نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی نقش ارتباطات انسانی در توسعه صنعت جهانگردی

فهرست مطالب این مقاله

بررسی نقش ارتباطات انسانی در توسعه صنعت جهانگردی

تعداد صفحات : ۲۲۰ | قابل ویرایش

تغییر پرشتاب پارادایم ها و تحولات تکنولوژیک، در نیم قرن اخیر، جهان را وارد عصر جدیدی کرده است که یکی از ویژگی های برجسته آن ظهور جهانگردی جهانی بصورت امروزی از قلب این تحولات تکنولوژیکی، در نتیجه کاهش سریع فاصله های زمانی و مکانی است.

بیان مسأله

تغییر پرشتاب پارادایم ها و تحولات تکنولوژیک، در نیم قرن اخیر، جهان را وارد عصر جدیدی کرده است که یکی از ویژگی های برجسته آن ظهور جهانگردی جهانی بصورت امروزی از قلب این تحولات تکنولوژیکی، در نتیجه کاهش سریع فاصله های زمانی و مکانی است.

جهانگردی با تمام پیچیدگی هایش در کنار سایر ویژگی های این عصر، همچون ادغام فزاینده نظامهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و رشد خیره کننده تولید و مصرف، چهره بسیار متمایزی از خود در عرصه فعالیت های بشری به نمایش گذاشته است.

پیچیدگی جهانگردی ناشی از پویایی او است. پویایی جهانگردی جهانی علاوه بر ایجاد تغییر در ساختارهای اقتصادی، سیاسی و مناسبات اجتماعی، پروسه های تولید، توزیع و مصرف را نیز دگرگون کرده است و تخصصهای گوناگونی را بصورت مستقیم و غیرمستقیم به خدمت گرفته است که خود موضوع جداگانه­ای است و جای بحث ویژه­ای دارد.

از نگاه دیگر، روند جهانگردی جهانی، نقشه جغرافیای اقتصادی جهان را دگرگون کرده است که شناخت مکانیزم های این روند، نیروها و عوامل عمده آن و تأثیری که اینان بر زندگی مردم جهان، بخشهای دولتی و خصوصی فعال در آن می گذارند، حائز اهمیت است.

در دنیای امروز جهانگردی جهانی، حقیقتاً یک شانس و یک فرصت است. فرصتی نسبتاً کوتاه که برای کشورهای گوناگون مهیا می کند که از آن بهره گیرند و خود را با شرایط آن تطبیق دهند که اگر نتوانند، دچار عقب افتادگی ناشی از غفلت خود می گردند. چرا که هر چند اهمیت اجتماعی و اقتصادی جهانگردی درجهان بصورت واقعیتی روشن و چشمگیر در آمده است، این اهمیت را، همیشه همه کسانی که با آن در ارتباط مستقیم هستند، درک نمی کنند.

و اما در صورت بهره ­برداری مناسب، می تواند موجبات توسعه اقتصادی و سیاسی گسترده کشورشان فراهم گردد.

رونق درخشان جهانگردی در کشورهای پیرامون ایران، به ویژه کشور ترکیه در شمال غربی و امیرنشین امارات متحده عربی، همجوار ایران در جنوب، که سالانه مقادیر هنگفتی از این رهگذر توشه بر می گیرند، نشان از بهره برداری مناسب و تشخیص به موقع فرصت ها در ادوار گذشته و بویژه در دهه اخیر (۱۹۹۷-۲۰۰۶) این کشورهاست و در مقابل ناکامی و عقب ماندگی ایران در این حوزه مهم جای تفکر و تأمل دارد.

جهانگردی در ایران با وجود امکانات طبیعی، تاریخی و انسانی فراوان هنوز اندر خم کوچه های تنگ و تاریک ناآگاهی و ندانم کاری ، سیاسی کاری، عدم انسجام و فقدان یک سیاست جامع، گویا و روشن گرفتار است. و تا همین لحظاتی که این سطور رقم می خورند، آن فرصت طلایی از دست رفته است.

منابع و مآخذ

۱- کتاب «جهانگردی بین المللی» از مجموعه کتاب های «تجارت درهزاره سوم»

نگارش:فرانسوا ولا- یونیل بیچر بیل،مترجمان:محمّد ابراهیم گوهریان ومحمد مهدی کتابچی،تهران:امیر کبیر ۱۳۸۴ ،۲۷۶ ص.

۲- کتاب «جهانگردی درچشم اندازی جامع»ازدیدگاه سازمان جهانی جهانگردی.

گردآورنده:چاک،وای،گی،مترجمان:دکتر علی پارساییان ودکتر سید محمد اعرابی،تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی،۱۳۸۲،۴۸۰ ص

۳-  مدیریت جهانگردی(مبانی – راهبردها وآثار):

راجرداس ویل،مترجمان: دکتر سید محمد اعرابی ودکتر داودایزدی،تهران:دفتر پژوهشهای فرهنگی،۱۳۷۸،۳۲۸ ص.

۴- کتاب« مدیریت جهانگردی فرهنگی»

نویسنده:پریسیلا بانی فیس، ترجمه دکتر محمود عبدالله زاده،تهران دفتر پژوهشهای فرهنگی،۱۳۸۰،۱۵۹ ص

۵- کتاب «سیاستگزاری جهانگردی»

نگارش:کالین مایکل هال وجان،ام،جکینز،مترجمان: محمد اعرابی وداوود ایزدی،تهران:دفتر پژوهشهای فرهنگی،۱۳۷۸ ،۱۲۰ ص.

۶- کتاب «مقدمه ای برجغرافیای جهانگردی»

نگارش شادروان،حسین شکوئی،تبریز،مؤسسه تحقیقات اجتماعی وعلوم انسانی دانشگاه آذر آبادگان،۱۳۵۴،شماره ۱۵ ،۱۳۳ ص

۷- کتاب«جهانگردی پایدار، راهی برای توسعه».

نگارش: سازمان جهانگردی کشور آلمان، ترجمه دکتر نصرت الله، مستوفی، تهران: سازمان ایرانگردی و جهانگردی ۱۳۷۸، ۷۸ص

۸-  کتاب«اقتصاد گردشگری».

نگارش: دانلد لانبرگ، ام کرشنیا مورتی و منیک اچ، استاونگا: ترجمه محمّد رضا فرزین. تهران شرکت چاپ و نشر بازرگانی، ۱۳۸۳، ۳۶۹ ص

۹- کتاب« بازاریابی گردشگری».

نویسنده: سن لو مسدن؛ ترجمه محمّد ابراهیم گوهریان، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۸۰، ۴۰۸ ص

۱۰- کتاب «ارتباط بین فرهنگها»

نویسندگان: کاری. ا. سامووا، ریچارد، ای، پورتر، لیزا، استفانی، مترجمان: غلامرضا کیانی، اکبر میرحسینی، تهران: انتشارات بازار، ۱۳۷۹، ۴۶۸ ص.

۱۱- کتاب« مردم شناسی گردشگری».

نویسنده: پیتر. م. برنز، ترجمه هاجر هوشمندی، تهران: افکار: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده مردم شناسی، ۱۳۸۵، ۲۷۱ ص

۱۲-کتاب «جامعه شناسی گردشگری».

مؤلف: یورکوس آیوستولویولوس، استلا لیوادی، آندرویا ناکیس، ترجمه: بیژن شفیعی، رشت: وارسته، ۱۳۸۴، ۲۵۹.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.