نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسأله در افزایش عزت نفس و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر

پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسأله در افزایش عزت نفس و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۱۹۲ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                         صفحه

چکیده

تقدیر و تشکر

تقدیم به

فصل اول ( کلیات پژوهش )

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱

بیان مسأله …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲

ضرورت و اهمیت پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۵

اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۷

فرضیه های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷

متغیر های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۸

تعریف متغیر ها و اصطلاحات ……………………………………………………………………………………………………………………. ۸

فصل دوم ( مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش )

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲

درمان های شناختی ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴

تعریف مهارت حل مساله ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵

آموزش مهارت حل مساله یا PST …………………………………………………………………………………………………………… 17

عنوان                                                                         صفحه

مهارت حل مسأله و سازگاری ………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴

مراحل مهارت حل مسأله ……………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۶

مراحل مهارت حل مسأله از دیدگاه دزوریلاوگلدفرید ………………………………………………………………………………… ۳۰

موارد کاربرد مهارت حل مسأله ……………………………………………………………………………………………………………………. ۳۷

عوارض آموزش مهارت حل مسأله ………………………………………………………………………………………………………………. ۴۱

بررسی نظریه هایی پیرامون حل مسأله ………………………………………………………………………………………………………. ۴۱

مهارت حل مسأله از دیدگاه مالترمن ………………………………………………………………………………………………………….. ۴۱

مهارت حل مسأله از دیدگاه برونر ……………………………………………………………………………………………………………….. ۴۴

مهارت حل مسأله از دیدگاه بایلر ………………………………………………………………………………………………………………… ۴۶

مهارت حل مسأله از دیدگاه گرینو ……………………………………………………………………………………………………………… ۴۹

مهارت حل مسأله از دیدگاه دی چکو و کرافورد ……………………………………………………………………………………….. ۵۰

مهارت حل مسأله از دیدگاه والاس …………………………………………………………………………………………………………….. ۵۲

مهارت حل مسأله از دیدگاه گاینه ……………………………………………………………………………………………………………… ۵۳

مهارت حل مسأله از دیدگاه جان دیویی …………………………………………………………………………………………………….. ۵۶

مهارت حل مسأله از دیدگاه دزوریلاو گلدفرید ………………………………………………………………………………………….. ۵۸

تعریف عزت نفس …………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۶۲

اهمیت عزت نفس ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۷

منشاء عزت نفس ………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۰

ابعاد عزت نفس ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۴

عزت نفس و سازگاری اجتماعی ……………………………………………………………………………………………………………….. ۷۷

راهبردهای افزایش عزت نفس ………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۰

عنوان                                                                         صفحه

بررسی نظریه هایی پیرامون عزت نفس …………………………………………………………………………………………………… ۸۵

عزت نفس از دیدگاه براندن ……………………………………………………………………………………………………………………… ۸۵

عزت نفس از دیدگاه کوپر اسمیت …………………………………………………………………………………………………………….۸۶  

عزت نفس از دیدگاه اریکسون …………………………………………………………………………………………………………………. ۸۸

عزت نفس از دیدگاه آلپورت ……………………………………………………………………………………………………………………. ۹۰

عزت نفس از دیدگاه آدلر …………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۱

تعریف سازگاری اجتماعی ………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۳

فرایند سازگاری و مبانی اجتماعی آن …………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۱

عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی …………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۴

بررسی نظریه هایی پیرامون سازگاری اجتماعی……………………………………………………………………………………… ۱۱۳

سازگاری از دیدگاه روان تحلیلی …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۴

سازگاری از دیدگاه زیست شناختی ………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۸

سازگاری از دیدگاه واقعیت درمانی ………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۹

سازگاری از دیدگاه انسان گرایی و اصالت وجودی ………………………………………………………………………………… ۱۲۱

سازگاری از دیدگاه تئوری شناختی – اجتماعی …………………………………………………………………………………….. ۱۲۳

سازگاری از دیدگاه تئوری انطباق فرد و محیط……………………………………………………………………………………….. ۱۲۵

پیشینه مطالعاتی ………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۶

یافته های پژوهشی در داخل کشور ……………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۷

یافته های پژوهشی در خارج کشور ……………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۲

عنوان                                                                         صفحه

فصل سوم ( روش شناسی پژوهش )

مقدمه  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۹

جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۹

حجم نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۹

ابزارهای اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………… ۱۵۰

  • آزمون عزت نفس کوپر اسمیت …………………………………………………………………………………………………………۱۵۰
  • پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا …………………………………………………………………………………………… ۱۵۵
  • آزمون ماتریس های پیشرونده ی ریون …………………………………………………………………………………………… ۱۵۸

روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۱

شیوه اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۳

روش تجزیه وتحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۳

فصل چهارم ( گزارش یافته ها و تجزیه و تحلیل آن ها )

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۵

تحلیل توصیفی داده ها ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۶

تحلیل استنباطی داده ها ………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۰

  • آزمون فرضیه اول …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۳
  • آزمون فرضیه دوم ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۷۵

فصل پنجم ( بحث و نتیجه گیری )

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۷

  • تبیین یافته ها…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۸

عنوان                                                                         صفحه

  • بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸۳

پیشنهادها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸۷

 الف – پیشنهادهایی براساس یافته های پژوهش …………………………………………………………………………………. ۱۸۷

 ب – پیشنهادهایی برای پژوهش های دیگر………………………………………………………………………………………….. ۱۸۸

محدودیت ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۸۹

فهرست منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………

فهرست منابع انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………..

پیوست ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

نمونه ای از آزمون و پاسخنامه عزت نفس کوپر اسمیت……………………………………………………………………..

نمونه ای از پرسشنامه و پاسخنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا ……………………………………………………….

نمونه ای از پاسخنامه آزمون ماتریس های پیشرونده وی ریون………………………………………………………….

خلاصه برنامه آموزش گروهی مهارت حل مسأله………………………………………………………………………………..

خروجی های SPSS. ………………………………………………………………………………………………………………………….

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزشی گروهی مهارت حل مساله در افزایش عزت نفس و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر بوده است. فرضیه های پژوهش عبارت بودند از :

  • آموزش گروهی مهارت حل مساله در افزایش عزت نفس دانشجویان دختر مؤثر است.
  • آموزش گروهی مهارت حل مساله در افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر مؤثر است .

جامعه ی آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دختر ۲۵ – ۱۹ ساله دانشکده علوم انسانی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی ۸۵ – ۸۴ بودند. روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده بود.

برای انجام این پژوهش ۵۰ نفر دانشجو که در آموزش عزت نفس نمره زیر میانگین و در پرسشنامه سازگاری اجتماعی کمترین نمره را کسب کرده بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و بعد از همتا کردن آزمودنی ها  براساس متغیر مؤثر و مرتبط با پژوهش ( هوش )، با استفاده از آزمون هوشی به دو گروه همتا ( ۲۵=۲n=1 (nتقسیم شدند. سپس با استفاده از روش قرعه یکی از دو گروه به عنوان گروه آزمایش ( ۲۵=۱ (nو دیگری به عنوان گروه گواه ( ۲۵= ۲n) منظور شدند ( آرایش تصادفی ).

بعد از اجرای پیش آزمون های عزت نفس و سازگاری اجتماعی در گروه های آزمایش و کنترل، گروه آزمایش ۱۳ جلسه آموزش گروهی مهارت حل مساله را دریافت کردند و پس از گذشت حدود دو هفته از پایان دوره ی آموزشی از هر دو گروه ( آزمایش و کنترل ) پس آزمون ها ی عزت نفس و سازگاری اجتماعی به عمل آمد.

برای جمع آوری اطلاعات از آزمون عزت نفس کوپر اسمیت ، پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و آزمون ماتریس های پیشرونده ی ریون استفاده گردید.

در این پژوهش از روش تحقیق تجربی و از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آرایش تصادفی در مورد آزمودنی های همتا شده استفاده شده است.

داده های استخراج شده در این پژوهش با استفاده از ازمون پارامتری t برای نمونه های مستقل و آزمون ناپارامتری u مان – ویت نی برای نمونه های مستقل مورد آزمون گرفت.

نتایج پژوهش حاضر به شرح زیر است:

  • آموزش گروهی مهارت حل مسـالـه در افـزایـش عـزت نـفـس دانشجویان دختر مؤثر است.
  • آموزش گروهی مهارت حل مساله در افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر مؤثر است.

مقدمه

زندگی بشر تحت تأثیر تغییرات وسیع صنعتی، اجتماعی و فرهنگی دچار تحول شده است. شمار زیادی از افراد قادر نیستند بین محرک های متنوع بیرونی و نیروهای متعارض درونی توازن ایجاد کنند و در فرایند رشد موزون و همه جانبه که همانا هدف اصلی تعالی انسان است، دچار مشکل می شوند. بدیهی است که نوجوانان و جوانان به سبب بی تجربگی و ناآگاهی از مهارت های بازدارنده، تسهیل کننده و اصلاحی بیشتر در معرض آسیب های جدی روانی و اجتماعی هستند.

روان شناسان در دهه های اخیر، در بررسی اختلالات رفتاری و انحرافات اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی افراد در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خویش، عدم احساس کنترل و کفایت شخصی جهت رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آمادگی برای حل مشکلات و مسائل زندگی به شیوه مناسب، ریشه دارد.

بنابراین با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی، آماده سازی افراد بخصوص نسل نوجوان و جوان جهت رویارویی با موقعیت های دشوار، امری ضروری به نظر می رسد.( طارمیان و همکاران، ۱۳۷۸).

دوره ” نوجوانی و جوانی” ، دوره ای است بحرانی که تغییرات عمده ای در فرد از لحاظ فیزیولوژیکی، شناختی، روانی و اجتماعی به وجود می آید. چنین تغییراتی اغلب با مشکلاتی همراه است که بسیار استرس زا می باشد. به همین دلیل اکثر نوجوانان و جوانان در یک دوره بحرانی به سر می برند. با توجه به این مسائل، جهت پیشگیری از اختلالات روانی و یا تداوم سلامت روانی، نوجوانان و جوانان باید راهبردهای مقابله ای مؤثر را یاد بگیرند.

نوجوانانی که مهارت های مقابله با موقعیت های تنش زا را ندارند، به نوعی مقهور آن ها خواهند شد و بدین ترتیب مستعد اختلالات روانی، عاطفی، افسردگی، اضطراب، احتمالاً مصرف مواد مخدر و رفتارهای ضد اجتماعی می شوند. این نوجوانان و جوانان در فرایند تصمیم گیری نیز دچار مشکل می شوند. با توجه به مجموعه شرایط دشواری که این نوجوانان و جوانان با آن مواجه هستند، لزوم ایجاد شایستگی های لازم برای مقابله مؤثر و کارآمد با مسائل و مشکلات حال و آینده ضروری به نظر می رسد.

بر همین اساس سیف (۱۳۸۱) اظهار می دارد، تنها از راه ایجاد توانایی حل مسأله است که می توان افراد را برای مقابله با شرایط متغیر زندگی و موقعیت های جدیدی که مرتباً با آن روبرو می شوند، آماده کرد. بنابراین با توجه به نقش مهم محیط آموزشی حمایت کننده یعنی دانشگاه در تأمین بهداشت روانی دانشجویان، برنامه آموزش مهارت حل مسأله، روش مؤثری در جهت رشد شخصیت سالم دانشجویان و تأمین بهداشت روانی آن ها است.

بدین لحاظ پژوهش حاضر، کوششی است به منظور دستیابی به میزان اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله تا با آموزش گروهی مهارت حل مسأله، عزت نفس و سازگاری اجتماعی نوجوانان و جوانان افزایش یافته و ابعاد سلامت روان در آن ها تضمین شود. باشد که این پژوهش بتواند در راه درمان و حل بحران های زندگی، آشفتگی های شدید رفتاری-عاطفی، انزوای اجتماعی، مشکلات و ناسازگاری های اجتماعی نوجوانان و جوانان و… گام مفیدی برداشته باشد.

بیان مسأله

مسائل و مشکلات بسیاری در زندگی وجود دارند که نیازمند تلاش برای کنار آمدن با آن و حل آن ها می باشد. زندگی بدون مشکل و استرس وجود ندارد و در واقع آنچه در شکل سختی با مشکلات زندگی تجربه می شود، چهره واقعی و منطقی زندگی است. وجود مشکل در زندگی طبیعی است و هنر زندگی در توانایی و مهارت در حل مشکلات و کنار آمدن با آنهاست. در واقع خوشبختی انسان در آن نیست که با هیچ مشکل و مسأله ای روبرو نباشد بلکه در آن است که به هنگام رویارویی با آن ها توانایی حل آن ها را داشته باشد.

سال های ” نوجوانی و جوانی”  مرحله مهم و برجسته رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می رود. در این دوره نیاز به تعادل هیجانی و عاطفی بخصوص تعادل بین عواطف و عقل، درک ارزش وجودی خویش، کسب مهارت های اجتماعی لازم در دوست یابی، حفظ تعادل روانی و عاطفی خویش در مقابل عوامل فشارزای محیطی و شناخت زندگی سالم و مؤثر و چگونگی برخورد با آن، از مهم ترین نیازهای نوجوانان و جوانان است.

بنابراین کمک به نوجوانان و جوانان در رشد و گسترش مهارت های مورد نیاز برای زندگی مؤثر، ایجاد یا افزایش اعتماد به نفس در برخورد با مشکلات و حل آنان و همچنین کمک به آنان در رشد و تکامل عواطف و مهارت های اجتماعی لازم ( ارتباط بین فردی، حل مسأله، کنترل خشم و ابراز وجود) جهت سازگاری موفق با محیط اجتماعی و زندگی مؤثر و سازنده در جامعه، ضروری به نظر می رسد ( شعائری نژاد، ۱۳۷۷).

عزت نفس و سازگاری اجتماعی۲ از عوامل تعیین کننده رفتار در انسان به شمار می روند. رابسون و همکاران۳ (۱۹۸۶) عزت نفس را عبارت می داند از حس رضامندی و خویشتن پذیری که از ارزیابی خود درباره ی ارزشمندی، قدر و منزلت، جذابیت، شایستگی، کفایت وتوانایی جهت ارضای تمایلات وخواسته های فرد منتج می شود.

همه ی افراد صرف نظر از سن، جنس، زمینه فرهنگی، جهت و نوع کاری که در زندگی دارند، نیازمند عزت نفس هستند و عزت نفس بر همه ی سطوح زندگی اثر می گذارد. عدم ارضای نیاز به عزت نفس نیازهای اساسی تر و گسترده تر دیگر را نیز محدود می سازد.

پژوهش ها نشان داده است که نوجوانان و جوانانی که از عزت نفس بالا برخوردارند خیلی زودتر یاد می گیرند روابط مفیدی با دیگران برقرار کرده، بهتر می توانند از فرصت ها استفاده کنند، مولد و خود کفا باشند ،همچنین در مقایسه با نوجوانان و جوانانی که عزت نفس پائینی دارند دیدگاه روشن تری نسبت به مسیر زندگی خویش دارند (اسپایلر ،۱۹۹۰، به نقل از ملازمانی،۱۳۸۲).

فهرست منابع

  • ابراهیمی، محمد. ( ۱۳۷۰)، پژوهش: هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و مقایسه عزت نفس دانشجویان دانشگاه های اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
  • ابراهیمی قوام، صغری. (۱۳۷۲)، پژوهش: هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و بررسی عزت نفس دانش آموزان ۱۵ – ۵ ساله، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوراسگان اصفهان.
  • اتکینسون، ریتال.، اتکینسون، ریچارد. و هیلگارد، ارنست. ( ۱۳۷۸ )، زمینه روان شناسی. جلد اول، ترجمه محمد نقی، براهنی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
  • اتکینسون، ریتال.، اتکینسون، ریچارد. و هیلگارد، ارنست. ( ۱۳۷۸ )، زمینه روان شناسی. جلد دوم، ترجمه محمد نقی، براهنی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
  • احمد پور، بهمن. ( ۱۳۷۷ )، پژوهش: بررسی اثر بخشی روش آموزش مهارت حل مساله بر میزان یادگیری دانش آموزان شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه تهران .
  • احمدی زاده، جواد. ( ۱۳۷۴ )، پژوهش : بررسی اثر بخشی اموزش مهارت حل مساله بر برخی از ویژگی های شخصیتی نوجوانان تحت پوشش مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی، پایان نامه کارشناسی رشد ، دانشگاه علامه طباطبائی تهران .
  • آخوندی، الهام. ( ۱۳۷۶ )، پژوهش: بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با سازگاری اجتماعی دانش آموزی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .
  • ارنسون، الیوت. ( ۱۳۷۰ )، روان شناسی اجتماعی. ترجمه حسین، شکر کن. تهران: انتشارات وزارت ارشاد.
  • ارنشتاین، ر. و هانکنیس، ا . ( ۱۳۷۳ ) ، کاربرد روان شناسی در تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان. ترجمه م. شورینی . تهران : مرکز نشر دانشگاهی .
  • آزاد مرد ، حسین . ( ۱۳۷۴ ) ، روان شناسی مرض کودک . تهران : انتشارات پاژنگ .
  • آزاد مرد، مهوش. ( ۱۳۷۱ )، پژوهش: بررسی رابطه بین سبک یادگیری و توانایی مهارت حل مساله در دانش آموزان شهر کرمان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم .
  • استن هاوس ، م . ( ۱۳۷۶ ) ، پرورش اعتماد به نفس در کودکان . ترجمه ب ، ملکی . تهران :
  • اسلامبولچی مقدم ، علی. ( ۱۳۷۰ )، پژوهش: بررسی علل ناسازگاری دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران .
  • اسلامی نسب، علی. ( ۱۳۷۳ )، رشد شخصیت و بهداشت روانی . تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
  • اسلا می نسب، علی. ( ۱۳۷۳ )، روان شناسی سازگاری . تهران : انتشارات بنیاد .
  • اکبر زاده، نسرین. ( ۱۳۷۶ )، گذر از نوجوانی به پیری . تهران : انتشارات پاژنگ .
  • امین بیگی، فرهاد. ( ۱۳۷۷ )، پژوهش : بررسی اثر بخش آموزش مهارت حل مساله درکاهش افسردگی دانش آموزان ۱۸ – ۱۵ ساله شهرستان زاهدان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس .
  • آناستازی، آن. ( ۱۹۷۰). روان آزمائی. ترجمه محمد نقی براهنی. ( ۱۳۷۵ )، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • پراندن، ناتانیل. ( ۱۳۸۰ )، روان شناسی عزت نفس. ترجمه مهدی قراچه داغی، تهران: انتشارات نخستین.
  • بلاک، آلن. اس و هرسن، مایکل. ( ۱۳۷۸ )، فرهنگ شیوه های رفتار در مانی. ترجمه فرهاد ماهر و سیروس ایزدی . تهران : انتشارات رشد .
  • بهرامگیری، زهرا. ( ۱۳۸۰ ) ، پژوهش : بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسأله در بهبود مهارت های اجتماعی دانش اموزان عقب مانده ذهنی خفیف در شهرتهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء تهران .
  • بیابانگرد، اسماعیل. ( ۱۳۷۶ )، روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
  • بیلر، راربرت. ( ۱۳۷۴ )، کاربرد روان شناسی در آموزش و پرورش، جلد اول ، ترجمه پروین، کدیور. تهران : مرکز نشر دانشگاهی .
  • پاپیری، امید علی. ( ۱۳۷۶ )، پژوهش : بررسی اثر روانی آموزش گروهی مهارت حل مسئاله در درمان نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در ایلام، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ایران، انیستیتو روانپزشکی تهران .
  • پاشا سلطانی، محمد. ( ۱۳۸۱ )، پژوهش: بررسی اثر بخش آموزش مهارت حل مساله در کاهش علائم کمبود / بیش فعالی کودکان پایه پنجم دبستان در شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان .
  • پروین، لارنس. ای. ( ۱۳۷۵ ) ، روان شناسی شخصیت. جلد اول، ترجمه محمد، جوادی و پروین، کدیور. تهران: انتشارات رسا .
  • پوپ، آلیس ومک هال، سوزان. ( ۱۳۷۴ )، افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان. ترجمه تجلی، پریسا تجلی. . تهران : انتشارات رشد .
  • پور شافعی، هادی. (۱۳۷۰)، پژوهش: بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
  • پور شهسواری، خلیل. ( ۱۳۷۸ )، پژوهش: بررسی رابطه بین شیوه حل مساله، شیوه حل تعارض و سلامت روان شناختی در میان دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران .
  • پیاژه، ژان. ( ۱۹۸۶ )، روان شناسی و دانش آموزش و پرورش. ترجمه علی محمد کاروان. ( ۱۳ ) ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران
  • توسلی، داریوش. ( ۱۳۸۴ )، پژوهش: بررسی سبک حل مساله در افراد افسرده و مقایسه آن با افراد عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن .
  • جعفری، اصغر. ( ۱۳۸۲ )، پژوهش : تاثیر آموزش مهارت حل مساله به روش مشاور و گروهی بر کاهش اضطراب دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران .
  • خجسته مهر مینا ( ۱۳۷۱ ) پژوهش : هنجاریابی پرسشنامه سازگاری شخصی و سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان .
  • خیاطی، فرناز. ( ۱۳۷۶ )، پژوهش: بررسی میزان تاثیر آموزش روش های عزت نفس به مادران بر افزایش عزت نفس فرزندان دانش آموز دختر و پسر، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .
  • درخشان پور، علی. ( ۱۳۷۷ )، پژوهش: بررسی عوامل جنسیت، هوش و تعاملات اجتماعی در به کارگیری راهبردهای فراشناختی در مهارت حل مساله دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوراسگان اصفهان .
  • دلاور، علی. ( ۱۳۸۰ ) ، مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران : انتشارات رشد.
  • دیویسون، جرالد و گلد فرید، ماروین. آر. ( ۱۳۷۱ )، رفتار درمانی بالینی، ترجمه احمد، احمدی. علوی آبادی. تهران : مرکز نشر دانشگاهی .
  • ذوالفقاری، اکرم السادات. ( ۱۳۷۷)، پژوهش: بررسی روایی، پایایی و هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت در دبیرستان های شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
  • رستگاران، محمدی. ( ۱۳۷۲ )، بررسی تاثیر چگونگی روابط والدین برسازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه سوم مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .
  • رفعتی، مهشید. ( ۱۳۷۵، پژوهش: بررسی رابطه خلق و خود ارزیابی افراد از توانایی حل مساله شان در دوران نوجوانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا .
  • روشه، گی . ( ۱۳ )، کنش اجتماعی. ترجمه هما زنجانی. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .
  • ساراسون، ایرون. جی و ساراسون، باربار. آر . ( ۱۳۷۸ )، روان شناسی مرضی. ترجمه بهمن نجاریان ، محمد علی، اصغری مقدم. و محسن دهقانی. تهران: انتشارات رشد .
  • ساروخانی، علی. ( ۱۳۷۰ )، پژوهش بررسی عوامل موثر برسازگاری دانش اموزان پسر دبیرستانی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس .
  • سازمان بهداشت جهانی. ( ۱۳۷۹ )، برنامه آموزش مهارت های زندگی . ترجمه ربابه نوری قاسم آبادی و پروانه محمد خانی. تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور .
  • ساعتچی، محمود. ( ۱۳۷۷ )، مشاور و روان درمانی ( نظریه ها و راهبردها ). تهران : انتشارات ویرایش .
  • سانتراک، جان. دیبلو. ( ۱۳۸۳ )، زمینه روان شناسی، جلد دوم، ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات رسا ،
  • سولسو، رابرت. آل. ( ۱۳ )، روان شناسی شناختی. ترجمه فرهاد ماهر . تهران : انتشارات رشد .
  • سیف، علی اکبر. ( ۱۳۸۱ )، روان شناسی پرورشی ( روان شناسی یادگیری و آموزش ). تهران: انتشارات آگاه.
  • شاملو ، سعید . ( ۱۳۸۰ ) ، بهداشت روانی . تهران : انتشارات رشد .
  • شاهسواری، علی. (۱۳۷۵)، پژوهش: بررسی روایی، پایایی و هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت در دبیرستان های شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اهواز.
  • شریعتمداری، علی. ( ۱۳۸۰ ) تفکر، تفکر انتقادی و خلاق. نامه فرهنگستان علوم، شماره سو ، صفحات ۲۱ -۳ .
  • شریفی، غلامرضا. ( ۱۳۷۲ ) ، پژوهش : بررسی اثر بخشی روش آموزش مهارت حل مساله در درمان علائم افسردگی نوجوانان شاهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، انیستیتو روانپزشکی تهران .
  • شعائری نژاد، علی اکبر . ( ۱۳۷۷ ) ، درآمدی بر روان شناسی انسان . تهران : انتشارات آزاده .
  • شعبان، حسن. ( ۱۳۸۲ )، روش تدریس پیشرفته ( آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر ) . تهران : انتشارات سمت .
  • شفیع آبادی ، عبدا… و شمس ، ثریا . ( ۱۳۷۹ ) ، پژوهش : بررسی اثر بخشی درمان گروهی آموزش مهارت حل مساله بر برخی از ویژگیهای شناختی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در دانشگاه علامه طباطبائی . تهران : تازه ها و پژوهش های مشاوره ، جلد ۲ ، شماره ۶ – ۵ ، بهار و تابستان .
  • شفیع آبادی ، عبدا… و ناصری ، غلامرضا . ( ۱۳۸۱ ) ، نظریه های مشاوره و روان درمانی . تهران : مرکز نشر دانشگاهی .
  • شولتز، دوآن و شولتز، سیدنی. آلن . ( ۱۳۷۹ ) ، نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سید مهدی. تهران : انتشارات نشر هما .
  • شولتس ، دوان . ( ۱۳۶۲ )، روان شناسی کمال . ترجمه گیتی خوشدل . تهران : انتشارات نو .
  • صاحبی، محمد. ( ۱۳۸۰ ) ، پژوهش : بررسی و مقایسه سبک حل مساله افراد افسرده با افراد عادی، پایان نامه . کارشناسی ارشد ، دانشگاه فردوسی مشهد .
  • صدیقی، کاظم. ( ۱۳۸۰ )، پژوهش: بررسی اثر بخشی آزمون گروهی عزت نفس به شیوه رفتاری شناختی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان شهر بروجن، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .
  • طارمیان، فرهاد. ، ماهجویی، ماهیار و طاهر، فتحی . ( ۱۳۷۸ )، مهارت های زندگی، تهران : انتشارات تربیت .
  • عظیمی، علی. ( ۱۳۷۴ ) ، پژوهش : بررسی تاثیر آموزش فردی مهارت حل مساله در کاهش پرخاشگری کودکان پسر در اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .
  • غفاری، علی . ( ۱۳۷۵ ) ، پژوهش : هنجاریابی پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .
  • فاتحی زاده ، میثم . ( ۱۳۷۵ ) ، پژوهش : بررسی و مقایسه روشهای علمی افزایش عزت نفس در دانش آموزان دوره راهنمایی شهر اصفهان، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان .
  • فلسفی نژاد ، محمد. رضا. ( ۱۳۷۲ ) ، پژوهش : بررسی تاثیر عزت نفس در سازگاری رفتاری دانش آموزان ۱۸ – ۱۲ ساله با محیط کلاس در شهرستان قم، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم .
  • فولاد چنگ ، ناصر . ( ۱۳۷۵ ) ، پژوهش : بررسی نقش پردازاش فراشناختی دریادگیری و انتقال یادگیری حل مسأله، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا .
  • فیلد ، لیندا . ( ۱۳۷۸ ) ، عزت نفس برای زنان ( راهنمای عملی برای عشق ورزیدن ، صمیمیت و موفقیت ) . ترجمه مهدی گنجی . تهران : انتشارات ویرایش .
  • کارتلج، جی میلبون ، جی. اف. ( ۱۳۷۵ )، آموزش های مهارت های اجتمعی به کودکان . ترجمه محمد و حسین نظری نژاد. مشهد : موسسه انتشارات آسمان قدس رضوی .
  • کارور، چ و شی یر ، م . ا . ( ۱۳۷۵ ) ، نظریه های شخصیت. ترجمه ا، رضوانی . مشهد : انتشارات آسمان قدس رضوی.
  • کاستلو. تیموتی و کاستلو، جوزف . ( ۱۳۷۳ ) ، روان شناسی هنجاری. ترجمه نصرت پورافکاری ، تهران : انتشارات آزاده .
  • کان، ج و همکاران . ( ۱۳۷۰ ) ، بیزاری از مدرسه . ترجمه ح. سلطانی فر. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .
  • کلمز، ه . ، کلارک ، ۱. و بین ، ر . ( ۱۳۷۵ ) ، روش های تقویت عزت نفس در نوجوانان. ترجمه علی پور. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .
  • کلینگه، کریس . ( ۱۳۸۰) ، مهارتهای زندگی. ترجمه شهرام محمد خانی . تهران : انتشارات سمند هنر .
  • گاینه، ر ابرت. ام . ( ۱۹۸۴ ) ، شرایط یادگیری و نظریه های اموزشی. ترجمه جعفر نجفی زند . ( ۱۳۷۳ ) . تهران : انتشارات رشد .
  • گلاور، چ. و برونینگ، پ. ( ۱۹۹۰ )، بنیادهای روان شناختی روان شناسی بالینی. ترجـــــــمه ن. خرازی.( ۱۳۷۵) ، تهران : انتشارات روان پویا .
  • گلچین، مینا. ( ۱۳۷۷ ) ، پژوهش: بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله در کاهش اضطراب دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا .
  • گنجی، حمزه . ( ۱۳۸۱ ) ، آزمون های روانی ( مبانی نظری و عملی ) . تهران : انتشارات ساوالان .
  • لفرانکویس، گای. آر. ( ۱۹۷۹ ) ، روان شناسی برای آموزش، ترجمه مینجه شهنی . ( ۱۳۷۴ ) ، تهران : انتشارات رشد .
  • ماسن، پل. هنری و همکاران . ( ۱۳۸۰ ) ، رشد و شخصیت کودک . ترجمه مهشید یاسایی . تهران : انتشارات نشر مرکز .
  • محمد خانی ، پروانه . ( ۱۳۷۷ ) ، برنامه آموزش مهارت زندگی ، سازمان بهداشت جهانی ، واحد بهداشت روان و پیشگیری از سوء مصرف مواد .
  • محمدی ، نورا . ( ۱۳۸۲ ) . پژوهش : بررسی اثر درمانی آموزش حل مساله اجتماعی و ظرفیت ابراز وجود بر سطح توانایی مقابله با مشکلات در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری . مجله علوم روان شناختی ، دوره دوم ، شماره ۷ پاییز .
  • مرادی، مهناز. ( ۱۳۸۲ ) ، پژوهش : بررسی سودمندی آموزش مهارت های زندگی ( ارتباط بین فردی ، حل مساله، کنترل خشم و ابراز وجود ) به دانش اموزان دختر دبیرستانی شهر تهران در بهبود وضعیت بهداشت روانی آن ها، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش شهر تهران .
  • مزلو، آبراهام . اچ . ( ۱۳۷۶ ) ، انگیزش و شخصیت . ترجمه ا. رضوانی. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .
  • مسعودی نژاد ، نوید . ( ۱۳۷۲ ) . پژوهش : بررسی ارتباط هوش و سازگاری فردی – اجتماعی در نوجوانان تیز هوش و عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران .
  • ملازمانی، محسن. ( ۱۳۸۲ ) ، پژوهش بررسی تاثیر آموزش ایفای نقش بر میزان تصور از خود ، عزت نفس و ابراز وجود نوجوانان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
  • موسوی شوشتری، مرتضی . ( ۱۳۷۷ ) ، پژوهش : بررسی رابطه جو عاطفی خانواده باسازگاری فردی – اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اهواز .
  • میرزا حسینی، مسعود. (۱۳۷۶)، پژوهش: مقایسه عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی – اجتماعی فرزندان دانش آموزان پسر و دختر پایه اول راهنمایی مادران شاغل و غیر شاغل با کنترل هوش در تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
  • میلانی فر، بهروز . ( ۱۳۷۰ ) ، روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی ، تهران : انتشارات قومس .
  • نادری ، عزت الله و سیف نراقی، مریم . ( ۱۳۷۰ ) ، اختلالات رفتاری کودکان و روش های اصلاحی و ترمیم آن . تهران : انتشارات بدر .
  • نوابی نژاد ، شکوه . ( ۱۳۷۳ ) ، رفتارهای بهنجار و نابهنجار ، تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
  • نیسی ، مریم . ( ۱۳۸۳ ) ، پژوهش : مقایسه مهارت های اجتماعی دانش اموزان باهوش مدارس تیزهوشان ، نمونه دولتی و دولتی . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن .
  • والی پور ، ایرج . ( ۱۳۷۱ ) ، روان شناسی سازگاری ، تهران : انتشارات وحید .
  • وبایتزمن ، آلیس و همکاران . ( ۱۳۷۳ ) ، رشد شخصیت و بهداشت روانی . ترجمه م. نظری . تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
  • ولمن، آر . ( ۱۳۷۵ ) ، آسیب شناسی اجتماعی ، ترجمه بهمن نخاریان ، فرشاد دهقانی و مهرداد دباغ . تهران : انتشارات آوای نور .
  • یزدانی . شادی ، ( ۱۳۷۴ ) ، پژوهش : مطالعه ویژگی های روان شناختی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .
  • یمنی دوزی سرخابی ، محمود . ( ۱۳۷۱) ، تحلیلی برناسازگاری دانش اموزان دوره ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره چهارم ، صفحه ۷۷ – ۶۱ .
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.