نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق رابطه افسردگی با اسناد درونی و بیرونی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۶۰ | قابل ویرایش

چکیده

پژوهش حاضر تحت عنوان «رابطه افسردگی با اسناد درونی و بیرونی» است و به مسئله پژوهشی زیر می پردازیم:

-آیا بین افسردگی با جایگاه مهار بیرونی و درونی ارتباط وجود دارد یا خیر؟

-هدف از بررسی این پژوهش فرضیه زیر است که به آن می پردازیم.

بین افسردگی و جایگاه مهار درونی و بیرونی رابطه‌ی معنی داری وجود دارد.

این تحقیق جهت بررسی رابطه افسردگی با اسناد است و از پرسشنامه افسردگی بک و اسناد راتر استفاده خواهد شد و روش آماری مورد نظر روش ضریب همبستگی پیرسون است که مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و حجم نمونه ۱۲۰ نفر از دانش آموزان دختر سال سوم تجربی خواهد بود که به صورت تصادفی از بین کلیه دانش آموزان شهرستان اهواز انتخاب خواهند شد.

و بر اساس نتایجی که بدست می آوریم می خواهیم مشخص کنیم که بین افسردگی و اسناد رابطه معنی داری وجود دارد یا خیر.

مقدمه

این روزها تقریباً همه از افسرده بودن حرف می‌زنند. ولی افسرده بودن ((یعنی چه؟)) آیا یک اصلاح پزشکی نظیر ((عفونی شدن)) است. و یا به مفهوم عامیانه ((بی دل و دماغ بودن)) نزدیکتر است؟ (وحید رواندوست –۱۳۶۹ –۱۴)

وقتی می‌گویید ((افسردگی)) منظورتان دقیقاً چیست؟ آیا می‌توانید افسردگی را به طور روشن با کلماتی که قابل درک برای دیگران باشد توصیف کنید؟ به احتمال زیاد در خواهید یافت که روشن و واضح بودن در این مورد کاری بس دشوار است : زیرا کلمه افسردگی به طرق مختلف توسط آدمهای مختلف بکار برده می‌شود. اکثراً شرایط امروزی در گیر چنین بیماریهایی هستند.

غمگینی واکنشی بجاست با محدودیت زمانی که در نتیجه فقدان یا تغییر حاصل می‌شود. غمگینی احساسی است طبیعی که از تفکر واقع بینانه پدید می‌آید، ولی افسردگی، بیماری و ناشی از افکار تحریف شده است، شخص افسرده احساس بی‌ارزشی و تحقیر می‌کند، در حالیکه غمگینی با چنین احساسی توأم نیست. (همان منبع فوق)

افسردگی امروزه به قدری شایع است که سرماخوردگی روانپزشکی لقب گرفته است. تقریباً هر انسانی گهگاه دچار افسردگی می‌شود. برای بسیاری از ما زمانهایی وجود دارد که اندوهناک، کرخت (سست و بی‌حال) هستیم، حتی در مواردی هم به فعالیتهایی نشاط بخش هم علاقه نداریم. (وحید رواندوست-۱۳۶۹-۱۵)

افسردگی در زمانهای بسیار دور در نوشته‌ها آمده است و توصیف‌هایی از آنچه ما امروزه اختلالات خلقی می‌خوانیم در بسیاری از مدارک طبی قدیم وجود دارد. حدود ۴۵۰ سال قبل از میلاد بقراط اصطلاح مانی و ملانکولی را برای توصیف اختلالات روانی بکار برد و نخستین بار سقراط حدود ۳۵۰ سال قبل از میلاد افسردگی را تشخیص داد و علت را ازدیاد صفراوی سیاه می‌دانست. در حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد، کورفیلوس سلوس در کتاب D emedicine افسردگی را ناشی از صفراوی سیاه معرفی نمود. (وحید رواندوست-۱۳۶۹-۱۶)

اهداف تحقیق

در مورد اهداف تحقیق این موضوع را می توانیم بگوییم که این فرض وجود دارد که افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. حال سعی بر این است که با آگاهی از این حیث شناخت اسناد درونی و بیرون و رابطه آن با میزان افسردگی را بسنجیم تا بتوانیم به بهداشت روانی کمک کنیم زیرا در تمامی بیماری های روانی شناخت، امر بسیار مهمی است و نقش ضروری دارد. پس با شناخت اسناد و رابطه‌ی آن با میزان افسردگی تلاش ما براین است تا سطح معنی دار آن را مشخص کنیم.

بعضی تخمینها نشان داده است که حدود ۳۰% از مردم در طول حیات خود دچار افسردگی می شوند. در هر مقطعی از زمان تقریباً ۱۵% جمعیت افسردگی دارند که شاید فقط  یا  تحت معالجه قرار می گیرند.( پایان نامه بهاره راجی پور ۱۳۸۵-۴)

در واقع هدف از این تحقیق مقایسه میزان افسردگی با اسناد درونی و بیرونی است. در این پژوهش می خواهیم مقایسه کنیم که رابطه بین افسردگی و جایگاه مهار آنها به چه میزان است.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.