نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر افسردگی دانش آموزان دختر دبیرستانی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۶۰ | قابل ویرایش

چکیده

این تحقیق به بررسی ارتباط افسردگی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان لامرد و با هدف اندازه گیری عوامل و میزان تاثیر گذاری آنها بر افسردگی با توجه به اهداف تعیین شده از روش پیمایشی استفاده گردیده داده ها بصورت پرسشنامه متشکل از ۲۰ پرسش و پاسخهایی به صورت چند گزینه ای از نمونه آماری به دست امده.

پس از استفاده از نرم افزار spss فراوانی و درصد و سایر اطلاعات تنظیم شده بدین ترتیب با تجزیه و تحلیل داده ها می توان می گفت درک و ارتباط موثر پدر و مادر و معلم با دانش آموزان و شنیدن حرفها و خواسته های آن و همچنین داشتن توقعات درحد توانایی دانش آموزان می تواند درحد زیادی بر کاهش میزان افسردگی دانش آموزان تاثیر را داشته باشد که با توجه به نتایج تحقیق عدم اعتماد و دانش آموزان به اطرافیان که نشان دهنده میزان ارتباط و درک متقابل دانش آموزان با انها می باشد دلیلی است بر این ادعا در این پژوهش کل جامعه آماری ۵۰۰ نفر بود . که از میان نمونه ای شامل ۱۰۰ نفر به صورت تصادفی انتخاب گردید.

مقدمه

«افسردگی متداولترین نوع اختلالات روانی است. بیش از ۵۰ درصد از کل بیماران که دچار مشکلات روانی هستند افسرده اند. حداقل ۵ درصد مردان و ۹ زنان درطول عمرشان افسردگی را تجربه می کنند.

این بیماری اختصاص به طبقه معین اجتماع و یاکشور بخصوصی ندارد . علائم ناراحت کننده آن را میان فقیر ، ثروتمند ، دانشمند ، بیسواد ، زن ومرد در هر گوشه عالم می توان یافت . هیچ انسانی نیست که از افسردگی ، اضطراب . نگرانی و یأس و اندوه در امان باشد . هر فردی در طول عمر خود طعم تلخ محوریت ، یأس ناامیدی اندوه و سرخوردگی را خواهید چشید. (میچل ،۱۳۸۹)

خود افسرده خسته ، مضطرب . درمانده و مأیوس است و توان و قدرت آن را ندارد که یا کوچکتر سختی و ناملایمی  مقابله کند.

فشارها واسترس هایی که در زندگی بشر بوجود می آید افسردگی را تشدید می کند و فرد یک حالت گوشه گیری ، انزوا و ناکامی به خود می گیرد حتی گاهی هم دست به خودکشی می زند . علائم بیماران افسرده بصورت خستگی و کوفتگی ، تغییر در اشتها ، اختلال در خواب ، اختلال در گوارش ، تغییر وزن ، تنگی تنفس ، سردرد و سرگیجه دیده می شود ».

توجه به مسائل و مشکلات روانی ، عاطفی دانش آموزان در مدارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است . شناخت خصوصیات عاطفی و روانی دانش آموزان در جهت رشد آنها کمک می کند و میزان موفقیت آنها را افزایش می‎دهد.

این تحقیق و پژوهش جهت شناخت دانش آموزان افسرده در مداس دبیرستان شهرستان لامرد می باشد و میزان افسردگی دانش آموزان مدارس دبیرستان شهرستان لامرد را مورد بررسی قرار می دهد . (محققی ،۱۳۷۷)

بیان مسئله

افسردگی از عوامل زیادی ناشی می گردد . وراثت . تجارب خانوادگی بخصوص داشتن پدر و مادر افسرده ، از دست دادن یکی از والدین مخصوصاً مادر در اوائل زندگی ، محرومیت از علاقه و محبت والدین ، حوادث ناراحت کننده و منفی در زندگی ، نداشتن روابط اجتماعی نزدیک با افراد قابل اعتماد و بالاخره نداشتن یا از دست دادن حس احترام و اعتماد به خود از مهمترین عوامل ایجاد افسردگی می باشند . محیط اجتماعی هم از علل بروز افسردگی است و عواملی مانند روابط بین افراد و عدم امکانات تحصیل می تواند در ایجاد افسردگی مؤثر باشد.

افسردگی از دیرباز به عنوان یکی از نابسامانی های روانی عمده شناخته شده است. اما در دو دهه اخیر اهمیت این بیماری هم از حیث رنج و آزاری که مبتلایان به آن تحمل می کنند و هم از لحاظ بار سنگینی که این ناراحتی بر منابع درمانی ملت ها تحمیل می کند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

از نظر محققان،‌ در دو دهه اخیر افسردگی جای تشویش و اضطراب را که بعد از جنگ بین المللی دوم به عنوان مهمترین عارضه روانی تلقی می شد، گرفته است و اینک رایج ترین ناراحتی روانی افراد بالغ را تشکیل می دهد. متخصصان فن از دو دهه اخیر به عنوان دوره جدید ملانکولی یا افسردگی در تاریخ روان پزشکی معاصر نام برده اند.

اما با وجود توجهی که پزشکان به این مقوله داشته اند هنوز دانش ما از چند و چون افسردگی اگر اندک نیست کاستیها و نقاط کور فراوان دارد. لذا لازم است که روانشناسان، روانپزشکان و پویندگان این علم با توجه به عوامل زیربنایی سنتی، عقیدتی، فرهنگی، روشهای علمی در جهت شناسایی علل و یافتن راه حلی برای جلوگیری از چنین اختلالاتی گام بردارند، بخصوص در این زمان، که اختلالات روانی ـ رفتاری بویژه افسردگی به سبب وضعیت نامتعادل و متحول زندگی خانوادگی، اجتماعی در یکی دو دهه اخیر در بیشتر کشورها و همچنین در کشور ما بیش از هر زمان دیگری گریبانگیر گروههای وسیعی از نوجوانان و جوانان شده است.

بنابراین لازم است در کنار نیازهای زیستی به مسئله امنیت روانی و ثبات عاطفی نوجوانان و جوانان توجه زیادی نمود. عدم امنیت روانی نه تنها بر چگونگی شخصیت آنها اثر می گذارد بلکه بیشترین تأثیر را بر شکوفایی هوش و تفکر و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خواهد داشت بی تردید پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با آرامش روانی و ثبات عاطفی ایشان دارای همبستگی معنی داری است.(شمسایی فر ،۱۳۸۳)

اهمیت و ضرورت تحقیق

«افسردگی از جمله اختلالی است که ممکن است بیشتر مردم در طول دوره عمر آن را تجربه کنند و از طرفی هم افسردگی روی بیشتر کارکردهای فرد اثر می گذارد . یعنی انرژی فرد کاهش می یابد ، اختلال در خواب پیدا می کند ، از اجتماع می گریزد . مشغولیات ذهنی افزایش می یابد ، سطح عملکرد کاهش می‎یابد و بالاخره احساس بی کفایتی و حتی سرانجام هم تفکر خودکشی یا اقدام به خودکشی از جمله اثراتی است که افسردگی روی فرد افسرده می‎گذارد».

پدیده افسردگی از مسائل پیچیده روانی دنیای امروز می باشد و بسیاری از خودکشی ها در جهان مخصوصاً در کشورهای پیشرفته ناشی از افسردگی است . اگر این بیماری با دوره بحران نوجوانی همراه شود عواقب وخیمی دارد . افسردگی میزان کارائی فرد را هم کاهش می دهد . و احتمالاً افت تحصیلی هم در افراد مبتلا به افسردگی زیاد است .

برای کاستن از این اختلالات روحی ، روانی و رفتاری خصوصاً درنسل آینده ساز دنیای نو ، باید عوامل وعلل را شناخت و باتدبیر و کمک از اهل فن و متخصصان در جهت رفع و پیشگیری این بیماری گاهی مؤثر برداشته شود.

این تحقیق به بررسی میزان افسردگی در محیط مدارس دبیرستان دخترانه می پردازد و میزان افسردگی در گروه دختران را بررسی می کند. (پارسا ،۱۳۶۸)

منابع

۱- احمدی، سیداحمد، روان‌شناسی نوجوان، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، ۱۳۷۲

۲- احمدی، علی‌اصغر، فراهانی، محمدنقی، روان‌شناس عمومی، تهران: ایران، ۱۳۷۲

۳- بیرجندی، پروین، روان‌شناسی رفتار غیرعادی، تهران: دهخدا،‌۱۳۴۶

۴- پارسا، محمد، روان‌شناسی رشد کودک و نوجوان، تهران: بعثت، ۱۳۶۸

۵-    دادستان، پریرخ، روان‌شناسی مرضی تحولی، تهران: دریا، ۱۳۷۰

۶- خدایاری فرد، محمد، مسائل نوجوانان و جوانان. تهران: انجمن اولای و مربیان، ۱۳۷۲

۷- سرمد – غلامعلی ، تابستان ۱۳۷۳ افسردگی و مقایسه افسردگی بین دو گروه دانش آموز ، ماهنامه تربیت ۱۰ .

۸- قائمی – علی ، آذرودی ۱۳۶۹ رابطه محرومیت و افسردگی ، مجله پیوند ۱۳۴،۱۳۵.

۹- کاپلان – هارولد و دیگران ، خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری ، روانپزشکی مابینی ، جلد دوم ، ترجمه نصرت الله پور افکاری ، ۱۳۷۸ تهران شهر آب .

۱۰- گرور – مایکل و دیگران ، مبانی روانپزشکی آکسفورد ، ترجمه کیانوش هاشمیان و انهام ابوحمزه ، ۱۳۷۷ تهران ، تبیان .

۱۱- محققی ، حسین ۱۳۷۷ بررسی افسردگی و برخی از عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دوره متوسطه همدان ، شورای تحقیقات استان همدان .

۱۲- مهریار ، احمد هوشنگ ، ۱۳۷۳ افسردگی ، تهران ، رشد .

۱۳- میچل ، راس ، افسردگی ، ترجمه غلامرضا خواجه پور ، ۱۳۸۹ ( بی جا ) مینا .

۱۴- نوابی نژاد – شکوه ۱۳۷۵ رفتارهای بهنجار و ناهنجار و تهران انجمن اولیاء و مربیان .

۱۵- ترجمه شهلا شمسایی فر – مجله علم زندگی ۱۳۸۳.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.