امام علي(ع):هر كه نگاه خود را از حرام باز دارد دلش آرام خواهد شد.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
خانه » پایان نامه های علوم انسانی » پایان نامه های روانشناسی » بررسی ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و مهارت های اجتماعی و سلامت روان در بین دانشجویان پیام نور

اطلاعیه سایت

سلام خدمت شما کاربران گرامی، دوستانی که تمایلی به پرداخت اینترنتی مبلغ فایل ها ندارند، می توانند مبلغ فایل را به شماره کارت زیر، کارت به کارت کرده و نام فایل موردنظر و کد رهگیری را به شماره های زیر پیامک و یا از طریق تلگرام ارسال کنند تا فایل از طریق ایمیل یا تلگرام (به درخواست شما) برای شما ارسال شود.

شماره کارت:

6037997225225383 - بانک ملی به نام سید محمد علوی

شماره تماس و پیامک:

09176858460 (سید محمد علوی - تلگرام)

با تشکر - مدیریت سایت

بررسی ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و مهارت های اجتماعی و سلامت روان در بین دانشجویان پیام نور

بررسی ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و مهارت های اجتماعی و سلامت روان در بین دانشجویان پیام نور

بررسی ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و مهارت های اجتماعی و سلامت روان در بین دانشجویان پیام نور

تعداد صفحات : 120 | قابل ویرایش

در حقیقت بهداشت روان را می‌توان یکی از قدیمی ترین موضوعات به شمار آورد. زیرا بیماری های روانی از زمان های قدیم وجود داشته, بطوریکه بقراط در حدود 400 سال قبل از میلاد عقیده داشته که بیماران روانی را مانند بیماری جسمی باید درمان کرد.

مقدمه

در حقیقت بهداشت روان را می‌توان یکی از قدیمی ترین موضوعات به شمار آورد. زیرا بیماری های روانی از زمان های قدیم وجود داشته, بطوریکه بقراط در حدود 400 سال قبل از میلاد عقیده داشته که بیماران روانی را مانند بیماری جسمی باید درمان کرد. تقریبا از سال 1930 یعنی بعد از تشکیل اوّلین کنگره بین المللی بهداشت روان بود که این رشته بصورت جزئی از علوم پزشکی درآمد و سازمان های روانپزشکی و مراکز پیشگیری در کشورهای مترقی یکی بعد از دیگری فعالیت خود را شروع کردند. بهداشت روان علمی است برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی که تمام زوایای زندگی از اوّلین لحظات حیات جنینی تا مرگ اعم از زندگی داخل رحمی, نوزادی, کودکی تا نوجوانی, بزرگسالی و پیری را در بر می‌گیرد (سلحشور، 1382).

از دهه 1970 بخش مهارت های اجتماعی و اقدامات مربوط به آن یکی از فعال ترین عرصه های تحقیقات روان شناسان رفتاری بوده است. اگرچه بیشتر این تحقیقات در مورد بزرگسالان بوده است ولی به طور پیوسته توجه خاص و با اهمیتی به مهارت های اجتماعی کودکان نیز وجود داشته است (پارکر و اشر، 1978). درحال حاضر بسیاری از محققان اتفاق نظر دارند که مهارت های اجتماعی آموختنی هستند زیرا کودکانی که در محیط های نامناسب بزرگ شده اند از لحاظ اجتماعی رفتارهای نامعقول دارند و قادر به تکلم موثرمفید نمی باشند. با توجه به این مسائل دست اندرکاران تعلیم و تربیت نقش مهمی در طراحی برنامه های آموزشی مهارت های اجتماعی بهره گرفته و با استفاده از تجارب خود و همچنین تئوری های مطرح شده در این حوزه برنامه­های مربوط به آموزش مهارت اجتماعی را طراحی می کنند (موت، اسمیت و داراسکی، 1999).

لفظ اعتیاد بیشتر تداعی‌گر اعتیادهای سنتی هم چون اعتیاد به الکل، نیکوتین، مواد مخدر و قمار است. اما اعتیاد از طریق اینترنت با وجه ی جدیدی روبرو شده است. گسترش رایانه‌های شخصی و افزایش اتصال به اینترنت در خانه و محل کار منجر به ظهور معضلی به نام اعتیاد اینترنتی شده است. اعتیاد به اینترنت شامل اعتیاد به اتاق‌های گپ زنی، هرزه نگاری، قمار آن‌لاین و خریدهای اینترنتی می‌شود. همچون دیگر اعتیادها این نوع اعتیاد نیز فرد معتاد را از خانواده و اطرافیانش منزوی می‌سازد. اعتیادهای رفتاری، همچون اعتیاد به شبکه اینترنت می‌تواند موجب تخریب سلامت، روابط، احساسات و نهایتاً روح و روان فرد شود (گرینفیلد، 1384).

منابع

  • امیدوار، ا، صارمی، ع. ا. (1381). اعتیاد به اینترنت (توصیف، سبب شناسی، پیشگیری، درمان و مقیاس های سنجش اختلال اعتیاد به اینترنت). مشهد: انتشارات تمرین.
  • امینی، آرزو، (1387)، مهارت های اجتماعی نوجوانان اعتباریابی پرسشنامه TISS کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد
  • پروین، لارنس ای، (1993)، روانشناسی شخصیت)نظریه و تحقیق(، مترجمان:پروین کدیور، محمدجعفر
  • جهانگیر، ع. (1384). آسیب های روان شناختی اینترنت. بازدید شده در 12 اردیبهشت 1386:
  • حسینی، ح. (1384). تحلیل جامعه شناختی رابطه اینترنت و اعتیاد به مواد مخدر. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره اول، شماره پیاپی 2و3، صص17-1.
  • خالقی، ک. (1374) رابطه تعادل خانواده با رشد اجتماعی نوجوانان سوم راهنمایی مرودشت، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد مرودشت.
  • خسروی زهره،علیزاده صحرائی ام هانی، (1390)، رابطه اعتیاد به اینترنت با عملکرد خانواده و سلامت روان در دانش آموزان، مطالعات روانشناسی تربیتیپاییز و زمستان 1390; 8(14):59-80.
  • دکیسون دیوید، هارجی کریستن، مهارت های اجتماعی در روابط بین فردی، ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت، (1377)، تهران. اتنشارات رشد.
  • دوران، بهناز، (1380)، بررسی رابطه بازی های کامپیوتری و مهارت های اجتماعی نوجوانان، کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
  • ده بزرگی، م، (1373)، بررسی اثربخشی آموزش مهارت ای اجتماعی در سازگاری بیماران اس یکزوفرنی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
  • دهقان، علیرضا. (1384). قماربازی اینترنتی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره اول شماره پیاپی 2و3، صص72-45
  • رحمانیان، ج، (1374)، رابطه بین رشد دانش آموزانی که والدین تحصیلکرده دارند با رشد اجتماعی دانش آموزانی که والدین کم سواد دارند در شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اهواز.
  • سخندان، توماج، رسول، (1380)، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت های اجتماعی بر روی مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
  • سورین، و.، تانکارد، ج. (1381). نظریه های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • سولر، ج. (1385). روان شناسی فضای مجازی (اعتیاد اینترنتی، عامل از میان برنده زندگی بشری) بازدید شده در 16 اردیبهشت 1386:
  • شریعتمداری، ع(1370)، جامعه و تعلیم وتربیت، تهران: نشر امیرکبیر.
  • صفوی، ب. (1383). “ازاعتیاد اینترنتی پیشگیری کنیم. روزنامه جام جم، شماره 1320، ص12.
  • علیمردانی، م(1384)، تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سلامت روانی دانشجویان شهر ساوه، معاونت پرورش دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه. کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد مرودشت.
  • فتوره چی، م. (1385). اعتیاد سایبری اعتیاد نوظهور. بازدید شده در 16 اردیبهشت 1386:
  • فردین، ش(1371)، تعلیم مهارت های اجتماعی به کودکان، انتشارات تربیت
  • فرهنگی، علی اکبر (1382). ارتباطات انسانی، جلد اول. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
  • فیروزآبادی، ع. (1382). “پیامدهای اعتیاد مدرن وابستگی به اینترنت. ماهنامه گزارش، شماره147، ص100
  • قاسم زاده لیلی ،شهرآرای مهرناز،مرادی علیرضا، (1386)، بررسی نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت در دختران و مقایسه دختران معتاد و غیرمعتاد به اینترنت در متغیرهای تنهایی، عزت نفس و مهارتهای اجتماعی، روانشناسی معاصر بهار 1386; 2(1 (پیاپی 3)):32-38.
  • قره آغاجی، س. (1385). اعتیاد به اینترنت. روزنامه همبستگی، شماره 1599، ص5
  • کارتلج، جی. و میلبرن، جی. اف. (1978)، آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان، ترجمه محمدحسین نظری نژاد (1385)، مشهد؛ انتشارات قدس رضوی.
  • کورکی مریم، یزدخواستی فریبا، ابراهیمی امرالله، عریضی حمیدرضا. اثربخشی روان‌نمایشگری در بهبود مهارت‌های اجتماعی و کاهش اعتیاد به ‌اینترنت در دانشجویان دختر. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 1390; 17 (4):279-288
  • گرینفیلد، د. (1384). اعتیاد به اینترنت و پیامدهای آن. فصلنامه ره‌آورد نور، شماره 12، صص 51-48
  • لطف آبادی، ح(1379)، روانشناسی رشد نوجوانی و بزرگسالی، جلد دوم، انتشارات سمت.
  • مویس، دانیل، دیوید، رینولدز، (1379)، آموزش مؤثر، ترجمه ی دکتر محمد علی بشارت و حمید شمسی پور.
  • محسنی، م. (1380). جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: نشر دیدار.
  • معید فر، س، حبیب پور گتابی، ک. و گنجی ا. (1384). اعتیاد اینترنتی علل و پیامدهای آن. فصلنامه رسانه. 16 (3). صص 67-39
  • مک کوایل، د. (1382). مخاطب شناسی، ترجمه مهدی منتظر قائم. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
  • میرزاییان بهرام ،باعزت فرشته،خاکپور نعیمه، (1390)، اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان و تاثیر آن بر سلامت روان، فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتیپاییز 1390; 2(1):141-160.
  • نورتقی، ع (1376)، تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی خویشتن داری و همدلی به دانش آموزان برافزایش مهارت های اجتماعی دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
  • وست وود، پیتر، (1384)، آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه/ نوشته ی / ترجمه ی شاهرخ مکوند حسینی، با همکاری فرح شیلان دری.
  • هارجی، اون، ک‌ریستین، ساندرز و د کیسون، دیوید، (1994)، مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی، ترجمه مهرداد فیروزبخت و خشایار بیگی (1377)، تهران، انتشارات رشد.
  • Beryan، (2002). Promoting social skills among students with nonverbal learning disabilities. Teaching exceptional children. 34، 66.
  • Elliot، N.، & Gresham، F. M.(2005). Social skills interventions for children. Behavior Modification، 17.287-313.
  • Gresham، M.(2000). Social skills training with handicapped children: A review. Review of Educational. Research،51(1)، 139-176.
  • H.M.، &، foster.S.L (1992). The teenage inventory of social skills: development، reliabity. Psychological assessment. 4. 451-459.
  • Korinek،&، Popp. A.(2004). Collaborative Mainstream Integration of Social Skills with Academic Instruction.Preventing School Failure،41(4).148.
  • Morgan،، & Perarson، S.، (1994). Social skills training a junior school setting. Fducational psychology in partice. 10(2): pp:99-108.
  • Merrel، w.، & Gimpel، G. A. (2001). Social skills of children and adolescents: conceptualization، assessment and treatment، new Jerscy: Lawrence Erlbaum associates، Inc.
  • Morris،(2002). Promoting social skills among students with nonverbal learning disabilities. Teaching Exceptional Children،34(3)،66-70.disabilities. 20، 441-448
  • Kamps، D.، Garcia، J.، & Parker. (2001). Peer mediation and monitoring strategies to improve initiation and social skills for students with autism. Journal of Positive Behavior Interventions، 3،237
  • Sugai،& Lewis، T. J.(2001). Preferred and promising practices for social skills instruction. Focus on Exceptional Children،29(4)،1-16.
  • Wiliams، J.،& Reisberg، L.(2003). Successful inclusion: teaching social skills trough curriculum integration.Intervention in School & Clinic ، 38(4)،205-210.
120,000 ریال – خرید
اشتراک گذاری مطلب

تمامی حقوق این سایت، متعلق به وبسایت "خرید فایل" می باشد. - طراحی شده توسط پارس تمز