نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و بهره وری

فهرست مطالب این مقاله

بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و بهره وری

تعداد صفحات : ۴۹ | قابل ویرایش

از آنجا که منابع انسانی باارزش ترین عامل تولید و مهمترین سرمایه و منبع اصلی مزیت رقابتی و ایجاد کننده قابلیتهای اساسی هر سازمانی به شمار می آید، یکی از مؤثرترین راههای دستیابی به مزیت رقابتی در شرایط فعلی ، کارآمد تر کردن کارکنان سازمانها است.

مقدمه

از آنجا که منابع انسانی باارزش ترین عامل تولید و مهمترین سرمایه و منبع اصلی مزیت رقابتی و ایجاد کننده قابلیتهای اساسی هر سازمانی به شمار می آید، یکی از مؤثرترین راههای دستیابی به مزیت رقابتی در شرایط فعلی ، کارآمد تر کردن کارکنان سازمانها است. انسجام در برنامه های توسعه منابع انسانی مستلزم توسعه برنامه های توانمندسازی کارکنان است که مدیریت منابع انسانی نقش بسزایی در یکپارچه سازی و تلفیق این برنامه ها برای ارائه الگوی مناسب توانمندسازی کارکنان ایفا  میکند. بهمنظوردستیابیبهاینهدفوکمکبهمحققانومدیران حوزه منابع انسانی، در این مقاله سعی شده است ضمن بررسی و شناخت مفاهیم توانمندسازی، راهکارها و الگوی جامع توانمندسازی کارکنان ارائه گردد .
سازمانها امروزه در محیطی کاملاً رقابتی که همراه با تحولات شگفت انگیز است باید اداره شوند. در چنین شرایطی مدیران فرصت چندانی برای کنترل کارکنان دراختیار ندارند و باید بیشترین وقت و نیروی خود را صرف شناسایی محیط خارجی و داخلی سازمان کنند و سایر وظایف روزمره را به عهده کارکنان بگذارند. کارکنان زمانی می توانند به خوبی از عهده وظایف محوله برآیند که از مهارت، دانش و توانایی لازم برخوردار بوده و اهداف سازمان را به خوبی بشناسند. ابزاری که می تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد فرایند توانمندسازی است مهمترین و حیاتی ترین دارایی هر سازمان، نیروی انسانی آن سازمان است. کیفیت و توانمندی نیروی انسانی، مهمترین عامل بقاء و حیات سازمان است. نیروی انسانی توانمند، سازمان توانمند را به وجود می آورد. از نظر « دراکر » رشد اقتصادی مرهون توانمند کردن کارکنان فرهیخته است. سازمان توانمند محیطی است که کارکنان در گروه های مختلف، در انجام فعالیتها با یکدیگر همکاری می کنند. .(عبدالهی و دیگران، ۱۳۸۵).

منابع و مآخذ

۱.   آقایار،سیروس(۱۳۸۶). توانمندسازیکارکنانوتوانمندسازیسازمان. اصفهان: نشرسپاهان
۲.   ابطحی،سیدحسین،عابسی. سعید.(۱۳۸۶) توانمندیکارکنان. کرج: موسسهتحقیقاتوآموزشمدیریت
۳.   جرینی،علیرضا.(۱۳۸۵). عواملموثردرتوانمندساری . پایاننامهکارشناسیارشد. دانشگاه تربیت مدرس
۴.   حرآبادیفراهانی،مجید(۱۳۸۵). بررسیرابطهبینساختارسازمانیوتوانمندیکارکنان. پایاننامهکارشناسیارشد. دانشگاهتهران.
۵.   کینا،دنیس(۱۳۸۳). توانمندساریمنابعانسانی.(مهدیایراننژادپاریزیومعصومعلیسلیمان،مترجمان) تهران: نشر مدیران(تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۹۵).
۶.   عبدالهی،بیژنونوهابراهیم،عبدالرحیم.”توانمندسازیکارکنانکلیدطلاییمدیریتمنابعانسانی”. تهران: ویرایش،.(۱۳۸۵)
۷.   امیرخانی،امیرحسین،توانمندسازی،روانشناختیمنابعانسانی،دیدگاههاوابعاد . مجموعه مقالات سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی. تهران ، انتشارات آهار و مؤسسه آموزش عالی پژوهشی تأمین اجتماعی،(۱۳۸۵)
۸.   ایزدی،احمدرضا،ملکی،محمدرضا،مطالعهتوانمندسازهادربخشبهداشت،درمانبراساسالگویتعالیسازمانی،مجموعهمقالاتسومینکنفرانستوسعهمنابع انسانی
۹.   .بلانچارد،کنتودیگران. مدیرایتتواناسازیکارکنان،ترجمهمهدیایراننژادپاریزی،تهران: نشرمدیران، (۱۳۸۷)
۱۰.حسنپور،اکبر،عباسی،طیبه،نوروزی،مجتبی.بررسینقشرهبریتحولآفریندرتوانمندسازیکارکنان. مجلهپژوهشهایمدیریتدرایران،دوره ۱۵ ، شماره ۱-۱۳۹۰.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.