نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی عزت نفس در دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۸۱ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱

فصل اول: کلیات پروژه

۱-۱-مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………۳

۱-۲- بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………………..۵

۱-۳-اهمیت پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….۶

۱-۴- اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………..۷

۱-۵-سوالات پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………….۷

۱-۶-متغیرهاو تعاریف نظری و عملیاتی آنها    …………………………………………………………………………………………..۸

۱-۵-۱-عزت نفس…………………………………………………………………………………………………………………………….۸

فصل دوم :ادبیات و پیشینه تحقیق

۲-پیشینه نظری…………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰

۲-۱- نظریه ی روانشناسان و جامعه شناسان  در باره ی عزت نفس ……………………………………………………………۱۰

۲-۱-۱- نظریه جیمز…………………………………………………………………………………………………………………………۱۰

۲-۱-۲- نظریه مید …………………………………………………………………………………………………………………………..۱۱

۲-۱-۳- نظریه کولی………………………………………………………………………………………………………………………..۱۲

۲-۱-۴- نظریه روزنبرگ…………………………………………………………………………………………………………………..۱۳

۲-۱-۵- نظریه سالیوان………………………………………………………………………………………………………………………۱۴

۲-۱-۶- نظریه هورنای………………………………………………………………………………………………………………………۱۵

۲-۱-۷- نظریه آدلر………………………………………………………………………………………………………………………….۱۷

۲-۱-۸- نظریه راجرز ……………………………………………………………………………………………………………………….۱۹

۲-۱-۹- نظریه مزلو………………………………………………………………………………………………………………………….۲۱

۲-۱-۱۰-نظریه ی آلپورت…………………………………………………………………………………………………………………۲۱

۲-۱-۱۱-نظریه ی دیگر روانشناسان…………………………………………………………………………………………………….۲۲

۲-۱-۱۲-عزت نفس و غرور …………………………………………………………………………………………………………….۲۴

۲-۱-۱۳-نقش خانواده در شکل گیری عزت نفس…………………………………………………………………………………۳۰

۲-۱-۱۴-نقش پدر خانواده بر عزت نفس فرزندان …………………………………………………………………………………۳۳

  ۲-۱-۱۵-کمک تخصصی برای افزایش عزت نفس ……………………………………………………………………………..۳۴

  ۲-۲-پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………۳۶

فصل سوم :روش تحقیق

۳-۱ – طرح پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۱

۳-۲- جامعه ی مورد پژوهش……………………………………………………………………………………………………………..۶۱

۳-۳- نمونه روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………۶۱

۳-۴-ابزارتحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………۶۱

۳-۴-۱-آزمون عزت نفس…………………………………………………………………………………………………………………۶۱

۳-۵-روش اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………۶۳

۳-۵-۱-اجرای اصلی………………………………………………………………………………………………………………………..۶۳

۳-۶-۱-روش آمار…………………………………………………………………………………………………………………………..۶۳

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل اطلاعات

تجزیه و تحلیل آمارِِِی……………………………………………………………………………………………………………………….۶۵

۴-۱-یافته های مربوط به سوال پژوهش……………………………………………………………………………………………….۶۶

فصل پنجم:نتیجه گیری

۵-۱-بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………….۷۰

۵-۲-پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………..۷۱

منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………………………………………………………..۷۳

ضمائم

پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………………۷۵

چکیده

پژوهش حاضر با نام «بررسی عزت نفس در دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور» که با هدف یافتن رابطه بین عزت نفس در پسران و دختران دانشجو و همچنین یافتن تفاوت عزت نفس بین دانشجویان دختر و پسر انجام شد.

عزت نفس به مقدار ارزشی گفته میشود که فرد به خود نسبت میدهد و فکر میکند دیگران برای او به عنوان یک شخص قائل هستند.

جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور بندر لنگه بوده و نمونه انتخاب شده نیز ۶۰ نفر از دانشجویان که شامل ۳۰ دختر و ۳۰ پسر بوده که در کتابخانه ادبیات مشغول به درس خواندن بو دند و روش نمونه گیری نیز نمونه گیری در دسترس است.

روش آماری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت ٬با توجه به این که پژوهش دارای یک متغییر بوده که هر کدام نیز دارای یک بعد بودند روش خی دو بود.

نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر از قرار زیر است:

۱-بین عزت نفس دختران دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور ٬ رابطه معناداری وجود ندارد.

۲-بین عزت نفس  پسران دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور ٬ رابطه معناداری وجود ندارد.

۳-بین عزت نفس دختران و پسران دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور ٬ تفاوت معناداری وجود ندارد.

مقدمه

در جوامع کنونی و بویژه با ورود به قرن بیست و یکم اکثریت قریب اتفاق افراد به اصول بهداشتی مربوط به ابعاد مختلف جسمانی خویش آگاهی دارند به والدین از طریق رسانه های گروهی و به فرزاندان از طریق آموزشگاهها این مهم توصیه و سفارش می شود.

ولی اکثریت جامعه متاسفانه به امر بسیار مهم بهداشت روانی خود و فرزندان اهمیت نمی دهند و بهتر آنکه بیان نمائیم آگاهی ندارند. در حالی که بر حسب آمارهای کشورهای مختلف تعداد افراد مبنی بر مشکلات و معضلات روانی رو به فزونی است.

در این میان یکی از مباحث مهم در امر بهداشت روانی عزت نفس یا همان خود بزرگواری می باشد. که یکی از خصوصیات مهم و اساسی شخصیت هر فردی را تشکیل می دهد و به طور حتم روی سایر جنبه های شخصی انسان اثر می گذارد.

و کمبود یا فقدان آن باعث عدم رشد سایر جنبه های شخصیت یا ناموزونی آنها خواهد شد و حتی ممکن است پایه گذار بیماریهای روانی گوناگون مانند افسردگی، کمرویی، پرخاشگری، ترس و … شود (بیابان گرد، ۱۳۷۳،ص ۱۰) عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات و اعتقادات خود فرد در مورد تمام یا چیزهایی که از او ناشی می شود به دست می دهد (شاملو، سعید، ص ۷۰).

عزت نفس از جمله مفاهیمی هستند که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته اند، اما قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علماء و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند نیز به چشم می خورد در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روان شناسان این نظر را پذیرفته اند که انسان دارای یک نیاز به عزت نفس می باشد. (مانند آدلر ۱۹۳۰، آلپورت ۱۹۳۷، راجرز ۱۹۵۹، سالیوان  ۱۹۵۳، طارن هورنی ۱۹۳۷، جیمز  ۱۸۹۰ ، مازلو، ۱۹۷۰)

از میان افراد طارن هورنی ۱۹۳۷ روشی را که افراد تلاش می کنند بواسطه آن یک خود پنداره مطلوب از خود بدست آورده و از آن محافظت و دفاع نمایند را مورد بحث قرار داده است.

بیان مسئله

خانواده یک نظام اجتماعی و از ارکان جامعه را به نوعی کوچکترین سلول اجتماعی می باشد که از مناسبات قانونی و شرعی بین زن و شوهر تشکیل می گردد و وظیفه والدین مراقبت از فرزندان و تربیت آنها، برقراری ارتباطات سالم اعضای خانواده با هم و کمک به استقلال کودکان می باشد. از طرفی به اعتقاد جمعی از روان شناسان، مهمترین ابزار انسان برای رسیدن به سعادت خوشبختی عزت نفس می باشد.

فقدان عزت نفس یا احساس مقاومت در تماس با دیگران خود را به صورت خجالت، شرمندگی، خود بینی اغراق آمیز و نیاز به خود نمایی و تمایل شدید به تمجید و تاکید دیگران بروز می دهد(فرهادی، ۱۳۸۴).

به اعتقاد برخی از روان شناسان، هنگام وجود احساس ناراحتی و فقدان شادمانی، عزت نفس افراد کاهش می یابد، به عبارت دیگر ، بین شادمانی و عزت نفس ارتباط علی متقابل وجود دارد.

تامین بهداشت همه افراد جامعه از مهم ترین مسایل اساسی هر کشور است، این امر در سه جنبه جسمانی، روانی و اجتماعی مورد ملاحظه قرار می گیرد، در صورتی که بعد روانی بهداشت به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد، فراوانی مشکلات روانی و رفتاری رو به فزونی خواهد گذاشت تا حدی که عوارض ناشی از بی توجهی به آن در ابعاد فردی و اجتماعی، خانوادگی و انسانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اثرات سوء و غیر قابل جبران رادر پی خواهد گذاشت( نوابی نژاد،۱۳۷۶).

عزت نفس یک شاخص بسیاری مهم در شخصیت افراد است که با مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم و فکر می کنیم دیگران برای ما قائل هستند گفته می شود .

مسئله در این پژوهش این است که آیا بین عزت نفس دانشجویان دختر و دانشجویان پسر رابطه معنا داری وجود دارد و آیا بین عزت نفس دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا داری وجود دارد.

منابع و مآخذ

۱- آراس، آلن؛ روان شناسی شخصیت نظریه ها و فرآیندها؛ترجمه سیاوش جمالفر، انتشارات نشر روان: ۱۳۷۵.

۲- اتکینسون، ریچارد؛ زمینه روان شناسی هیلگارد؛ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران ، انتشارات رشد: ۱۳۷۸.

۳- ارونسون، الیوز؛ روان شناسی اجتماعی؛ ترجمه سیروس ایزدی، انتشارات دانشگاه تهران:۱۳۶۶.

۴- افروز، غلامعلی؛ روان شناسی تربیت کودکان و نوجوانان؛انتشارات انجمن اولیاء و مربیان:۱۳۷۱.

۵- ایزدی، سیروس ؛روانشناسی شخصیت از دیدگاه مکاتب؛ انتشارات دهخدا:۱۳۵۱.

۶- بلوم، جرالد.اس؛ نظریه های روان کاوی شخصیت؛ترجمه هوشنگ حق نویس،انتشارات امیر کبیر؛۱۳۶۲.

۷- بیابان گرد، اسماعیل؛ روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان؛ انتشارات انجمن اولیاء و مربیان:۱۳۷۳.

۸- پروین، لارنس؛ روانشناسی شخصیت؛ ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، موسس خدمات فرهنگی رسا:۱۳۷۲.

۹- پورافکاری، نصرت الله؛ فرهنگ جامع روانشناسی- روان پزشکی در زمینه های وابسته؛ انتشارات فرهنگ جلد اول و دوم:۱۳۷۴.

۱۰- دلاور، علی؛ روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی؛ انتشارات ویرایش:۱۳۷۷.

۱۱- ساپنیگتون، اندروا؛بهداشت روانی؛ ترجمه حمید رضا حسین شاهی برواتی، نشر روان:۱۳۷۷.

۱۲- سیاسی، علی اکبر؛نظریه شخصیت یا مکاتب روانشناسی؛ انتشارات دانشگاه تهران:۱۳۷۱.

۱۳- سیف، علی اکبر؛ روش تهیه پژوهشنامه؛ انتشارات دوران:۱۳۷۸.

۱۴- شاملو، سعید؛بهداشت روانی؛ انتشارات رشد:۱۳۶۹.

۱۵- شاملو، سعید؛مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت؛ انتشارات رشد:۱۳۷۰.

۱۶- شعاری نژاد، علی اکبر ؛روان شناسی رشد؛انتشارات رشد:۱۳۶۴.

۱۷- شفیع آبادی، عبدالله؛ ناصری، غلامرضا؛نظریه های مشاور و روان  درمانی؛ مرکز نشر دانشگاهی:۱۳۵۹.

۱۸- شولتز، دوان؛ روان شناسی شخصیت؛ ترجمه یحیی سیدمحمدی،انتشارات ویرایش:۱۳۷۷.

۱۹- شولتس، دوان؛ روانشناسی کمال؛ ترجمه گیتی خوشدل، نشر نو:۱۳۶۹.

۲۰- کراز، ژزف؛بیماری روانی؛ ترجمه پریرخ دادستان و محمود منصور، انتشارات رشد:۱۳۶۷.

۲۱- کریمی، یوسف؛ روان شناسی شخصیت؛انتشارات نشر ویرایش:۱۳۷۶.

۲۲- گنجی، حمزه؛روان شناسی عمومی؛ انتشارات نشر دانا:۱۳۷۵.

۲۳- مزلو، آبراهام ؛انگیزش و شخصیت؛ ترجمه احمد رضوانی، انتشارات آستان قدس رضوی:۱۳۶۷.

۲۴- میرزا بیگی، علی؛ نقش نیازهای روانی در بهداشت روانی ؛انتشارات اطلاعات و آموزش و پرورش:۱۳۷۲.

۲۵- هرگنمان، ی. آر؛ والسون، ام.اچ؛ مقدمه ای بر نظریه های یادگیری؛ ترجمه علی اکبر سیف ،انتشارات دانا:۱۳۷۴.

۲۶- ماسن،هنری؛ رشد و شخصیت کودک؛ ترجمه مهشید باسایی، انتشارات کتاب مادر:۱۳۷۳.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.