نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

رابطه بورس و اقتصاد مقاومتی

فهرست مطالب این مقاله

رابطه بورس و اقتصاد مقاومتی

تعداد صفحات : ۶۶ | قابل ویرایش

مسئله ی اقتصاد مهم است؛ اقتصاد مقاومتی مهم تر است. البته اقتصاد مقاومتی الزاماتی دارد. مردمی کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتی است. این سیاست های اصل ۴۴ که اعلام شد، می تواند یک تحول به وجود بیاورد؛ و این کار باید انجام بگیرد. البته کارهائی انجام گرفته و تلاشهای بیشتری باید بشود.

فـهـرسـت مـطالـب

عنوان                                                                                                                                    صفحه

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

فصل اول:کلیات تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۳

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۴

بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. ۸

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق…………………………………………………………………………………… ۱۱

اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. ۱۲

سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………….. ۱۳

واژگان تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. ۱۴

فصل دوم: ادبیات تحقیق…………………………………………………………………………………………… ۱۶

تاریخچه بورس در دنیا………………………………………………………………………………………………. ۱۷

راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی از مسیر بازار سرمایه……………………………………………….. ۲۵

تعبیرهای گوناگون اقتصاد مقاومتی……………………………………………………………………………. ۲۸

چهار تعریف از اقتصاد مقاومتی…………………………………………………………………………………. ۳۰

تعبیرهای گوناگون از بورس………………………………………………………………………………………. ۳۱

فواید سرمایه گذاری در بورس برای اقشار گوناگون جامعه……………………………………………. ۳۳

چگونه می توان در بورس سرمایه گذاری کرد؟…………………………………………………………….. ۳۵

گشایش در بورس و اقتصاد با اعمال سیاست های مقاومتی…………………………………………….. ۳۶

نقش مهم بورس انرژی در تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی……………………………….. ۳۸

بورس نفت،راهکاری عملیاتی برای شرایط اقتصاد مقاومتی…………………………………………….. ۴۰

فصل سوم : روش تحقیق………………………………………………………………………………………….. ۴۳

روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۴۴

روش های جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………… ۴۵

قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۴۷

فصل چهارم:یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………… ۴۸

یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۴۹

فصل پنجم: نتیجه گیری،منابع و مآخذ……………………………………………………………………….. ۵۳

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………. ۵۴

محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۵۸

پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۵۹

منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………… ۶۴

مقدمه

مسئله ی اقتصاد مهم است؛ اقتصاد مقاومتی مهم تر است. البته اقتصاد مقاومتی الزاماتی دارد. مردمی کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتی است. این سیاست های اصل ۴۴ که اعلام شد، می تواند یک تحول به وجود بیاورد؛ و این کار باید انجام بگیرد. البته کارهائی انجام گرفته و تلاشهای بیشتری باید بشود. بخش خصوصی را باید توانمند کرد؛ هم به فعالیت اقتصادی تشویق بشوند، هم سیستم بانکی کشور، دستگاه های دولتی کشور و دستگاه هائی که می توانند کمک کنند ، مثل قوه ی مقننه و قوه ی قضائیه – کمک کنند که مردم وارد میدان اقتصاد شوند.

کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی است. این وابستگی، میراث شوم صد ساله ی ماست. ما اگر بتوانیم از همین فرصت که امروز وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش کنیم نفت را با فعالیت های اقتصادی درآمدزای دیگری جایگزین کنیم، بزرگ ترین حرکت مهم را در زمینه ی اقتصاد انجام داده ایم. امروز صنایع دانش بنیان از جمله ی کارهائی است که می تواند این خلأ را تا میزان زیادی پر کند. ظرفیت های گوناگونی در کشور وجود دارد که می تواند این خلأ را پر کند. همت را بر این بگماریم؛ برویم به سمت این که هرچه ممکن است، وابستگی خودمان را کم کنیم.

مسئله ی مدیریت مصرف، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه های دولتی، هم دستگاه های غیر دولتی، هم آحاد مردم و خانواده ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعاً جهاد است. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه ی تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادی است؛ انسان میتواند ادعا کند که این اجر جهاد فی سبیل اللّه را دارد.

یک بُعد دیگرِ این مسئله ی تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که ما از تولید داخلی استفاده کنیم؛ این را همه ی دستگاه های دولتی توجه داشته باشند – دستگاه های حاکمیتی، مربوط به قوای سه گانه – سعی کنند هیچ تولید غیر ایرانی را مصرف نکنند؛ همت را بر این بگمارند. آحاد مردم هم مصرف تولید داخلی را بر مصرف کالاهائی با مارک های معروف خارجی – که بعضی فقط برای نام و نشان، برای پز دادن، برای خودنمائی کردن، در زمینه های مختلف دنبال مارک های خارجی میروند – ترجیح بدهند. خود مردم راه مصرف کالاهای خارجی را ببندند.

به نظر ما طرح های «اقتصاد مقاومتی» جواب میدهد. همین مسئله ی سهمیه بندی بنزین که اشاره کردند، جواب داد. اگر چنانچه بنزین سهمیه بندی نمی شد، امروز مصرف بنزین ما از صد میلیون لیتر در روز بالاتر می رفت. توانستند این را کنترل کنند؛ که خب، امروز در یک حد خیلی خوبی هست. حتّی باید جوری باشد که هیچ به بیرون نیازی نباشد، که الحمدللّه نیست. تحریم بنزین را در برنامه داشتند؛ اقتصاد مقاومتی تحریم بنزین را خنثی کرد. و بقیه ی چیزهائی که مورد نیاز کشور است.

هدفمند کردن یارانه ها هم در جهت شکل دادن به اقتصاد ملی است؛ که اینها می تواند هم رونق ایجاد کند – در تولید، در اشتغال – و هم موجب رفاه شود؛ اینها مایه ی رشد تولید کشور، رشد اقتصادی کشور، مایه ی اقتدار یک کشور است. با رشد تولید، یک کشور در دنیا اقتدار حقیقی و آبروی بین المللی پیدا می کند. این کار بایستی به انجام برسد.

از زمان باید حداکثر استفاده بشود. طرح هائی که سالهای متمادی طول می کشید، امروز خوشبختانه با فاصله ی کمتری انسان می بیند که فلان کارخانه در ظرف دو سال، در ظرف هجده ماه به بهره برداری رسید. باید این را در کشور تقویت کرد.

حرکت بر اساس برنامه، یکی از کارهای اساسی است. تصمیم های خلق الساعه و تغییر مقررات، جزو ضربه هائی است که به «اقتصاد مقاومتی» وارد می شود و به مقاومت ملت ضربه می زند. این را، هم دولت محترم، هم مجلس محترم باید توجه داشته باشند؛ نگذارند سیاست های اقتصادی کشور در هر زمانی دچار تذبذب و تغییرهای بی مورد شود.

بورس اوراق بهادار» به معنی یک بازار متشکل و رسمی سرمایه است که در آن خرید و فروش سهام شرکت‌ها یا اوراق قرضه دولتی و یا مؤسسات معتبر خصوصی، تحت ضوابط، قوانین و مقررات خاصی انجام می‌شود.

مشخصه مهم بورس اوراق بهادار، حمایت قانون از صاحبان پس‌اندازها و سرمایه‌های راکد و الزامات قانونی برای متقاضیان سرمایه است.بورس اوراق بهادار که به‌عنوان نبض اقتصاد کشور مورد توجه تحلیل‌گران اقتصادی است، از سویی مرکز جمع‌آوری پس‌اندازها و از سوی دیگر، مرجع رسمی و مطمئنی است که دارندگان پس‌اندازهای راکد می‌توانند محل به نسبت مناسب و ایمن سرمایه‌گذاری را جست‌وجو کرده و وجوه مازاد خود را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها به کار اندازند یا با خرید اوراق‌قرضه دولت‌ها و شرکت‌های معتبر، از سود معین و تضمین شده‌ای برخوردار شوند.

بازار اوراق بهادار در واقع مکمل بخش بانکی در تأمین نیازهای مالی بنگاه‌های خصوصی و دولتی است. وجود یک بازار اوراق بهادار که در چارچوب مکانیزم بازار عمل کند می‌تواند در تخصیص بهینه منابع مالی کاراتر عمل کند. شاهد مدعا اینکه کشورهایی که دارای بازار سرمایه(بورس) تکامل یافته‌تر بوده‌اند، توانسته‌اند رشد اقتصادی زیادتر‌ی داشته باشند. سیستم بانکی نیز با استفاده از مکانیزم اوراق بهادار می‌تواند نقدینگی مورد نیاز خود را به‌دست آورده و تکافوی سرمایه خود را بهبود بخشد.

وظیفه اصلی بورس اوراق بهادار، فراهم‌آوردن بازاری شفاف و منصفانه برای دادوستد اوراق بهادار پذیرفته شده و همچنین سیستمی مناسب برای نظارت بر جریان دادوستد، عملیات بازار و فعالیت اعضای آن است. در این راستا، یک بورس اوراق بهادار به‌طور متعارف، مسئولیت‌های زیر را برعهده خواهد داشت:

۱-پذیرش یا لغو پذیرش اعضا شامل کارگزاران، معامله‌گران، بازارگردانان و مشاوران و مدیران سرمایه‌گذاری
۲-پذیرش یا لغو پذیرش ابزارهای مالی قابل دادوستد در بورس
۳-فراهم آوردن یک سیستم دادوستد مناسب و کارآمد
۴-فراهم آوردن یک سیستم مناسب و کارآمد برای تسویه و پایاپای دادوستد
۵-فراهم آوردن یک سیستم مناسب برای نظارت بر جریان دادوستد، عملیات بازار و فعالیت اعضا
۶-فراهم آوردن امکانات و تسهیلات لازم برای توزیع و انتشار اطلاعات مربوط به دادوستد و نیز سایر اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری درباره دادوستد اوراق بهادار.

بورس اوراق بهادار به‌عنوان یک بازار منسجم و سازمان یافته، مهم‌ترین متولی جذب و سامان دادن صحیح منابع مالی سرگردان است و با جمع‌آوری نقدینگی جامعه و فروش سهام شرکت‌ها، ضمن به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد جامعه از طریق تأمین سرمایه‌های موردنیاز پروژه‌ها، کاهش دخالت دولت در اقتصاد و نیز افزایش درآمدهای مالیاتی، منافع اقتصادی چشمگیری به ارمغان ‌می‌آورد و در کنار آن، اثرات تورمی ناشی از وجود نقدینگی در جامعه را نیز از بین می‌برد.

منابع و مآخذ

۱-سنگینیان، علی. تاریخچه بورس اوراق بهادار تهران و سیر تحولات آن. روزنامه دنیای اقتصاد ۱۳۸۷/۱۱/۱۶.

۲-شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن. آشنایی با بورس سهام و کالا.

۳-فراهانی‌فرد، کامیار، صبری، رضا، «مفاهیم اولیه بورس به زبان ساده»، تهران، نشر چالش، ۱۳۸۳

۴-ایزدی، حسن اصول و فنون تشکیل سبد سهام، تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، چاپ اول، ۱۳۸۳.
۵- جهانخانی، علی و دکتر علی پارسائیان ، مدیریت سرمایه گذاری و ارزیابی اوراق بهادار» (تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، چاپ اول دی ۱۳۷۶).
۶-  خدابخش، عباس «خرید و فروش سهام» (تهران: انتشارات چالش، چاپ اول، بهار ۱۳۸۴).
۷- روح الامینی، موسی «بازار طلایی بورس» (تهران: انتشارات فارابی، چاپ اول ۱۳۸۴).
۸- ریموندپی، نوو «مدیریت مالی جلد دوم» ترجمه دکتر علی جهانخانی و دکتر علی پارسائیان (تهران: انتشارات سمت، چاپ اول سال ۱۳۸۰).
۹- عبده تبریزی، حسین «مجموعه مقالات مالی و سرمایه گذاری» (تهران: انتشارات آگه، چاپ اول، پاییز ۱۳۷۷).
۱۰- فبوزی، فرانک و مودیلیانی و مایکل فری «مبانی بازارها و نهادهای مالی» ترجمه دکتر حسین عبده تبریزی، جلد اول، (تهران: انتشارات آگاه، چاپ اول، زمستان ۱۳۷۶).
۱۱- کلارک، راجر و همکاران «مدیریت مالی استراتژیک»، ترجمه ناصر صنوبر (تبریز: انتشارات پرستو، چاپ اول، پاییز ۱۳۷۵).
۱۲- وستون، بربگام، یوستون «مدیریت مالی (۲)‌» ترجمه دکتر حسن عبد تبریزی و دکتر فرهاد حنیفی (تهران: انتشارات آگاه، چاپ اول ۱۳۸۲).

۱۳-روزنامه ملت، مقاومت اقتصادی از رهگذر اقتصاد مقاومتی، مورخه۱۸/۶/۹۱

۱۴-سخنان حمیدرضا فولادگر، تبلور اقتصاد مقاومتی در دل تحقق اصل ۴۴ نهفته است، خبرگزاری خانه ملت، مورخه  ۱۳ / ۵ / ۹۱.

۱۵-سخنرانی حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، محورهای اساسی اقتصادمقاومتی، خبرگزاری فارس.

۱۶-لواسانی، سیده زینب، اقتصاد مقاومتی در امتداد جهاد اقتصادی، اقتصاد تبیان، مورخه ۱۱ / ۶ / ۹۱.

۱۷-نریمانی، میثم، ۵اصل اقتصاد مقاومتی، پایگاه خبری و تحلیلی ندا آنلاین.

۱۸-یارمحمدیان، ناصر، آیا تحریم های اقتصادی علیه ایران تاثیرگذارند؟ روزنامه دنیای اقتصاد شماره ۲۷۵۸

۱۹-تک تحریم و بانک اقتصاد مقاومتی، سایت آفتاب.

۲۰-عزیزیان، رضا، تثبیت نرخ ارز از ملزومات اقتصاد مقاومتی، روزنامه فرهیختگان، م.

۲۱-منصوریان، بررسی و مطالعه اصلاح ساختار تشکیلات دولتی و موانع خصوصی سازی، سایت مازندران

۲۲-خبرگذاری تقریب، نقش مدیریت مصرف در اقتصاد مقاومتی

۲۳-زیدی، باقر، نقش مردم دراقتصاد مقاومتی، روزنامه رسالت،.

۲۴-دکتر عسگری، علی، ۱۸راهکار در اقتصاد مقاومتی، جام جم،

۲۵- آرشیو الکترونیکی روزنامه های کشور(jaaar.com)

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.