نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی رابطه هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

بررسی رابطه هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی

تعداد صفحات : ۶۶ | قابل ویرایش

بی‌شک معطوف شدن نگاه‌های والدین وجامعه‌ی آموزشی کشور به برآورده ساختن نیازهای علمی دانش‌آموزان ابتدایی سبب شده است تا نیازهای روحی این دسته از افراد در بین مشکلات گوناگون کم‌رنگ شود.

مقدمه

بی‌شک معطوف شدن نگاه‌های والدین وجامعه‌ی آموزشی کشور به برآورده ساختن نیازهای علمی دانش‌آموزان ابتدایی سبب شده است تا نیازهای روحی این دسته از افراد در بین مشکلات گوناگون کم‌رنگ شود. اگر خصوصیاتی نظیر گذشت، هم‌دلی، شوخ طبعی، کمک به دیگران، درک ضعف خود و دیگران،‌ عدالت‌خواهی، رازداری، کنترل خشم و احساسی بودن را از جمله ویژگی‌های هوش هیجانی بدانیم، ضرورت دارد که در سازمان ملی پرورش استعدادهای که متولی جذب و پرورش دانش‌آموزان ابتدایی کشوراست و مدیران آینده را تربیت می نماید بررسی‌هایی در تبیین نقش هوش هیجانی به عمل آید. در مراحل جذب و پذیرش دانش‌آموزان در مدارس سازمان مذکور، ‌میزان هوش هیجانی دانش‌آموزان، در آزمون‌ها سنجیده می شود ودر طول تحصیل نیز اغلب تلاش‌ها پیرامون هوش هیجانی و بهره‌گیری از آن در پیشرفت تحصیلی شکل می گیرد و بر همین اساس نیز ارزیابی پیشرفت تحصیلی انجام می‌شود در حالی‌که جریان هوش هیجانی، به صورت ویژه در این دانش‌آموزان خود نمایی می‌کند . سنجش‌هایی در توضیح رابطه‌ی هوش هیجانی  با پیشرفت تحصیلی در دنیا و ایران به عمل آمده و اغلب معنادار بودن رابطه را نتیجه داده‌است. این پژوهش نیز در نظر دارد، تاثیر هوش هیجانی را به تفکیک دانش‌آموزان ابتدایی در پیشرفت و موفقیت تحصیلی آن‌ها بررسی نماید و برتری و میزان تاثیر هریک را نشان دهد. پژوهش‌هایی از این نوع، در واقع به روان‌شناسی شخصیت می پردازند که خود زمینه‌ی مناسبی برای تصمیم گیری (عنصر اصلی مدیریت نوین) می باشد. نکته‌ی مهم این است که ویژگی‌های مثبتی هم‌چون هوش هیجانی، خود، تولید کننده‌ی موفقیت نیستند، اما «واقعیت این است که اسنادهای مثبت می توانند در دراز مدت عامل پیش‌بینی کننده‌ی خوبی برای موفقیت باشند» (سیاروچی وهمکاران،۱۳۸۴: ۳۸). موفقیت تحصیلی در مدرسه، مانند بسیاری دیگر از موفقیت ها، متاثراز ویژگی‌های مثبت شخصیتی است؛ ضمن توجه به این اصل که چگونه ودر چه زمانی از این عوامل مثبت استفاده شود.

منابع و ماخذ

۱-احمدیه، ملک سیما. روان‌شناسی پرورش استعدادها/ ملک سیمام احمدیه (ابتهاج). _ تهران: انتشار،۱۳۷۲

۲-اکبرزاده، نسرین. هوش هیجانی: دیدگاه سالوی ودیگران/ تألیف وترجمه نسرین اکبرزاده. _ تهران: فارابی، ۱۳۸۳

۳-تقی‌پور ظهیر، علی. مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی ودرسی/ علی تقی پور ظهیر._ تهران: آگاه، ۱۳۷۱

۴-جینز برگ، هربرت. رشد عقلانی کودک ازدیدگاه پیاژه/ هربرت جینربرگ، سیلویا او پر، ترجمه فریدون حقیقی، فریده شریفی. _ تهران: فاطمی، ۱۳۷۱

۵- ذوالریاستین، مجید. روش تحقیق در مدیریت/ مجید ذوالریاستین. _ تهران:        پشوتن، ۱۳۸۰

۶-رشید پور، مجید. رشد عقلی/ مجید رشید پور. _ تهران: انجمن اولیاء ومربیان ۱۰۱،۱۳۷۱

۷-ژوزف فورگاس: جان مایر، سیاروچی، جوزف. هوش عاطفی در زندگی روزمره/ ژوزف سیاروچی ترجمه اصغر نوری امام زاده ای، حبیب ا… نصیری._ اصفهان؛ نوشته، ۱۳۸۳

۸-سیف، علی اکبر. اندازه گیری وارزشیابی پیشرفت تحصیلی/ علی اکبر سیف. _ تهران: آگاه، ۱۳۷۱

۹-شرفی، محمدرضا. مراحل رشد وتحول انسان/ محمدرضا شرفی. _ تهران: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، ۱۳۶۴

۱۰-فاطمی، سید محسن. هوش هیجانی/ سید محسن فاطمی. _ تهران: سارگل، ۱۳۸۵

۱۱- فرشاد گهر ناصر وشهیدی محمد حسن. روش تحقیق وماخذ شناسی در علوم اجتماعی/ ناصر فرشادگهر ومحمدحسن شهیدی._ تهران: دانشکده امور اقتصادی، ۱۳۸۱.

۱۲-گلمن، دانیل. هوش هیجانی/ دانیل گلمن، ترجمه نسرین پارسا. _ تهران: رشد، ۱۳۸۳

۱۳-مجلات استعدادهای درخشان؛ صاحب امتیاز: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

۱۴-کاظمی حقیقی، ناصرالدین. روانشناسی کودکان تیز هوش وروش‌های آموزشی ویژه/ ناصرالدین کاظمی حقیقی. _ تهران: کانون فرهنگی انتشاراتی سایه نما، ۱۳۷۶

۱۵-گنجی، محمد. روانشناسی عمومی/ محمد گنجی. _ تهران: دانشگاه پیام نور، ۱۳۷۱

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.