نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

ارتباط کمال گرایی با سلامت روان

فهرست مطالب این مقاله

پایان نامه ارتباط کمال گرایی با سلامت روان

تعداد صفحات : ۵۷ | قابل ویرایش

خانواده نخستین کانون های زندگی جمعی، جلوگاه های عشق آفرینی و نهادهای تربیتی هستند، بنابراین تمدن انسانی از دل «خانواده» به عنوان هسته های اولیه تعلیم و تربیت سربرآورده است.

«فهرست مطالب»

عنوان                                                                                                                                    صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۱

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… ۲

بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. ۴

اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۵

اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۶

فرضیه تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۸

تعاریف واژه ها و مفاهیم کلیدی تحقیق………………………………………………………………………… ۹

فصل دوم:پیشینه و ادبیات تحقیق………………………………………………………………………………. ۱۰

پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. ۱۱

تعاریف و مفاهیم کمال گرایی…………………………………………………………………………………….. ۱۶

انواع کمال گرایی…………………………………………………………………………………………………….. ۱۸

ابعاد کمال گرایی……………………………………………………………………………………………………… ۲۰

فهرستی از ویژگی های افراد کمال گرا……………………………………………………………………….. ۲۲

تعاریف و مفاهیم سلامت روان…………………………………………………………………………………… ۲۳

اهمیت نیازها و انگیزه ها در تأمین سلامت روان……………………………………………………………. ۲۶

فصل سوم:روش تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۲۷

روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۲۸

جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………………………………………… ۲۹

حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………………… ۲۹

روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………. ۲۹

ابزار اندازه گیری…………………………………………………………………………………………………….. ۳۰

پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ)…………………………………………………………………………….. ۳۱

روش گرد آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………….. ۳۳

روش تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………….. ۳۳

فصل چهارم:یافته های تحقیق،تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………… ۳۴

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. ۳۵

یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۳۸

بررسی رابطه بین سلامت روان و کمال گرایی……………………………………………………………… ۴۷

فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری،منابع و مآخذ……………………………………………………………….. ۴۸

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………. ۴۹

محدودیت ها…………………………………………………………………………………………………………… ۵۱

پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………… ۵۲

منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………… ۵۳

ضمائم……………………………………………………………………………………………………………………. ۵۶

پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………. ۵۷

مقدمه

خانواده نخستین کانون های زندگی جمعی، جلوگاه های عشق آفرینی و نهادهای تربیتی هستند، بنابراین تمدن انسانی از دل «خانواده» به عنوان هسته های اولیه تعلیم و تربیت سربرآورده است. انتقال سنتهای فرهنگی ارزشیابی رشد میزان فرهنگی و حتی گسترش فرهنگی، نخست به وسیله خانواده ها انجام پذیرفته است. خانه و خانواده آسایشگاهی است که کودک در آنی، همه افتخارات و موفقیتهایش را به نمایش می گذارد در آنی در به درمان و مرهمی برای دردها، شکستها و زخمهای وارد برخود می گردد تا دردهای خود را آرامش بخشد به بیان دیگر خانه برای کودک جایگاهی است که از تجربه اجتماعی رندانه خود را با شتاب به درون آن می آورد، تا آن تجربه را ارزیابی کند به خاطر آن ستایش و تحسین و تشویق شود، یا آن را به بوته فراموشی سپارد و به عنوان یک قد به از آن درس بیاموزد (نوابی نژاد ۱۳۷۳).

در واقع خانواده اولین نهاد و کانونی است که محیطی امن و مناسب برای رشد کودک فراهم می کند. خانواده نه تنها در رشد تک تک اعضاء می تواند مؤثر باشد، بلکه می تواند جامعه ای را سالم سازد. زیرا خانواده کوچکترین جزء اجتماع است و اجتماعی که از جامعه ای را سالم سازد. زیرا خانواده کوچکترین جزء اجتماع است و. اجتماع که از خانواده های سالم تشکیل شده باشد مسلماً اجتماعی سالم خواهد بودند برای رسیدن به رشد و تکامل و بهبود وضع اجتماعی تلاش برای بهبود وضع خانواده و افراد آن مهم ترین ساله است (سیتر ربرسک نیکلی (۱۹۷۱)). به نقل از بردمنه نسب (۱۳۷۳). اظهار می دارد که جو حاکم بر خانواده و رفتار والدین می تواند در چگونگی احساس فرد از خود توانایی های وی مؤثر باشد. وی معتقد است که حمایت افراطی والدین باعث می شود که کودک احساس بی کفایتی و عدم مقبولیت کند، زیرا که فرصت مستقل بودن و احساس مسئولیت از او گرفته می شود. هم چنین نیکلی معتقد است که سلطه والدین معتقد است که سلطه والدین نیز همین واکنشها را در کودک ایجاد می کند. هرچند در ظاهر، حمایت افراطی و سلطه گری در صنعت متفاوت و متضاد هستند، ولی هر دو صنعت این ویژگی را دارند و در کودک این احساس را به وجود می آورند که دیگران برای او تصمیم گیرنده هستند و خودش مسئولیتی در قبال شکستها و پیروزی هایش ندارد. خانواده اولین پایه گذار شخصیت، ارزشها و معیارهای فکری فرد است و نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبک و خط زندگی فرد در آینده دارد. و اخلاق و صحت و سلامت روانی فرد تا حد زیادی به آن وابسته است واکنش کودک نسبت به محیط خود تأثیر نموازین اجتماعی و فرهنگی گروهی که کودک در میان آن بزرگ شده است و همۀ موارد و عملکردهای والدین در کشل گیری شخصیت کودک اثر دارد. در ارزیابی های به دست آمده ار تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه سبکهای فرزند پروری با سلامت روان نوجوانان توسط جوهاکسیار همکاران (۲۰۰۲) به نقل از ابوطالبی احمدی (۱۳۸۲ مشخص می شود و در خانواده هایی که نوجوانان احساس طردشدگی دارند والدین از آنها مراقبت نمی کنند و یا از محبت و گرمای لازم در زندگی خانوادگی و پذیرش والدین خود برخوردار نیستند فرزندان، علائم روان تنی داشته و از رتبه های پایین شاخص سلامت روانی برخوردار هستند. به طور کلی رشد و تکامل شخصیت کودک تحت تأثیر روش های والدین در نگهداری از آنها انضباط و شیوه های زندگی قرار می گیرد. رشد سالم و بهتر شخصیت کودک در سن پیش از مدرسه نیز به دوست داشتن، فهمیدن، تهیه امکانات، تعبیر مربیان افکار و احساسات دارد (شعاری نژاد ۱۳۷۳).

منابع و مآخذ

  • ابوطالبی احمدی، تقی. (۱۳۸۲). روان شناسی خودباوری و ارتباط آن با موفقیت. تهران : وحید.
  • ابوطالبی احمدی، تقی. (۱۳۸۴). بررسی رابطه شیوه فرزند پروری با عزت نفس و سلامت روانی دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
  • آزاد، حسین (۱۳۷۹). آسیب شناسی روانی. تهران : بعثت.
  • اسلامی، عبداله. (۱۳۸۰). رابطه ساختار تعاملات خانواده با سبک های مقابله، با فشارهای روانی و تفاوتهای جنسی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهر کاشان. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه تربیت معلم.
  • اسماعیل خانی، فرشته. (۱۳۷۷). ساخت و اعتبار یابی مقیاسی برای سنجش خودشکوفایی و بررسی رابطه آن با سرسختی روان شناختی، کمال گرایی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر. پایان نامه کارشناسی ارشد. چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
  • برجعلی، احمد. (۱۳۸۰). تحول شخصیت در نوجوانان.
  • برومند نسب، مسعود. (۱۳۷۳). بررسی رابطه نگرش ها و شیوه های فرزند پروری با جایگاه مهار و رابطه جایگاه مهار با عملکرد تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی : دانشگاه شهید چمران اهواز.
  • بشارت، محمد علی. (۱۳۸۱). ابعاد کمال گرایی در بیماران افسرده و مضطرب مجله علوم روان شناختی. دوره اول شماره ۳.
  • سورشجانی، لیلا. (۱۳۷۹). بررسی رابطه کمال گرایی با افسردگی و عملکرد تحصیلی و رابطه دو متغیر اخیر با وضعیت اجتماعی اجتماعی اقتصادی والدین دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی شهر اهواز. پژوهشکده تعلیم و تربیت.
  • سیاسی، علی اکبر. (۱۳۵۲). نظریه های شخصیت. تهران : دانشگاه.
  • سیف، علی اکبر. (۱۳۷۳). تغییر رفتار و رفتار درمانی نظریه های و روش ها. تهران : دانا.
  • شاملو، سعید. (۱۳۸۱). بهداشت روانی. تهران : رشد.
  • شعاری نژاد، علی اکبر. (۱۳۷۳). روان شناسی رشد. تهران : اطلاعات.
  • شفیع آبادی، عبداله و ناصری، غلامرضا (۱۳۷۱). نظریه های مشاوره و روان درمانی. تهران : مرکز نشر دانشگاهی.
  • شکرکن، حسین و حقیقی، جمال. (۱۳۷۵). بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با سازگاری فردی اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه شهید چمران اهواز.
  • شولتز، دوان (۱۳۷۵). روان شناسی کمال. تهران : البرز. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۷۷).
  • شولتز، دوان. شولتز، سیدنی الن. (۱۳۸۱). نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران : موسسه نشر وایریش (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۸۸).
  • صداقت، مهری. (۱۳۸۱). رابطه شیوه های فرزند پروری با هوش و عزت نفس با اضطراب امتحان در دبیرستانهای دخترانه شهرستان ری. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
  • صیادی، علی. (۱۳۸۱). بررسی تأثیر اثرات متقابل کارایی خانواده در بروز مشکلات روانی نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی.
  • کارور، چارلز. اس و شی پر، مایکل، اف. (۱۳۷۵)، نظریه های شخصیت. ترجمه احمد رضوانی. مشهد : آستان قدس رضوی (تاریخ انتشار به زیان اصلی ۱۹۹۴ ).
  • گنجی، حمزه. (۱۳۷۶). بهداشت روانی. تهران : ارسباران.
  • گنجی، لیلا. (۱۳۸۳). بررسی رابطه میزان و ابعاد گرایی با عملکرد تحصیلی، افسردگی و اضطراب دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران در سال ۸۴ ۱۳۸۳ . پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی.
  • ماسن، پاول هنری و همکاران. (۱۳۸۰). رشد و شخصیت کودک. تهران : نشر مرکز.
  • محمد خانی، پروانه. (۱۳۷۱). برنامه آموزش مهارت های زندگی. سازمان بهداشت جهانی، واحد بهداشت و روان و پیشگیری از سوء مصرف مواد.
  • محمد زاده، مریم. (۱۳۸۲). رابطه بین عملکرد خانواده با خلاقیت در دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر ورامین. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.