کسی را که به تو شنا یاد داد، غرق مکن.
خوش آمدید - امروز : پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶
خانه » پایان نامه های علوم انسانی » پایان نامه های حسابداری » شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات)

اطلاعیه سایت

سلام خدمت شما کاربران گرامی، دوستانی که تمایلی به پرداخت اینترنتی مبلغ فایل ها ندارند، می توانند مبلغ فایل را به شماره کارت زیر، کارت به کارت کرده و نام فایل موردنظر و کد رهگیری را به شماره های زیر پیامک و یا از طریق تلگرام ارسال کنند تا فایل از طریق ایمیل یا تلگرام (به درخواست شما) برای شما ارسال شود.

شماره کارت:

6037997225225383 - بانک ملی به نام سید محمد علوی

شماره تماس و پیامک:

09176858460 (سید محمد علوی - تلگرام)

با تشکر - مدیریت سایت

شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات)

شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات)

شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات)

تعداد صفحات : 87 | قابل ویرایش

شش سیگما به عنوان یکی از نوین ترین رویکرد های ارتقاء کیفیت، کاهش ضایعات و کسب در آمد محسوب می شود، که توجه کارشناسان و مدیران شرکتهای مختلف در سراسر جهان را به خود معطوف ساخته است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                               صفحه

فصل اول- مفاهیم2
1-1 تاریخچه شش سیگما3
2-1 منظور از شش سیگما چیست؟3
3-1 شش سیگما به عنوان مقیاس آماری4
4-1  شش سیگما به عنوان یک هدف6
5-1 شش سیگما به عنوان سیستم مدیریتی8
6-1 سه مسیر اصلی در اجرای شش سیگما9
7-1 افراد متخصص در شش سیگما11
8-1 وظایف جدید برای کارکنان14
9-1 تحلیل علل بالقوه مسائل/تجزیه و تحلیل شکست و آثار آن در مستند سازی فرایند15
10-1  تحلیل ذینفع16
11-1 نمودار میدان نیرو16
12-1 مستند سازی فرآیند16
13-1 کارت امتیازی متوازن شده و صفحه کنترل داشبورد فرایند16
14-1 شش نکته درباره شش سیگما26
فصل دوم: مسئولیت های شش سیگما34
1-2 رویکرد شش سیگما35
2-2 پویایی تیم های شش سیگما عامل حیاتی موفقیت پروژه35
3-2 پویایی تیم چیست؟37
4-2 نقش و مسئولیت های تیم شش سیگما42
5-2 نقش قهرمان قبل از تشکیل تیم پروژه44
6-2 فرایند حل مساله شش سیگما47
 

فصل سوم:  چرخه عمرتیم مدل حل مسئله

49
1-3 چرخه عمر تیم DMAIC50
2-3 مدل حل مساله DMAIC52
فصل چهارم: سازمان دهی اطلاعات55
1-4 نگاهی به جعبه ابزار شش سیگما56
2-4 ابزارهای تولید ایده و سازمان دهی اطلاعات56
3-4 نمودار خویشاوندی57
4-4 نمودار درختی57
5-4 نقشه کلی فرایند SIPOCC58
6-4 فلوچارت (نقشه فرآیند)60
7-4 نمودار علت و معلول یا استخوان ماهی60
فصل پنجم: جمع آوری اطلاعات62
1-5 ابزارهای جمع آوری اطلاعات63
2-5 ابزارهای تحلیل داده ها و فرایند66
3-5 داده های جمع اوری شده و آمارهای مربوطه66
4-5 نمایش داده ها با نمودار هیستوگرام67
5-5 بررسی مقدار کلی زمان دفاع67
6-5 تحلیل فعالیتهای با ارزش افزوده یا بدون ارزش افزوده68
7-5 خلاصه شش مطلب درباره شش سیگما69
8-5 نمودارها و گراف ها72
9-5  ابزارهای تحلیل آماری76
10-5 ابزارهای مدیریت فرآیند77
نتیجه گیری78
منابع79

مقدمه

شش سیگما به عنوان یکی از نوین ترین رویکرد های ارتقاء کیفیت، کاهش ضایعات و کسب در آمد محسوب می شود، که توجه کارشناسان و مدیران شرکتهای مختلف در سراسر جهان را به خود معطوف ساخته است.

این رویکرد بر اساس اصول علمی تایید شده ای بنا شده است که باعث می گردد تا با طی کردن چرخه ای متشکل از مراحل تعریف،اندازه گیری، تحلیل، بهبود و کنترل بتوان مسائل و مشکلات را بطور ساختار یافته ای حل نمود. نتیجه گرایی و مدت زمان محدود برای اتمام پروژه های بهبود از ویژگی های بارز این رویکرد محسوب می شود. کمتر از بیست سال از عمر این رویکرد می گذرد و طی این مدت نتایج مالی و بهبودهای کیفی قابل ملاحظه ای توسط سازمانهای مختلف گزارش شده است.

خوشبختانه در ایران نیز نتایج موفقیت آمیز رویکرد شش سیگما اخیراً مورد توجه مدیران و کارشناسان شرکت ها قرار گرفته و سبب  گردیده است تا سازمانها به کمک این رویکرد به نتایج مالی قابل ملاحظه ای دست یابند.به نظر می رسد که رویکرد شش سیگما انعطاف پذیری خوبی با فرهنگ کاری ما در ایران دارد چرا که کمتر روشی را سراغ داریم که به طور سیستماتیک مراحل مورد نیاز جهت ارتقاء کیفیت را به طور شفاف بحث کرده باشد و طی یک دوره غالباً کمتر از شش ماه نتایج مالی تائید شده ای را برای سازمان به ارمغان آورد.

از زمانی که شش سیگما و تولید ناب در دنیا مورد معرفی و استفاده قرار گرفت همیشه این سوال در در ذهن برخی افراد،کارشناسان و اعضای تیمها مطرح بوده است که چگونه این مباحث را می توان در بخشهای خدماتی و ستادی نیز اجرا نمود؟ خیلی ساده می توان پاسخ داد که شش سیگمای ناب در هر فرآیندی اعم از تولیدی یا خدماتی کاربرد دارد.شش سیگمای ناب که ابتدا در بخش تولید معرفی شد توانست به سرعت جایگاه خود را در بین سازمانهای تولیدی تثبیت نماید.

منابع و مآخذ:

  • بری فوگل، ساموئل وینددسور، شش سیگما برای سازمانهای خدماتی، ترجمه رسول نورالنساء، عباس سقایی، کامراان پی نیر 1385 ناشر : مترجم
  • پیتر پند و دیگران، شش سیگما چیست، ترجمه دکتر رسول نورالنساء و امیر صالحی پور و دکتر عباس سقائی ،1383،انتشارات علم و صنعت
  • جرج اکس، پویایی تیم های شش سیگما، ترجمه محسن انصاری و حجت انصاری
  • رضایی، کامران، شش سیگما، 1382، نشر آتنا
  • ساموئل ویندسور، شش سیگما برای سازمانهای خدماتی، ترجمه دکتر رسول نورالنساء و امیر صالحی پور و دکتر عباس سقائی و کامران پی نبر، 1385، ناشر مترجم
  • مایک جورج و دیو رولندز و بیل کاستل، شش سیگمای ناب چیست؟ ترجمه دکتر رسول نورالنساء دکتر عباس سقائی ،1384، ناشر مترجم
  • مسیح قشقایی، محمدعلی، شش سیگما و ایزو 9000 صنایع دفاعی اصفهان
  • مهربان، رضا، انحراف معیار ششگانه، 1378، انتشارات ترمه.
60,000 ریال – خرید
اشتراک گذاری مطلب

تمامی حقوق این سایت، متعلق به وبسایت "خرید فایل" می باشد. - طراحی شده توسط پارس تمز