نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق بزهکاری در اطفال و نوجوانان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۲۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                         صفحه

مقدمه…………………………… ۱

طفل بزهکار و عملکرد اجتماع………… ۳

مجرمین چه شکلی هستند؟…………….. ۶

انواع بزهکاران…………………… ۶

تعداد بزهکاران در فصول سال………… ۹

نتیجه گیری………………………. ۹

قربانیان بزهکاری…………………. ۹

مسئولیت کیفری اطفال در قانون مجازات اسلامی   ۱۰

انواع جرائم……………………… ۱۰

اعتیاد کودکان و نوجوانان………….. ۱۱

ریشه ارتکاب جرائم در نوجوانان……… ۱۲

عوامل بزه زای داخلی………………. ۱۳

عوامل بزه‌زای ذاتی و غیرارثی……….. ۱۳

عوامل بزه زای خارجی………………. ۱۴

عوامل مؤثر بر پیشگیری از ارتکاب جرائم کودکان و نوجوانان………………………… ۱۵

نقش مدرسه در پیشگیری از بزهکاری……. ۱۶

نظر چند تن از دانشمندان در مورد بزهکاری ۱۷

عوامل اقتصادی بزهکاری…………….. ۱۸

عوامل خانوادگی مؤثر بر بزهکاری…….. ۱۸

چرا باید با اعدام مخالفت کرد؟……… ۱۹

نتیجه‌گیری……………………….. ۲۲

منابع…………………………… ۲۳

چکیده:

بزهکاری کودکان و نوجوانان از دیرباز وجود داشته و دارد. اما امروزه نوع و شکل آن تغییر یافته و انواعی دیگر بر آن اضافه گردیده است و از همه مهمتر اینکه بزهکاری در افراد کم سن و سال نسبت به سایرین افزایش یافته که محققین و جامعه‌شناسان عوامل چندی را برای آن ذکر نموده‌اند.

مقدمه:

یکی از مسائل پیچیده و ناراحت کننده فعلی که توجه بسیاری از محققین، جامعه شناسان، جرم شناسان و متخصصین امر را به خود معطوف داشته ، موضوع مجرمین کم سن و سال و یا به اصطلاح « اطفال و نوجوانان بزهکار» می‌باشد که روز به روز هم گسترش بیشتری می‌یابد و خصوصاً باید افزود که این تزاید و گسترش غالباً در کشورهائی از جهان به چشم می‌خورد که از لحاظ اقتصادی در سطح کاملاً پیشرفته‌ای قرار دارند.

آمارهای انتشار یافته نشان می‌دهد که علیرغم بهبود وضع زندگی و معیشتی و علیرغم ازدیاد سریع مؤسسات و خدمات اجتماعی اکثر کشورهای جهان، جرائم ارتکابی اطفال و نوجوانان با سرعت و آهنگ بیشتری افزایش می‌یابد.(بنا به گزارش وزارت دادگستری آمریکا، چهاردرصد کودکانو نوجوانان ۱۰ تا ۱۷ ساله در این کشور هر سال در دادگاه‌های اطفال حضور می‌یابند.)

و موجب تعجب است اگر بدانید که تعداد قتل اطفال و نوجوانانی که در کشورهای پیشرفته جهان به وقوع می‌پیوندد بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش تحقیقی هفته نامه « نیوزویک» شمار نوجوانان و جوانانی که در آمریکا به قتل می‌رسند، بالغ بر چهار برابر هر کشور صنعتی دیگر است. این تحقیق که بر اساس گزارش نشریه پزشکی آمریکا استوار است، می‌افزاید که بسیاری از این قتل‌ها بر اثر اصابت گلوله و یا مواد مخدر می باشد.

در این مورد که چرا جرائم افراد کم سن و سال در حال ازدیاد است ، فرضیه‌های مختلفی ارائه شده که بشر به همان سرعتی که به سوی ترقی و تکامل صنعتی و مادی پیش می‌رود از معنویت دور شده و بالنتیجه به تبهکاری و قانون‌شکنی روی می‌آورد.

عده‌ای نیز ازدیاد جرائم را محصول سستی اعتقادات دینی و مذهبی دانسته‌اند که در برگیرنده آفاتی نظیر خودپرستی، حب دنیا یا دنیازدگی ، غفلت و خود برتربینی ، تقلید و شخصیت زدگی، اکثریت زدگی و سخن بدون علم، پیروی از ظن و گمان ، کتمان حق، مجادله با حق، هوی و هوسهای بیرونی، قساوت قلب و عنادجویی است. برخی نیز معتقدند که جنگ علت اساسی ازدیاد جرائم ارتکابی اطفال و نوجوانان است.

باعث تعجب نیست که گفته شود جانی معروف به خفاش شب (غلامرضا خشرو) به علت ارتکاب سرقت‌های متعدد بی اهمیت برای اولین بار در سن ۱۴ سالگی به کانون اصلاح و تربیت فرستاده می‌شود. در مدت اقامت سه هفته‌ای در کانون با همسالانی که رفتار بزهکارانه داشته‌اند، آشنا می‌شود و از آن به بعد به تدریج تبدیل به سارق حرفه‌ای می‌شود و مجموعاً ۱۷ بار دستگیر و زندانی می‌شود و نهایتاً پس از ۱۱ بار ارتکاب جرائم آدم‌ربائی، تجاوز به عنف و قتل ۹ نفر از قربانیانش دستگیر و در سن ۲۸ سالگی به مجازات اعمالش می‌رسد.

منابع و مآخذ:

  • شامبیاتی ، هوشنگ / (۱۳۸۳) / بزهکاری اطفال و نوجوانان
  • احدی ، حسن و محسنی ، نیک‌چهر / (۱۳۷۳) روانشناسی رشد.
  • محسنی ، مرتضی/ (۱۳۷۸) / پاسخهایی به خشونت.
  • استفاده از کتابخانه حقوق بشر و اسلامی مهرنوش خلاصی دزفولی
  • استفاده از سایت این روزها     راهنمایی و مشاوره
  • استفاده از جستجوگر yahoo,Google.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.