نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی عزت نفس و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۶۷ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۷

فصل اول :کلیات پژوهش

۱-۱ : مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………..۹

۲-۱:بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰

۳-۱:اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..۱۱

۴-۱: اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………..۱۳

۵-۱: فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………..۱۴

۶-۱:تعریف  عملیاتی متغیرهای ………………………………………………………………………………………………………..۱۴

فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

۱-۲:مبانی نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….۱۶

۱-۱-۲:عزت نفس……………………………………………………………………………………………………………………………۱۶

۲-۱-۲ : رهنمودهای کلی برای بالا بردن عزت نفس کودکان و نوجوانان ………………………………………………۱۸

۳-۱-۲:پیشرفت تحصیلی………………………………………………………………………………………………………………….۲۴

۲-۲:پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….۳۱

۱ـ    بررسی تحقیقات انجام شده در داخل ایران………………………………………………………………………………….۳۱

۲ـبررسی تحقیقات انجام شده در خارج از ایران…………………………………………………………………………………..۳۵

فصل سوم : روش تحقیق

۱-۳:روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………..۴۰

۲-۳:جامعه آماری و شیوه نمونه گیری………………………………………………………………………………………………..۴۰

۳-۳:روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………۴۰

۴-۳ :تعیین ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………………………………………………….۴۰

۵-۳ : شیوه جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………….۴۳

۶-۳ :ابزار گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………….۴۳

۷-۳ : روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………۴۳

۸-۳: روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………………………….۴۴

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

۱-۴ تحلیل یافته ها …………………………………………………………………………………………………………………………۴۶

فصل پنجم : بررسی نتایج

۱-۵ :نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………۵۰

۲-۵ :محدودیت ها…………………………………………………………………………………………………………………………..۵۱

۳-۵ :پیشنهادهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..۵۲

منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………………………………………………۵۳

پیوست

پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………۵۹

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره دبیرستان شهرستان لامرد می باشد.جامعه آماری، دانش‌آموزان دوره دبیرستان شهرستان لامرد که جمعاً ۶۱۰ نفر دانش‌آموز اعم از دختر و پسر را شامل می‌شود.۱۰۰ نفر را به عنوان نمونه آماری از بین این دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد که ۵۰ نفر پسر و ۵۰ نفر دختر می‌باشد.

آزمون ارزیابی عزت نفس آنها، پرسشنامه ۵۸ سؤالی عزت نفس کوپر اسمیت و نمره معدل ترم قبل بیانگر نمره پیشرفت تحصیلی آنهاست. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی پیرسون رابطه معنی داری را بین عزت نفس و وضعیت تحصیلی دانش آموزان نشان داد،ولی پیشرفت تحصیلی با رشته و ترم تحصیلی و جنسیت و وضعیت تأهل و محل زندگی ارتباط نداشت.

افرادی که دارای عزت نفس بالاتر بودند، نسبت به افراد دارای عزت نفس پایین، از وضعیت تحصیلی مطلو ب تری برخوردارند. بنابراین، احتمالاً می توان برای پیشبرد وضعیت تحصیلی میتوان  از روش های تقویت عزت نفس بهره برد.

مقدمه

عزت نفس عبارت است از احترام به خود، خود ارزشمند دانستن یا تصویری که شخص از خودش دارد. مسأله عزت نفس و مقوله ارزیابی مثبت از خود از اساسیترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است. مطالعات و پژوهشهای متعدد نشان میدهند که کودکان و نوجوانانی که دارای احساس خودارزشمندی و عزت نفس قابل توجهی هستند، نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه، پیشرفت تحصیلی و کارآمدی بیشتری از خود نشان میدهند.

پرورش احساس خودارزشمندی و عزت نفس در کودکان و نوجوانان از مهمترین وظایف و رسالتهای اولیا و مربیان است که در این ارتباط بیشترین نقش برعهده الگوهای رفتاری است. (بیابانگرد،۱۳۷۰)

در طول هزاران سال گذشته ، این مطلب ثابت شده است که انسان نیاز دارد که خودش را خوب بداند و تمام کارکردهایش را اخلاقی و منطقی جلوه دهد . بسیاری از روانشناسان این نظریه را پذیرفته اند که انسان دارای نیاز به عزت نفس است از میان این افراد کارن هورنای روشی را که توسط آن افراد تلاش می کنند خودپنداره ای خوب و مطلوب از خویش بدست آورده و از آن دفاع نمایند ، را مورد بحث قرار داده است.

برخورداری از اعتماد به نفس قوی ، قدرت تصمیم گیری و ابتکار ، خلاقیت و نوآوری ، سلامت فکری و بهداشت روانی ، از جمله مفاهیمی است که در رابطه ی مستقیمی با میزان عزت نفس یا احساس خود ارزشمندی فرد دارد . برای اینکه فرد بتواند از حداکثر ذهنی و توانمندی های بالقوه خود استفاده کند باید از نگرش مثبت نسبت به خود و محیط اطراف و انگیزه ای غنی برای تلاش برخوردار باشد . از برجسته ترین ویژگی های صاحبان تفکر واگرا ، داشتن عزت نفس یا احساس ارزشمندی بالاست. ( پور شافعی،۱۳۷۰)

بیان مساله

فرایندهای شناختی ، احساسات ، انگیزه ها،برقراری روابط فنی مابین، شیوه زندگی، تصمیم گیریها و انتخابهای ما قویا” متأثر از چگونگی احساس خود ارزشمندی و اعتماد به نفس است. عزت نفس بعنوان یکی از ویژگی های مهم شخصیت در موضوع اساسی یعنی ایجاد و حفظ روابط گروهی و حفظ ارزش شخصی تبلور می یابد، که موفقیت فرد در این زمینه ها بیانگرعزت نفس بالای وی می باشد.

برخورداری از احساس ارزشمندی به منزله یک سرمایه و ارزش حیاتی و عاملی عمده در شکوفایی استعدادها و خلاقیتها و تبلور شخصیت می باشد. کمک به دانش آموزان در امر تقویت و بهبود عزت نفس نه تنها وظیفه اولیاء مدرسه و آموزشگاه می باشد، بلکه والدین و دیگر مسئولین تربیتی نیز مسئولیتی بس سنگین در این زمینه بر عهده دارند.( دهقانی،۱۳۷۱)

همره با زیستن در شرایط اجتماعی نیاز به احساس ارزش به نحو سالم و متعادل آن در انسان به وجود می آید و برای حفظ سلامت و تعادل روانی و حتمی تکامل وجودی او بسیار ضروری است معمولاً اگر بر این نیاز خللی وارد شود احساس حقارت و یا خود بزرگ بینی در فرد ایجاد می گردد ، هر دوی این احساس ها نشان دهنده ی این واقعیت است که فرد در صورت اختلال در احساس ارزشمندی قادر به درک واقعیات و واکنش های دیگران نسبت به خود نیست.

علت اصلی احساس حقارت و خود بزرگ بینی را می توان در طرد شدن مستمر و مداوم از طرف والدین دانست  عوامل مهمی در ایجاد و حفظ این دو ویژگی در افراد موثر است . از عوامل خانواده ، مدرسه ، جامعه و امکانات در دسترس گرفته تا عوامل حاکم براین موارد که از دسترس خارج است.

در این میان نقش آموزشگاه و معلمان مهمتر است به طوریکه وایت و داکر اظهارمی دارند کشورهای زیادی در این دنیا این نظر را که نقش عمده مدارس و آموزشگاه ها باید انتخاب و طبقه بندی دانش آموزان باشد را تغییر داده اند ، معتقد شده اند که مهمترین نقش مدارس این است که به دانش آموزان یاری دهند که از نظر تحصیلی پیشرفت کنند. از آنجایی که شاهدان آن هستیم که فراگیران بدون دلیل فیزیولوژیکی و ناتوانائیهای ذهنی دارای افت تحصیلی هستند .

سوال این است که آیا بین عزت نفس دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آها رابطه ای وجود دارد؟ عزت نفس به چه میزان در پیشرفت تحصیلی دخالت دارد . آیا اگر میزان عزت نفس دانش آموزان کاهش یابد احساس ضعف و ناتوانی در آنان به وجود می آورد . و بالعکس با افزایش عزت نفس و احساس ارزشمندی در دانش آموزان تغییرات مثبتی درپیشرفت تحصیلی آنان به وجود می آورد و برای کسب موفقیت تلاش بیشتری خواهند کرد؟

در این تحقیق سعی خواهیم کرد به بررسی و مقایسه رابطه ی عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان شهرستان لامرد  پرداخته شود و راه حلی در این زمینه ارائه گردد .

منابع و مأخذ:

منابع فارسی:

۱- ارونسون ، الیوت (۱۳۷۷) روانشناسی اجتماعی :ترجمه ی شکرکن، حسین . انتشارات رشد

۲- بیابانگرد ، اسماعیل (۱۳۷۰) رابطه ی میان عزت نفس ، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانهای تهران ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبائی

۳- پور شافعی ، هادی (۱۳۷۰) بررسی رابطه ی عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دوره ی متوسطه شهرستان قائن ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم

۴- دهقانی ، محمد حسین (۱۳۷۱) بررسی احساس خود ارزشمندی نزد نوجوانان عادی و استثنائی

۵- شکرکن ، حسین. نیسی، عبدالکاظم (۱۳۶۴) ارتباط پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان دبیرستان نجف آباد . مجله ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران ، سال اول ، شماره ی . ( تابستان ۱۳۷۲)

۶- نادری ، عزت ا… سیف نراقی ، مریم ( ۱۳۷۳) روشهای تحقیق در علوم انسانی ، تهران : انتشارات بعثت.

۷ـ اسکات، کتی گلاور(۱۳۸۴) عزت نفس مترجم ساناز قاسمی، انتشارات انجمن اولیا و مربیان تهران، چاپ دوم

۸ـ بیابانگرد، اسماعیل (۱۳۸۴) روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، انتشارات انجمن اولیا و مربیان، تهران، چاپ هشتم

۹ـ ستوده، هدایت الله (۱۳۸۵) آسیب شناسی اجتماعی، انتشارات آوای نور، چاپ هفدهم

۱۰ـ عبادی ، غلام حسین(۱۳۸۴) یافته های پژوهشی شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان خوزستان انتشارات کردگار، اهواز، چاپ اوّل

۱۱-انصاری جابری، علی و همکاران، «تأثیر روزه رمضان بر عزت نفس دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان»، اندیشه و رفتار، ش ۲۵ و ۲۶، تابستان و پاییز ۱۳۸۰، ص ۶۷-۶۳.

۱۲-باقرزاده، فضل‌ا… و همکاران، «بررسی اثر برد و باخت و جهت‌گیری هدفی بر میزان عزت ‌نفس در فوتبالیست‌های لیگ کشور»، حرکت، ش ۲۳، بهار ۱۳۸۴، ص ۵۰-۴۱.

۱۳-براندن، ناتانیل، روان‌شناسی عزت‌ نفس، ترجمه: مهدی قراچه­داغی، چ پنجم، تهران، نخستین، ۱۳۸۵.

۱۴-بهرامی‌احسان، هادی، «رابطه بین جهت‌گیری مذهبی، اضطراب و حرمت خود»، مجله روان‌شناسی ۲۴، ش ۶، زمستان ۱۳۸۱، ص ۳۴۷-۳۳۶.

۱۵-بهرامی چگینی، ذبیح‌الله، «بررسی رابطه بین دین‌داری با اختلالات روانی دانشجویان دانشگاه آزاد خرم‌آباد»، روان‌شناسی و دین، ش ۱۰، تابستان ۱۳۸۹، ص ۱۰۲-۹۱.

۱۶-بیابانگرد، اسماعیل، «رابطه میان عزت نفس، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان‌های تهران»، مطالعات روان‌شناختی، ش ۴ و ۵، پاییز و زمستان ۱۳۸۴، ص ۱۴۴-۱۳۱.

۱۷-جمعی از نویسندگان، «دین و دین‌داری در عصر حاضر»، مجموعه سخنرانی­ها و مقالات دومین و سومین همایش نیایش، چ اول، تهران، دانشگاه امام حسین (ع)، مرکز آموزش و پژوهش علوم اسلامی، مؤسسه چاپ و انتشارات، ۱۳۸۱.

۱۸-جوان‌بخت، مریم و همکاران، «بررسی تأثیر روزه‌داری در ماه رمضان بر عزت‌ نفس و سلامت روانی دانشجویان»، اصول بهداشت روانی، ش ۴۴، زمستان ۱۳۸۸، ص ۲۷۳-۲۶۶.

۱۹-حبیب‌وند، علی مراد، «رابطه جهت‌گیری مذهبی و اختلالات روانی با پیشرفت تحصیلی»، روان‌شناسی و دین، ش ۳، پاییز ۱۳۸۷، ص ۹۳-۷۹.

۲۰-حسینی، محمدعلی و همکاران، «همبستگی عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان توان­بخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توان­بخشی تهران»، آموزش در علوم پزشکی، ش ۱۷، بهار ۱۳۸۶، ص ۱۴۲-۱۳۷.

۲۱-حسینی‌نسب، داوود، وجدان‌پرست، حسین، «بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی مراکز تربیت معلم»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، ش ۴۵، تابستان و پاییز ۱۳۸۱، ص ۱۲۶-۱۰۱.

۲۲-دیلمی، احمد، آذربایجانی، مسعود، اخلاق اسلامی، چ سی و هشتم، قم، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۴.

۲۳-راثی، مهدی، «بررسی رابطه گرایش دینی با عزت نفس و خودکارآمدی در بین دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان شهر تبریز در سال تحصیلی ۸۱-۸۰»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ۱۳۸۲.

۲۴-رفیعی‌هنر، حمید، جان‌بزرگی، مسعود، «رابطه جهت‌گیری مذهبی و خودمهارگری»، روان‌شناسی و دین، ش ۹، بهار ۱۳۸۹، ص ۴۲-۳۱.

۲۵-شاملی، نصرا…، بنائیان اصفهانی، علی، «تبیین میدان معناشناسی واژه “توکل” در نهج البلاغه»، فصلنامه علوم اسلامی، ش ۱۵، پاییز ۱۳۸۸، ص ۲۰-۱.

۲۶-شهنی ییلاق، منیجه و همکاران، «بررسی شیوع کودک­آزاری و پیش‌بینی این متغیر از طریق سلامت عمومی والدین، سازگاری، عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانش‌آموز و متغیرهای جمعیت‌شناختی در دانش‌آموزان دختر آزاردیده و عادی دوره راهنمایی شهر اهواز»، مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ش ۱۴، بهار و تابستان ۱۳۸۶، ص ۱۹۴-۱۶۷.

منابع انگلیسی:

– Cooper smith –s 1969  . Amethod for determing type  of self – esteem.

-Marris ,M . O. (1993) A calclemics   self – esteem  and perceived  validity gardsatest  self  verification  theory.  The journal  of contempor yeducational  psychology  vol  (۱۸-۴۱۴-۴۲۶)

۱/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.