نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق آشنایی با مفهوم خویشتن (خودشناسی)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۹ | قابل ویرایش

‌‌

چکیده

رفتار انسان پیچیده و اغلب علل گوناگون دارد. و از فردی به فرد دیگر تغییر می کند. حتی اگر رفتار مورد مشاهد یکی باشد. افراد با خودهای متفاوت از یک موقعیت می تواند درک متفاوتی داشته باشد.

شاید رفتار یکسانی که از دوفرد در یک زمان بروز می کند با رفتار مشابهی که در زمانهای مختلف از همان افراد سر می زند، دلایل مختلفی داشته باشد و از طرف دیگر ممکن است از رفتاری که نشان می دهیم یا حرفهایی که می زنیم آگاه نباشیم، تمام این رفتار و اعمال از خود ما سرچشمه می گیرد.

مطالب فوق این نظر را که انسان دارای ابعاد و جنبه های متفاوتی از “خود“ است را به اثبات می رساند و نویسنده مقاله را بر آن داشت تا مفهوم خود یا خویشتن انسان را در رویکرد های روانکاوی، روانی- اجتماعی ، صفات ، انسان گرایی ، شناختی ، شناختی- اجتماعی ، ارگانیسمی و سرشتی، پردازش اطلاعات،تحلیل رفتار متقابل و دیدگاه گشتالت با توجه به نظریات روانشناسان شخصیت وبا عنایت به پارادایم مورد مطالعه آنها از نظر بگذرانیم.

مقدمه:

برای انسان هیچ حکم ارزشی مهمتر از داوری او در مورد نفس خویش نیست، و ارزشیابی شخص از خویشتن قطعیترین عامل در روند رشد روانی اوست تصویری که یک فرد از خویشتن دارد به طور ضمنی در همه واکنشهای ارزشی او تجلی میکند.

ارزشیابی شخص از خویشتن اثرات بر جسته ای در جریان فکری، احساسات، تمایلات، ارزشها و هدفهای وی دارد وکلید فهم رفتار اوست. هیچ کس نمی تواند نسبت به داوری خود درباره خویشتن بی تفاوت باشد زیرا طبیعت وی چنین اجازه ای را نمی دهد.

دائک فیک و لا تبصر و دوئک فیک و لاتشعر

اتزعم انک جرم صغیرو فیک انطوی العام الا کبر

درد تودر درون تواست و تو می بینی و دوای تو در درون  تو است و تو آگاه نیستی. می پنداری که همین جثه کوچک هستی و حال آنکه درونت عالم بزرگی در بر دارد. حتما خوانندگان عزیز به این مطلب پی برده اند که هدف شناخت “خود “ است تا از این طریق بتوانیم در آرامش و سلامتی به زندگی خود ادامه داده و از پس مصائب و مشکلات درونی خود برآئیم.

منابع

  1. براندن، ناتانیل. (۱۳۷۱). روانشناسی حرمت نفس. ترجمه جمال هاشمی . تهران : نشر انتشار.
  2.  پروین، لارنس ای. (۱۳۷۴). روانشناسی شخصیت  . ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور. تهران : انتشارات رسا .
  3. سیاسی، علی اکبر . (۱۳۷۱) . نظریه های شخصیت . تهران : انتشارات دانشگاه تهران.
  4. شولتز، دوآن. (۱۳۶۹) . روانشناسی کمال. ترجمه گیتی خوشدل. تهران : نشر نو
  5. شولتز، دوآن. (۱۳۷۸).  نظریه های شخصیت. ترجمه یوسف کریمی و همکاران. تهران : نشر ارسباران . شفیع آبادی، عبدا… و ناصری غلامرضا.(۱۳۶۵). نظریه های مشاوره و روان درمانی. تهران : مرکز نشر دانشگاهی.
  6.  شاملو، سعید.(۱۳۷۲).  روانشناسی شخصیت . تهران : انتشارات رشد.
  7. کاپلان، هارولدو سادوک بنیامین.(۱۳۷۱) .  خلاصه روانپزشکی. ترجمه نصرت ا…پورانکاری. تبریز :  انتشارات ذوقی. ج (۱).
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.