نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • نظام حقوق بین المللی حمایت از منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی و تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران

نظام حقوق بین المللی حمایت از منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی و تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۱۲۴ | قابل ویرایش

بهره برداری انسان از منابع طبیعی جهان همیشه به­ صورتی یک جانبه و بی رویه بوده و هرگونه بهره برداری از این منابع بدون رعایت جنبه ­های حفاظتی آن و تنها براساس تأمین منافع کوتاه مدت او انجام می­ شده است. گرچه انسان در آغاز بصورتی هماهنگ با طبیعت عمل می کرده است.

فهرست مطالب

عنوان ………………………………………………………………………………………….صفحه

مقدمه. ۱

۱-بیان موضوع.. ۴

۲- سوالات اصلی و فرعی.. ۶

۳- فرضیه. ۷

۴- سابقه و پیشینه. ۷

۵- ضرورت پژوهش…. ۸

۶- روش تحقیق.. ۹

۷- اهداف… ۱۰

۸- نوآوری پژوهش…. ۱۲

۹- سازماندهی پژوهش…. ۱۲

فصل اول: مفاهیم، مبانی، پیشینه. ۱۴

گفتار اول- مفاهیم.. ۱۶

مبحث اول – منابع ژنتیکی گیاهی.. ۱۶

بند اول – معنای لغوی.. ۱۷

بند دوم – معنای اصطلاحی.. ۱۷

گفتار دوم – مبانی.. ۱۹

گفتار سوم – پیشینه. ۲۰

فصل دوم: تعهدات کنوانسیون منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی.. ۲۳

گفتار اول : حفاظت، اکتشاف، جمع آوری، شناسایی، ارزیابی و مستند سازی منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی   ۲۶

مبحث اول: تهیه فهرست و ترغیب جمع آوری منابع ژنتیکی.. ۲۷

مبحث دوم: حمایت از تلاش زارعین.. ۲۹

مبحث سوم: حفاظت در رویشگاه  طبیعی ۳۰

مبحث چهارم: حفاظت در خارج از رویشگاه طبیعی و توسعه آن.. ۳۰

مبحث پنجم : پایش قوه نامیه-. ۳۱

مبحث ششم : حداقل رساندن تهدیدها ۳۲

گفتار دوم : استفاده پایدار از منابع ژنتیکی.. ۳۴

مبحث اول – سیاست عادلانه کشاورزی.. ۳۶

مبحث دوم :  تقویت تحقیقات… ۳۷

مبحث سوم : تلاش برای اصلاح نباتات با مشارکت کشاورزان.. ۳۹

مبحث چهارم : توسعه بنیان ژنتیکی گیاهان.. ۴۰

مبحث پنجم : استفاده گسترده از گیاهان زراعی بومی و شیوه های به نژادی.. ۴۱

گفتار سوم : همکاری بین المللی و کمک به کشورهای در حال توسعه. ۴۳

مبحث اول : نظام مندی همکاریهای بین المللی.. ۴۵

مبحث دوم : کمک های تکنیکی.. ۴۶

فصل سوم: شناسایی حقوق کشاورزان و نظام چند جانبه دسترسی و تسهیم منافع.. ۴۸

گفتار اول – شناسایی حقوق کشاورزان.. ۴۹

مبحث اول – الزامات و بایسته های حقوق کشاورزان.. ۴۹

مبحث دوم : اقدامات اساسی و مولفه های این حقوق.. ۵۱

گفتار دوم : نظام چند جانبی دسترسی و تسهیم منافع. ۵۳

مبحث اول : حیطه شمول نظام چند جانبه. ۵۴

مبحث دوم : شرایط دسترسی آسان به منابع ژنتیکی گیاهی.. ۵۵

مبحث سوم :  تسهیم منافع در نظام چندجانبه. ۵۹

مبحث چهارم : تبادل اطلاعات و تعبیه در نظام جهانی اطلاعات مربوط به منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و
کشاورزی.. ۶۰

مبحث پنجم : دسترسی به فناوری و شرایط انتقال آن.. ۶۱

مبحث ششم: مشارکت همه جانبه با رعایت وضعیت خاص کشورهای در حال توسعه. ۶۲

مبحث هفتم : تسهیم منافع مالی و دیگر منافع تجاری سازی.. ۶۳

گفتارسوم :  ایران و اهمیت حمایت از منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی.. ۶۵

مبحث اول : ایران قبل از الحاق به معاهده بین المللی ذخایر ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی.. ۶۶

مبحث دوم : ایران بعد از الحاق به معاهده بین المللی ذخایر منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی.. ۷۱

بند اول :  سازوکارهای حقوقی حمایت از منابع ژنتیک گیاهی.. ۷۳

بند دوم : قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل گواهی بذر و نهال.. ۷۴

بند سوم :  ساز و کارهای حمایت از منابع ژنتیک گیاهی و حقوق مالکیت فکری.. ۷۷

نتیجه گیری.. ۸۱

منابع و ماخذ.. ۸۳

الف- فارسی.. ۸۴

ب :انگلیسی.. ۸۸

پیوست… ۸۹

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده بین المللی ذخایر ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی.. ۹۰

پیوست (۲). ۱۱۶

فهرست گیاهان زراعی تحت پوشش نظام چند جانبه. ۱۱۶

پیوست (۳). ۱۱۹

بخش ۱ – داوری.. ۱۱۹

چکیده:

بهره برداری انسان از منابع طبیعی جهان همیشه به­صورتی یک جانبه و بی رویه بوده و هرگونه بهره برداری از این منابع بدون رعایت جنبه ­های حفاظتی آن وتنها براساس تأمین منافع کوتاه مدت او انجام می­ شده است. گرچه انسان در آغاز بصورتی هماهنگ با طبیعت عمل می کرده است. و در حقیقت خود جزیی از سیستم­های طبیعی بوده است. ولی رشد فزاینده جمعیت جهان و در نتیجه بهره برداری بیش از اندازه کشورها از منابع طبیعی باعث عدم هماهنگی بیشتر با طبیعت شده است.

فرایند این اندیشه، دولت­ها و سازمان­های بین المللی را درجهت حفاظت و بهره برداری اصولی از منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی که درسی ویکمین کنفرانس سازمان کشاورزی و خوار و بار ملل متحد(FAO)[1] در سال ۲۰۰۱ میلادی، معاهده بین المللی ذخایر ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی مورد تصمیم کشورها شرکت کننده در این کنفرانس بین المللی بوده است.

و آنچه در این معاهده بین المللی مقرر گردید. ارائه روش­های مناسب جهت کاهش آسیب کشورها و سازمان ها و اشخاص بر این منابع و بهره برداری مطلوب از آن بوده است. این معاهده نمایانگر تلاش و دغدغه های جامعه جهان در خصوص حفاظت، اکتشافات، جمع­آوری، شناسایی، ارزیابی و ثبت منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی در نیل به اهداف اعلامیه رم در مورد امنیت جهانی غذایی و برنامه اقدام اجلاس جهانی غذا و برای دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی می­باشد. بدون تردید این مسئله به یک عرصه و عزم جامع بین المللی نیاز دارد. به عبارت دیگر گرچه حفاظت از منابع زنتیکی گیاهی وظیفه کشورها است. و باید از سطوح ملی شروع شود ولی به هماهنگی­های بین المللی و منطقه ای نیاز دارد.

 این پایان نامه ضمن اشاره به اهداف، اصول و محور حمایت از منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی به بررسی تعهدات کشورها متعاهد و همچنین نظام چند جانبه دسترسی و تسهیم منافع و ارزیابی مطروحه در آن در پرتو تحولات نظام حقوقی بین المللی کشاورزی و محیط زیست توجه نموده است .

مقدمه

منابع ژنتیکی  گیاهی (GR)برای غذاوکشاورزی محدود و فناپذیرند. فرسایش منابع مذکور امنیت غذایی در جهان را با تهدید مواجه می کند.[۱]این ذخایر به عنوان منبعی از سازگاری ژنتیکی، همچون سپری در برابر تغییرات محیطی عمل می کند. این منابع تامین کننده مواد خام ژنتیکی در دنیا هستند. لذا حفظ و بکارگیری منابع ژنتیکی گیاهی به عنوان محافظی در برابر مشکلات غیرقابل پیش بینی در آینده جهان بر همگان آشکار است. و چشم انداز تضیف منابع ژنتیکی گیاهی برای غذاوکشاورزی به همراه تقاضای روز افزون به این منابع آنها را در مرکز توجه جهانی و
سازمان­های بین المللی جای داده است. [۲]

در سال­های اخیر ظهور تکنولوژی­ها، ضرورت حفاظت، ارزیابی، ثبت و تبادل منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی از جهت مدیریت براین منابع که نقطه تلاقی «کشاورزی، محیط زیستوتجارت» است.مورد توجه قرار گرفته است.

و با اعتقاد به اینکه کشورها بایستی  بین بخش­های کشاورزی، محیط زیست و تجارت هم افزایی لازم را پدید آورند و تا نقش شایسته از مسئولیت خود در قبال نسل های گذشته و آینده برای حفاظت از تنوع جهانی منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی ایفاء نمایند. و نیز ضمن اعمال حقوق حاکمیتی از سوی کشورها بر منابع ژنتیکی گیاهی خود برای غذا وکشاورزی میتوانند به صورت متقابل از ایجاد نظام چند جانبه موثر برای دسترسی آسان به تعداد مشخص و توافق شده ای از این منابع و تسهیم منصفانه و عادلانه منافع حاصل از بهره برداری آنها منتفع گردند.

منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی، ماهیت خاصی دارند و سازمان های بین المللی و کشورها در موضوع کشاورزی، محیط زیست و تجارت که ابعاد مذکور، شمولیت در این مبحث است. نیازمند راهکارهای ویژه در خصوصیات ومسائل خاص آنها می باشد.

ازمنظر دیگر حق بهره مندی از غذای سالم و کافی یکی از ضروریات اساسی برای بقاء ادامه حیات بشر است. و نخستین نیازمندی از نیازهای پنج گانه انسان می باشد. در سال های اخیر به عنوان حقی بنیادین برای بشریت نگرانی های فراوانی را در حوزه علوم کشاورزی، محیط زیست، تجارت و حقوق برانگیخته است. [۳]

براین اساس مدیریت قانونمند منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزینقطه تلاقی سه حوزه کشاورزی، محیط زیست و تجارت محسوب می گردد. این منابع[۴] ماده اولیه و ضروری اصلاح گیاهان زراعی از طریق انتخاب کشاورزان، اصلاح کلاسیک نباتات یا فناوری زیستی نوین می باشند. و حفاظت از آنها در سازگاری با تغییرات غیر قابل پیش بینی زیست محیطی و نیازهای آتی بشر ضروری است. اگرچه اغلب دولت ها از خودبسندگی شان در اصلاح و حفاظت از منابع ژنتیکی گیاهی جهت امنیت غذایی سخن می گویند .

اما در واقعیت وضعیت جهان به هیچ عنوان مناسب و رضایت بخش نیست. بنابه گزارش های سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (فائو) نزدیک به یک میلیارد نفر در سراسر جهان  از گرسنگی رنج می برند .بیش از دو میلیارد نفر از در «گرسنگی پنهان»[۵] و سوء تغذیه رنج می برند. بنا به امار برنامه جهانی غذا، هر هفت ثانیه، یک کودک بر اثر گرسنگی و یا بیماری ناشی از آن در جهان می میرد. این فاجعه بشری را به درستی «هلوکاست بی صدا»[۶] خوانده اند. [۷]

اما دربهره برداری از منابع ژنتیک گیاهی برای غذا و کشاورزی جهت امنیت غذایی و توسعه پایدار در این زمینه کشاورزان در گذشته، حال و آینده در تمام مناطق جهان به ویژه مرکز پیدایش و تنوع، در زمینه حفاظت، اصلاح و در دسترس قرار دادن این منابع، تشکیل دهنده اساس حقوق آنها است.

این منابع بدلیل جایگاه، ماهیئت، خصوصیات و اهمیت مسائل ویژه مرتبط با آنها نیازمند راهکارهای قانونی ویژه ای نیز در عرصه مسائل کشاورزی و حفاظت از آنها هستند. این موارد می تواند شامل نگرانی ها و چالش هایی نظیر در« فرسایش مداوم»[۸] این منابع و تبدیل آن به « نگرانی مشترک بشریت »[۹]، نیاز به حفاظت، اکتشاف، جمع آوری، شناسایی، ارزیابی  وثبت منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی، امنیت جهانی غذائی در راستای نیل به اهداف« اعلامیه
رم »[۱۰]و برنامه اقدام اجلاس جهانی غذا و برای دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی برای نسل حاضر و نسل آینده، و در نهایت تقویت فوری کشورهای در حال توسه و کشورهای با اقتصاد در حال گذر را برای به عهده گرفتن این چنین مسئولیت هایی است.

«برنامه اقدام جهانی برای حفاظت و استفاده پایدار از منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی[۱۱]» که توسط سازمان کشاورزی وخواروبارملل متحد(فائو) تنظیم گردیده است. چارچوب مورد توافق بین المللی برای اینگونه فعالیت ها محسوب می گردد.

مبنای دولت­ها در کنوانسیون ذخایر ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی براساس ماده (۱۴) در چارچوب اساسنامه سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد تصویب گردید. و بدنبال هدف دستیابی و شناسایی و تاکید بر حقوق شناخته شده برای حفظ، استفاده ، تبادل و فروش بذر و دیگر مواد تکثیر شونده تولید شده توسط کشاورزان و مشارکت در اتخاذ تصمیم و تسهیم منصفانه و عادلانه منافع حاصل از بهره برداری از منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی است. بدنبال تحقق کشاورزان و نیز ارتقاء حقوق آنها در سطح بین المللی می باشد و نمایانگر مسئولیت در قبال نسل های گذشته و آینده برای حفاظت از تنوعذخایر ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی است.

منابع و ماخذ

الف- فارسی

  1. آرن، ای گیر، پسامدرنسیم و بحران زیست محیطی، ترجمه عرفان ثابتی، نشر چشمه، ۱۳۸۰.
  2. ابراهیم گل، علیرضا ، «حق بر غذا پیش شرط تحقق سایر حقوق»، مجله حقوق بین المللی، ۱۳۸۷، ش ۳۹ ۲۴۴-۲۲۱.
  3. ابراهیمی، محمدصادق، « توسعه پایدار کشاورزی »، ماهنامه جهاد، ۱۳۸۶، ش ۲۵.
  4. اطاعت، حسن، « بیوتکنولوژی و حفاظت منابع ژنتیکی، دیدگاه جدید در افزایش تولید وکیفیت مواد غذایی »، اقتصاد کشاورزی و توسعه، ۱۳۷۷، ش ۲۱ ۲۴۳-۲۲۳.
  5. امیر ارجمند، اردشیر، «حفاظت از محیط زیست و همبستگی بین المللی»، مجله تحقیقات حقوقی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی ، ۱۳۷۴، ش۱۵، ۴۳۶-۳۲۳.
  6. انصاری، محمدباقرو شکورا حاجی علی اورک پور، «بررسی حق برغذا به عنوان یکی ازحقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی»، مطالعات حقوق بشر اسلامی، ۱۳۹۲، ش ۳ ۱۸۰-۱۴۳.
  7. بوتکین، ژان، شناخت محیط زیست، ترجمه عبدالحسین وهاب زاده، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ۱۳۸۲.
  8. بوذر جمهری، خدیجه، «دانش بومی در توسعه روستایی پایدار» ، مجله جغرافیا و توسعه، ۱۳۸۲، ش ۲ ۲۰-۵.
  9. بهنیا، محمدرضا، و مهدی محمدی، « کاربرد روشهای بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک درعلوم زراعی و اصلاح نباتات »، مجله زیتون، ۱۳۷۳، ش ۱۲۳، ۴۰-۴۱
  10. بیگ زاده ، ابراهیم ، حقوق سازمان های بین المللی، انتشارات مجد، ۱۳۸۹.
  • توحیدی، احمدرضا ، « حق صلح و حق محیط زیست »، مجله ی پژوهش های حقوقی، ۱۳۸۰، ش ۱.
  • حبیبی، محمد حسن، حق برخورداری از محیط زیست سالم به عنوان حق بشریت، مجله حقوقی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ش ۶۰ ، ۱۳۸۲.
  • حق شناس، محمد و سید محمد حسین ذاکوی ، « جستجوی مفاهیم اخلاق زیست محیطیدر آموزه های اسلامی »، فصلنامه ی اخلاق در علوم و فناوری، ۱۳۸۷، ش ۱و۲.
  • خادمی، حجت، «تاسیس نظام ملی ثبت اختراعات زیست فناروی»، مجله پژوهشهای حقوق تطبیقی، ۱۳۹۱، ش ۵، ۷۸-۴۷.
  • زمانی ، سیدقاسم، توسعه ی مسئولیت بین المللی درپرتوحقوق بین الملل محیط زیست ، مجله پژوهش های حقوقی ، ش ۱، ۱۳۸۱.
  1. ساده دل مقدم، محمد، « نقش ژنتیک در اصلاح نباتات و افزایش محصول »، مجموعه مقالات اولین کنگره زراعت اصلاح نباتات ایران، ۱۳۷۲، ص۱۴۰-۱۵۶.
  • شاه ولی، منصور ، « پارادایم اخلاقی – فلسفه متعالی در پژوهش­های
    بحران های زیست محیطی »، فصلنامه ی اخلاق در علوم و فناوری، ۱۳۸۶، ش۳و۴.
  • صدوق، محمدباقر ، « جمعیت، محیط زیست، آینده »، فصلنامه محیط زیست، ۱۳۸۰، ش ۳۴
  • طلایی، فرهاد، «تعهدات دولتها در قبال حق بر غذا با توجه به ماده یازدهم میثاق بین­المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی»، فصلنامه حقوق دانشگاه تهران، ۱۳۹۲، ش ۲، ۱۳۴-۱۱۹.
  • فهیمی، عزیزا… و علی مشهدی ، « اندیشه های حقوق محیط زیست »، انتشارات دانشگاه قم، ۱۳۹۳.
  • قاری سید فاطمی، سید محمد، «مبانی توجیهی – اخلاقی حقوق بشر معاصر » مجله ی تحقیقات حقوقی، ۱۳۸۱، ش ۳۶-۳۵.
  • قاضی، سید ابوالفضل ، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، انتشارات میزان، ۱۳۸۳.
  • قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده بین المللی منابع ژنتیکی گیاهی برایغذا و کشاورزی، روزنامه ر سمی شماره ۱۷۵۹۵-۴/۵/۱۳۸۴.
  • قربان نیا، ناصر، «اعلامیه جهانی اخلاقی زیستی حقوق بشر »، فصلنامه خلاق و علوم فناوری، انتشارات دانشگاه مفید قم، ۱۳۸۸ ، ش۱و۲.
  • کاترین روش، بایسته های حقوق محیط زیست، ترجمه حسن خسروشاهی، زینب یوسفی وعلی مشهدی، نشر خرسند، ۱۳۹۱.
  • کامکار، بهنام و مهدوی دامغانی، عبدالحمید ، مبانی کشاورزی پایدار، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ۱۳۸۷.
  • کوشا، ابوطالب و مریم احمدی، «بررسی حقوق مالکیت فکری نانو زیست فناوری در معاهدات بین المللی»، مجله دیدگاههای حقوقی – قضایی، ۱۳۹۰، ش۵۳ ۲۰۰-۱۷۳.
  • کیس، الکساندر، مقدمه ای بر حقوق بین الملل محیط زیست ، ترجمه ی حبیبی، محمد حسن، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۹.
  • گروه صلح کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو دانشگاه شهید بهشتی ، حقوق زیست محیطی بشر، موسسه انتشارات دادگستر ، ۱۳۸۹، چ اول.
  • مجموعه قوانین اراضی، جنگلها، آب، کشاورزی »، تدوین غلامرضا حجتی اشرفی، ۱۳۸۶.
  • مجموعه قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست »، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۳۸۳.
  • مجموعه قوانین و مقررات وزارت جهاد کشاورزی »، ۱۳۸۵.
  • مجنونیان، هنریک ، «راهبردها و معاهدات جهانی حفاظت از طبیعت و منابع زنده»، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۳۷۸، ج اول .
  • محمدپور، نسرین، « افزایش جمعیت جهان و منابع باقیمانده »، مجله ی محیط زیست ، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۳۷۹ ، ش۳۳.
  • مردانی، نادر وعلی رزم خواه، بررسی ابعاد حقوقی مالکیت معنوی گونه های گیاه یکشاورزی از منطقه حقوق بین المللی و داخلی، نشر میزان ، ۱۳۹۲.
  • مشهدی، علی ومحیا نجفی، اقتصادسبزمبتنی برتوسعه پایداردرپرتوسندریو+۲۰، کنوانسیون بین المللی اقتصادسبز، اردیبهشت ۱۳۹۲.
  1. مشهدی، علی، ترمینولوژی حقوق محیط زیست، انشتارات خرسندی، ۱۳۸۹، چ اول.
  • مشهدی، علی ومیترا محتشمی، تنوع زیستی درمالکیت فکری، همایش بین المللی

بحران های زیست محیطی وراهکارهای بهبود آن، ۱۳۹۱.

  1. مشهدی، علی، حق بر محیط زیست سالم، نشر میزان، ۱۳۹۲ ، چ اول.
  • ممتاز، جمشید، سازمان ملل متحد و حمایت ازمحیط زیست ، از استکهلم تاریوردوژانیرو، درحقوق بشر در پرتو تحولات بین المللی، ترجمه ی شریفی طراز کوهی، حسین ، نشر دادگستر، ۱۳۷۷.
  • موسوی، سیدفضل الله، سیرتحولات منابع حقوق بین الملل محیط زیست، نشرمیزان ، ۱۳۸۵.
  • نصراصفهانی، احمد، « بهرمندی از محیط زیست سالم، حق بنیادین همه
    نسل ها »، خبر نامه کانون وکلای دادگستری، ۱۳۸۸، ش ۴۴.
  • نیکلاس رابینسون، لاکوروکولاسوریا، مبانی حقوق بین المللی محیط زیست ترجمه سید محمدمهدی حسینی، نشر میزان، ۱۳۸۹.
  • وجدانی، پرویز، « نقش بانک ژن و مواد ژنتیکی گیاهی در افزایش محصولات زراعی »، مجموعه مقالات کلیدی اولین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران، ۱۳۷۲.
  • وجدانی، حمیدرضا، «اهمیت ذخایر ژنتیکی گیاهی و دانش بومی مربوط به گیاهان در توسعه پایدار»، نشریه جهاد ، ۱۳۸۳، ش ۲۹۲، ۹۲-۸۹.
  • ویژه، محمدرضا ، « حق دسترسی به اطلاعات محیط زیست، بررسی حقوق بشر اروپایی »، مجله ی محیط شناسی ، ۱۳۸۵، ش ۴۰.

ب :انگلیسی

  1. Alan Boyle, Michael Anderson, 1996, Human Rights Approaches toEnvironmental Protection, Clarendon Paperbacks, Oxford UniversityPress.
  2. Ball (1999). Issues for Developing Countries Bellevue.Proceeding of Workshop on Biotechnology, Biosafety. Switzerland.
  3. Bor, Ben and Others, 1998, International Environmental Law in Asiapacific, London, kluwer Law International.
  4. Brush, S. B, 2005, “Protecting Traditional Agricultural Knowledge”, Journal ofLaw and Policy, Vol.  ۱۷: ۵۹- ۱۰۹.
  5. Cooper, H. D. 2002, “The International Treaty on Plant Genetic Resources for Food and Agriculture”, Review of European Community and international Environmwentallawvol. 11, n° ۱.۱-۱۶.
  6. Mgbeoji, I. (2006). Global biopiracy: patents, plants and indigenous knowledge. Vancouver, UBC Press.
  7. Momtaz , J .(1996) The united Nations and The Environment Frome Stockholm to Rio dejaneiro , Political Geography vol. 15 , No. 314 , 261-271.
  8. Sands, P.1995, Principles of International Environmental Law (vol. I: Framework, Standards and Implementation.
  9. Susette ,B.K.2002, Righs  to  plant  Genetic  Resources  and  Traditional  knowledge  basic  lssues  and
  10. Vienna Declaration and program of action of the world conference on human rights, 1993, para.11.
  11. Zarsky, Lyuba, 2002, Human Rights and the Environment, London, Earthscan Publications Ltd.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.