نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی بخشش سازگاری بین دانشجویان علوم پزشکی شهرستان جهرم

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۶۴ | قابل ویرایش

چکیده

هدف پ‍‍ژوهش حاضر، بررسی بخشش سازگاری بین دانشجویان علوم پزشکی شهرستان جهرم است. روش تحقیق، آزمایشی با طرح آمیخته (درون‌گروهی ـ بین‌گروهی) بود. ابزارهای پژوهش عبارت‌اند از مقیاس رضایت زناشویی (انریچ) که برای ارزیابی زمینه‌های بالقوه مشکل‌زا یا زمینه‌های قوت و پرباری رابطه زناشویی و به منزله یک ابزار معتبر پژوهشی برای بررسی رضایت زناشویی استفاده قرار می‌گیرد، و مقیاس بخشش، که برای سنجش بخشش فرد خاطی طراحی شده است.

نمونه تحقیق شامل ده زوج از افراد مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره بودند. پنج زوج در گروه آزمایش و پنج زوج دیگر در گروه کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. در قالب مشاوره گروهی، در بیست ساعت، مهارت بخشش به زوج‌ها آموزش داده شد. تحلیل واریانس نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، هم در رضایت زناشویی و هم در مهارت بخشش، در مرحله پی‌گیری پیشرفت معناداری داشته است.

مقدمه

برای ارائه‌ی کمکی واقعی به همه کسانی که در حال حاضر با پدیده‌ی ناسازگاری دانشجویان علوم پزشکی درگیرند، از بررسی مسأله با روشی نظری و استدلالی صرف نظر کرده و ترجیح داده‌ایم کوشش خود را بر ارائه‌ی حداکثر عناصر عملی و برداشت هایی که ناشی از تجربیات کاربردی و اتفاقات واقعی است متمرکز کنیم ، به نظر ما در تحلیل و بیان ناسازگاری باید بخصوص از مطالعه انحصاری جنبه ی روانی خود داری کرده ، برای اینکه توضیحات ، معرف مجموع ابعاد انسانی فرد باشد ، ضروری است که به عوامل عاطفی و غریزی هم توجه گردد. از آن گذشته لازم است جنبه ی کلی روابط بین فردی و تعامل های مختلف که بطور معمول منشأ بروز رفتار ناسازگارانه است در نظر گرفته شود.

بررسی ناساز گاری کار ساده ای نیست و برای مطالعه ی دقیق تر آن لازم است که نه تنها مشکل فرد ، بلکه مسئله ی خانواده و جامعه نیز در نظر گرفته شود . کودک ناسازگار با توجه به جمیع جهات در واقع موجودی در حال واکنش ، مستقل از شرایط تحقیر آمیز ، نوعی نا آگاهی یا انحراف و جود دارد.

در حقیقت هر فردی مجبور است علی رقم میل خود با وضعیت های مختلفی مواجه شود و، که در او نوعی واکنش ایجاد نموده که می تواند به عدم تعادل در وی بینجامد. این مکانیزم واکنش خود را به دو حالت نشان می دهد تا تنش حاصله از بین برود. بدین معنی که فرد آن راقبول و درونی می کند و یا با رد و نفی آنچه پیشنهاد شده ، احساسات خود را رها می سازد. فرد ناسازگار کسی است که راه دوم را بر می گزیند.

البته موجود انسانی بخصوص کودک زمانی دست به چنین رفتاری می زند که اعتماد به نفس خود را از دست داد ه یا چیزی برای از دست دادن نداشته باشد. زاویه ای که ما بر اساس آن ناسازگاری را بررسی می کنیم به نظر ما تنها راهی است که می تواند مسأله را روشن سازد .

برچسب زدن یا نام گذاری های تخصصی و برقراری طبقه بندی های دقیق باعث می شود که فرد ناسازگار به عنوان یک بیمار و یا موجودی که به سختی قابل بهبود است یا کسی که نمی توان امیدوار بود وضعیت حقارت آمیز او جز در صورت مداخله های بیشمار تغییر یابد تلقی می گردد. این نگرش ناشی از ناباوری در مورد امکانات تغییر فرد ناسازگار یعنی نا آگاهی از نیروهایی است که وی می تواند برای بهبود وضعیت خود از آن بهره مند شود.(سرمد ،۱۳۷۶)

در طول قرن‌های متمادی، بخشش یکی از واژگان فرهنگ‌های مختلف بوده است. ریشه‌های بخشش را در بسیاری از مذاهب می‌توان یافت. زمانی که حضرت آدم دچار اشتباه شد ـ از میوه ممنوعه خورد و از بهشت هبوط پیدا کرد ـ مورد رحمت خداوند قرار گرفت و بخشیده شد. حسادت برادران حضرت یوسف موجب شد که او را به چاه بیندازند؛ اما بعدها زمانی که حضرت یوسف در اوج اقتدار بود، آنها را بخشید.

بیان مساله

اجتماعی شدن یک فرایند دو جانبه ی ارتباطی میان فرد و جامعه است . به همین دلیل جریانی پیچیده بشمار می آید که ابعاد و جوانب گوناگونی دارد. کسب مهارت های اجتماعی ، چگونگی برقراری ارتباط با سایر افراد و سازگاری اجتماعی از جمله این ابعاد هستند.

گرین و پارکر (۱۹۹۹) با مروری بر ادبیات پژوهش دریافتند که کلیه پژوهشهایی که از نظر روش شناختی مناسب بودند، به طور معناداری اثر زیانبار فقدان پدر در خانواده علاوه بر آثار زیانبار بر عملکردهای روان شناختی فرزندان ، سازگاری شخصی و اجتماعی آنان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بطوری که مهمترین مشکلات روانشناختی و سازگاری فرزندان تک والدینی ناتنی از مشکلات مالی و اقتصادی ، اضطراب بالا و سطوح پایین تعامل والد – کودک است.

منابع و ماخذ

۱-آقایی، اصغر،( ۱۳۸۱ ) تأثیر روان درمانی در کاهش حملات صرعی و اختلالات روانی رفتاری کودکان مبتلا به صرع، مقاله ارائه شده در دومین کنگره روانشناسی ایران،تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

۲-آقایی، اصغر، حسن احدی، علی دلاور و احمد سنبلستان، ( ۱۳۷۹ ) بررسی ابعاد روان شناختی صرع کودکان: مقایسه ویژگیهای روانی  عاطفی کودکان مبتلا به صرع وکودکان عادی، فصلنامه دانش و پژوهش، ۲(۳۰)۶-۱۱

۳-احمدی آخورمه، قاسم، ( ۱۳۶۸ ) بررسی مقدماتی علمی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی آزمون شخصیتی کالیفرنیا، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان سنجی(چاپ نشده)، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.

۴-ثقه الاسلام، طاهره، غلامعلی افروز، کوروش قره گزلی و الهه حجازی، ( ۱۳۸۱ ) مداخله روان شناختی در کنترل صرع کودکان ونوجوانان ، فصلنامه اندیشه و رفتار ۸(۲)،۶۴-۵۶

۵-دلاور، علی، ( ۱۳۸۲ ) احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، رشد.

۶-سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینیا، ( ۱۳۸۰ ) چکیده روانپزشکی بالینی، ترجمه نصرت اله پورافکاری، تهران، آزاده.

۷-سرمد، زهره، عباس بازرگان و الهه حجازی، ( ۱۳۷۶ ) روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، آگاه.

۸-شعار ینژاد، علی اکبر، ( ۱۳۷۲ ) روانشناسی رشد، چاپ دهم، تهران، اطلاعات.

۹-گراهام، فیلیپ، ( ۱۳۸۰ ) روانپزشکی کودک،ترجمه: کوروش نامداری و همکاران، جلد دوم، اصفهان، مهر قائم.

۱۰-منینگر، ویلیام، جان مایر و الیس ایتزمن، ( ۱۳۸۱ ) رشد شخصیت و بهداشت روانی، ترجمه سیما نظیری، تهران، انجمن اولیاء ومربیان

۱۱-والی پور، ایرج، ( ۱۳۶۰ ) روانشناسی سازگاری ،تهران، وحید.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.