نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه نگرش های دینی و سلامت روان در نوجوانان دختر عادی و بزهکار

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۳۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

 

عنوان

صفحه
مقدمه ۱۲-۲
مسائل پژوهش ۱۲
اهمیت پژوهش ۲۰-۱۲
هدفهای مطالعه ۲۱-۲۰
فرضیه های تحقیق ۲۲-۲۱
نگرش دینی ۲۳
سلامت روان ۲۴
تعریف بزهکاری و غیر بزهکار ۲۵
فصل دوم   
واژه دین ۲۷
دین از دیدگاه اسلام ۲۹-۲۸
دین ، ایمان و تأثیر آن بر سلامت روان ۳۰-۲۹
روانشناسی دین ۳۴-۳۱
دین از دیدگاه روانشناسان ۳۷-۳۴
مبانی نظری دین از دیدگاه روانشناسان ۳۸

۱- زیگموند فروید ۴۰-۳۸
۲- ویلیام جیمز ۴۳-۴۰
۳- کارل گوستاویونگ ۴۵-۴۳
۴- آبراهام مزلو ۴۶-۴۵
۵- آلفرد آدلر ۴۸-۴۷
۶- ژان پیاژه ۴۹-۴۸
۷- ویکتور فرانکه ۵۰-۴۹
۸- اریک فروم ۵۱-۵۰
۹- الیس ۵۱-۵۲
۱۰-  گوردن آلپورت ۵۲-۵۳
سلامت روان  
۱- اریکسون ۵۴-۵۳
۲- گوردن آلپورت ۵۴
۳- اریک فروم ۵۵-۵۴
۴- فروید ۵۶-۵۵
۵- ویکتور فرانکه ۵۷-۵۶
سلامت روانی از دیدگاه اسلام  
تعریف دین ۶۱-۵۸
برداشت رواشناسی به اصطلاح علمی نسبت به روان ۶۲-۶۱
معیاریابی در روانشناسی اسلامی و تکیه برآزمونهای روانی ۶۳-۶۲
وجود ، مبدأ و ماهیت روان در مکتب اسلام ۶۴-۶۳
معیار سلامت روانی در مکتب اسلام ۶۵
معیار ایده آل سلامت روانی در مکتب اسلام ۶۸-۶۶
تحقیقات انجام شده ۷۲-۶۸
تاریخچه و نظریات موجود در بزهکاری ۷۶-۷۳
فصل سوم  
جامعه آماری ۷۸
نمونه آماری ۷۸
طرح تحقیق ۷۹-۷۸
ابزار اندازه گیری ۷۹
پرسشنامه نگرش سنج مذهبی ۸۱-۸۰
پرسشنامه Scl-90R ۸۲-۸۱
اعتبار آزمون Scl-90R ۸۳-۸۲
شیوه نمره گذاری ۸۴-۸۳
روش جمع آوری داده ها ۸۴
روش آماری ۸۵

فصل چهارم  
فرد بزهکار ۸۷
فرد عادی ۸۹-۸۸
تجزیه و تحلیل داده ها ۹۰
شاخصهای تویفی داده ها ۹۱
یافته های توصیفی ۹۱
جدول ۱-۴ ۹۲
یافته های مربوط به فرضیه های تحقیقی ۹۳
جدول ۴-۲  
جدول ۴-۳  
جدول ۴-۴  
جدول ۴-۵  
فرضیات اصلی ۹۹-۹۵
فصل پنجم  
بث و نتیجه گیری ۱۰۳-۹۹
محدودیتها و پیشنهادات ۱۰۵-۱۰۴
خلاصه پژوهش ۱۰۸-۱۰۶
منابع فارسی ۱۱۰-۱۰۹

نتایج حاصل از یافته های تحقیق ۱۱۲-۱۱۱
منابع انگلیسی ۱۱۳
ضمائم  

مقدمه

بحث درباره انسان این مخلوق پر رمز و راز که علم از دیر باز موفق به شناخت و کشف همه ابعاد وجودی او نشده کاری بس دشوار است. این عمده شناخت منجر به بروز بیماری ها و ناراحتی هایی شده که اگر چه برای برخی از آنها راه حل هایی حاصل شده اما بسیاری از آنها تا کنون ناشناخته باقی مانده اند. اما بحث بر سر این است که بر طبق اصل پیشگیری بهتر است از درمان. برای جلوگیری از ابتلای انسان به این همه بیماری و کجروی چه باید کرد؟

شاید یکی ازپاسخهایی که برای این سؤال موجود است این باشد که انسان را باید به معنای واقعی شناخت واقعیت روان انسان منجر خواهد شد به ارایه توصیه هایی از جنس و سنخ روان انسان.یکی از راههای حصول به این واقعیت درک صحیح فطرت انسان از راه کتب آسمانی و آیات و نشانه های حق تعالی است روان آدمی از نظر فلسفی از مجردات است و موجود مجرد جز از مجردات تأثیر نخواهد پذیرفت(طهماسبی پور و کمانگیر) .

برای پیشگیری از بروز حالات روانی و کجروی های فردی و اجتماعی تنها توصیه ای که   می توان به انسان کرد بازگشت به خودو است به فطرتی پاک و الهی . درواقع این نقطه ارتباطی دین و بهداشت روان است چرا که بهداشت روان نیز به شناخت کاملی ازروان انسان احتیاج دارد و دین الهی شناخت کاملی از مخلوق خدارا ارایه می دهد.

شهید مطهری در کتاب بیست گفتار اثرات ایمان را اینگونه مطرح می نماید اولین اثر ایمان این است که پشتوانه اخلاق است یعنی اخلاق که خود سرمایه بزرگ زندگی است بدون ایمان اساس و پایه درستی نداردزیربنایه همه اصول اخلاقی و منطقی ایمان دینی یعنی ایمان و اعتقاد به خداست.

استفاده از دین به عنوان یک منبع فرهنگی و روانی مهم حداقل برای آن دسته از اولیاءومربیان و مراجعانی است که علاقه مند هستندمسایل روانی آنها از دیدگاه اسلامی بررسی گردد یا انتظاردارند توصیه هایی که به آنها می شود منطبق بردین مبین اسلام باشد می تواند بسیار مفید و سودمند جلوه نماید.

علاوه بر نگرشهای دینی موارد و متغیرهای دیگری چون سلامت عمومی ، عزت نفس وافسردگی نیز وجود دارد که می تواند رابطه آنها را با نگرش دینی  وتأثیر دین رابه طور متقابل به آنها را مورد بررسی قرار داد.

منابع

منابع فارسی:

فهرست کتب و مقالات:

۱- جیمز ، ویلیام . ۰(۱۳۶۷ ) . دین و روان . ترجمه : مهدی قائنی ، انتشارات شرکت سهامی . چاپ دوم .

۲- شرقاوی . حسن محمد . ( ۱۳۶۸ ) . گامی فراسوی روانشناسی اسلامی . ترجمه سید محمدباقر حجتی ، تهران : انتشارات دفتر فرهنگ اسلامی .

۳- آل اسحاق . محمد . ( ۱۳۶۵ ) . اسلام و روانشناسی . تهران . انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی ، جلد اول .

۴- قرآن مجید ، ترجمه الهی قمشه ای .

۵- نهج البلاغه ، ترجمه : محمد دشتی ، مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین ، انتشارات محدث .

۶- طباطبایی ، سیدمحمدحسین . ( ۱۳۶۳ ) تفسیر المیزان ، ترجمه : سیدمحمدباقر موسوی همدانی ، قم . دفتر انتشارات ا سلامی ، جلد ۱۱ و ۱۵.

۷- گناد ، حسین . آسیب شناسی روان ، جلد دوم .

۸- حسینی ، سیدابوالقاسم ، ( ۱۳۶۴ ) . بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی . مشهد . انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ اول  .

۹- شاملو ، سعید . ( ۱۳۷۷ ) . مکتبها و نظریه هایی در روانشناسی شخصیت ، تهران : انتشارات رشد .

۱۰- شاملو ، سعید . ( ۱۳۷۷ ۹ )، بهداشت روانی . تهران . انتشارات حبر .

۱۱- گنجی ، حمزه . بهداشت روانی .

۱۲- شولتس دوان . تاریخ روانشناسی نوین ، ترجمه علی اکبر سیف و همکاران . ( ۱۳۷۱ ) تهران : انتشارات رشد.

منابع انگلیسی:

  1. All port . 6.W(A61) Patternand , grouth in personality newyprk holt Renehart and Winston .
  2. Bergin , A.E , Reynolds , E.M.8 Sullivan , G.E.(1991) , Religious life Styles .and mental heath : a follow up Study  . counselling and values , 35,211.224 .
  3. Corsini , R . j . ( 1973 ) . current psychotherapies peacock publishers . Inc . Itasca , Illiniois .
  4. Hogan , R , ( 1976 ) Personality Theory :  the Person ological Tradition . Prentice  Hell . Englewood cliffs , New jesy .
  5. Vander zonden , J . w . ( 1993 ) . Human Development , North America Mc Graw Hill .
  6. Erikson E . N ( 1963 ) Identity  and The  lifestyle Psychology .
  7. Allport .6 . w . ( A61 ) Patter nand , grouth in personality newyork holt , Rinehart and winston .
  8. Freud . A . “the Wgo , the Mechanism of Defensell New york . International Writers Press . Inc 1964 .
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.