نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی سلامت روان و امید به زندگی در بین دانشجویان تحت پوشش و دانشجویان عادی

پایان نامه بررسی سلامت روان و امید به زندگی در بین دانشجویان تحت پوشش و دانشجویان عادی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۹۱ | قابل ویرایش

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی سلامت روان و امید به زندگی در بین دانشجویان تحت پوشش و دانشجویان عادی  پرداخته است. نمونه آماری پژوهش ۱۰۰ نفر) ۵۰ نفر دانشجویان تحت پوشش و ۵۰ نفر بین دانشجویان عادی) بود که به روش تصادفی خوشه‌ای و تصادفی ساده انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم گردید.

برای گردآوری داده ها، از پرسش‌نامه امیدواری میلر استفاده شد که ضریب پایایی آن به شیوه آلفای کرونباخ محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌های آزمون، از روش آماری تحلیل کواریانس یک متغیر استفاده گردید. سطح معناداری برای تأیید فرضیه پژوهش در نظر گرفته شد.

یافته‌‌های پژوهش نشان دهد که، کاربرد مثبت نگری با تأکید بر آیات قرآن بر افزایش امید به زندگی دانشجویان تحت پوشش و عادی  مؤثر بوده و تأثیر آموزش مورد نظر، با توجه به نتایج آزمون پیگیری، از ثبات لازم برخوردار بوده است.

مقدمه

درباره روان شناسی اسلامی، به ویژه روان درمانگری از دیدگاه قرآن، تاکنون مطالعه علمی و مدوّنی صورت نگرفته است. در حالی که قرآن و سایر منابع اسلامی، زمینه‌‌های مناسبی برای انجام چنین مطالعه‌های هستند.

هدف اصلی شیو‌های توصیه شده در قرآن، یاری رساندن به انسان، به منظور برخورداری از روح و روان سالم است تا بتواند با توسل به بهترین راه‌‌های ممکن، با مشکلات مقابله کند و با امید به الطاف بیکران الهی به آرامش نایل آید. نگرش صحیح نسبت مسائل و ناکامی‌ها، موهبتی است که به واسطه آن، آدمی در برخورد با نمونه‌‌های به ظاهر موزونِ خلقت، زیبایی و توانایی را در آن‌ها می‌بیند و حتی در زشتی‌ها نیز زیبایی‌ها را جست وجو می‌کند.

قرآن کریم با هدف کاهش فشار وارده بر انسان، در رویارویی با مصایب و حوادث، شیوه‌ها و عملکرد‌هایی را آموزش می‌دهد تا با دستیابی به نتایج مطلوب، امیدواری به آیند‌های روشن را کسب نماید. یکی از زمینه‌هایی که در دیدگاه روان درمانگری اسلامی، از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار است، مثبت نگری می‌باشد.

«مثبت نگری» را می‏توان، استفاده کردن از تمامی ظرفیت‌های ذهنی مثبت و نشاط انگیز و امیدوار کننده در زندگی، برای تسلیم نشدن در برابر عوامل منفی ساخته ذهن و احساس‌های یأس‏آور ناشی از دشواری ارتباط با انسان‌ها و رویارویی با طبیعت دانست. به عبارت دیگر، مثبت نگری را می‏توان «خوش‏بینی» نسبت به جهان، انسان، و خود برشمرد. (موحد ،۱۳۸۲)

بیان مساله

موضوع سلامتی از بدو پیدایش بشر و در قرون و اعصارمتمادی مطرح بوده است؛ اما هر گاه از آن سخنی به میان آمده عمومًا بعد جسمی آن مدنظر قرار گرفته و کمتر به سایر ابعاد سلامتی به خصوص بعد روانی آن توجه شده است. سازمان جهانی بهداشت ضمن توجه دادن مسئولین کشور ها در راستای تأمین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد جامعه همواره بر این نکته تأکید دارند که هیچ یک از این سه بعد بر دیگری برتری ندارد.

بنابر تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامتی حالت بهزیستی کامل بدنی، روانی و اجتماعی است و سلامت روان عبارت از قابلیت برقراری ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، اصلاح محیط و حل تضادها می باشد.

طبق گزارش های این سازمان، جهان در طول دو دهه آینده شاهد تغییرات عمده ای در زمینه اپیدمیولوژی بیماری ها و نیازهای بهداشتی افراد است به گونه ای که بیماری های غیر واگیر همچون بیماری های روانی به سرعت جایگزین بیماری های عفونی و واگیردار گردیده و در صدر عوامل ایجادکننده ناتوانی و مرگ های زودرس قرار می گیرند. طبق برآوردهای این سازمان میزان شیوع اختلالات روانی در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. (موحد ،۱۳۸۲)

دانشگاه ها سازمان هایی هستند که هر ساله تعداد قابل توجهی از جمعیت جوان را جذب می کنند و طی زمان معینی توانمندی های علمی و عملی این اشخاص را پرورش می دهند و در نهایت نیروهای آموزش دیده و متخصص را در اختیار جامعه وسیع تر می گذارند . دوره تحصیلی دانشگاهی به واسطه حضور عوامل متعدد، دوره ای فشارزا است. مدل رایجی که برای توضیح شروع بیماری روانی معرفی شده است مدل آسیب پذیری – استرس می باشد.

در نتیجه با توجه به تشدید سطوح استرس در دوره تحصیلات دانشگاهی می توان انتظارداشت درصدی ازدانشجویان که سطوح بالاتر آسیب پذیری را دارا می باشند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های روانی خاص قرار می گیرند . آسیب پذیری را می توان به طرق مختلف صورت بندی کرد . شیوع خانوادگی اختلالات روانی که از طریق معیار میزان انطباق قابل برآورد است، یکی از شاخص های وجود زیرساخت های زیست شناختی برای اختلال و عارضه روانی خاص است .

در سطح روان شناختی نیز می توان به متغیرها و عوامل معینی به عنوان شاخص های آسیب پذیری اشاره نمود : از جمله میزان رضایت از زندگی، ح مایت اجتماعی، نگرش های ناکارآمد، سبک اسنادی خاص، صفات شخصیتی خاص و غیره.(جوکار،۱۳۸۴)

منابع و ماخذ

۱-موحد، احمد،(۱۳۸۲) بررسی رابطه علی بین نگرش‌‌های مذهبی، خوش بینی، سلامت روانی و سلامت جسمانی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز،

۲-نیک‌رو، طیبه، (۱۳۸۷) بررسی اثر بخشی گشتالت درمانی بر افزایش امید به زندگی و عزت نفس زنان بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان بهبهان، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اهواز

۳-جوکار، بهرام( ۱۳۸۴ ) بررسی رابطه هدفگرایی و خود تنظیمی در دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز؛(مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و دوم، شماره چهارم، زمستان ۱۳۸۴ (پیاپی ۴۵

۴-جوکار بهرام( ۱۳۸۵ ) هوش عاطفی، هوش شناختی، تاب آوری و رضایت از زندگی، مقاله منتشر نشده.

خیر، محمد و سامانی، سیامک ( ۱۳۸۳ ) مقایسه سلامت روانی- اجتماعی، بهداشت روانی، رضایت از زندگی، و همکاری دربین مادران شاغل و خانه دار در شهر شیراز ؛ گزارش طرح پژوهشی، کارگروه پژوهش آمار و فن آوری اطلاعات استان فارس.

۵-مجتهد شبستری، محمد ( ۱۳۸۵ ) زندگی هدف و معنا، گفتگو با محمد مجتهد شبستری، مجله بازتاب شماره ۲۳

۶-نصر، سید حسین ( ۱۳۸۷ ) معرفت جاودان، ترجمه: سید حسن حسینی، انتظارات نیوشا، تهران

۷-رحمتی ،زهره(۱۳۸۲)،مقایسه فراوانی افسردگی و اضطراب در زنان ،دانشگاه علوم پزشگی زاهدان

۸- دافعی ،مریم (۱۳۷۶) ، بررسی رابطه روش های مقابله ای با ویژگیهای فردی و سلامت روانی در دانشجویان

۹- باقری یزدی س ع ، بوالهری ج، پیروی ح . بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۷۴-۷۳ دانشگاه تهران

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.