نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

دلایل افسردگی بعضی از دانش آموزان ابتدایی و ارائه راهکارهایی برای آن

فهرست مطالب این مقاله

دلایل افسردگی بعضی از دانش آموزان ابتدایی و ارائه راهکارهایی برای آن

تعداد صفحات : ۴۵ | قابل ویرایش

درس دادن در مدارس امروزی کاری بس دشوار است. دانش آموزان کلاس ها را اشخاص بسیار متنوعی تشکیل می دهند. با این حال همه دانش آموزان لازم است احساس ایمنی و امنیت کنند تا بتوانند مطالب درسی را به راحتی فرابگیرند.

فهرست مطالب

چکیده ۱

۱- مقدمه ۲

۲- نقد و بررسی. ۶

۲-۱-  تعریف افسردگی و علل آن. ۶

۲-۲-نگاهی به افسردگی و پیامدهای آن بر یادگیری دانش آموزان. ۱۰

۲-۳- علائم افسردگی در دانش آموزان. ۱۵

۲-۴- تاثیر افسردگی بر یادگیری دانش آموزان. ۱۹

۳-۵- دلایل افسردگی در کودکان. ۲۳

۳- راهکارها ۲۶

۳-۱- عدم توجه به فضای آموزشی مدارس موجب افسردگی دانش‌آموزان می‌شود. ۲۶

۳-۲- والدین چگونه رفتار کنند؟. ۲۹

۳-۳- اقدامات پیشگیرانه در مدرسه. ۳۲

۳-۴- اقدامات پیشگیرانه در خانواده ۳۳

۳-۵- روش‌های درمان افسردگی در کودکان. ۳۴

۴- نتیجه‌گیری. ۴۲

منابع : ۴۵

چکیده

ضرورت رشد اجتماعی فرزندان این آب و خاک  در تحقق اهداف تعلیم و تربیت است که بلندای مرزهای آن در تمدن و نفش های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی و… سیاست گذارانش هویدا می شود .

بر کسی پوشیده نیست که نتیجه ی فعالیت های آموزشی و پرورشی هر کشور در فراهم آوردن زندگی بهتر برای فردای بهتر نسل جوانش می باشد .این امر با توجه به انقلاب علمی و فن آوری ها ی نوین در نسل جدید هوشیار و پرجنب و جوش خود نمایی می کند ( عصر تکنولوژی ، فن آوری اطلاعات و..) . در عصر انفجار اطلاعات و تحولات شگرف زندگی و ارتباطات ، شاخص های توسعه و تسلط بر آن ، مسئولیت ما را بیش از پیش آشکار می نماید .

شاید نظر بعضی از صاحب نظران تعلیم و تربیت را نتوان نادیده گرفت که ریشه ی بسیاری از مشکلات نظام آموزشی را در گذشته می دانند ؛ بی گمان  و به تصدیق با تجربه ها، هر از گاهی تغییر و تحولات جدید نظام آموزشی و بازگشت به همان روش ها و شیوه های قدیمی مطرود ، خود کلاف سردرگمی را می نماید . بعضی دیگر از این نظریه پردازان معتقد بوده و هستند که باید با مطالعه و برنامه ریزی دقیق نظامات آموزشی دیگر کشورها ، برنامه­ی مدون با اهداف والای کشورمان ، ایران را پیدا کنیم . شاید به تعبیر من ، آزمایشگاه خوب و بد دیگران باشیم .( نمونه ی بارز آن ، اجرای طرح کاد و جایگاه مشاوران در مدارس و… )

مقدمه

درس دادن در مدارس امروزی کاری بس دشوار است. دانش آموزان کلاس ها را اشخاص بسیار متنوعی تشکیل می دهند. با این حال همه دانش آموزان لازم است احساس ایمنی و امنیت کنند تا بتوانند مطالب درسی را به راحتی فرابگیرند. برخی از دانش آموزان از خود رفتارهایی بروز می دهند که به توجه آموزگار نیاز دارد و ممکن است به راحتی زمان و انرژی آموزگار را به خود اختصاص دهد. این دسته از دانش آموزان، افرادی هستند که با اختلالات رفتاری- عاطفی روبه رو هستند و می توانند کاسه صبر و شکیبایی حتی بهترین آموزگاران را نیز لبریز کنند. طبیعتاً آموزگاران در برخورد با این دانش آموزان ممکن است دچار استرس شوند و ناخودآگاه نتوانند همه صلاحیت های خود را در کلاس نشان دهند.

مفهوم اختلال رفتاری- عاطفی به معنای آن است که دانش آموز نتواند در مدرسه با توجه به هنجارهای قوی یا فرهنگی رفتاری را به نمایش بگذارد و در نتیجه بر عملکرد آموزشی او تاثیر نامطلوب می گذارد. دانش آموزانی که با اختلال رفتاری- عاطفی روبه رو هستند مشکلاتی را برای دوستان، والدین و آموزگاران ایجاد می کنند.

اختلالات شدید رفتاری- عاطفی این دانش آموزان شامل موارد ذیل است.

  • ناتوانی در یادگیری که نتوان آن را با عوامل عقلی، احساسی یا سلامت مرتبط دانست.
  • رفتارهای نامناسب در شرایط عادی
  • روحیه ادامه دار افسردگی
  • ابراز نشانه های ترس در ارتباط با مسائل شخصی با مدرسه.

اختلالات عاطفی- رفتاری ممکن است با سایر ناتوانی ها همراه باشد. این اختلالات ممکن است با اختلالات اسکیزوفرنی، اختلالات عاطفی و اختلال اضطراب نیز همراه باشند. معمولاً دانش آموزانی که با اختلالات عاطفی- رفتاری روبه رو هستند از ویژگی های مشترکی برخوردارند. از جمله اینها می توان به کمبود توجه، عدم موفقیت در مدرسه، مهارت های اجتماعی ضعیف، پرخاشگری، اضطراب، گوشه گیری و افسردگی اشاره کرد.

مشکلات رفتاری دانش آموزان یکی از عوامل اصلی در مسدود ساختن و منحرف نمودن فرآیند یاد گیری و مانعی بر سر راه جریان آموزش در کلاس درس می باشد. یکی از بارزترین مشکلات رفتاری که سیستم مدرسه وتدریس را به چالش کشیده ‹‹افسردگی›› است.

افسردگی یکی از شایعترین و مهمترین مسائل و معضلاتی است که مدارس کشور مان در مقطع متوسطه بدان گرفتار است این رفتارها از عوامل گوناگونی ناشی می شود که باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. نوجوان و جوان مدائم به دنبال محرکی می گردد تا با آن تشویش های درونی خود را تخفیف دهد اغلب از خستگی زیاد شکوه و شکایت دارد با وجود این بطور خستگی ناپذیری به جنب و جوش و فعالیت می پردازد .

نوجوان در حالتی از‹‹ خود بیمار انگاری›› یعنی نظارت حریصانه به فعالیت جسمی خود به سر می برد و از درد های متناوب عضوی که اکثرا خیالی هستند می نالد . این حالت گرچه در نزد کودکان و افراد مسن نیز فراوان دیده می شود لکن در دوران نوجوانی بیشتر از هر موقع دیگر بر سلامت روانی فرد (به لحاظ شکل گیری شخصیت) تاثیر می گذارد.

امروزه افسردگی مسئله شماره یک در سلامتی دنیاست به قدری توسعه پیدا کرده است که آن را‹‹ سرماخوردگی اختلالات دماغی›› نامیدند.

در یک نگرش کلی مولفه افسردگی دربین دانش آموزان ‏،احساس غمگینی ،ناامیدی و احساس شکست است که شیوع نسبتا فراوانی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه در کشورمان دارد که بر اساس یافته های یک پژوهش میدانی در میان دانش آموزان رشته علوم انسانی شایع تر است.با توجه به تحقیقات صورت گرفته از آنجا که عوامل روانی – اجتماعی در افسردگی بیشتر از دیگر عوامل موثر هستند بنابراین باید برای کنترل و رفع این عوامل تلاش کرد.

این آسیب منشا گوناگونی دارد اما در مجال این کلام به خاستگاه های آن درحوزه آموزش و پرورش به اجمال اشاره می کنیم:

الف: عللی که منشا آن معلم است: اگر روش تدریس بر اساس علایق،نیاز ها ،پیش آمادگی ها و تجربیات دانش آموزان نباشد . اگر درروش تدریس به اصل آمادگی ،درک و فهم وآموخته های قبلی دانش آموزان توجه نشود و یا اصول تربیتی رعایت نگردد دانش آموز حق دارد در فکر فرار از کلاس و یا بی توجه به کلاس باشد.

ب: عللی که منشا آن خود دانش آموز است: در این زمینه تاثیر گروه همسالان ،عقت ماندگی های خفیف ذهنی ،ضعف بینایی و یا شنوایی،سن بیشتر یا کمتر نسبت به همکلاسی ها ،قد و اندازه نامتناسب ممکن است عامل افسردگی باشد.ج: عللی که منشا آن مدرسه یا آموزش وپرورش است: عدم تناسب برنامه های درسی با نیاز های فردی و اجتنماعی دانش آموزان ،قوانین و مقررات آموزشی که ممکن است بدون توجه به نیاز های خاص سنی و بدون توجه به استقلال دانش آموزان تدوین شده باشند، نامناسب بودن جو مدرسه، شلوغ بودن کلاس ها، شرایط فیزیکی مثل مناسب نبودن نور، سروصدا و مزاحمت های بیرونی و…

از آنجا که مدرسه یک سیستم اجتماعی باز است وهمه عوامل فوق و بسیاری از عوامل دیگر به عنوان درون داد وارد سیستم آموزش می شوند با توجه به نقش و جایگاه ویژه آموزش و پرورش در امر پیشگیری و رسالت آن در ارتقاء و تامین بهداشت روانی ضرورت دارد تا با شناسایی دقیق و علمی مشکلات رفتاری، اختلالات روانی و بدست آوردن آماری قابل استناد و با توجه به شرایط اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و… ضمن راهنمایی و هدایت الگوهای ناسازگار رشد به مسیری صحیح و به هنجار با برنامه ریزی مناسب به امر پیشگیری به عنوان یکی از اهداف مهم مشاوره و بهداشت روانی توجه نماید.به معلم نیز کمک کند تا بتواند تجزیه تحلیلی مناسبی از نگرش خود به محیط کلاس، شیوه تدریس ، میزان تناسب برنامه های درسی با نیاز های جوانان و… داشته باشد.

منابع:

۱ـ فرقانی ، شهلا / شناخت مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان ، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش چاپ سعیدنو

۲ـ مهریار ، امیرهوشنگ / تشخیص و درمان بیماریهای روانی در کودکان ، انتشارات رشد .

۳ـ مهریار ، امیرهوشنگ / افسردگی ، برداشتها و درمان شناختی ، انتشارات رشد ، تهران ، ۷۳.

۴-وب سایت انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران (www.iacap.ir)

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *