

مقدمه

انسان پیش از آموختن کشاورزی و کشف فنون و ابزارهای مختلف, برای تامین نیازهای زندگی خود به کوچ و چندجانشینی می‌پرداخت. انسان‌ها برای تامین غذای موردنیاز خود و یافتن مکانی مناسب برای سکونت, به مکان‌های مناسب دارای منابع طبیعی (مرتع, آب, حیوانات) مهاجرت می‌نمودند. از زمانی که انسان کشاورزی را آموخت و توانست ابزارهای مورنیاز زندگی خود را بسازد به یکجانشینی روی آورد و روستاها متولد شدند. روستاها اولین مراکز اجتماعی زندگی نوین انسان محسوب می‌شوند.(دکتر اسدی،۱۳۶۹)

برای روستا تعاریف متعددی ارایه شده است که از جنبه های مختلفی بدان پرداخته اند،برخی از نظر کالبد آن را بررسی کرده اند بعضی صاحب نظر،از عواطف خاص مردمانش صحبت می کنند وبیش تر آنها بر اساس تعداد جمعیت تقسیم بندی را انجام داده اند اما نکته جالب آنکه تمام آنها،از کشاورزی به عنوان شغل اصلی روستا یاد می کنند.(لهسایی زاده،۱۳۷۴)

زنان روستایی به عنوان نیمی‌از نیروی انسانی فعال بخش مهمی‌از تولید را تشکیل می‌دهند. جایگاه و نقش زنان در توسعهء کشاورزی و روستایی بر هیچ کس پوشیده نیست. آنان در زمینهء کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی نقش عمده‌ای برعهده دارند و از زمانی که انسان آموخت برای زنده ماندن باید غذا تهیه کند، زنان به فکر جمع‌آوری و نگهداری محصولات کشاورزی بودند.(لهسایی زاده،۱۳۷۴)
اطلاعات و آمار فائو نشان می‌دهد که زنان روستایی حدود ۴۰ درصد فعالیت‌های کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهند، در حقیقت زنان روستایی به عنوان نیروی کار جمعیت زیادی را در همهء کشورهای در حال رشد و از جمله کشور ایران تشکیل می‌دهند و این جمعیت در برخی کشورها به بیش از ۸۰ درصد نیروی فعال بخش کشاورزی می‌رسد.(همان منبع)
در کشور ما با توجه به خصوصیات و بافت جوامع روستایی و عشایری بخش وسیعی از تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های دامی ‌برعهدهء زنان بوده و علاوه بر آن زن روستایی به عنوان زن خانه و ناظم امور اقتصاد خانواده در تصمیمات و پذیرش ایده‌های نو که منجر به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده می‌شود، تاثیر و نفوذ داشته و سهیم است و به طور کلی دو سوم فعالیت‌های روزمره را به عهده دارد.

منابع تحقیق

۱ـ شادی طلب، ژاله، زنان کشاورز ایرانی در برنامه های توسعه، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال سوم، بهار ۷۴، ص ۳۰ و ۳۱.

۲ـ انصاری، حمید، تعاونیهای زنان روستایی ضرورت یا موج،همان منبع،ص۱۲۲،۱۲۳،۱۲۵.

۳ـ بررسی وضعیت موجود زنان روستایی ایران، ج ۲، انتشارات دفتر تحقیقات و برنامه ریزی معاونت ترویج و مشارکت مردمی جهاد سازندگی، ص ۲۱۶، ۲۲۱، ۲۲۲، ۲۲۷.

۴ـ لهسایی زاده، عبدالعلی، بررسی جامعه شناختی نقش زن در کشاورزی، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال سوم، بهار ۷۴، ص ۶۷، ۶۸، ۷۴، ۷۵.

۵. مایکل تودارو، توسعه اقتصادی در جهان سوم، مترجم: غلامعلی فرجادی، چاپ ۱۳۶۳، ج ۱، تهران، وزارت برنامه و بودجه.

۶. دکتر گلابی، سیاوش، فرآیند توسعه جامعه ایران، نشریه تازه های اقتصاد، سال اول، شماره ۱۲، مهر ۱۳۶۹.

۷. دکتر گلابی، سیاوش، سازمان مدیریت و منابع انسانی، انتشارات فردوسی، ۱۳۶۹.

۸. دکتر اسدی، علی، توسعه بر جاده تکنولوژی می تازد، نشریه تدبیر، شماره ۳، مرداد۱۳۶۹.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.