خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶
خانه » پایان نامه های علوم انسانی » پایان نامه های حسابداری » شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات)

اطلاعیه سایت

سلام خدمت شما کاربران گرامی، دوستانی که تمایلی به پرداخت اینترنتی مبلغ فایل ها ندارند، می توانند مبلغ فایل را به شماره کارت زیر، کارت به کارت کرده و نام فایل موردنظر و کد رهگیری را به شماره های زیر پیامک و یا از طریق تلگرام ارسال کنند تا فایل از طریق ایمیل یا تلگرام (به درخواست شما) برای شما ارسال شود.

شماره کارت: 6037997225225383 - بانک ملی به نام سید محمد علوی

شماره تماس و پیامک: 09176858460 (سید محمد علوی - تلگرام)

با تشکر - مدیریت سایت

شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات)

شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات)

شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات)

تعداد صفحات : ۸۷ | قابل ویرایش

شش سیگما به عنوان یکی از نوین ترین رویکرد های ارتقاء کیفیت، کاهش ضایعات و کسب در آمد محسوب می شود، که توجه کارشناسان و مدیران شرکتهای مختلف در سراسر جهان را به خود معطوف ساخته است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                               صفحه

فصل اول- مفاهیم ۲
۱-۱ تاریخچه شش سیگما ۳
۲-۱ منظور از شش سیگما چیست؟ ۳
۳-۱ شش سیگما به عنوان مقیاس آماری ۴
۴-۱  شش سیگما به عنوان یک هدف ۶
۵-۱ شش سیگما به عنوان سیستم مدیریتی ۸
۶-۱ سه مسیر اصلی در اجرای شش سیگما ۹
۷-۱ افراد متخصص در شش سیگما ۱۱
۸-۱ وظایف جدید برای کارکنان ۱۴
۹-۱ تحلیل علل بالقوه مسائل/تجزیه و تحلیل شکست و آثار آن در مستند سازی فرایند ۱۵
۱۰-۱  تحلیل ذینفع ۱۶
۱۱-۱ نمودار میدان نیرو ۱۶
۱۲-۱ مستند سازی فرآیند ۱۶
۱۳-۱ کارت امتیازی متوازن شده و صفحه کنترل داشبورد فرایند ۱۶
۱۴-۱ شش نکته درباره شش سیگما ۲۶
فصل دوم: مسئولیت های شش سیگما ۳۴
۱-۲ رویکرد شش سیگما ۳۵
۲-۲ پویایی تیم های شش سیگما عامل حیاتی موفقیت پروژه ۳۵
۳-۲ پویایی تیم چیست؟ ۳۷
۴-۲ نقش و مسئولیت های تیم شش سیگما ۴۲
۵-۲ نقش قهرمان قبل از تشکیل تیم پروژه ۴۴
۶-۲ فرایند حل مساله شش سیگما ۴۷
 

فصل سوم:  چرخه عمرتیم مدل حل مسئله

۴۹
۱-۳ چرخه عمر تیم DMAIC ۵۰
۲-۳ مدل حل مساله DMAIC ۵۲
فصل چهارم: سازمان دهی اطلاعات ۵۵
۱-۴ نگاهی به جعبه ابزار شش سیگما ۵۶
۲-۴ ابزارهای تولید ایده و سازمان دهی اطلاعات ۵۶
۳-۴ نمودار خویشاوندی ۵۷
۴-۴ نمودار درختی ۵۷
۵-۴ نقشه کلی فرایند SIPOCC ۵۸
۶-۴ فلوچارت (نقشه فرآیند) ۶۰
۷-۴ نمودار علت و معلول یا استخوان ماهی ۶۰
فصل پنجم: جمع آوری اطلاعات ۶۲
۱-۵ ابزارهای جمع آوری اطلاعات ۶۳
۲-۵ ابزارهای تحلیل داده ها و فرایند ۶۶
۳-۵ داده های جمع اوری شده و آمارهای مربوطه ۶۶
۴-۵ نمایش داده ها با نمودار هیستوگرام ۶۷
۵-۵ بررسی مقدار کلی زمان دفاع ۶۷
۶-۵ تحلیل فعالیتهای با ارزش افزوده یا بدون ارزش افزوده ۶۸
۷-۵ خلاصه شش مطلب درباره شش سیگما ۶۹
۸-۵ نمودارها و گراف ها ۷۲
۹-۵  ابزارهای تحلیل آماری ۷۶
۱۰-۵ ابزارهای مدیریت فرآیند ۷۷
نتیجه گیری ۷۸
منابع ۷۹

مقدمه

شش سیگما به عنوان یکی از نوین ترین رویکرد های ارتقاء کیفیت، کاهش ضایعات و کسب در آمد محسوب می شود، که توجه کارشناسان و مدیران شرکتهای مختلف در سراسر جهان را به خود معطوف ساخته است.

این رویکرد بر اساس اصول علمی تایید شده ای بنا شده است که باعث می گردد تا با طی کردن چرخه ای متشکل از مراحل تعریف،اندازه گیری، تحلیل، بهبود و کنترل بتوان مسائل و مشکلات را بطور ساختار یافته ای حل نمود. نتیجه گرایی و مدت زمان محدود برای اتمام پروژه های بهبود از ویژگی های بارز این رویکرد محسوب می شود. کمتر از بیست سال از عمر این رویکرد می گذرد و طی این مدت نتایج مالی و بهبودهای کیفی قابل ملاحظه ای توسط سازمانهای مختلف گزارش شده است.

خوشبختانه در ایران نیز نتایج موفقیت آمیز رویکرد شش سیگما اخیراً مورد توجه مدیران و کارشناسان شرکت ها قرار گرفته و سبب  گردیده است تا سازمانها به کمک این رویکرد به نتایج مالی قابل ملاحظه ای دست یابند.به نظر می رسد که رویکرد شش سیگما انعطاف پذیری خوبی با فرهنگ کاری ما در ایران دارد چرا که کمتر روشی را سراغ داریم که به طور سیستماتیک مراحل مورد نیاز جهت ارتقاء کیفیت را به طور شفاف بحث کرده باشد و طی یک دوره غالباً کمتر از شش ماه نتایج مالی تائید شده ای را برای سازمان به ارمغان آورد.

از زمانی که شش سیگما و تولید ناب در دنیا مورد معرفی و استفاده قرار گرفت همیشه این سوال در در ذهن برخی افراد،کارشناسان و اعضای تیمها مطرح بوده است که چگونه این مباحث را می توان در بخشهای خدماتی و ستادی نیز اجرا نمود؟ خیلی ساده می توان پاسخ داد که شش سیگمای ناب در هر فرآیندی اعم از تولیدی یا خدماتی کاربرد دارد.شش سیگمای ناب که ابتدا در بخش تولید معرفی شد توانست به سرعت جایگاه خود را در بین سازمانهای تولیدی تثبیت نماید.

منابع و مآخذ:

  • بری فوگل، ساموئل وینددسور، شش سیگما برای سازمانهای خدماتی، ترجمه رسول نورالنساء، عباس سقایی، کامراان پی نیر ۱۳۸۵ ناشر : مترجم
  • پیتر پند و دیگران، شش سیگما چیست، ترجمه دکتر رسول نورالنساء و امیر صالحی پور و دکتر عباس سقائی ،۱۳۸۳،انتشارات علم و صنعت
  • جرج اکس، پویایی تیم های شش سیگما، ترجمه محسن انصاری و حجت انصاری
  • رضایی، کامران، شش سیگما، ۱۳۸۲، نشر آتنا
  • ساموئل ویندسور، شش سیگما برای سازمانهای خدماتی، ترجمه دکتر رسول نورالنساء و امیر صالحی پور و دکتر عباس سقائی و کامران پی نبر، ۱۳۸۵، ناشر مترجم
  • مایک جورج و دیو رولندز و بیل کاستل، شش سیگمای ناب چیست؟ ترجمه دکتر رسول نورالنساء دکتر عباس سقائی ،۱۳۸۴، ناشر مترجم
  • مسیح قشقایی، محمدعلی، شش سیگما و ایزو ۹۰۰۰ صنایع دفاعی اصفهان
  • مهربان، رضا، انحراف معیار ششگانه، ۱۳۷۸، انتشارات ترمه.
۶۰,۰۰۰ ریال – خرید
اشتراک گذاری مطلب

معادله امنیتی *

تمامی حقوق این سایت، متعلق به وبسایت "خرید فایل" می باشد. - طراحی شده توسط پارس تمز