نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تأثیر باورهای غیرمنطقی بر اعتماد به نفس

فهرست مطالب این مقاله

تأثیر باورهای غیرمنطقی بر اعتماد به نفس

تعداد صفحات : ۹۵ | قابل ویرایش

خداوند متعال در قرآن مجید حقایقی را از سرگذشت جوامع و اقوام گذشته بیان می‌کند و بارها در جای‌جای این کتاب ارزشمند می‌فرماید: (افلا تعقلون، افلا تدبرون) در آن‌چه هست تعقل کنید و بعد آن را بپذیرید.

مقدمه

خداوند متعال در قرآن مجید حقایقی را از سرگذشت جوامع و اقوام گذشته بیان می‌کند و بارها در جای‌جای این کتاب ارزشمند می‌فرماید: (افلا تعقلون، افلا تدبرون) در آن‌چه هست تعقل کنید و بعد آن را بپذیرید. ای آیات نشان‌دهنده جایگاه والای تفکر و شناخت در میان دیگر قواهای انسان است. قوایی که از دیدگاه بسیاری از علمای اسلامی متمایز کننده انسان از دیگر جانداران است. متأسفانه در نظام آموزشی و خانوادگی ما به این اصل مهم چندان پرداخته نمی‌شود که از همان ابتدا به فرزندان خود نه تنها فکر کردن و به شناخت رسیدن را بلکه طریقه‌ی صحیح و منطقی فکر کردن را بیاموزیم. همه افراد دارای قوه تعقل و تفکر هستند اما تفاوت آن‌ها در درست و منطقی اندیشیدن است. امروزه بسیاری از افراد در مسیر تفکر خود به دلیل عدم آشنایی با اصول تفکر غیرمنطقی و صحیح ناخواسته دچار خطاهای شناختی می‌شوند که می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات هیجانی رفتاری و اجتماعی برای آن‌ها شود. شاید بتوان گفت بسیاری از گرفتاری‌های انسان به دلیل آلوده بودن افکار ما به این خطاهاست. خطاهایی که گاه ریشه در کودکی دارد و در ارتباط با افراد خانواده آموخته می‌شود. به نظر می‌رسد افسردگی، بی‌قراری، رقابت‌های ناصحیح، خشونت و پرخاشگری و هم‌چنین بسیاری از رفتارهای ناسالم روانی ما بی‌ارتباط با خطاهای شناختی نباشد. در واقع این باور و اندیشه ماست که می‌تواند زمینه‌ساز نگرش صحیح و این نگرش ایجاد کننده احساس و رفتار صحیح شود. این حقیقت اساس زندگی توفیق‌آمیز است. ویلیام جیمز روانشناس بزرگ آمریکایی این اصل را بیان کرده است که در هر حرکتی عامل مهم باور و اعتقاد شماست. بدون اعتقاد هیچ عقیده موفقی حاصل نخواهد شد. اعتقاد اساس کار است.

در جامعه امروز انسان‌ها دچار سلسله مراتبی از گرفتاری‌ها و مجموعه رو به رشدی از ناکامی‌های آزار دهنده هستند و اکثراً دچار اضطرابند که تلاش‌هایشان بی‌نتیجه است و در هر موقعیتی همیشه خود را در شرف شکست می‌بینند و همه چیز را خراب شده می پندارند.

بررسی پیرامون این موارد در اکثر اوقات بیانگر این نکته است که ناشایستگی از فرد است نه در وقایع و این باور می‌تواند اعتماد به نفس افراد را دچار آسیب کند.

منابع و مآخذ

  1. قرآن کریم
  2. آکوچکیان، شهلا. بررسی اجمالی باورهای غیرمنطقی و منطقی در حوزه‌ی منابع دینی و سنت، پایان‌نامه جهت اخذ دکترای تخصصی روانپزشکی. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: بهار، ۱۳۷۴.
  3. احمدوند، محمدعلی. بهداشت روانی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، ۱۳۸۸.
  4. احمدی، احمد. مقدمه‌ای بر مشاوره و روان‌درمانی. انتشارات دانشگاه اصفهان، چاپ پنجم، ۱۳۷۶.
  5. الیس، آلبرت.هارپر، رابرت. زندگی عاقلانه. فیروزبخت، مهرداد. انتشارات: رشد، زمستان، ۱۳۸۳.
  6. الیس، آلبرت. درمان عقلانی هیجانی. فیروزبخت مهرداد. تهران: انتشارات رشد، ۱۳۸۷.
  7. اتکینسون، ریتا هیلگارد. ارنست به زمینه روانشناسی، براهنی، محمدتقی. تهران: انتشارات رشد، ۱۳۸۵.
  8. بوشهری، لیلا. بررسی افکار غیرمنطقی زوجین و تعارضات زناشویی آن‌ها در شهر شاهین‌شهر، پایان‌نامه جهت اخذ دوره کارشناسی روانشناسی عمومی. بهار، ۱۳۸۶.
  9. جک، آرون‌تی. پیشگام شناخت درمانی. افته، سوسن. تهران: نشر دانژه، چاپ اول، ۱۳۸۷.
  10. بک، آرون‌تی و همکاران. شناخت و افکار خودکار. افته، سوسن. تهران: نشر دانژه، ۱۳۸۱.
  11. بشارت، محمدعلی/ خسروی، زهره/ علیزاده صحرایی، ام هانی. بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی با کمال‌گرایی مثبت و منفی در دانش‌آموزان شهرستان نوشهر، فصلنامه مطالعات روانشناختی. سال ششم، بهار ۱۳۸۹، شماره ۲۱.
  12. پروچاسکا. نظریه‌های روان‌درمانی. سیّدمحمّدی، یحیی. تهران: انتشارات رشد، ۱۳۸۳.
  13. پورافکاری، نصرت‌ال… نشانه‌شناسی بیماری‌های روانی. تهران: نشر آزاده، ۱۳۷۹.
  14. حاتمی، زهره. بررسی ارتباط باورهای غیرمنطقی و ویژگی‌های شحصیتی، پایان‌نامه جهت اخذ دوره کارشناسی. دانشگاه سیستان و بلوچستان، ۱۳۸۸.
  15. حسینی، سید حمزه. فصلنامه بررسی سلامت و اصول بهداشت روانی. تهران: شماره ۲۱ و ۱۹، ۱۳۸۱.
  16. جهانی، مولود. بررسی رابطه خودکارآمدی و باورهای غیرمنطقی با سلامت عمومی دانشجویان، پایان‌نامه جهت اخذ دوره کارشناسی. دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، ۱۳۸۹.
  17. خدارحمی، سیامک. ویژگی‌های اعتماد به نفس. نشریه‌ دانش و پژوهش. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره ۲۳، بهار ۱۳۸۴.
  18. شاملو، سعید. مکتب‌ها و نظریه‌های روان‌شناختی شخصیت. تهران: انتشارات رشد، چاپ هشتم، ۱۳۸۰.
  19. شفیع‌آبادی، عبدال../ ناصری، غلامرضا. نطریه‌های مشاوره و روان‌درمانی. نشر دانشگاهی.
  20. قربانی، مریم. بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی با رضایتمندی زناشویی. پایان‌نامه جهت اخذ دوره کارشناسی. اصفهان: دانشگاه پیام نور، شهریور، ۱۳۸۵.
  21. کاظمیان مقدم، کبری/ کریمی کهکی، غلامحسین. بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی الیس و پرخاشگری دانش‌آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان، پایان‌نامه جهت اخذ دوره کارشناسی ارشد، ۱۳۸۸.
  22. گنجی، حمزه. بهداشت روانی. تهران: انتشارات ارسباران، ۱۳۸۹.
  23. گردی، فلور. بررسی رابطه‌ی هوش هیجانی با تفکرات غیرمنطقی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامه روان‌شناختی. سال هشتم، شماره ۳ و ۴، زمستان، ۱۳۸۴.
  24. مطهری، مرتضی. انسان و ایمان. تهران: انتشارات صدرا، ۱۳۷۶.
  25. میلانی‌فر، بهروز. بهداشت روانی. تهران: انتشارات قومس، چاپ نهم، ۱۳۸۶.
  26. یزدانی. بررسی ارتباط تفکر غیرمنطقی و افسردگی در دانشجویان. پایان‌نامه جهت اخذ دوره کارشناسی. دانشگاه علوم تربیتی، ۱۳۸۵.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.