نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تأثیر مهد کودک بر رشد عملی کودکان ۷ تا ۹ ساله

فهرست مطالب این مقاله

تأثیر مهد کودک بر رشد عملی کودکان ۷ تا ۹ ساله

تعداد صفحات : ۱۱۶ | قابل ویرایش

همه روزه در روزنامه ها آگهی تشکیل دوره هایی را می خوانیم که ادعا می شود گذراندن آنها موجب بالا رقتن نمره های داوطلب در آزمونهایی نظیر استعداد تحصیلی ، آزمون ورودی دوره های بعد از لیسانس و …… می شود.

«فهرست مطالب»

عنوان                                                                                                                                    صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۱

پیشگفتار………………………………………………………………………………………………………………… ۲

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۳

بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. ۵

اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۷

اهداف کاربردی………………………………………………………………………………………………………… ۸

اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………… ۱۰

فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۱۲

فصل دوم:ادبیات تحقیق…………………………………………………………………………………………… ۱۳

تعاریف نظری اصطلاحات تحقیق………………………………………………………………………………… ۱۴

تعریف عملیاتی واژه ها……………………………………………………………………………………………… ۱۵

تاریخچه مهدهای کودک ………………………………………………………………………………………….. ۱۶

تاریخچه مهد کودک در جهان……………………………………………………………………………………. ۱۸

تاریخچه مهد کودک در انگلستان………………………………………………………………………………. ۲۰

تاریخچه مهد کودک در آلمان……………………………………………………………………………………. ۲۲

تاریخچه مهد کودک در آمریکا………………………………………………………………………………….. ۲۴

تاریخچه مهد کودک در روسیه………………………………………………………………………………….. ۲۶

تاریخچه مهد کودک در ایتالیا……………………………………………………………………………………. ۲۷

تاریخچه مهد کودک در ایران……………………………………………………………………………………. ۲۸

اهداف کل آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران…………………………………………………….. ۳۳

کودکستان و مهد کودک …………………………………………………………………………………………. ۳۸

ویژگیهای کودکان در دوره کودکستان(۳تا۶سالگی)…………………………………………………….. ۳۹

انواع کودکستان………………………………………………………………………………………………………. ۴۱

مداخله به موقع برای کودکان پیش دبستانی در معرض خطر………………………………………….. ۴۲

یادگیری پایه به پایه دوره پیش دبستانی…………………………………………………………………….. ۴۴

تشکیل تصویر در ذهن…………………………………………………………………………………………….. ۴۷

هوش عملی…………………………………………………………………………………………………………….. ۵۲

هوش عملی چیست؟……………………………………………………………………………………………….. ۵۳

هوش تحصیلی در مقابل هوش عملی………………………………………………………………………….. ۵۴

نظریه هوش موفق  استرنبرگ…………………………………………………………………………………… ۵۵

خرده نظریه ها………………………………………………………………………………………………………… ۵۵

آزمون توانش های سه گانه استرانبرگر……………………………………………………………………….. ۵۶

اختلاف جنسیت در فراگیری مهارتها ………………………………………………………………………… ۵۷

بازی و رشد ذهنی……………………………………………………………………………………………………. ۵۸

نقش بازی در رشد کودک………………………………………………………………………………………….. ۵۹

اهمیت بازی…………………………………………………………………………………………………………….. ۶۰

هدف بازی………………………………………………………………………………………………………………. ۶۱

آیا بازی رشد شناختی را تسریع می کند؟…………………………………………………………………… ۶۳

ارزش بازی……………………………………………………………………………………………………………… ۶۴

رابطه بین هوش عملی و هوش تحصیلی………………………………………………………………………. ۶۶

محیط اولیه در رشد عقلانی……………………………………………………………………………………….. ۶۷

مهدکودک نوباوگان و کودکان نوپا……………………………………………………………………………… ۶۸

دوره پیش دبستانی و مهدکودک و اهمیت آن………………………………………………………………. ۶۹

فصل سوم:روش تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۷۱

جمعه آماری……………………………………………………………………………………………………………. ۷۲

نمونه …………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۲

روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………….. ۷۳

روش یا طرح تحقیق………………………………………………………………………………………………… ۷۴

آزمون های استفاده شده در این تحقیق و معرفی آنها…………………………………………………… ۷۵

محاسبه بهره هوشی………………………………………………………………………………………………… ۸۵

برگه نمره گذاری آزمون  مکعب های کهس…………………………………………………………………. ۸۶

روش های آماری……………………………………………………………………………………………………… ۸۸

ملاحضات اخلاقی…………………………………………………………………………………………………….. ۸۹

فصل چهارم:یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………… ۹۰

یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۹۱

تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق………………………………………………………………………………. ۱۰۶

فصل پنجم: نتیجه گیری،منابع و مآخذ……………………………………………………………………….. ۱۰۹

محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۱۱۰

پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۱

منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲

مقدمه

همه روزه در روزنامه ها آگهی تشکیل دوره هایی را می خوانیم که ادعا می شود گذراندن آنها موجب بالا رقتن نمره های داوطلب در آزمونهایی نظیر استعداد تحصیلی ، آزمون ورودی دوره های بعد از لیسانس و …… می شود .

آماده سازی داوطلبان برای گذراندن اینگونه آزمونها به کسب و کار سوادآوری تبدیل شده است که نوعی از آن را می توان در مهد کودک مشاهده کرد . براساس تجربیات و بررسیهای روان شناختی و تربیتی ، سال های اولیه زندگی کودکان نقش اساسی در رشد و پرورش آنان ایفا می کند چرا که ۸۰ درصد شخصیت کودک ظرف ۶ سال اولیه حیات شکل می گیرد و بر این اساس آموزش و پرورش پیش دبستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود . و تلاش عمده دولت ها براین بوده است که هر روزه تعداد بیشتری از کودکان تحت پوشش آموزشهای این دوره قرار گرفته و با توجه به ویژگیها و نیازهای فردی از آموزشهای مناسب و سازنده برخوردار گردند . اینکه آماده سازی تا چه حد می تواند نمره های آزمونها را بهبود بخشید خود مسله بحث انگیزی است (مفیدی ، ۱۳۶۸) ؟

اگر بخواهیم در قرن ۲۱ که قدرت کشورها در نیروی انسانی نهفته است به پیشرفت همه جانبه در زمینه های فردی ، اجتماعی ، اقتصادی ، صنعتی ، علمی و فرهنگی نایل شویم به شخصیت های رشد یافته انسان های متفکر و دست های ماهر و توانا نیازمندیم و چنین شخصیت هایی به جهت بالندگی همه جانبه باید تربیت شوند . (اشتری ـ ۱۳۸۳) .

انسان از بدو تولد تا شش ـ هفت سالگی حساس ترین و مهمترین مراحل رشد خود را طی می کند این سالها مرحله شکل گیری شخصیت است که با حساسیت زیاد کودک نسبت به پیرامون خود شخص می شود و زمان آموزش قبل از دبستان است نفوذ تأثیر این منطقه می تواند دائمی باشد . ثابت شده است کودکانی که مراکز پیش دبستانی را طی کرده اند آسان تر از کودکانی که از این امتیاز محروم بوده اند وارد دبستان و مرحله بعدی تحصیل می شوند بنابراین گذراندن دوره پیش دبستانی عامل مهمی در موفقیت تحصیلی به حساب می آید هرگاه مراکز پیش دبستانی نظیر مهد کودک ها یا کودکستانها دارای برنامه های با کیفیت بالا باشند کمی ضروری  برای خانواده ها در دنیای امروزی به شمار می آید . (باز اللهی ـ ۱۳۸۱) .

لذا کودکانی که از حدود سه تا شش سالگی به مراکزی می روند که در آنجا بازی ـ تفریح  و آزمایشات هوشی بر روی آنها انجام می شود ، با این فرض ها باید دارای معلومات و تواناییهای بیشتری باشند .

در این تحقیق ، بررسی تأثیر آموزشهای مهد کودک بر رشد هوش کودکان به عنوان اصلی در پژوهش حاضر است .

«منابع و مآخذ»

۱ . مفیدی ، فرخنده ـ «مدیریت در مراکز آموزش قبل از دبستان» ـ هفت گفتار درباره آموزش قبل از دبستان دفتر اول نشریه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش وزارت آموزش و پرورش . چاپ اول زمستان ۱۳۶۸ .

۲ . مینا کاری ، محمود ـ سرآمدها ـ انتشارات مرکز نشر دانشگاهی ، چاپ سوم ۱۳۷۵ .

۳ . مهدی زاده ، سیامک رضا ، چگونه کودکانی سرآمد داشته باشیم ، انتشارات راهگشا ـ تابستان ۱۳۶۹ .

۴ . طالب زاده نوبریان ، محسن ، اصول برنامه ریزی آموزش و پرورش پیش از دبستان انتشارات رشد چاپ اول بهار ۱۳۸۵ .

۵ . اللهیاری ، عباسعلی و همکاران ـ اصول مبانی آموزش و پرورش در مراکز پیش دبستانی ، ۱۳۸۰ .

۶ . پارسا ، محمد ـ روان شناسی تربیتی ـ انتشارات بعثت چاپ دوم ، زمستان ۱۳۷۱ .

۷ . برقک ، رحیم ـ الگوی پیشنهادی برای آموزش در مراکز پیش دبستانی و آمادگی ـ ۱۳۷۲ .

۸  . علاقه بند ، علی ـ اصول مدیریت آموزشی ـ دانشگاه پیام نور ۱۳۷۹ .

۹  . مفیدی ، فرخنده ، آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان ، دانشگاه پیام نور ۱۳۷۰ .

۱۰ . احمدی ، محسن ـ اگر فرزند باهوش می خواهید . انتشارات شهید حسین فهمیده اصفهان چاپ سوم ۱۳۸۳ .

۱۱ . ماتورت ، آلفرد ـ ضریب هوشی خود را سنجید ، ترجمه دکتر فرهاد همت خواه مهناز همت خواه . انتشارات عصر کتاب ، چاپ پنجم ۱۳۸۴ .

۱۲ . سلیمی ، مسعود ـ آزمون های هوش و استعداد انتشارات ابتدا ـ دانش فن ـ چاپ اول ۱۳۷۸ .

۱۳ . کول ، وینتا ، برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان ترجمه فرخنده مفیدی .انتشارات سمت ، چاپ اول ۱۳۷۷ .

۱۴ . سینگر ، دورتی و آرنسن ، سینگر ـ مقدمه ای بر نظریه تحولی ـ شناختی ژان پیاژه : تعیین شکل گیری تفکر کودک بر پایه فرآیندهای تحول روانی پیاژه با استفاده از ادبیات جهانی کودک ـ ترجمه دکتر پرویز شریفی در آمدی چاپ ۱۳۸۰ .

۱۵ . نظری نژاد ، محمد حسین «آموزش در دوران کودکی» انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی مشهد بهمن ماه ۱۳۶۶ .

۱۶  . پایان نامه  خانم فاطمه قلی تبار (تأثیر مهد کودک بر رشد هوش عملی) ـ پائیز ۱۳۸۱   .

۱۷ . میرهادی ، توران ـ کتاب کاربردی کودک (برنامه سالانه مربی در مهد کودک در کودکستان) انتشارات آگاه چاپ ششم ، زمستان ۱۳۷۲ .

۱۸ . بازاللهی ، محمد ، مدیریت مراکز پیش از دبستان ـ چاپ اول . ۱۳۸۱ .

۱۹ . اشتری ، کورس ـ راهنمای اولیاء کودکان پیش دبستانی و مهدهای کودک ـ انتشارات نویسند چاپ سوم ۱۳۸۳ .

۲۰ . سیف ، علی اکبر ـ روان شناسی پرورشی (روان شناسی یادگیری و آموزش) ـ انتشارات آگاه ، ۱۳۸۰ .

۲۱ . شریدان مری دوروتی ـ بازی و رشد کودکان مترجمان رضا توکلی ، هر روز سنایی نصب ، مزید براتی سده ـ انتشارات رشد ـ ۱۳۸۲ .

۲۲ . میلانی فر بهروز ـ روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی ، نشر قوس ، چاپ ششم ۱۳۷۴ .

۲۳ . شریدان ، ماری دی ، بازی در اوایل کودکی  (از تولد تا شش سالگی) ـ ترجمه مهدی سهرات نمرت خداشناس ـ انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد ـ ۱۳۸۰ .

۲۴ . استادان طرح جامع آموزش خانواده ـ خانواده فرزندان در دوره ابتدایی ـ کتاب سوم آموزش خانواده ـ انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران چاپ سیزدهم ـ اسفند ۱۳۷۹ .

۲۵ . گنجی ، حمزه ـ روان شناسی و تفاوتهای فردی ـ انتشارات بعثت ـ تابستان ۱۳۷۱ .

۲۶ . استاپرد ، میریام ـ همه کودکان تیز هوشند اگر … ترجمه : دکتر سهراب سوری ، امیر صادقی باتلان انتشارات دانش ایران ـ چاپ چهاردهم ، اسفند ۱۳۸۱ .

۲۷ . هارتلی بروئر ، الیزابت ـ ایجاد انگیزه در کودکان (ابزارها و روش های برای کمک به خود جوش بودن کودکان) ترجمه احمد ناهیدی . چاپ اول ۱۳۸۴ ، انتشارات جوانه رشد .

۲۸ . بِرک ، لوراای . روان شناسی رشد (از ارتقاح تا کودکی) چاپ اول ـ مترجم یحیی سیّد محمدی انتشارات ارسباران ـ چاپ دوم ـ زمستان ۱۳۸۲ .

۲۹ . ماسن ، پاول هنری ـ کیگان ، جروم ـ هوستون ، آلتاکارول ـ کانجر ، جان جین وی ـ رشد وشخصیت کودک ـ ترجمه مهشید یاسایی ـ انتشارات نشر مرکز ، کتاب ماد ۱۳۸۰ .

۳۰ . فیض ، جواد ـ رفتار من با کودک من ـ انتشارات صنوبر ، چاپ ۱۳۷۰ .

۳۱ . ز ت اریچ ، ویرجینیا ـ کودکان تیز هوش ـ مترجم اکرم کلانی ـ انتشارات پیشروان ـ چاپ سوم ۱۳۷۷ .

۳۲ . استرنبرگ ، رابرت و دیگران (فورساید ، جورج ـ هدلند ، جنیفر ـ هاروث ، جوزف ـ واگنر ، ریچارد ـ ریلیافر، وندی ـ اسنوک ، اسکات ، گریگورنکو ، النام ـ «هوش عملی در زندگی روزمره»مترجم دکتر الهه حجازی و یاسمین عابدینی ـ انتشارات آگاه ـ چاپ اول ـ زمستان ۱۳۸۵).

۳۳ . احدی ، حسن بنی جمال ، شکوه السارات ـ روان شناسی رشد ـ (مفاهیم بنیادی در روان شناسی کودک) انتشارات (پردیس ۵۷) . چاپ شانزدهم ۱۳۸۵ .

۳۴ . براهنی ، محمد نقی ـ سیف ، علی اکبر ـ عابدی ، جمال ـ باطنی ، محمد رضا ـ کریمی ، یوسف ـ گاهان ، نیسان ـ آوادیسیانس ، هامایاک ـ بامدادی ، جلال ـ واژه نامه روان شناسی و زمینه های وابسته .

۳۵ . سیف ، علی اکبر ـ اندازه گیری ، سنجش و ارزشیابی آموزشی ـ انتشارات دوران چاپ نوزدهم (چاپ اول ویرایش چهارم)  تابستان ۱۳۸۵ .

۳۶ . گنجی ، حمزه ـ آزمونهای روانی (مبانی نظری وعملی) ـ انتشارات ساوالان ـ چاپ هشتم ـ پاییز ۱۳۸۱ .

۳۷ . کرمی ، ابوالفضل ـ آشنایی با آزمون سازی و آزمون های روانی ـ انتشارات روان سنجی چاپ اول ـ زمستان ۱۳۸۲ .

۳۸ . دلاور ، علی ـ احتمالات و آمار کاربردی (در روان شناسی و علوم تربیتی) ۱ ـ انتشارات رشد چاپ هفتم ۱۳۸۲ .

۳۹ . روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ـ دلاور ، علی ـ انتشارات دانشگاه پیام نور چاپ سیزدهم ـ خرداد ۱۳۶۸.

۴۰ . لوین ، دیان ـ کتاب درس دادن به کودکان کوچک مترجم ساناز فرهنگی ۱۳۸۵ .

۴۱ . مهجور ، سیامک رضا ـ روان شناسی بازی ـ چاپ چهارم زمستان ۱۳۷۴  .

۴۲ . شکوهی ، غلامحسین ـ مبانی اصول آموزش و پرورش ـ نشر آستان قدس رضوی ۱۳۸۵ .

۴۳ . علاقه بند ، علی ـ مقدمات مدیریت آموزشی ـ نشر روان زمستان ۱۳۸۵ .

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.