نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه مقایسه شیوه های مقابله با استرس در افراد معتاد و غیرمعتاد

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۳۶ | قابل ویرایش

چکیده

هدف از این تحقیق مقایسه شیوه های مقابله با استرس در افراد معتاد و غیر معتاد شهرستان اهواز در سال ۱۳۸۵می باشد .جامعه آماری این تحقیق افرادیست که به عنوان معتاد به مراکزخود معرف مراجعه میکردند و افرادی که در تست تشخیصی عدم اعتیاد مرکز بهداشت اهواز عدم اعتیاد آنها محرز شده بود . حجم نمونه دراین پژوهش ۶۰نفر معتاد  ۶۰نفر غیرمعتاد ( شاهد) می باشدکه بصورت تصادفی انتخاب شدند.

ابزارهای پژوهش شامل زمینه یابی تجارب زندگی ۱( LES ) و پرسشنامه  شیوه های مقابله ای (CRI)۲ می باشد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی مثل میانگین ، میانه ، نما ، واریانس وانحراف معیار و آزمون غیر پارامتری مان ویتینی۳ و ویلکسوکسون۴ تست و با استفاه از نرمافزار SPSS انجام شد.

بر اساس یافته های بدست آمده رویدادهای استرس آمیز افراد معتاد بیشتر می باشد .در مورد خرده مقیاسهای مقابله ای میتوان گفت که افرادمعتاد در قبال استرس از حل مسئله وجلب حمایت اجتماعی و ارزیابی شناختی کمتر ومهار هیجانی و جسمانی کردن مشکلات بیشتر از گروه مشاهده استفاده کرده اند . ونتیجه کلی که از این تحقیق بدست آمد این بود که افراد معتاد به علت ضعف در شیوه های مقابله بااسترس به اعتیاد روی آورده اند.

مقدمه

استرس روانی که برحسب شرایط اجمعی ناگوار ، رویدادهای ناخوشایند زندگی یا گرفتاریهای روزمره ارزیابی میشود ، با انواع مسائل تندورستی ارتباط دارد ( لازاروس۱ ، ۱۹۸۵ و ۱۹۹۱) . استرس علاوه بر اینکه با خیلی از رفتارهای ناسالم ارتباط دارد ، مشکلات جسمانی نیز به بار می آورد .برای مثال وقتی که استرس بدن را برای عمل بسیج می کند ، فشار خون را بالا می برد.

استرس مزمن ناشی از مشقت اقتصادی و زندگی شهری، با پرتنشی ارتباط دارد، ارتباطی که در شیوع زیاد بیماری قلبی در بین گروههای کم درآمد ، مخصوصاٌ آمریکاییهای آفریقایی تبار ، دخالت دارد ( کالهون ۲ ، ۱۹۹۲ ) از طرفی استرس روانی در عملکرد دستگاه ایمنی میزان اختلال ایجاد میکند واین رابطه م یتواند زیر بنای ارتباط آن با انواع سرطان باشد.

استرس با کند کردن فعالیت گوارشی ، هنگامی که خون بهمغز ، قلب ودست و پا جاریمی شود ف میتواند مشکلات معدی – روده ای از جمله یبوست ، اسهال ، کولیت ، وزخم( اسر ) ایجاد کند . ( دوناتل و دیویس ۳ ، ۲۰۰۰ )  .

این روزها موضوع فشار روانی ناشی از کار و زندگ در میان عامه مردم ، متخصصان آموزشی، مددکاران ، متخصصان بهداشت و سایر کسانی که مسئولیت بهزیستی مردم را به عهده دارند بسیار رایج بوده ودر رأس امور قرار دارد . سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا دولتها مسئولین و سازمانها یا حتی خود افراد حقیقتاٌ خود را

برای انجام کارهای منظم و طرح های حساب شده متعهد و پایبند ساخته اند تا بدین ترتیب فشارهای کار و زندگی را به حداقل ممکن کاهش دهند و به طور ریشه ای امور بهزیستی خود و دیگران را بهبود و ارتقا ببخشند و یا با مشکلات ناشی از تغییروتحولات اجتماعی فشار ناشی از محیط کار وزندگی مقابله نمایند ؟ متأسفانه پاسخ این سئوال منفی است ، تنها تعداد انگشت شماری از افراد و سازمانها نظر خود را به اینمسئله معطوف داشته اند و به این امر توجه جدی دارند.

کاملاٌ واضح است که این مهم به عهده خود افراد است که از فشار روانی درونی خود بکاهند ، و یا اینکه شیوه و روش زندگی خود را تغییر دهندو از این طریق بهخود کمک کنند به عبارت دیگرتا زمانی که خود نقش فعالی در روند پیشگیری از ایجاد فشار ومقابله با آن به عهده نگیرند تغییر سیاستها و روشهایی که سازمانها ومسئولین در پیش می گیرندنتیجه کمی در پی خواهد داشت ( کوپر ، ۱۹۸۲) فشار روانی به واکنش افراد در برابرموقعیتهایی اشاره دارد که خواسته ها ، اجبارها ، یا مقدوراتی را پیش میکشند.

در این راستا باید گفت مهارتهای مقابله فنونی چون تفکر سازنده و انعطاف پذیری هستند که افراد را قادر می سازد با فشار روانی مقابله نموده وبهطور نسبی رفتار خود ومحیط را به اختیار خود بگیرند .علت اهمیت  برخورداری از منابع شخصی برای مقابله رفتاری این استکه فشار روانی تأثیرات نامطلوبی روی رفتار ، تفکر و کنش های بدنی دارد. از انواع پاسخهای رفتاری میتوان افت عملکرد موثر ، استعمال دخانیات  ، الکل و سایر داروهای نقشه آور نام برد ( ساراسون ۲ ، ۱۹۸۷ ).

منابع فارسی

  1. اخوت ، ولی الله ( ۱۳۵۵ ) . شناخت ویژگی های شخصیت معتاد – بیست و پنجمین کنگره پزشکی ایران – سمپوزیوم اعتیاد .
  2. کوپر ، کاری ان ( ۱۳۷۳ ) فشار روانی ( راههای شناخت و مقابله ) ترجمه قراچه داغی – شریعت زاده – انتشارات رشد – چاپ اول ص ۷ و ۲۱ .
  3. رازانی ، جواد ( ۱۳۵۵ ) شخصیت معتاد از دید روانپزشکی – سمپوزیوم اختلالات شخصیت – چاپ شورای علمی انجمنهای پژوهشی .
  4. وندرزندن ، جیمز دبلیو ( ۱۳۷۷ ) – روانشناسی رشد ، ترجمه گنجی چنبره ، انتشارات بعثت ، چاپ دوم . ص ۲۶۲ و ۲۸۴ .
  5. تفنگچی ، مصطفی ( ۱۳۵۲ ) عمل بازگشت مجدد معتاد به اعتیاد . پاراشناسی کارشناسی ارشد _ آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی .
  6. کران ول- جین ( ۱۳۸۰ ) غلبه بر اقدس ، ترجمه بابک مهرآیین ، انتشارات جاودان خرد ، چاپ چهارم .

منابع لاتین

  1. – Griffin , S & et-al ( 1991 )A followop study of dually cliagnossed ( chemically dependent ) adolescents journal of Adoleseent chemical Dependency Vol 2 ( 1) 1-11
  2. دوک سی وارد ، برایان ( ۱۳۸۰ ) مدیریت استرس ، ترجمه مهدی قراچه داغی .انتشارات پیکان .
  3.  تورکینگستون ، کارون ( ۱۳۸۳ )  مدیریت استرس .ترجمه رقیه پلالی . انتشارات بعثت.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.