نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه بین افسردگی بر اعتیاد

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۷۱ | قابل ویرایش

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین افسردگی بر اعتیاد در شهرستان فیروزآباد درسال ۱۳۸۹ بود. پژوهش بر روی ۱۵ نفر افراد غیرمعتاد اجراشد. برای بررسی این موضوع از پرسشنامه افسردگی یک در پژوهش خود استفاده کرده ام و براساس نتایج به دست آمده ازاطلاعات آماری مربوط به پژوهش تفاوت معناداری بین معتاد وعادی درافسردگی آنها دیده شده است.

دلایل گوناگونی وجود دارد که خانواده ها به طورمستقیم وغیرمستقیم موجب گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر و الکل می شود. این عامل بطور کلی میتوان دردوحیطه تقریباً متفاوت آسیبها و رخدادهای استرس زا حاکم برخانواده وشیوه ی تربیتی والدین والگوهای رفتاری آنهاموردمطالعه قرارداد نوجوانان وجوانان این گونه خانواده ها دچاراختلالات روانی وهمچنین افسردگی می شودودراین مواردمعمولاًموادمخدر ووابسته های به آنها پایگاه مناسبی برای دلبستگی آنها می باشد.

مقدمه

با توجه به اینکه اصطلاح اعتیاد دارای معایبی است و به وسیله سازمان بهداشت جهانی غیر علمی اعلام شده است از اصطلاح وابستگی به مواد به جای آن استفاده می شود. خانواده ابتدایی ترین مهمترین و اصلی ترین نهاد در تکوین ساختار شخصیتی کودک است. به عبارتی می توان شخصیت کودک را فرآورده خانواده دانست حال اگر خانواده ناسالم باشد فرآورده ناسالمی نیز خواهد داشت.

دلایل گوناگونی وجود دارد که خانواده ها به شکل مستقیم و غیر مستقیم موجب کشاننده شدن نوجوانان و جوانان به مواد مخدر و الکل می شود این عوامل را به طور کلی می توان در دو حیطه تقریبا متفاوت آسیبها و رخدادهای استرس زای حاکم بر خانواده ها و شیوه های رفتار والدین با الگوهای تربیتی آنها مورد مطالعه قرار داده آسیبها را به نوعی می توان دو رشد دانست آسیبهایی که در شکل گیری آنها به هر شکل که شده خانواده به مواد از جمله آسیبهایی است که به نوعی خود خانواده در شکل گیری آن دخالت دارد.

البته آسیبهایی که از خارج بر پیکر خانواده  فشار وارد می کنند نیز می توان در شکل گیری وابستگی به مواد مخدر دخالت داشته باشد منتهی در مواردی نیز رخداد با وارد کردن استرس بر پیکره خانواده پویایی آن را متزلزل کرده و موجب می شود تا خانواده خود را برای پذیرش فرد وابسته به مواد مستعد تر نماید.

از هم گسیختگی های خانوادگی از عوامل مهم شکل گیری وابستگی به مواد نوجوانان و جوانان است که به طریق مختلف از جمله طلاق و مرگ والدین یا غیبت طولانی آنها اتفاق می افتد در چنین شرایطی رخداد استرس زا با آسیب وارد ساختن به دلبستگی کودک و نوجوان موجب جست و جوی پایگاهی تازه برای دلبستگی و گریز از احساس ناامنی می گردد در این موارد معمولا مواد مخدر و وابسته های به آنها پایگاه مناسبی برای این دلبستگی هستند.

منابع

الف : منابع فارسی

۱- دکترستوده،هدایت الله/آسیب پناسی اجتماعی(جامعه شناسی انحرافات)/ ویرایش سوم/تهران،انتشارات آوای نور/۱۳۸۵.

۲- اتکنسیون،ریتال.آتیکسون،ریچاردس.وهیگلارد،ارنست/زمینه روان ناسی(جلد۱)ترجمه گروه مترجمان/انتشارات رشد/۱۳۸۲.

۳- بهرامی ،احسان،هادی/اعتیادوفرایندپیشگیری/تهران انتشارات سمت/ ۱۳۸۳.

۴- ریچار دپی،هالجین،سوزان کراس ووینبسون/آسیب شناسی روانی(جلددوم) مترجم:یحیی سیدمحمدی/میرایش چهارم/تهران نشرروان/۱۳۸۵.

۵- پاول هنری مانس،جروم.کیگان،جان جین وی کانجر–/رشدوشخصیت کودک/مترجم:مهشیدیاسایی/ویرایش ششم/نشرمرکز/۱۳۸۴.

۶- شاملو، سعید / بهداشت روانی/انتشارات رشد/۱۳۸۵.

۷- لورا ای .برک/روان شناسی رشد(جلد دوم)ازنوجوانان تاپایان زندگی/ مترجم:یحیی سیدمحمدی/نشرارسباران/۱۳۸۳.

۸- مهدیار،امیرهوشنگ/افسردگی/انتشارات تهران/۱۳۷۳.

۹- لطف آبادی،حسین/روان شناسی رشد(۲):نوجوانی،جوانی وبزرگسالی / چاپ چهارم/انتشارات سمت/۱۳۸۰.

۱۰- احمدی،جمشید/نشریه پیوند/والدین سالم وغیرمعتاد=/شماره ۳۶.

۱۱- محسنی تبریزی،علیرضا/نشریه پزشکی امروز/افسردگی واعتیاد/دوره۱۳/شماره ۴۹۱.

۱۲- بیرامی،منصور/نشریه اصلاح وتربیت/نقش خانواده دروابستگی نوجوانان وجوانان به موادمخدر/شماره ۷۱/سال۱۳۸۹.

۱۳- رجوعی،مریم/نشریه پزشکی امروز/وابستگی به نیکوتین،افسردگی عمده واضطراب درجوانان/شماره۱۰۵.

۱۴- اسماعیل،ایرج/مجله روان شناسی/نقش والدین دربکارگیری برنامه ها ومهارتهای اجتماعی درپیشگیری ازاعتیاد/شماره ۲۲/سال۱۳۸۲.

۱۵- رحیمی،لیلا . آقابخشی،حبیب . پاشاشریفی،حسین/نشریه مددکاری اجتماعی/تأثیراعتیادپدر بررفتارهای اجتماعی فرزندان/شماره ۴/سال ۱۳۸۳

۱۶- واحدمرکزی خیر/نشریه اطلاعات ضمیمه/روش جدیددرمان افسردگی واعتیاد/شماره۲۱۹۱/سال۱۳۷۹.

۱۷- مولوی،پرویز . رسول زاده، بهزاد/فصلنامه اصول بهداشت روانی/ بررسی عوامل موثردرگرایش جوانان به مصرف موادمخدر/ شماره۲۱/ سال۱۳۸۳.

ب : منابع خارجی

۱۸-Title: psy chological and social predictors of suicidal Ideation among young Adole scents (Ej690533).Author(s):Kirkcaldy ,Bruce D.:,Eysenck ,Michael.Pub Date:2004 – ۰۸ – ۰۰Pub type(s):journal Articles.

۱۹-title: Addiction &treatment.Author(s):meil mckaganey .marina Barnard ,James mclntosh.August:2002.

۲۰-title:children of substance abusers.By Anne f . Kolar , Barrys.

Journal Article Excerpt.

۲۱-title:Assault,PISD,family substance use .and Depression as Risk factors for cigarette use in youth.Author(s):Acierno,Ron,Kilpat rick ,DeanG:,Resnick Heidi.Jol:2000.

۲۲-title:psy chosocial functioning and psychiatric comorbidity a mony substance – abusing IceIandic  dolescents.Author(s):Hannesdottir.He lga,tyrfing sson,torarinn.

Piha,jorma.

Nordic journal of psychiatry , feb 2001Early adolescent smoking and a web of personal and social.Disadvantage.Author(s):conme LL.L.S.o Callaghan,m.jNov:2003.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.