نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان

فهرست مطالب این مقاله

بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان

تعداد صفحات : ۶۲ | قابل ویرایش

در طول سده های گذشته دیدگاه فلاسفه وشاعران موید این اصل بوده است که انسان نیاز دارد خود را خوب ومنطقی واخلاقی جلوه دهد در صدسال گذشته نیز بسیاری از روانشناسان پذیرفته اند که انسان دارای عزت نفس می باشد.

«فهرست مطالب»

عنوان                                                                                                                                    صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… ۲

بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. ۴

اهمیت موضوع و ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………… ۶

اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۸

سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. ۹

فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………….. ۱۰

متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………… ۱۱

فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. ۱۳

معرفی شهر گله دار………………………………………………………………………………………………….. ۱۵

تعاریفی از عزت نفس………………………………………………………………………………………………. ۱۷

ابعاد عزت نفس………………………………………………………………………………………………………. ۱۷

نیاز حرمت و احترام به خود……………………………………………………………………………………….. ۱۹

نشانه های عزت نفس سالم و ناسالم…………………………………………………………………………. ۲۱

عوامل مؤثر بر رشد عزت نفس کودکان و نوجوانان……………………………………………………….. ۲۲

عزت نفس تحصیلی و پیشرفت تحصیلی…………………………………………………………………….. ۲۳

دیدگاه های دانشمندان درباره عزت نفس …………………………………………………………………… ۲۴

روش های تقویت عزت نفس در کودکان  و نوجوانان…………………………………………………….. ۲۹

تأثیر اعتماد به نفس در موفقیت های تحصیلی …………………………………………………………….. ۳۱

مدل تحلیلی تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۳۲

فصل سوم:روش تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۳۳

روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۳۴

جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………… ۳۴

نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………….. ۳۵

تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………….. ۳۵

ابزارهای اندازه گیری……………………………………………………………………………………………….. ۳۶

روایی و پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………….. ۳۷

روش های آماری……………………………………………………………………………………………………… ۳۷

فصل چهارم:یافته های تحقیق

یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۳۹

فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………….. ۵۲

محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۵۴

منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………… ۵۵

ضمائم و پیوست ها………………………………………………………………………………………………….. ۵۶

پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………. ۵۷

مقدمه

در طول سده های گذشته دیدگاه فلاسفه وشاعران موید این اصل بوده است که انسان نیاز دارد خود را خوب ومنطقی واخلاقی جلوه دهد در صدسال گذشته نیز بسیاری از روانشناسان پذیرفته اند که انسان دارای عزت نفس می باشد .(بخشی،خداداد، ۱۳۸۳)

برای انسان هیچ  حکم ارزشی مهمتر از داوری او در مورد عزت نفس خویشتن نیست .

ارزشیابی شخص از خویشتن قطعی ترین عامل در رشد روانی او میباشد این ارزشیابی به صورت احساسی است که انتزاع و شناسا یی ان دشوار است زیرا پیوسته تجربه میشود و جزئی از هر احساس و دخیل در هر واکنش احساساتی انسان است بنابراین این تصور که یک فرد از خویشتن دارد به طور ضمنی در همه ی واکنش های ارزشی تجلی می شود .(همان منبع)

از سویی دیگر عملکرد تحصیل و یا موفقیت افراد در مورد تحصیل و عوامل و شرایط و امکانات ومقتضیات ان از جمله موضوعات مورد علاقه و جالب توجه روانشناسان و صاحب نضران علوم تربیتی می باشد .(بیابانگرد:اسماعیل:۱۳۷۲)

به نظر می رسد پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دارای یک رابطه متقابل می باشد یعنی از طرفی داشتن عزت نفس موجب پیشرفت تحصیلی می شود زیرا که خودباوری و تلقی مثبت از خویشتن در یادگیری و ایجاد نگرش برای تحصیل اثر می گذارد و موجب پیشرفت تحصیلی می شود از طرف دیگر موفقیت تحصیلی و رسیدن به مدارج بالا در کار آموزش موجب ارتقای عزت نفس می شود .(همان منبع)

به طور کلی پیشرفت های انسان در هر زمینه ای وتجربه ی موفقیت احساس خودباوری و ازشمندی و توانمندی در هر مورد باعث افزایش عزت نفس می شود .(شاملو:سعید:۱۳۷۲)

ویلیام جیمز اضهار می دارد که هر چند مفهوم خود و عزت نفس بسییار شبیه به هم هستند اما عزت نفس اشاره به به سطوح ارزشمندی دارد که فرد برای خود قایل است و به معنی درک و دریافت جایگاه و منزلت خود می باشد.(پارسا:محمد:۱۳۷۶)

 جیمز در اواخر ۱۸۸۰مطرح نمود که عزت نفس را میتوان براساس میزان ارتباط بین خودواقعی وخود آرمانی تعریف نمود .(همان منبع)

فاصله بین خود واقعی و خودآرمانی هر چقدر کمتر باشد فرد از عزت نفس بالاتری برخوردار است وهر چقدر فاصله بین این دو بیشتر یاشد میزان عزت نفس پایین تر خواهد بود. (قرنی:ابوالحسن:۱۳۸۲)

رابسون عزت نفس را عبادت میداند از حس رضامندی خویشتن پذیری که از ارزیابی شخص درباره ی ارزشمندی قدرت و منزلت وجذابیتشایستگی و کفایت و توانایی برای ارضای تمایلات و خواسته های خود منتج می شود.(همان منبع)

در تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان منطقه گله دار پرداخته شده است.

منابع و مآخذ

  1. بخشی،خداداد، روان‌شناسی رفتار انسانی، انتشارات پرشکوه، ۱۳۸۳.
  2. بیابانگرد، اسماعیل، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، تهران، ۱۳۷۲.
  3. سیف، علی‌اکبر، روان‌شناسی پرورشی، انتشارات آگاه، ۱۳۷۳.
  4. سلحشور، ماندانا، پرورش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان، انتشارات واژه‌آرا، ۱۳۷۹.
  5. شاملو، سعید، بهداشت روانی، انتشارات رشد، ۱۳۷۲.
  6. قرنی، ابوالحسن، (۸۲-۱۳۸۱)، بررسی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی شهرستان تکاب، (پایان نامه) جهت اخذ درجه کارشناسی.
  7. پارسا، محمد، روان‌شناسی انگیزش و هیجان، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۶.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.