نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی اثرات مراکز پیش دبستانی در رشد اجتماعی کودکان

فهرست مطالب این مقاله

بررسی اثرات مراکز پیش دبستانی در رشد اجتماعی کودکان

تعداد صفحات : ۱۰۰ | قابل ویرایش

موفقیت کودکان در مدرسه تا حدودی به رویدادهایی بستگی دارد که آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه کرده‏اند. آمادگی کودکان برای ورود به مدرسه و موفقیت بعدی آنها در تحصیل، با جنبه‏ های مختلف رشد آنها مرتبط است.

مقدمه

موفقیت کودکان در مدرسه تا حدودی به رویدادهایی بستگی دارد که آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه کرده ‏اند. آمادگی کودکان برای ورود به مدرسه و موفقیت بعدی آنها در تحصیل، با جنبه‏های مختلف رشد آنها مرتبط است. عواملی از قبیل رشد جسمی، اجتماعی، شناختی، دانشی و چگونگی یادگیری در تعیین موفقیت آنها در مدرسه نقش دارند.

در گذشته، عقیده بسیاری بر این بود که ورود کودکان به دبستان، آغاز یادگیری و شکوفایی آنها در همه ابعاد رشد است. اما امروزه در پرتو تلاش صاحب‏نظران مختلف، مسیر تفکر و برنامه‏ریزی به سمت بارور کردن آموزش‏های پیش از دبستان، به عنوان پیش‏نیاز ورود کودکان به مدرسه، تغییر کرده است. بی‏شک پیشرفت در ابعاد گوناگون رشد در سنین بالاتر و حتی مرحله زمینه‏سازی برای اصلاح اعمال و حرکات مختلف کودکان با توجه به پژوهشهای اخیر (برای مثال ویلیامز، ۱۹۸۳؛ به نقل از مفیدی، ۱۳۷۵)، نوعی دگرگونی اندیشه را در زمینه رشد جسمی و حرکتی کودکان در سالهای اولیه کودکی به وجود آورده است. در دو سه دهه اخیر نیز در بسیاری از موسسه‏های آموزشی و تربیتی (به ویژه در جامعه ما) تمایل و گرایش زیادی در چرخش تاکید از مهارتهای حرکتی و جسمی به سمت زمینه‏های رشد شناختی و ذهنی کودکان حس شده است (مفیدی، ۱۳۷۵). هر چند مهارتهای حرکتی و شناختی لازم و ملزوم یکدیگرند و در برخی از دیدگاههای رشد مثل تئوری پیاژه (۱۳۷۴)، مهارتهای حرکتی زیربناء و لازمه مهارتهای شناختی هستند.

منابع

منابع فارسی

– آدلر، آدلر (۱۳۶۱) روان شناسی فردی. ترجمه حسن زمانی، تهران: پیشگام

  – آرمند، محمد (۱۳۷۲) روشهای تدریس فعال و آراء صاحبنظران. رشد معلم. شماره ۴

– آناستازی، اس (۱۳۷۸) روان آزمایی. ترجمه: محمدنقی براهنی. تهران: دانشگاه تهران

– اسپادک، برنارد (۱۳۷۲) آموزش در دوران کودکی. ترجمه: محمدحسین نظری. مشهد: آستان قدس رضوی

– استافورد مالور: به یر، چری (۱۳۷۷) تعامل والدین و کودکان. ترجمه محمود دهگانپورو مهرداد خرازچی. تهران: رشد

– اسحاقی نیا، حمید (۱۳۷۳) بررسی تاثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر پیشرفت ذهنی، تحصیلی و سازگاری عاطفی، اجتماعی کودکان دبستانی، شهرستان تربیت حیدریه. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

– بازرسان سلطنتی انگلستان (۱۳۷۳) آموزش و پرورش پیش دبستان و دبستان. ترجمه: قاسم قاضی. تهران: جهاد دانشگاهی

– براهنی، محمدنقی؛ اخوت، ولی اله (۱۳۵۲) مقیاس رشد اجتماعی وایلند در ارزشیابی شخصیت. تهران: موسسه دانشگاه تهران

– بلوم، بنجامین و همکاران (۱۳۷۴) طبقه بندی هدفهای پرورشی: حوزه شناختی. ترجمه: علی کابر سیف و خدیجه علی آبادی. تهران: رشد

– بهرامی، غلامرضا، معنوی، عزالدین (۱۳۷۰) فرهنگ لغات و اصطلاحات چهار زبانه روانپزشکی. تهران: دانشگاه تهران

– بیرشک و همکاران (۱۳۸۲) بررسی رابطه بین آموزش پیش‏دبستانی با سازگاری اجتماعی دانش‏آموزان کلاس اول ابتدایی شهرستانهای تهران در سال تحصیلی ۸۲-۱۳۸۱. سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای تهران

– پارسا، محمد (۱۳۶۷) روان شناسی رشد کودک و نوجوان. تهران: بعثت

– پاکاریان،‌سارا (۱۳۷۶) تحلیل برنامه دوره آمادگی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران

– پاکاریان، سارا (۱۳۷۶) تحلیل برنامه دوره آمادگی و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش‏آموزان دوره ابتدایی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران

– پورافکاری، نصرت اله (۱۳۷۶) فرهنگ جامع روان شناسی ـ روانپزشکی. جلد اول. تهران: فرهنگ معاصر

– تشکری، عباس و همکاران (۱۳۶۴) اثر آموزش پیش دبسانی بر پیشرفت تحصیلی و هوش کودکان در دوره دبستان. نشریه علوم تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران، دوره هشتم، شماره ۳ و ۴.

– حجازی، الهه؛ سیف، سوسن (۱۳۷۸) تاثیر آموزش پیش‏دبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان دوره ابتدایی. مجموعه مقالات کنگره علمی کودکان پیش دبستانی. ۲۳-۲۴ آبان ماه. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

– جلالی، جواد، منصور، محمود (۱۳۷۶) بررسی تاثیر ورزش بر مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی پسران ۸-۹ ساله شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس

– حقیقت، شهربانو (۱۳۷۲) اثر آموزش پیش‏دبستانی بر مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی گروهی از دانش‏آموزان دختر و پسر طبقات مختلف اقتصادی ـ اجتماعی دبستانهای شیراز، پایان‏نامه کارشناسی ارشد روان‏شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز

– حکیمی منش، یحیی؛ تشکری، عباس؛ مژدهی، حسینی و معین، حسینی (۱۳۶۱) اثر غنی سازی بر رشد عقلی و روانی ـ حرکتی کودکان پرورشگاهی. بازتاب. سال سوم. شماره ۲

– خداپناهی، محمدکریم (۱۳۸۰) روان شناسی فیزیولوژیک، تهران، سمت

– خداپناهی، محمدکریم (۱۳۸۲) نوروسیکولوژی و سایکوفیزیولوژی، تهران، سمت

– دادستان، پریرخ (۱۳۸۰) روان شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی (جلد اول) تهران: سمت

– درایکرز، رودلف؛ کاسل، پرل (۱۳۷۸) انظباط بدون اشک. ترجمه مینو واثقی ومریم داداش زاده. تهران، رشد

– راس، آلن (۱۳۷۶) اختلالهای روانی کودکان: رویکردی رفتاری به نظری ، پژوهش و درمان. ترجمه میرهوشنگ مهریار و فریده یوسقی. تهران: رشد

– روسو، ژان ژاک (۱۳۴۸) امیل. ترجمه غلامحسین زیرک زاده. تهران: دانشگاه تهران

– زامیاد، عباس؛ یاسمی، محمدتقی؛ واعظی، سیداحمد (۱۳۷۵) هنجاریابی مقدمات مقیاس رفتار انطباقی وایلند در جمعیت شهری و روستایی شهرکرمان. اندیشه و رفتار. سال دوم. شماره ۴

– سارا، پاکاریان (۱۳۷۶) تحلیل محتوای برنامه آموزش پیش دبستانی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی رشد اجتماعی دانش آموزان مقطع دبستان. پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی. دانشگاه تربیت معلم

– سعیدی زاده، محمد (۱۳۷۶) رابطه آموزش دوره آمادگی با رشد اجتماعی دانش آموزان پایه اول ودوم ابتدایی مدارس دولتی تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس تهران

– سلیمانی، ناصر، نوروزی، داریوش (۱۳۷۳) ارتباط بین توانمندیهای حرکتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی منطقه چهار شهر تهران. پایان‏امه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی

– سیف، علی اکبر (۱۳۸۱) روان شناسی پرورشی. تهران: آگاه

– فرشاد، مجید (۱۳۷۶) بررسی تاثیر آموزش پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران

– فلاول، جان (۱۳۷۷) رشد شناختی. ترجمه فرهاد ماهر، تهران: رشد

– قاسم زاده، حبیب اله (۱۳۶۷) نقش گفتار در نظم بندی فعالیت ذهنی در فعالیت‏های عالی قشر مخ. اولین کنگره نوروپسیکولوژی ایران (با ویراستاری براهنی، عشایری، قاسم زاده و محیط) ارومیه: انزلی

– کرمی، محمود، هیبت الهی، سید محمد (۱۳۷۷) بررسی تاثیر رابطه بین آموزش پیش‏ دبستانی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه اول ابتدایی نواحی ۱ و ۲ شهرستان سنندج. چکیده گزارشهای پژوهشی آموزش و پرورش

– کریمی، غلامحسین (۱۳۶۵) آموزش پیش از دبستان در کشورهای مختلف جهان. رشد معلم. شماره ۵

– کرین، سی، ویلیام (۱۳۷۱) پیشگامان روان شناسی رشد. تهران: اطلاعات

– کوزولین، آلکس (۱۳۸۱) روان‏شناسی ویگوتسکی، سیر و تحول اندیشه‏ها. ترجمه حبیب‏اله قاسم‏زاده، تهران: ارجمند

– کول، ونیتا (۱۳۸۰) برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان. ترجمه فرخنده مفیدی. تهران: سمت

– گانیه، روبرت (۱۳۶۸) شرایط یادگیری. ترجمه جعفر نجفی زند. تهران: رشد

– لطف آبادی، حسین (۱۳۷۵) سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی و روانشناسی. تهران: سمت

– لوریا، ال (۱۳۶۸) کارکرد مغز، ترجمه رویا منجم، تهران: بنیاد

–  لوریا، ال (۱۳۷۳) تکوین ذهن. ترجمه حبیب اله قاسم زاده، تهران، جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران

– لوریا، ال (۱۳۷۶) زبان و شناخت، ترجمه حبیب اله قاسم زاده. تهران: فرهنگیان

– معظمی، داوود (۱۳۷۸) مقدمات نوروسایکولوژی. تهران، سمت

– مفیدی، فرخنده (۱۳۷۲) آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان. تهران: پیام نور

– منصور، محمود (۱۳۷۱) احساس کهتری. تهران: دانشگاه تهران

– منصور، محمود (۲۵۳۶) زمینه بررسی بزهکاری کودکان و نوجوانان. تهران: شرکت سهامی چهر

– منصور، محمود و دادستان، پریرخ (۱۳۷۴). دیدگاه پیاژه در گستره تحول روانی. تهران: بعثت

– میرزاده، مینو (۱۳۶۵) بررسی تاثیر آموزش پیش دبستانی در سازگاری اجتماعی ـ عاطفی کودکان سال اول دبستان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تهران

– مینوچین، سالوادور (۱۳۷۴) خانواده درمانی، ترجمه: باقر ثنایی. تهران: امیرکبیر

– نقیب زاده، میرعبدالحسین (۱۳۷۶) نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. تهران: کتابخانه طهوری

– نلسون، ریتا ویکس، ایزائیل و الن سی (۱۳۶۹) اختلالهای رفتاری کودکان. ترجمه محمدتقی منشی طوسی. مشهد: آستان قدس رضوی

– نوروززاده، رضا (۱۳۷۳) بررسی تاثیر آموزش و پرورش پیش‏دبستانی بر کارآمدی تحصیلی دانش‏آموزان پایه اول تا سوم دبستانهای شهر بجنورد در سال تحصیلی ۷۲-۷۱. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه

– وادزورث، ال (۱۳۷۸) تحول شناختی و عاطفی از دیدگاه پیاژه. ترجمه جواد صالحی و سیدامیر امین یزدی، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد

منابع لاتین

– Alloy, L. B & at el (2002) Developmental origins of cognitive vulnerability to depression. Cognitive therapy and research. 24, 4, 397-424.

– Alloy, L. B (2001) The development origins of cognitive vulnerability to depression: Negative inter personal context leads to personal vulnerability. Cognitive therapy and research. 24, 4, 394-352.

– Beck, T. S (1995) Cognitive therapy: basic and beyond. New York: Guilford Press.

– Beck, A. T., Rush, A. T., Ashaw, B. F & Emery, G. (1970). Cognitive therapy for depression. Newyork: Guilford Press.

– Berger, K. S (2001) The developing person threought The life span. (5 ed). New York: worth publisher.

– Bootzin, R. R, Acocella, J. R (1989) Abnormal psychology. New York: Mc Graw-Hil.

– Braney. T. S (2969). Eye, Hand and mind. In D. Elkind.

– Carber, J. & Flynn, C (2001) Peredictors of depressive cognitions in young and lescents. Cognitive therapy and research. 24, 4. 353-376.

– Carin, W (2000) Theory of development: concepts and applicatins (4 ed) American: Prantice-Hall.

– Carr, A (200) Child and adolescence problems. In F. W. Bond & W. Dryden. Handbook of brief cognitive behaviour therapy (ed. P.P. 207-230). New York: Tohn Wiley.

– Cherulnik, P. D (2001) Methods for behavioral research: A systematic approach. London: sage publiciations.

– Cole, D. A., J acquez, F. M & Maschman, T. L (2001) social origins of depressive cognitions: A longitudinal study of self-perceived copmetence in children. Cognitive therapy and research. 24, 4, 377-396.

– Colman, A. M (2001) The dictionary of psychology. Oxford: Oxford university press.

– Comer, R. J (2001) Abnormanl psychology (5 ed). New York worth publishers.

– Comer, R. T (1999) Fundemental of a abnormal psychology (2 ed). New York: worth publisher.

– Crain, W (2000) Theory of development: concepts and applications (a cd). American: Prantice-Hall.

– Cummings, E. M., Daviss, P. T & Campbell, S. B (2000) Developmental psychopatiology and family process. New York: Guil ford press.

– Davison, G. C. Neale, T. M (2001) Abnormal psychology (8 ed) New York: John wiley sons.

– Davison, G. L. & Neal, J. M (1990) Abnormal psychology (5 ed). New York: John wiley & sons.

– Doyera,M. L & Dopyera, J (1993). Becoming a teacher of young children. New York: Mc Graw-Hill, INC.

– Drayden, W (1999) How to accept yourself. London: Sheldon.

– Drayden, W (2003) Managing low self esteem. London: sage publishers.

– Dworetzky, J. P (1996) Introduction to child development (6 ed). New York: west publishing company.

– Fenell, M. J. V (1998) Low self esteem in N. Tavier, A, wells & G. Hadlock (ed). Treaning complex case: the cognitive Behavioral approach (217-240). New York: John wiley & sons.

– Fenell, M. T. V (1998). Low self-esteem N. Taarier., A. Well, G. G. Haddoch (ed). Treating complex cases: The cognitive beavioural theorpy approach. (P.P. 211-240). New York: John wiley.

– Fenell, M. T. V (1997). Low self esteem: acongitive perspective. Behavioural and cognitive psy Chotherapy, 25, 1-25.

– Flavel, T. H., Miller, P. H., & Miller, S. T (1993) Conitive development (3 ed) New Jersey: Prantice Hall.

– Follette, W. C & hayes, S. C (2000) Contemporary behaviour therany. In L. R Snyder & R. E Ingram (ed). Handbook of psychological change: Psychothorapy process & Practice for the 21 st century. New York: wiely.

–  Gibb, B, E & at. El (2002) History of child maltreatment, negative cognitive styles, and episodes of depression in adulthood. Cognitive therapy and research. 24, 4. 425-446.

– Giles, D. C (2002) Advanced research methods in psychology. London: Routledge.

– Hall, C. S & Lindzay, G (1970) Theories of personality (2 ed) New York: John wiley & sons.

– Hargie, O. P )1997) The handbook of communication skill (2 ed) London: Routoledye.

– Hersen, M (2002) Clinical Behavior therapy: Adults and children. New York: wiley.

– Hergenhan, H. R & Olson, M. H (1993) An introduction to theories of learning (4 ed). New York: Prantice- Hall.

– Howitt, D & cramer, D (2000). First step in research and statistics. London: Routleglege.

– Ingram, R. E & Price, J. M (2001) vulnerability to psychopathology: Risk acorss the life. New York: Guilford press.

– Ingram, R. E (2001) Developint perspective on cognitive developmental origins of depression. Cognitive therapy and research. 24, 4. 497-505.

– Ingram, R. E (2003) Origins of cognitive vulnerability to depression. Cognitive therapy and research. 27, 1. 77-87.

– Kaplen, & sadock, B. J (2003) Synopsis of psychiatry. New York: Williams & Wilkins.

– Kendall, Ph. 9 (2000) Childhood disorders. British: Psychological Press.

– Kendall, Ph. C & choudhury (2003) Children and adolescents in cognitive-behavioral therapy: some past efforts and current advances, and the challenges in our future. Cognitive therapy and research. 27, 1. 89-104.

– Kerlinger, F. N (1986) Foundation of behavioral research. Chicago: Holt, Rinehart and Winston.

– Knapp, M. L (1980) Essentials of nonverbal communication. New York: Hott, Rinehart and winston.

– Lazarus, R. S (1979) Patterns of adjustment (3 ed) Auchland: MC Graw-Hill.

– Lefrancois, G. R (1996) The lifespan (5 ed) Belmont: wadsworth publishing company.

– Lumsden, G. & Lumsden, D (1996). Communicating with credibility and confidence. Belment: ITP.

– Lurea, A. R., & Yadovich, F. A (1978). Speech an the development of mental process in the child united state: penguin cdcation.

– Maddi, S. R (1989) Personality theories: A comparative analysis (5 ed). California: Brooks/cole publishing company.

– Maddi, S. R (1996) Personality theorics: A comparative analysis (6 ed). California: Brooks/ cole publishing company.

– Mosak, H. H (2000) Adlerian psychotherapy in R. T. Corsini & Wedding (ed). Current psychotherapies (6 ed). Itasca: F. E. Peacock publishers, Inc.

– O’leary, K. D & Wilson, G. T (1975). Behavior theralpy: Application and outcome. New York: prantice- Hall.

– Papalia, D. E & olds, S. W (1995). Human development. (6 ed). New York: Mc Grow-Hill.

– Piaget, J. (1970) Genetic epistemology. New York: Columbia university press.

– Pope, S. W., Mchale, S. M & craighed, E. W (1988). Self esteem cnhan cement with children and adole scents. London: Pergamon press.

– Reineche, M., Dattitlio, F., & Freeman, A (1995). Cognitive therapy with children and adolescents. New York: Gmilford press.

– Rosenhan, D., scligman, M. E (1989) Abnormal psychology. New York: Norton.

– Rudolph, K. D. Kurlakowsky, K. D, & conley, C. S (2001) Developmental and social-contextual origins of depressive control-related beliefs and behavior. Cognitive therapy and research. 24, 4. 447-496.

– Shaffer, D, R (2000) Social and personality development (4 ed) Th. Mpson: wad worth.

– Spiyler, M. D & Guevermont, D. C (1999) Contemporuy Behaviour theray. Albany: Brooks/cole.

– Springer, S. P & Deutsxh, G (1998). Left Brain & right brain: Perspective from cognitive nerroscience: (5 ed) New York; W. H. frccman & company.

– Vygotsky. S (1962) Thought and language. Combridye, Mass: M. I. T. Press.

– Walsh, K, & Darby, D (1999). Neuropsychology: A Clinical approach (4 ed). Toronto: Churchill livingstone.

– Wolman, B. B (1996) The encyclopedia of psychiatry, psychology and psychoanalysis. New York: A henry holt refrence book.

– Wolpe, J (1990). The practice of behavior therapy. London: pergamon press.

– Young, K (1998) Personality and problems of afjustment. London: Routledge.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.