نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق انگیزش انگیزه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۳۱ | قابل ویرایش

مقدمه

شناسایی مفهوم انگیزش و آگاهی از انگیزه‌های مختلف و تأثیر آنها بر فرآیند یادگیری دانش‌آموزان به معلم کمک می‌کند تا در طرح و اجرای  برنامه‌های آموزشی خود روش‌های بهتری را به کار گیرد.

مفهوم انگیزش برای معلم  از این لحاظ اهمیت دارد که می تواند به عنوان هدفی به خودی خود به شمار آید به این معنا که می تواند به زندگی بیرون از مدرسه و پس از مدرسه انتقال یابد ماند : علاقه به هنر ، از سوی دیگر  می تواند وسیله ای برای کامیابی تحصیلی شود  . در این صورت  می تواند بعنوان عاملی مانند هوش و یا آمادگی قبلی به شمار آید.

ویژگیهایی مانند هوش ، استعداد و انگیزش گکونه هایی ازمتیغرهای شخصی می باشند . که در پیشرفت  تحصیلی دانش آموزان نقش مهمی دارا هستند. اما مفهوم انگیزش  برای معلم از یک لحاظ مهمتر از هوش یا استعداد است.

بدین معنی که معلم  برای افزایش هوش یا استعداد دانش آموزان چندان کاری نمی تواند بکند بلکه در حالی که در ایجاد و یا به کارگیری  انگیزش می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. درواقع اگر بنا باشد هوش یا استعداد افزایش یابد . باید سازه های انگیزشی  بکار گرفته شوند : زیرا تا معلم دانش آموزان را بر نیانگیزد نمی تواند از هوش یا استعداد آنها در یادگیری  استفاده کند.

 اگر بخواهیم  توانایی کمک به کودک را داشته باشیم تا درباره  علوم کنجکاوتر باشد ، بخواهد در ریاضیات موفقتر شود یا در فراگیری و خواندن کمتر مضطرب  باشد نیازمند آنیم که درباره چگونگی یادگیری انگیزه های آگاهی بیشتری داشته باشیم. (بال ، ۱۹۷۷)

تعریف انگیزش انگیزه

 «انگیزش به حالت‌های درونی ارگانسیم که موجب هدایت رفتار  را به سوی نوع به هدف می شود اشاره می کند.» (مورگان و همکاران ، ۱۹۸۴)

به طور کلی، انگیزش را می توان به عنوان نیروی محرک فعالیت‌های انسان و عامل جهت دهنده آن تعریف کرد. «انگیزش را به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کرده‌اند، در این  مقایسه،  نیرو و جهت  مفاهیم عمده انگیزش هستند. به بنابراین تعریف انگیزش عامل فعال ساز رفتار انسان است.

انگیزه اصطلاحی است که غالباً با انگیزش مترادف به کار می‌رود با این حال می توان انگیزه را دقیقتر از انگیزش به عنوان حالت مشخصی که سبب ایجاد رفتاری معین میشود تعریف کرد. به سخن دیگر انگیزش عامل کلی مولد رفتار به حساب می‌آید، در حالیکه انگیزه را علت اختصاصی یک رفتار مشخص می‌دانند. (سیف ۱۳۷۱)

منابع

  1. بال ، ساموئل ( ۱۹۷۷ ) . انگیزش در اموزش . ترجمه : سید علی اصفر مسرور ( ۱۳۷۳ )  چاپ  اول . شیراز : انتشارات دانشگاه شیراز.
  2. بناب ، مهدی محی الدین ( ۱۳۷۴ ) . روان شناسی انگیزشی و هیجان . تهران : ( انشتارات دانا)
  3. نائلی ، محمد علی ( ۱۳۷۳ ) انگیزش در سازمان ها . چاپ اول . اهواز . انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
  4. رلو ، جان مارشال (۱۹۹۵ ) . انگیزش و هیجان ، ترجمه : یحیی سید محمدی (۱۳۷۳) چاپ اول. تهران > نشر ویرایش
  5. موری ، ادوارد ( ۱۹۶۴ ) انگیزش  و هیجان ، ترجمه  محمد تقی براهنی ( ۱۳۶۳ ) . چاپ سوم . تهران : انتشارات شرکت سهامی چهره.
  6. رضایی ، پروین  ( ۱۳۷۷ ) . رابطه خشنودی شغلی و انگیزه پیشرفت با سلامت روانی و مسئولین پذیری مربیان  تربیت زن آمزوشگاهههای اهواز . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیت > دانشگاه شهید چمران اهواز.
  7. سیف، علی اکبر (۱۳۷۳) روانشناس پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش چاپ ششم. تهران (انتشارات آگاه).
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.