نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق انواع اختلالات بینایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۲۴ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه
 مقدمه ۱
انواع اختلالات بنیایی ۳
اختلالات دید کاهش بنیایی ۳
مشکلات پس از تولد ۴
کوری صنعتی وکوری اتومبیل ۴
کوررنگی ۴
شیوع کوری در جهان ۵
آثار روانی مبتلا یان به اختلالات بنیایی ۵
علل کوری وروشهای پیشگیری و درمان ۷
توانبخشی نا بینایان ۷
آموزشی کودکان مبتلا به اختلالات بنیایی ۹
ناشنوایان و مشکلات روحی و رانی آنها ۱۱
تعریف ناشنوا ۱۲
آثار روانی مبتلایان به اختلالات شنوایی ۱۳
علل ناشنوایی ۱۴
چگونه می توان ناشنوایان را بهتر درک نمود ۱۶
آموزش ناشنوایان ۱۶
منابع ۱۹

مقدمه

وجود نقص و یا اختلال یک یا چند عضو حسی اختلال حسی  خوانده می شود . مهمترین اختلالات حسی که در اینجا به شرح آن خواهیم پرداخت نارساییها و اختلالات بینایی و شنوایی است.

اختلال بینایی یک واژه کلی و نشانگر یک ناتوانی در دیدن است و می تواند از لحاظ پزشکی خفیف و قابل اصلاح مانند نزدیک بینی ، دوربینی یا شدید و غیر قابل اصلاح مانند کوری یا ضعف شدید بینایی باشد کوری ممکن است مادر زادی مانند آب مروارید مادرزادی ، سیفلیس مادرزادی ، سرخجه مادر در دوران بارداری یا اکتسابی مانند تراخم ، کنده شدن شبکیه ، اتروفی عصب بینایی ، زخمهای قرینه ، فقدان ویتامین آ ، تصادفات و ضربه و …. باشد.

با توجه به اینکه تقریباٌ یک سوم کل الیاف شبکه ارتباطات حسی انسان را رشته های بینایی تشکیل می دهد و چنین وضعی در هیچ یک از حواس دیگر مشاهده نمی شود لذا باید انسان را یک موجود بصری توصیف کرد تا سمعی و به همین علت نقص بینایی بیش از هر معلولیت دیگر ناتوانی درانسان ایجاد می کند در اندازه گیری دید چشم دید نزدیک و دور  باید به طور جداگانه ارزیابی شود پلک زدنهای بیش از معمول ، سائیدن مرتب چشم ها ، نگاه داشتن کتاب در نزدیکی چشم ، سر درد و سر گیجه در مطالعه طولانی و چشمهای پر  آب و ملتهب از علائمی هستند که والدین و یا آموزگار را متوجه اختلال بینایی کودک می کند.

از نظر قانونی به فردی نابینا گفته می شود  که تیز بینی او در چشم برتر و حتی با استفاده از وسایل کمکی مانند عینک  یا کمتر باشد و افرادیکه تیز بینی آنها در حدود  یا  باشد نیمه نابینا یا نیمه بینا گفته می شود.

انواع اختلالات بینایی:

اختلالات دید کاهش بینایی:

اختلالات دید کاهش بینایی ممکن است به علت اختلال در هر جای مسیر نوری و عصبی باشد بنابراین باید خطای شکست افتادگی پلک ، تارشدن یا ایجاد مانع درمسیر نور مانند خیز قرینه کاتا راکت یا خونریزی در ز جاجیه یا فضای زلالیه و اختلال کارکرد شبکیه (ماکولا ) عصب اپتیک یا مسیرهای بینایی داخل جمجمه ای را در نظر گرفت شدت اختلال بینایی ممکن است در شرایط مختلف تفاوت کند برای مثال نزدیک بینی به علت خطای شکست ممکن است در محیط تاریک بدتر بنماید .

منابع:

  1. روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی – دکتر بهروز میلانی فر.
  2. سنجش شنوایی – جمشید مقصودی.
  3. مقدمه ای بر روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی – غلامعلی افروز.
  4. آغاز آموزش ناشنوایان ، دوران آمادگی – باغچه بان.
  5. آموزشگاه کر و لالهای باغچه بان.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.