نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی میزان انگیزه افراد برای کارآفرینی و آغاز کسب و کار

فهرست مطالب این مقاله

بررسی میزان انگیزه افراد برای کارآفرینی و آغاز کسب و کار

تعداد صفحات : ۶۱ | قابل ویرایش

امروزه جوامع با تحولا ت و تهدیدات گسترده بین المللی روبه رو هستند. تحولات و دگرگونی های نظام اجتماعی ، اقتصادی عصر حاضر ناشی از پیشرفت شگرف علمی و تکنولوژیک است که به نوبه خود به دیدگاههای، ضرورت ها و نیازهای جدید منجر شده است.

«فهرست مطالب»

عنوان                                                                                                                                    صفحه

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۳

کارآفرین کیست………………………………………………………………………………………………………. ۸

انگیزه های تبدیل شدن به یک کارآفرین…………………………………………………………………….. ۸

خصوصیات یک کارآفرین موفق…………………………………………………………………………………. ۸

کارآفرین و انگیزه…………………………………………………………………………………………………….. ۱۰

کارآفرین و شرکت های بزرگ…………………………………………………………………………………….. ۱۱

شکل گیری کارآفرینی در ایران…………………………………………………………………………………. ۱۲

آسیب شناسی کارآفرینی در ایران…………………………………………………………………………….. ۱۵

راهکارهای ایجاد انگیزه برای کارآفرینان و توسعه کارآفرینی در کشور……………………………. ۱۷

کارآفرینی در ایران………………………………………………………………………………………………….. ۱۸

نقش انگیزه در توسعه کارآفرینی……………………………………………………………………………….. ۲۱

انگیزه های رو به موفقیت در کارآفرینی……………………………………………………………………… ۳۹

گفتگو با چند کارآفرین موفق……………………………………………………………………………………. ۴۲

نکته پایانی……………………………………………………………………………………………………………… ۶۰

منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………… ۶۱

مقدمه

امروزه جوامع با تحولا ت و تهدیدات گسترده بین المللی روبه رو هستند . تحولات و دگرگونی های نظام اجتماعی ، اقتصادی عصر حاضر ناشی از پیشرفت شگرف علمی و تکنولوژیک است که به نوبه خود به دیدگاههای، ضرورت ها و نیازهای جدید منجر شده است. برای پاسخ به این نیازها و همراهی با تحولات و دگرگونی های مزبور ، دیگر نمی توان به فرایند های موجود اکتفاکرد. از این رو تداوم حیات و بقای جوامع نیازمند ارائه راهها و روش های جدید به منظور مقابله با مشکلات است. به همین دلیل نوآوری، ابداع، تولید محصولات جدید، فرایندها و روش های نو بیش از پیش ضرورت می یابد .(تاج آبادی و مشایخی و مرادی نژاد،۱۳۸۷) کارآفرینی، از عوامل اصلی ایجاد ارزش اقتصادی و ابزاری کارآمد و مؤثر برای کاهش تعداد بیکاران محسوب می شود و فرایند ایجاد کسب سود از ترکیبات جدید ، منحصر به فرد و ارزشمند منابع موجود در محیط همراه با عدم قطعیت می باشد.(شائمی برزکی و تیموری ، ۱۳۸۵،)

یکی از مباحث مهم در بحث کارآفرینی شناسایی ویژگی های کار آفرینان است. این ویژگی ها باعث انگیزش کارآفرین می شود تا تمام خطرها را قبول کند و فعالیت کارآفرینانه خود را آغاز کند. شناخت ویژگی های کارآفرینی به عنوان افراد موفق جامعه باعث می شود ضمن پرورش این ویژگی ها در خود از آن برای تربیت کارآفرینان هم استفاده شود.( اکبری، ۱۳۸۵،ص۴۵ ) دسته ی نخست این متغیرها که روان شناسان به آن توجه کرده اند، متغیرهای شخصیتی و روان شناختی است که رویکرد ویژگی ها نامیده می شود. اکثر این صاحبنظران به دنبال کشف این پرسش بودند که کدام ویژگی های شخصیتی کارآفرین است که وی رار ا از غیر کارآفرین متمایز می سازد. هدف آنان، در واقع، شناخت چگونگی ایجاد این ویژگی متمایز کننده است. از اوایل دهه ی شصت میلادی، با هدف تکمیل مطالعات مربوط به ویژگی های شخصیتی، توجه جامعه شناسان و روان شناسان به دسته ی دیگر از مطالعات، تحت عنوان متغیرهای جمعیت شناختی معطوف شد که از مطالعات آنان تحت عنوان رویکرد رفتاری یاد می شود ( احمدپور ، ۱۳۸۰، ص ۷۶-۱۱۲)

نخستین پژوهش در زمینه ویژگی های روانی کارآفرینان کار را دیوید مک کللند در سال (۱۹۷۶ ) میلادی انجام داده است که درباره انگیزه پیشرفت بوده و راتردر سال (۱۹۸۶) میلادی در زمینه کنترل درونی و بیرونی مطالعه کرده است. گرایش به ریسک پذیری یک ویژگی رفتاری است که نایت (۱۹۲۱) میلادی مورد توجه قراد داده است. تصور خود احترامی و عزت نفس را کارسرود ، اولم و ادی در سال (۱۹۸۶) میلادی مورد تأکید و آزمون قرار داده اند( احمدپور ، ۱۳۸۱) یافته های پژوهش حداد عادل (۱۳۷۹) نشان داد که با کاهش سن، امکان بروز کارآفرینی نیز افزایش می یابد. بین جنسیت و کارآفرینی رابطه معناداری وجود ندارد، با افزایش سطح تحصیلات به ویژه در سطوح بالاتر از لیسانس امکان کارآفرینی به طور معنادار افزایش می یابد، فارغ التحصیلان دانشگاه های خارج از کشور کارآفرین تر از فارغ التحصیلان دانشگاه های داخلی بوده اند و میزان تحصیلات والدین ( به ویژه پدر ) افراد کارآفرین بیشتر از میزان تحصیلات والدین افراد غیر کارآفرین بوده است. همچنین درپژوهش خود پی برد که در گروه کارآفرینان “نیاز به پیشرفت”، “استقلال”، ” تمایل به خلاقیت “، ”مخاطره پذیری “، ” عزم و اراده “، در مقایسه با غیر کارآفرینان به طور معناداری بیشتر بوده است . عزیزی (۱۳۸۲) با هدف بررسی زمینه های بروز و پرورش کارآفرینی در دانشجویان، نشان داد که بین متغیرهای میزان تحمل، اعتماد به مهار درونی، نیاز به پیشرفت، مخاطره پذیری، خلاقیت و نوآوری و استقلال طلبی با کارآفرینی رابطه مثبت وجود دارد. یافته های پژوهش جعفرزاده (۱۳۸۳) که به منظور شناخت و سنجش رابطه ویژگی های گوناگون فارغ التحصیلان دانشگاهی با میزان کارآفرینی و طراحی الگویی برای پیش بینی توان دانش آموختگان دانشگاهی در کارآفرینی بوده است نشان می دهد که ویژگی های روان شناختی و مدیریتی، نقش اول را در کارآفرینی ایفا می کنند و ویژگی های تحصیلی، محیطی و جمعیت شناختی در مرحله بعدی بالاترین تأثیر گذاری را به عهده دارند. مطالعه رستخیز پایدار (۱۳۸۵) حاکی از بالابودن کارآفرینی در مردان در مقایسه با زنان بود. در خصوص متغیر سن شواهد نشان داد که را بطه سن با متغیر کار آفرینی معنادار نیست. یافته های تحقیق کوریلسکی (۱۹۸۰، به نقل از راشید ، ۲۰۰۰) بر اهمیت خلاقیت و اعتماد به نفس د رکارآفرینی تأکید دارد.در مطالعه ای که راشید (۲۰۰۰) در زمینه نقش آموزش بر افزایش نگرش و خصوصیات کارآفرینانه انجام داد به این نتیجه رسید که افرادی که تحت آموزش کارآفرینی قرار گرفتند نمرات بیشتری در انگیزه پیشرفت، مرکز کنترل درونی، عزت نفس و خلاقیت به دست آوردند. در پژوهشی که توسط پیستروی و همکارانش (۲۰۰۱) در مورد کارآفرینان چینی انجام شد، تأثیر خانواده و فرهنگ رادر توسعه و شکل دهی شرکتهای کوچک و متوسط بررسی کردند. این تحقیق هم چنین نقش انگیزه ها و ویژگی های جمعیت شناختی را در تأسیس یک شرکت کارآفرین بررسی کرد. یافته ها حاکی از این است که مهم ترین انگیزه کارآفرینان دست یافتن به استقلال و پیشرفت مداوم شخصی در پیرامون خانواده است. خانواده نقش فعال را در شکل گیری و توسعه مؤسسه در چین ایفا می کند. میانگین سنی کارآفرنیان۳۷ سال بوده است.همچنین نتایج بررسی ها نشان می دهد که کارآفرینی منحصراً برای مردان نیست و جنسیت در راه اندازی شرکت مؤثر نیست. اکثر کارآفرینان دارای تحصیلات دانشگاهی بوده اند. اکثر کارآفرینان نیز دارای تجربه کاری بوده اند. هوارد(۲۰۰۴) در پژوهشی تأثیر توسعه قابلیت های کارآفرینی ( استقلال طلبی،ریسک پذیری ، انگیزه پیشرفت ، کنترل درونی و اعتماد به نفس و جسارت خلاقیت ) را بر کارآفرینی ۴۵۰ نفر از دانش آموزان مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که رابطه مستقیمی بین این قابلیت ها و توانایی کارآفرینی افراد وجود دارد .

تصمیمات کارآفرینانه، نهایتاً شخصی بوده و براساس طرز تفکر افراد متفاوت هستند. اولین گام در یک فرایند کارآفرینی، ارزیابی انگیزه کارآفرینانه است. “انگیزه” عاملی است که شما را به اتخاذعمل وادار می کند. عناصر بسیاری وجود دارند که ممکن است انگیزه شما را برای مشارکت در فعالیتهای کارآفرینانه افزایش (یا کاهش) دهند. در اینجا قصد داریم بمنظور کمک به شما برای ارزیابی این موضوع، یک پرسش را به چند بخش مختلف تقسیم کرده و هریک را جداگانه بررسی کنیم.
اول آنکه، «نیت» و «انگیزه» دو مفهوم متفاوتهستند. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری ازکارآفرینان دانشگاهی نیت کارآفرین شدن نداشتند. برخی از آنها هم به این خاطر کارآفرینیرا انتخاب کردند که گزینه دیگری برای تجاری سازی تحقیقات شان نداشتند؛ بعضی دیگرنیز کاملاً تصادفی وارد این حوزه شدند. اما همه آنها (یا اکثریت شان) تحت تأثیر یکنیروی درونی قوی بوده، انگیزه ای قوی برای ورود به این حوزه داشتند. تقریباً همه آنهادرصدد تجاری سازی تحقیقات شان بودند و این فرایند به شکلی به کسب شهرت یا ثروتمنجر گردید. عده ای به دنبال منافع انسانی و اجتماعی بودند، و برخی دیگر تنها به بهبودصنعت یا کسب و کار خود فکر می کردند.
تفاوت دیگر میان «ظرفیت» و «انگیزه» وجود دارد. متاسفانه، هیچ آزمونی برای تعیین ظرفیت کارآفرینی افرادوجود ندارد. البته ما در بخشهای بعدی درباره اکتسابی یا ذاتی بودن کارآفرینی بحثخواهیم کرد اما ظاهراً تنهاراه برای ارزیابی ظرفیت کارآفرینانه، قراردادن فرد درمحیط کارآفرینانه و مشاهده رخدادهای مربوط به آن است.
یک تفاوت عمده و حیاتی دیگر رامیتوان میان منابع درونی و بیرونی انگیزه یافت. انگیزه بیرونی از منابعخارجی نظیر نفوذ همسالان یا فشارهای سازمانی تحمیل می شود. انگیزه بسیاری از افرادبرای کارآفرینی از جمله محققان، در نیاز به مورد قدردانی واقع شدن، به رسمیتشناخته شدن، و دریافت پاداش از یک منبع خارجی شکل می گیرد. انتشارات مقالات متعدد،دریافت کمک های مالی پژوهشی، کسب امنیت شغلی و جوایز علمی همگی نمونه هایی ازاهداف بیرونی هستند که باعث ایجاد انگیزه در پژوهشگران می شوند.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان کشورهای گوناگون در عرصه اقتصادی و از منظر نهادی، نوع برخورد نظام آن کشور با مساله حقوق مالکیت و دفاع از مالکیت شخصی است. چنان که خود این امر، موجب تعیین میزان انگیزه‌دهی به فعالان کسب‌و‌کار برای سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود. به عنوان مثال یک فعال کسب‌وکار در کشوری که در آن میزان صیانت از حقوق مالکیت بیشتر باشد، احتمالاً انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارد تا در کشوری که اهمیت کمتری به این موضوع می‌دهد. مثلاً اگر یک فعال کسب‌وکار بخواهد در زمینه ایجاد بازارهای زنجیره‌ای اقدام به سرمایه‌گذاری کند، احتمالاً هیچ‌گاه به سرمایه‌گذاری در کره‌شمالی نمی‌اندیشد. گرچه کره‌شمالی کشوری است که در آن بنا به ظواهر امر، به دلیل نبود رقبای زیاد، سود سرمایه‌گذار و بازگشت سرمایه‌اش تقریباً قطعی به نظر می‌رسد، ولی به دلیل رویکردهای سلبی در زمینه مالکیت شخصی، ریسک تصرف سرمایه بسیار بالاست.

منابع و مآخذ

  1. عباسی،زهرا- کارآفرینی در ایران- چاپ دوم- نشر هور- ۱۳۷۴.
  2. عباسی،زهرا- کارآفرینی در هزاره جدید- چاپ دم- انتشارات دانشگاه پیام نور-۱۳۷۴.
  3. لبت – جان- انگیزه های کارآفرینی در ایران- مترجمان: حسن پاشاشرفی-نرگس طالقانی، انتشارات رشد- چاپ پائیز-۱۳۷۱.
  4. پاول هرسی- کنت لوح بلانچارد- مدیریت کارآفرینی – مترجم:قاسم کبیری- انتشارات جهاد دانشگاهی- ۱۳۷۱.
  5. پروا،مهدی- کلیات واژه های مدیریتی- چاپ دوم – شرکتهای سهامی انتشار بهار- ۱۳۸۰.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.