نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

رابطه بین طلاق والدین و بزهکاری فرزندان

فهرست مطالب این مقاله

رابطه بین طلاق والدین و بزهکاری فرزندان

تعداد صفحات : ۹۴ | قابل ویرایش

در اینجا به بررسی نقش خانواده به عنوان عامل و مانع بزهکاری نوجوانان (با تکیه بر نظم در خانواده)می‌پردازیم.

«فهرست مطالب»

عنوان                                              صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق…………………………… ۱

مقدمه……………………………………….. ۲

اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………… ۴

اهداف تحقیق………………………………….. ۵

فصل دوم:پیشینه تحقیق………………………….. ۶

پیشینه تحقیق…………………………………. ۷

فصل سوم:ادبیات تحقیق………………………….. ۸

تعاریف واژه های کلیدی تحقیق……………………. ۹

بررسی تئوریها و نظریات بزهکاری(انحراف) و نظم خانواده ۱۲

نظریه روانشناختی در مورد انحرافات……………… ۱۲

نظریه جامعه شناسی انحراف……………………… ۱۳

انحراف اولیه………………………………… ۱۵

کاربرد نظریه برچسب…………………………… ۱۷

ارزیابی نظریه برچسب………………………….. ۱۷

نظریه انتقال فرهنگی………………………….. ۱۸

نظریه والتر میلر…………………………….. ۱۹

ارزیابی نظریه انتقال فرهنگی…………………… ۲۰

دیاگرام متغیرها و روابط علی تئوری هیرشی………… ۲۳

نظریه تضاد………………………………….. ۲۴

طبقه،دولت،جرم……………………………….. ۲۴

نظریه آلبرت کوهن…………………………….. ۲۵

نظریه دیوید ماتزا-بزهکاری و دنباله روی…………. ۲۶

دیاگرام متغیرها و روابط علی تئوری ماتزا………… ۲۷

نظریه بوم شناسی انحراف – مکتب شیکاگو…………… ۲۷

ارزیابی نظریه مکتب شیکاگو در مورد انحراف……….. ۲۸

نظریه ویلیامز هال- عوامل خانواده موثر بر بزهکاری .. ۲۸

نظریه امیل دورکیم……………………………. ۳۱

نظریه ویلیام گود…………………………….. ۳۶

انواع گسیختگی خانواده………………………… ۳۷

نظریه تالکوت پارسنز………………………….. ۴۴

سطوح انتزاعی خرده نظام های جامعه………………. ۴۶

متغیرهای الگوی پارسنز ……………………….. ۵۰

تأثیر مشکل اقتصادی روی کیفیت و بی ثباتی زندگی زناشویی ۵۷

نظریات دیگران……………………………….. ۶۰

روابط خارج از زناشویی………………………… ۶۴

عدم تشابه تحصیلی و موقعیت اجتماعی……………… ۶۶

چهارچوب تئوریکی……………………………… ۶۷

نظریه چلبی- نظم در سطح خرد……………………. ۷۵

الگوی علی بزهکاری……………………………. ۸۱

فصل چهارم:روش تحقیق………………………….. ۸۳

روش تحقیق…………………………………… ۸۴

روش های جمع آوری اطلاعات………………………. ۸۵

فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری…………………….. ۸۸

نتیجه گیری………………………………….. ۸۹

فهرست منابع…………………………………. ۹۲

مقدمه

در اینجا به بررسی نقش خانواده به عنوان عامل و مانع بزهکاری نوجوانان (با تکیه بر نظم در خانواده)می‌پردازیم. این کار به خصوص به لحاظ تحدید عوامل مورد بررسی در یک کار علمی اهمیت دارد چرا که نمی‌توان در آن حد در یک کار پژوهشی تمام ابعاد و زوایا را به طور دقیق در نظر داشته و مورد بررسی قرار داد. اگر خانواده می‌تواند عامل مهم بزهکاری باشد و شرایط نامطلوب آن بزهکار پرورش دهد، به همان نسبت وجود شرایط مطلوب در خانواده رشد ذهنی، عاطفی، روانی و اجتماعی نوجوان را امکان‌پذیر ساخته، مهمترین گام در پیشگیری از بزهکاری است. به نظر می‌رسد افزایش میزان بزهکاری حاکی از تضعیف مناسبات گروهی خانواده بوده، به طوری که وحدت گروهی از هم پاشیده است. به هر میزانی که روابط اعضاء از سیطره روابط صمیمی، عاطفی، و اخلاقی خارج شود، خطر از بین رفتن کارکرد بسیار مهم خانواده آموزش هنجارها و ارزشهای اجتماعی به فرزندان دور نخواهد بود. آنچه مهم است مناسبات و پیوندهای گروه خانواده است به شکلی که افراد به عنوان حاملین و عاملین نقشها باید به گونه‌ای ایفاء نمایند که کارکرد اساسی حفظ وحدت و انسجام خانواده را به دنبال داشته باشد. خانه‌ای که از سخن محبت‌آمیز خالی است آفت رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی نوجوان است، عدم عشق و محبت و نبود ثبات و هماهنگی در خانواده زمینه‌ساز رفتار بزهکارانه است.
هر گاه بنیان عاطفی و اخلاقی خانواده سست گردد روی نظم خانواده (طلاق) تأثیر گذاشته، بزهکاری نیز رخ می‌نماید. نظم و تعدل در خانواده رابطه معکوس با روند بزهکاری داد. آنگاه که طلاق رو به فزونی می‌رود، کشمکشهای درونی خانواده اوج می‌‌یابد و فرزندان در سنین نوجوانی به دور از نظر والدین در ورطه آلامی چون اعتیاد، بزهکاری و … گرفتار می‌آیند. بهرحال روابط بین والدین و فرزند، از هم پاشیدگی خانواده و فقدان نظم و تعادل در خانواده، سست شدن عقاید مذهبی و اخلاقی در بزهکاری نوجوانان نقش مهمی دارد.
همبستگی و پیوستگی و ثبات ارکان خانواده کانون مناسبی را پدید می‌آورد تا افراد به صورت نسبتاً کاملی هنجارهای مقبول تعمیم یافته را ملکه‌سازی و درونی کرده و به سهولت در عرضه اجتماعی، نقشهای محول و محقق را به نحوی که از آن انتظار می‌رود به اجراء گذارند. خانواده، گروه کوچکی است که ویژگی اساسی و غیر قابل تفکیک آن صمیمت آن است. اجتماعی کردن نسل آینده جزء بدیهی‌ترین و اساسی‌ترین وظایف خانواده است. (روزن باوم، ۱۴۹:۱۹۷۳) محبت موجب استواری کانون خانوادگی است، نفرت در جهت معکوس آن جریان دارد و متضمن نفاق و جدایی و مخاصمه و جدال است. هنگامی که نفرت و اختلاف عمیق و مخاصمه به کانونی راه یافت، بقای نظم خانوادگی بین افراد آن متزلزل و دشوار می‌شود.

فهرست منابع

۱- آرون. ریمون، «مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی»، ترجمه باقر پرهام- چاپ سوم، ۱۳۷۲، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی (شرکتهای سهامی).
۲- اسکیدموم. ویلیام ، ۱۹۷۲«نظریه های جامعه شناسی تفکر نظری در جامعه شناسی»، ترجمه علی محمد حاضری و دیگران –چاپ دوم ۱۳۷۵، تهران: انتشارات تابان.
۳- اشرف. احمد، ۱۳۵۵، «کژ رفتاری و مسایل انسانی و آسیب شناسی اجتماعی، مجموعه گفتارهای درسی»، تهران: انتشارات آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی.
۴- تامین. ملوین، «جامعه شناسی قشر بندی و نابرابری های اجتماعی –نظری و کار بردی »، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، چاپ اول، ۱۳۷۳، تهران: توتیا.
۵- ترنر. جاناتان، اچ ۱۹۷۷، «ساخت نظریه جامعه شناسی»، ترجمه عبد العلی لهسائی زاده -۱۳۷۳، شیراز: انتشارات نوید شیراز.
۶- تنهایی. حسین ابوالحسن، ۱۳۷۱، «در آمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی»، چاپ اول، مشهد: نشر مرندیز.
۷- توسلی. غلام عباس، ۱۳۷۰، «نظریه های جامعه شناسی»، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.
۸- چلبی. مسعود، ۱۳۷۳، «تحلیل شبکه در جامعه شناسی»، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره دوم شماره ۵ و ۶ (پاییز و زمستان)، ۴۲-۹ ، دانشگاه علامه طباطبایی.
۹- چلبی. مسعود، ۱۳۷۶، «تعهد کار»، نامه پژوهش، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، فرهنگ و اخلاق کار، سال دوم، شماره ۵، ۱۰۴-۷۵، تابستان.
۱۰- چلبی. مسعود، ۱۳۷۵، «جامعه شناسی نظم، تشریح و تحلیل نظری اجتماعی»، چاپ اول، تهران: انتشارات نشرنی.
۱۱- چلبی. مسعود، ۱۳۷۵، «جزوه کلاس ‹روش تحقیقی۲› گروه جامعه شناسی، دانشگاه الزّهرا.
۱۲- چلبی. مسعود ، ۱۳۷۲، «وفاق اجتماعی»، نامه علوم اجتماعی، دوره جدید جلد دوم شماره سوم، ۲۸-۱۵، تهران: دانشگاه تهران.
۱۳- دواس. دی. ای، ۱۹۹۱، «پیمایش در تحقیقات اجتماعی»، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ اول، ۱۳۷۶، تهران: نشرنی.
۱۴- دور کیم . امیل، «درباره تقسیم کار اجتماعی، «ترجمه باقر پرهام –چاپ اول ۱۳۶۹، نقش جهان (کتابسرای بابل).
۱۵- دور کیم. امیل، «قواعد روش جامعه شناسی»، ترجمه علی محمد کاردان، چاپ پنجم، ۱۳۷۳، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
۱۶- رابر تسون. یان، ۱۳۷۲، «در آمدی بر جامعه»، ترجمه حسین بهروان، مشهد: آستان قدس رضوی.
۱۷- رفیع پور. فرامرز، ۱۳۷۲، «سنجش گرایش روستائیان نسبت به جهاد سازندگی »، پژوهشی در سه استان اصفهان، فارس و خراسان، تهران: مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی جهاد سازندگی، نشر ارغنون.
۱۸- روزن باوم. هایدی، ۱۹۷۳، «خانواده به منزله ساختاری در مقابل جامعه»، ترجمه محمد صادق مهدوی، چاپ اول، ۱۳۶۷، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
۱۹- روشه. گی، ۱۹۷۲، «جامعه شناسی تالکوت پارسنز»، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، چاپ اول ۱۳۷۶، تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان.
۲۰- ساروخانی، باقر ۱۳۷۶، «طلاق پژوهشی در شناخت واقعیت و عوامل آن»، تهران: انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
۲۱- ساروخانی. باقر، ۱۳۷۵، «مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده»، تهران: انتشارات سروش.
۲۲- ستوده. هدایت الله، ۱۳۷۴، «مقدمه ای بر آسیب شناسی اجتماعی»، چاپ سوم، تهران: مؤسسه انتشارات آوای نور.
۲۳- سرایی.حسن، ۱۳۷۲، «مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق»، تهران: انتشارات سمت.
۲۴- صدیق. رحمت الله، ۱۳۶۷، «تحلیل نظریه های مربوط به کجروی های اجتماعی»، نشریه علوم تربیتی، فصلنامه علمی و پژوهشی دانشکده علوم تربیتی، سال یازدهم شماره۱و۲: ۶۶-۵۵، تهران: دانشگاه تهران.
۲۵- صفوی. امان الله، ۱۳۷۰، «تئوری های انحراف»، رشد آموزش علوم اجتماعی سال دوم و سوم، شماره ۶ و ۷ و۸ و ۹، آموزش و پرورش، تهران.
۲۶- کر لینجر. پدهازور، ۱۹۷۳، «رگرسیون چند متغیری در پژوهش رفتاری»، ترجمه حسن سرایی، جلد اول، چاپ اول، ۱۳۶۶، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
۲۷- کوزر. لیوییسن، ۱۹۷۱، «زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی»، ترجمه محسن ثلاثی، چاپ دوم، ۱۳۶۹، تهران: انتشارات علمی.
۲۸- گسن. ریموند، ۱۹۸۸، «مقدمه ای بر جرم شناسی»، ترجمه مهدی کی نیا، چاپ اول پاییز، ۱۳۷۰، تهران: انتشارات مترجم

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.