نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه کنارآمدن با مشکلات و ارزیابی کنترل خود در نوجوانان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۸۹ | قابل ویرایش

چکیده

هدف از پژوهش به‌ منظور بررسی رابطه کنار آمدن با مشکلات و ارزیابی کنترل خود در نوجوانان شهرستان لامرد انجام‌ گرفت‌. هدف این‌ پژوهش‌، یافتن‌ اطلاعاتی‌ در مورد الگوهای‌ رفتاری‌ دانش آموزان به‌ هنگام‌ کنار آمدن‌ با تنیدگی‌ و نیز تبیین‌ اثر‌ منابع‌ تنش­زای‌ دانش اموزان در پاسخ‌های‌ شناختی‌، عاطفی‌، رفتاری،‌ و جسمی‌ دانش اموزان ‌ بود. در این‌ پژوهش‌ —- نفر از دانش اموزان ‌ رشته‌های‌ مختلف‌ شرکت‌ داشتند.

داده‌های‌ پژوهش به‌ وسیله‌ سه‌ مقیاس‌ عوامل ‌ تنیدگی‌­زا، نشانگان‌ تنیدگی،‌ و راه‌های‌ کنارآمدن‌ با تنیدگی گردآوری‌ شدند. تحلیل‌ رگرسیون‌ چندگانه‌ داده‌ها نشان‌ داد که‌ بین‌ سبک‌ کنارآمدن‌ در حل‌ مسأله‌ با نشانه­های‌ تنیدگی‌، همبستگـی‌ منفی معناداری‌ وجود دارد. همچنین‌ از بین‌ منابع‌ نه­گانه تنیدگی،‌ به ترتیب عادات‌ فردی‌، تنیدگی‌های‌ تحصیلی‌، ازدواج‌، و مسائل‌ عاطفی‌، اجتماعی‌ و خانوادگی‌ دانش آموزان  در ایجاد نشانگان‌ تنیدگی‌ اهمیت‌ بیشتری‌ دارند.

وجه‌ متفاوت‌ پژوهش‌ حاضر با پژوهش‌های‌ پیشین،‌ توجه‌ به‌ میزان‌ تأثیرگذاری‌ عوامل‌ تنیدگی‌زا بر‌ فرد و نیز سنجش‌ نشانگان‌ شناختی‌، عاطفی‌، جسمی،‌ و رفتاریِ‌ تنیدگی‌ است. در پایان،‌ همسویی و عدم همسویی یافته‌ها مورد بحث قرار گرفته و کاربرد یافته‌های‌ تحقیق‌ حاضر بیان‌ شده‌­اند‌.

مقدمه

محیط خانواده اولین محیطی است‏که الگو های جسمی ، عاطفی و شخصیتی فرد در آن پی‏ریزی می شود ، نقش مهمی را در تأمین بهداشت روانی فرد به ویژه چگونگی کنار آمدن با فشارهای روانی ایفا نموده و به عنوان کانون عشق و محبت ، آموزش و عاطفه و انتقال دهنده تمدن و فرهنگ و کلاس اول زندگی باعث تکوین شخصیت و تعادل روانی و اجتماعی می گردد. ( وثوقی و نیک خلق , ۱۳۷۰ و کلدنبرگ , ۱۹۹۶ )

نهاد خانواده در پاسخ به دو نیاز باید دو نقش متفاوت ایفا کند که یکی حمایت روانی ـ  اجتماعی از اعضا می باشد و دیگری کمک به فرد جهت برون سازی با محیط است. (مینو چین و فیشمن, ۱۹۹۶ ) لذا در شرایط کنونی با توجه به فشارهای ناشی از دو عامل فوق خانواده باید محل امن و قابل اعتماد برای اعضاء خود باشد در غیر این صورت سلامت روانی افراد و جامعه به خطر می افتد. (احمدی, ۱۳۷۳ )

منظور از عملکرد خانواده یعنی توانایی خانواده در هماهنگی با تغییرات ایجاد شده در طول حیات ، حل تضادها و تعارضات ، همبستگی بین اعضاء و موفقیت در الگوهای انضباطی ، رعایت حد و مرز بین افراد ، اجرای مقررات و اصول حاکم بر این نهاد با هدف حفاظت از کل سیستم خانواده می باشد . منظور از مقابله روش مواجه با دشواریها و کوشش برای غلبه بر آنها می باشد.

مهارتهای مقابله یا کنار آیی فنونی هستند که برای هر اقدامی در دسترس فرد قرار دارد به نقل از وایت (۱۹۸۹ ) مقابله تلاشهای فعال برای حل تنیدگی و آفرینش راه حلهای مؤثر و عملی برای چالشها و خواسته‏های هر مرحله از تحول می باشد که دارای سه مؤلفه مهم معنای موقعیت مشکل  انجام عمل مناسب (حل مسئله) و داشتن هیجانات قدرتمند است . (هومن،۱۳۷۶)

لذا در این پژوهش رابطه عملکرد خانواده با انتخاب سبکهای سه گانه مسأله مداری ، هیجان مداری و اجتنابی در دانش آموزان دختر و پسر دوره پیش دانشگاهی شهرستان لامرد مورد تحقیق قرار گرفته است .(احدی،۱۳۷۸)

بیان مساله

یکی از مهم ترین وظایف سیستم آموزشی هر کشوری، پرورش و آموزش نسل آینده است. نسلی که قرار است جامعه به آن ها سپرده شود. این وظیفه چنان دشوار و مسائل تربیتی چنان پیچیده است که هیچ نظام آموزشی نمی تواند ادعا کند وظیفه خود را به تمامی انجام داده است.

یکی از مهم ترین وظایف سیستم آموزشی هر کشوری، پرورش و آموزش نسل آینده است. نسلی که قرار است جامعه به آن ها سپرده شود. این وظیفه چنان دشوار و مسائل تربیتی چنان پیچیده است که هیچ نظام آموزشی نمی تواند ادعا کند وظیفه خود را به تمامی انجام داده است.

این در حالی است که پس از خانواده، مدرسه مهم ترین مکان تاثیرگذار بر سلامت روان دانش آموزان است و طیف وسیعی از رفتارها و باورهای دانش آموزان در تعامل با این محیط شکل می گیرد. یکی از اهداف و اقدامات اساسی کارشناسان حوزه سلامت روان رصد کردن انواع اختلالات روانی، رفتاری و مشکلات احتمالی شخصیتی در بین دانش آموزان برای کنترل، پیشگیری و درمان آن هاست.(احدی،۱۳۷۸)

چندی پیش رابطه عاطفی بین من و فرد محترمی ایجاد شد که این ارتباط نتایج خوبی برای هر دو نفر ما بهمراه داشت که پس از چندی به دلایل منطقی و محکم، تصمیم بر پایان این ارتباط گرفته شد. از شما دوست محترمی که قصد راهنمایی داری پیشاپیش تقاضا دارم از چند و چون این ارتباط سوال نفرمایی، چون جایی برای توضیح ندار مشکل اکنون من، چگونه کنار آمدن با پایان یافتن این رابطه عاطفی می باشد.

در زمانهای گذشته روابطی بوده است که من مجبور به پایان دادن به آن ارتباط بوده ام اما فرق آن با آخری این است که در آن روابط، نقطه ضعف های طرف مقابل، دلایل خوبی برای کنار آمدن با قضیه بوده اند اما در این قضیه من هیچ ایراد و یا نقطه ضعفی نمی توانم بر طرف مقابل بگذارم و هر چه بود خوبی بود و بس!

منابع و ماخذ

۱-آقا محمدیان ، حمیدرضا، اولادی ، فرشته ، و نورمحمد ی، لیلا ( ۱۳۷۸ ). بررسی مقایس های عوامل تنیدگی زای روزمره و شیوه های کنارآمد ن با آنها در دانشجویان دختر و پسر. مجله روانشناسی ، سال سوم، شماره ۲، ص ۱۷۳  ۱۶۴

۲-سید خراسانی صدقیانی، نازیلا ( ۱۳۷۷ ). رابطه عوامل تنشزا، میزا ن سخترویی و واکنشها ی زیستی، شناختی و روانی دانش آموزا ن دبیرستانها ی شهرستا ن تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی  واحد تهران.

۳-صادقی ، احمد و عابدی ، محمدرضا ( ۱۳۷۸ ). بررسی مکانیسمها ی کنارآمدن دانشجویا ن دانشگاه اصفهان در مقابل تنیدگی. مقاله ارائه شده در چهارمین کنگره سراسری تنیدگی، دانشگاه علوم پزشکی و خدما ت بهداشتی درمانی ایرا ن.

۴-کافی ، موسی ( ۱۳۷۷ ). مقایسه نوجوانا ن دختر و پسر در میزا ن ناراحتی از انوا ع تنیدگیها وچگونگی روشهای رویارویی. مقاله ارائه شده در چهارمین کنگره سراسری تنیدگی.دانشگاه علو م پزشکی و خدمات بهداشتی ایرا ن.

۵-هومن ، عباس ( ۱۳۷۶ ). استانداردساز ی پرسشنامه سلامت عمومی بر روی دانشجویا ن دورهها ی کارشناسی دانشگاه تربیت معلم طرح پژوهشی خاتمه یافته. تهران : دانشگاه تربیت معلم،مؤسسه تحقیقات تربیتی.

۶-هومن ، عباس ( ۱۳۷۷ ). پژوهش در زمینه سطو ح و انوا ع تنیدگی و سبکهای کنارآمدن با آ ن در دانشجویان. طرح پژوهشی خاتمه یافته. تهران : مؤسسه تحقیقات تربیتی.

۷-احدی، حسن و جمهری، فرهاد (۱۳۷۸). روانشناسی رشد. تهران: انتشارات پردیس.

۸-آرین، سیده خدیجه (۱۳۷۷). بررسی رابطه دینداری و روان درستی ایرانیان مقیم کانادا. رساله دکتری چاپ نشده دانشگاه علامه طباطبایی.

۹-آناستازی (۱۳۷۹) روان آزمایی. ترجمه محمد نقی براهنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

۱۰-اوپنهام، ا، ان ( ۱۳۶) طرح پرسشنامه و سنجش نگرشها. ترجمه مرضیه کریم نیا. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

۱۱-بست، جان (۱۳۷۴) روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی. تهران: انتشارات رشد.

۱۲-دلاور، علی ( ۲۱۳۷) مبانی پژوهش در روانشناسی و علوم اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.

۱۳-زکی، محمدعلی (۱۳۸۰) آزمون و اعتباریابی مقیاس سنجش نگرش دینی نوجوانان. چکیده مقالات اولین همایش نقش دین در بهداشت روان. معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی. تهران.

۱۴-سالاری فر، محمدرضا (۱۳۸۲) تفاوتهای فردی در دین داری و منحنی توزیع آن در یک جامعه دینی . چکیده مقالات همایش مبانی نظری و روانسنجی مقیاسهای دینی. موسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه.

۱۵- سراج زاده، حسین (۱۳۷۸) نگرشها و رفتارهای دینی نوجوانان تهرانی و دلالتهای آن برای نظریه سکولار شدن. نمایه پژوهشی شماره های ۹ و ۱۰.

۱۶-سیف، علی اکبر (۱۳۷۸) روشهای اندازه گیری و ارزیابی آموزشی. تهران: انتشارات آگاه.

۱۷-شریفی، حسن پاشا (۱۳۷۵) اصول روانسنجی و روان آزمایی. تهران: انتشارات رشد.

۱۸-لطف آبادی حسین، نوروزی وحیده (۱۳۸۳) نظریه پردازی و مقیاس سازی برای سنجش نظام ارزشی دانش آموزان نوجوان ایران . فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شماره ۷. ص۳۳ تا ۵۸ .

۱۹ -مدرسی، سید کاظم (۱۳۶۸) روانکاوی انسان. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.

۲۰-مصباح یزدی، محمدتقی(۱۳۷۵) آموزش عقاید. مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.

۲۱-معنوی پور، داود (۱۳۸۲) راهنمای عملی SPSS. تهران: انتشارات دواوین.

۲۲-هومن، حیدرعلی (۱۳۷۷) روانسنجی. تهران: انتشارات رشد.

۲۳-هیل، پیتر و هود، راف (۱۳۸۲) معرفی مقیاسهای دینی. ترجمه آذربایجانی و موسوی. قم: موسسه چاپ زیتون

۲۴-یونگ، کارل گوستاو (۱۳۷۰) روانشناسی و دین. ترجمه محمد حسین سروری. تهران: انتشارات سخن.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.