نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه مقایسه خودپنداره و استرس معلمان دانش آموزان استثنایی و معلمان عادی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۸۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه
چکیده ۱
فصل اول: موضوع پژوهش  
مقدمه ۲
سوالات پژوهش ۱۲
فرضیه پژوهش ۱۲
اهداف پژوهش ۱۲
تعاریف و اصطلاحات ۱۳
فصل دوم: پیشینه پژوهش   
مقدمه  
بخش اول: مبانی نظری پژوهش ۱۵
مفهوم خودپنداره ۱۷
ارتباط خودپنداره با عزت نفس ۲۱
عوامل مؤثر بر تحول خودپنداره ۲۳
خود در تعلیم و تربیت اسلامی ۳۳
عوامل مؤثر در خودپنداره ۳۴
بررسی موضع گیریهای نظری در قلمرو خودپنداره ۳۵
نظریه های روانشناسان در ارتباط با خودپنداره ۳۷
مفهوم استرس ۵۴
استرس چیست؟ ۵۸
عوامل خارجی موجب استرس ۵۸
عوامل داخلی موجب استرس ۵۹
مراحل فشار روانی ۶۰
استرس زاهای بالقوه ۶۱
انواع استرس زاهای بالقوه ۶۲
انواع فشار روانی ۶۴
پیامدهای استرس ۶۵
اثرات فیزیولوژیایی فشار روانی ۶۶
عوامل مؤثر در تشدید فشار روانی ۷۳
عوامل روان شناختی استرس ۷۷
نشانه های جسمانی یا فیزیولوژیکی استرس ۸۰
نشانه های رفتاری استرس ۸۷
شیوه های مقابله یا کنار آمدن با استرس ۸۹
انواع شیوه های مقابله ۹۰
افراد مقاوم در برابر فشار روانی ۱۰۰
نظریات موجود درباره اختلالات روانی فیزیولوژیکی استرس ۱۰۲
واکنشهای بدن در پاسخ به استرس ۱۰۶
استرس در گذشته و امروز ۱۰۸
خسارت استرس ۱۰۹
آنوتومی استرس ۱۱۰
آیا دختران بیشتر در معرض فشار روانی و نگرانی هستند یا پسران؟ ۱۱۱
هدف های کوتاه مدت استرس ۱۱۴
هدف های دراز مدت استرس ۱۱۵
واکنش فکری ۱۱۷
هدف نهایی ۱۱۷
واکنش عاطفی روانی ۱۱۸
اندازه­گیری میزان فشار روانی در زندگی  ۱۱۹
راه­های از میان بردن فشار روانی ۱۲۲
بخش دوم: مطالعات انجام شده در رابطه با متغیرهای پژوهش  
الف: تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۱۲۵
ب: تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۱۴۰
فصل سوم: روش پژوهش  
جامعه آماری ۱۴۷
نمونه آماری و روش نمونه گیری ۱۴۷
ابزار اندازه­گیری ۱۵۴
طرح تحقیق ۱۵۵
روش اجرا ۱۵۵
روش تحلیل داده­ها ۱۵۶
فصل چهارم: یافته­های پژوهشی  
مقدمه ۱۵۷
الف: یافته­های توصیفی  ۱۵۷
ب: یافته­های مربوط به فرضیه های پژهش ۱۵۹
ج: یافته­های جانبی ۱۶۲
فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری  
بحث و نتیجه­گیری ۱۷۳
محدودیت ها ۱۷۷
پیشنهادات ۱۷۸
منابع ۱۷۹
ضمائم  

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودپنداره و استرس معلمین مدارس ابتدایی استثناء و معلمین مدارس ابتدایی عادی است. نمونه پژوهش شامل ۱۰۰ معلم (۵۰ معلم مدارس عادی و ۵۰ معلم مدارس استثنایی) بودند که به طور تصادفی ساده انتخاب شدند و با آزمونهای پرسشنامه خودپنداره را جزر و پرسشنامه استرس هلمز – راهه استفاده شده تحقیق حاضر از نوع علی – مقایسه ای بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغییری ( MANOVA ) انجام شده است.

ضمناٌ برای کلیه فرضیه ها سطح معنی داری ۵% = در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که بین خودپنداره معلمین مدارس ابتدایی استثنایی و معلمین مدارس ابتدایی عادی تفاوت وجود ندارد و همچنین بین استرس معلمین مدارس ابتدایی استثنایی و معلمین مدارس ابتدایی عادی تفاوت معنی داری وجود دارد.

مقدمه

رواشناسی علم تحقیق در رفتار موجودات زنده بویژه در تفکر، احساس و رفتار بشر است به همین دلیل از چندی پس روانشناسان علاقه شدیدی نسبت به مشکلات عملی که برای افراد بشر پیش می آید و راه حل هایی که می توان برای آنها پیشنهاد داد پیدا کرده اند. منظور روانشنایی علاوه بر پیشرفت علمی و صنفی بهبود بخشیدن به زندگی انسان نیز هست.

این علاقه روز افزون روانشناسان به مسائل روزمره و عملی بشر موجب شده که دانش ما در افراد و بوی‍ژه کسانی که دچار مشکلات روانی هستند به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد. عدم سازش و وجود اختلالات رفتاری در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است در هر طبقه و صنفی و در هر گروه وجمعی اشخاص نامتعادلی زندگی می کنند.

بنابراین در مورد همه افراد اعم از کارگر، دانش پژوه، زارع، پزشک ومهندس، معلم، استاد دانشگاه و.. خطر ابتلا به ناراحتی های روانی از جمله استرس ( فشار روانی ) وجود دارد به عبارت دیگر، هیچ فرد انسانی در برابر امراض مصونیت ندارد.البته دانستن  اینکه هر فردی ممکن است گرفتار ناراحتی و فشارهای روانی شود خود به خود کافی نیست  زیرا سلامت روانی تنها منحصر به تشریح  عمل اختلالات رفتار نیست بلکه هدف اصلی آن پیشگیری از وقوع ناراحتی هاست.

پیشگیری به معنای وسیع آن عبارت است از به وجود آوردن عواملی که مکمل زندگی سالم و طبیعی است به علاوه درمان اختلالا ت جزیی رفتار به منظور جلوگیری از وقوع بیمارهای شدید روانی. همچنین به موازات تغییر و تحولاتی که در جسم انسان صورت می گیرد  روان او هم دستخوش  تغییراتی می گردد در این مسیر « خود » که در مرکز ساختار روانی انسان قرار دارد و به عنوان منبع و مرجع و فعالیت های فکری، عاطفی و رفتاری انسان ایفای نقش می کند شکل می گیرد.

روان انسان از بخش های متفاوتی تشکیل شده که عبارتند از : توانائیهای حسی و حرکتی، شناختی، هوشی، عاطفی، احساسی که در رفتار های غریزی و فطری نشان داده  می شود. نوزاد ابتدا نسبت به خود و تواناییهای خود ویا موضوعات و اشیاء ، محیط، گرایش عاطفی مثبت  یا منفی ندارد ولی بتدریج در نتیجه عوامل مختلف، سمت گیری عاطفی پیدا می کند و روی هر چیزی سرمایه گذاری عاطفی انجام می دهد.

واکنش های محیطی و اطرافیان کودک در تصویری که او از خود پیدا می کند بسیار موثر هستند.واکنش های والدین، معلم، فامیل، دوست شخصیت های خانوادگی و اجتماعی در شکل گیری عاطفی « خودپنداره »  نقش مهمی را ایفا می کند. انسان در فرآیند جامعه پذیری می آموزد که خود را به عنوان موجودی مستقل و جدا از دیگران باز شناسد خودمداری هویت شخصی است که دیگران در برابر کنش و واکنش نشان می دهند.

نوزاد انسان در بدو تولد مفهومی از خود ندارد و آگاهی از هستی خویش را در فرآیند اجتماعی شدن می یابد. « خود » شامل تمام افکار، ادراکات و ارزشهایی است که « من »  آن را تشکیل می دهد. ( بختیاری فر، ایران، شرف الدین ، هدی. مکرانی مونا ۸۵-۸۴ ).

« من »  آنچه که هستم و آنچه که می توانم انجام دهم را شامل می شود. این « خود »  ادراک شده به نوبه خود هم بر ادرک فرد از جهان و هم بر رفتار او تأثیرمی گذارد. اندیشه مفهوم خود در اصل بر توانایی انسان به تفکر مبتنی است که معمولاٌ آنرا ویژگی خاص انسان می دانند. ( ستوده، ۱۳۸۱ )

منابع

منابع فارسی

  1. ابراهام. ک. کورمن- (۱۳۸۰) روان شناسی صنعتی و سازمانی، ترجمه شکرکن حسین، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول.
  2. اکبری سمیه، اقبالی نژاد ندا، بررسی رابطه پرخاشگری با استرس در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، پایان نامه کارشناسی، سال تحصیلی ۸۵-۸۴.
  3. استاد عباسی ابوالقاسم، سرمدی عبدالحسین، مقایسه استرس دانشجویان شاغل و غیر شاغل و مقایسه خودپنداره دانشجویان متأهل و غیر متأهل و بررسی ارتباط میان استرس و خودپنداره دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز – کارشناسی – بهمن ۱۳۷۶.
  4. آزاد نام الهام (۱۳۷۹)، مقایسه شیوه های مقابله با استرس در افراد معتاد و غیر معتاد شهر اهواز – در سال تحصیلی ۱۳۷۸ کارشناسی ارشد تیرماه.
  5. استورا، ترجمه دادستان پریدخ (۱۳۷۷) تنیدگی یا استرس بیماری جدید قرن، نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  6. بختیاری فر ایران، شریف الدین هدا، مکرانی مونا، مقایسه سلامت روان و خودپنداره در دانشجویان روان شناسی و غیر روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز- سال تحصیلی ۸۵-۸۴، شهرستان اهواز کارشناسی.
  7. بختیاری پور مریم، فرشادی الهام، خدادادی حلیمه، مقایسه افسردگی و خودپنداره زنان مطلقه با زنان عادی، کارشناسی بالینی، سال تحصیلی ۱۳۸۲.
  8. پور حسین رضا(۱۳۸۳)، روان شناسی خود، عضو هیأت علمیه دانشگاه تهران، چاپ اول، انتشارات امیر کبیر.
  9. پاری گلینس (۱۳۷۳)، مقابله با بحران، ترجمه مقدسی حمید، نشر و تبلیغ بشری، تهران، چاپ اول.
  10. پاول تروورجی و انرایت، سیمون جی(۱۳۷۷)، فشار روانی، اضطراب و راههای مقابله با آن، ترجمه پور رودسری و صبوری مقدم، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول.
  11. پیمان ساره، بررسی رابطه استرس، سلامت روان، سرسختی روانشناختی و مقایسه متغیرهای اخیر از لحاظ وضعیت تأهل و جنسیت در دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز، کارشناسی ارشد ۱۳۷۹-۱۳۸۰.
  12. جاسمی زرگانی لیلا، عبدللهی جمیله، سلامات فاطمه، مالکی مریم، مقایسه خودپنداره و سلامت روانی زنان متأهل و ورزشکار و زنان متأهل غیر ورزشکار شهرستان اهواز – سال تحصیلی ۸۴-۸۵، پایان نامه کارشناسی، روان شناسی عمومی.
  13. حسینی مجدد بهروز، پلیمی نسب حبیب الله، گیلانی اصل محمد ابراهیم، بررسی رابطه بین وضعیت اقتصادی و خودپنداره معلم مرد آموزش و پرورش ناحیه ۳ اهواز، سال تحصیلی ۱۳۷۷، پایان نامه کارشناسی – شهرستان اهواز.
  14. دوان شولتز، سیدنی آلن شولتز، نظریه های شخصیت، ترجمه عیسی سید محمدی (۱۳۸۳)، ویرایش دوم، تهران، موسسه نشر و پیرایش، دیلمی پور منصور، احمدی نیسی مینا، بررسی رابطه استرس شغلی با اضطراب در معلمان دوره ابتدایی شهرستان شوشتر، سال تحصیلی ۱۳۸۳ پایان نامه کارشناسی.
  15. دسومی سارا، غافلی نژاد معصومه، خرمی فر روح انگیز، اسمعیلی جغدان مریم، بررسی رابطه استرس با پرخاشگری در بیماران قلبی – عروقی، سال تحصیلی ۱۳۸۳، پایان نامه کارشناسی، روان شناسی عمومی.
  16. راجرز کارل، برآمدی بر انسان شدن، چاپ اول، ترجمه قاضی قاسم (۱۳۸۹)، تهران، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
  17. راس نیچل، افسردگی ترجمه روان دوست حمید، (۱۳۶۸) انتشارات تهران.
  18. ریو جان مارشا، ارزش و هیجان،ترجمه سید محمدی یحیی (۱۳۷۸)، موسسه نشر و ویرایش، چاپ دوم.
  19. زمینه روان شناسی رتیا ال رتکینسون، ریچارد س اتکینسون ارنست، هیگارد، ترجمه محمد نقی براهنی و دیگران، ترجمه زیر نظر ویراستاری محمد نقی براهنی (۱۳۸۲)، تهران، رشد، جلد اول و دوم.
  20. ستوده، هدایت الله (۱۳۶۷)، درآمدی بر روانشناسی اجتماعی، تهران، انتشارات آوای نور.
  21. سایسی علی اکبر(۱۳۶۷)، نظریه های شخصیت، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هشتم.
  22. سادوک و کاپلان، خلاصه روانپزشکی، ترجمه پورافکاری نصرت الله (۱۳۶۸) انتشارات آزاده، تهران، چاپ اول.
  23. سارا سون ایرون جی، سارا سون باربارا (۱۳۸۲)، روانشناسی مرضیف جلد اول و دوم، ترجمه بخاریان و همکاران، انتشارات رشد، چاپ دوم، تهران.
  24. ستوده هدایت الله (۱۳۸۱)، آسیب شناسی اجتماعی، ویرایش دوم، تهران – انتشارات آوای نور.
  25. سلیمانی علی، بررسی رابطه بین استرس شغلی و سلامت روان با توجه به نقش تعدیل کننده تیپ شخصیتی A و جایگاه مهار در کارکنان مرد مجتمع پتروشیمی بندر امام شهرستان ماهشهر، کارشناسی ارشد، سال تحصیلی ۱۳۸۱.
  26. شفر مارتین، فشار روانی، ماهیت پیشگیری و سازگاری، ترجمه بلوچی پروین (۱۳۷۰) انتشارات دانشگاه تهران.
  27. شکرکن حسین(۱۳۶۸)، فشار روانی، عمل و تأثیر آن بر سلامتی تن و روان و کارآمدی کارکنان سازمانها، انتشارات واژرنگ، تهران، چاپ اول.
  28. شفیع آبادی، عبدالله، ناصری غلامرضا (۱۳۶۸)، نظریه های مشاوره و روان درمانی، چاپ دوم انتشارات مرکز شهر دانشگاهی، تهران.
  29. شاملو سعید(۱۳۸۳)، بهداشت روانی، ویرایش دوم، تهران، انتشارات رشد.
  30. عیدی وند مهناز، هاشمپور فاطمه، سلطانی علاسوند شهلا، بخرد فرزانه، بررسی رابطه استرس با رضایتمندی شغلی در پرستاران زن بیمارستان نفت اهواز – سال تحصیلی ۸۲-۱۳۸۱، شهرستان اهواز، پایان نامه کارشناسی.
  31. علیوردی شیرین، سیتان هنگامه، نظری محسن، بهبهانی اردلان، بررسی رابطه بین وضعیت اقتصادی و خودپنداره معلمان مرد در شهرستان رامهرمز، سال تحصیلی ۱۳۷۹، پایان نامه کارشناسی.
  32. گیلدر مایکل، گات دنیس، محپور ریچارد، کوون فیلیپ (۱۳۷۶)، درسنامه روان پزشکی آکسفورد، جلد اول و دوم، ترجمه پور افکاری نصرت الله، انتشارات معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، چاپ اول.
  33. گنجی حمزه(۱۳۷۶)، بهداشت روانی، تهران، انتشارات ارس باران.
  34. مطهری مرتضی(۱۳۷۵)، تعلیم و تربیت در اسلام، انتشارات قم صدرا.
  35. هینا متیل، استرس ترجمه دکتر ساعد هدینی(۱۳۷۴)، ناشر و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه.
  36. مولوی زینب، محیط سمیه، دانشیار اعظم، خادمی پاینده خدیجه، مقایسه افسردگی و خودپنداره در زنان و مردان مطلقه، سال تحصیلی ۱۳۸۴، شهرستان اهواز، پایان نامه کارشناسی.
  37. مهرنیا لاله، شیخ ابوالحسنی اعظم، مقایسه استرس مدیران زن و مرد آموزش و پرورش شهرستان اهواز، سال تحصیلی ۱۳۸۳، پایان نامه کارشناسی.
  38. نیکوبخت پیمان، موسوی امینی کفایت، کیانی حمید، حسام بختیاری شهرزاده، بررسی رابطه بین خودپنداره و وضعیت اقتصادی معلمان مرد در مقطع ابتدایی اداره آموزش و پرورش منطقه باوی، پایان نامه کارشناسی.

۳۹.نعمت پرویزی زهره، بررسی رابطه بین اضطراب امتحان و خودپنداره با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهریتان اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، تابستان ۱۳۸۲

REFRENCE

-Baron, R. (1994).Social psychology, Sixth Edition, printed in U.S.A.

-Haffman, U. (1994).Social support and self – Esteem, Journal of Youth adolescence, Vol.4, P.204 – ۲۱۶.

-Holmes, R. (1967). A study of stress, stressors and coping strategies, social work in education, Vol .18, P.87 – ۹۲۰

-Pavel, M.& Enwrit e.l.(1990). Sterww, coping and social support Journal of Adolescent Research, VoL .13, Issue 2, p.194 – ۲۱۰.

-Caplan.R.D.et.al. (1976). Job demands and worker health: Main effects and occupational differences. Washington.Dc.United states Government printing office.pp.75 – ۱۶۰.

-Caplan.R.D. & jones K.W. (1975). Effects of workload role ambiguity and type A personality on antiety depression and hert rate. Journal of applied psychogy. Vol.60: pp 713 – ۷۱۹.

-Cooper, C.L. & Marshall, J. (1976). Occuptional Sources of Stress.

A review of the literature releting to coronary heart disease and metal ill health. Journal of occupational psychology. Vol.49: pp 11 – ۲۸.

-French, J, R, P.JR. & Caplan.R.D. (1972). Organizational street and individual strividual srain in: Marrow.A.J.ed the failure of success New York, Amacom.PP.30 – ۶۶.

-Kohn.M.L. & schooler.C. (1977). The reciprocal effects of the substantive complexity of work and intellectual Flexibility: a longitudinal assessment. Bethesda.MD.National Institute of Mental Meath.

-Margolis.B.K. & kroes.w.H. (1974). Occupational stress and strain. In: Mclean, A.ed.occupational stress. Spring field, iL, Thomas.pp.15 – ۲۰.

-Margolis, B.L.et.al. (1974) Job stress: an unlisted occupational azard. Journal of occupational medicine.vol.16: pp659 – ۶۶۱.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.