نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

متغیر حمایت اجتماعی

فهرست مطالب این مقاله

متغیر حمایت اجتماعی

تعداد صفحات : ۱۵۶ | قابل ویرایش

یکی از مفاهیم روانشناختی که اخیراً توسط دانشمندان علوم تربیتی مطرح گردیده است، حمایت اجتماعی می‌باشد. این موضوع نیز یکی از نیازهای اساسی افراد بشر در طول تاریخ بوده است.

«فهرست مطالب»

عنوان                                                                                                                                    صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… ۲

بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. ۴

پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۵

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق……………………………………………………………………………………. ۸

فصل دوم:ادبیات تحقیق

حق ما و ارزش های اخلاقی………………………………………………………………………………………. ۱۰

حمایت اجتماعی در سازمان ها…………………………………………………………………………………… ۱۱

چرا حمایت را نمی بینیم……………………………………………………………………………………………. ۱۲

حمایت ها را ببینیم…………………………………………………………………………………………………… ۱۳

حمایت اجتماعی،رضایت شغلی و بهره وری…………………………………………………………………. ۱۴

مطالعات در خصوص حمایت اجتماعی،رضایت شغلی…………………………………………………….. ۱۵

حمایت اجتماعی،عامل ایجاد کسب و کار……………………………………………………………………… ۱۶

حمایت اجتماعی دوستان…………………………………………………………………………………………… ۱۷

چطور می توان دوستان جدید پیدا کرد؟……………………………………………………………………….. ۱۸

حمایت یا عدم حمایت در ازدواج ایرانی………………………………………………………………………. ۲۰

فصل سوم:روش تحقیق

روش اجرای تحقیق…………………………………………………………………………………………………. ۲۳

ابزار گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………….. ۲۴

روش و شیوه نمونه گیری………………………………………………………………………………………….. ۲۵

جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………… ۲۶

تعیین حجم نمونه…………………………………………………………………………………………………….. ۲۶

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………… ۲۶

فصل چهارم:یافته های تحقیق

وضعیت سنی شرکت کنندگان در تحقیق……………………………………………………………………… ۲۸

وضعیت گروه شرکت کنندگان در تحقیق……………………………………………………………………… ۳۱

وضعیت جنسیتی شرکت کنندگان در تحقیق…………………………………………………………………. ۳۳

وضعیت تأهل شرکت کنندگان در تحقیق……………………………………………………………………… ۳۵

وضعیت پاسخگویی به سوالات از منظر شرکت کنندگان در تحقیق…………………………………… ۳۷

یافته های توصیفی تحقیق……………………………………………………………………………………….. ۱۴۲

نمودارهای مرتبط با یافته های تحقیق………………………………………………………………………… ۱۴۴

فصل پنجم:نتیجه گیری،منابع و مآخذ،ضمائم

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۸

منابع…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۵۱

پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۴

مقدمه

یکی از مفاهیم روانشناختی که اخیراً توسط دانشمندان علوم تربیتی مطرح گردیده است، حمایت اجتماعی می‌باشد. این موضوع نیز یکی از نیازهای اساسی افراد بشر در طول تاریخ بوده است. انسان‌های اولیه در اکثر دوران تاریخ خود احتمالاً در دسته‌ها و گروه‌های کوچک زندگی می‌کردند و به دنبال یافتن غذا بودند و در مواقعی در معرض خطر حمله موجودات درنده قرار می‌گرفتند. به عقیده بالبی(۱۹۸۲، نقل از شریفی درآمدی،۱۳۸۱: ۸۵) در طول تاریخ بشری در صورت کمک اطرافیان، انسان‌ها به بهترین وجه قادر به رویارویی با بحران‌ها و روبرو شدن با خطرات بوده‌اند. بدین‌گونه در طبیعت ما نیاز به دلبستگی‌های نزدیک استقرار یافته است تا بتوانیم از حمایت خانواده و اطرافیان برخوردار گردیم.  آنگونه که از تعاریف مختلف حمایت اجتماعی استنباط می‌شود، آن عبارت است از میزان ادراک فرد از این که مورد توجه و علاقه دیگران بوده، از دیدگاه آنان فردی ارزشمند است و چنانچه دچار مشکل شود به او یاری می‌رسانند. بنا به تعریف، حمایت اجتماعی شامل دو بعد اساسی است، یکی جنبه ذهنی که نشان دهنده تصورات و ادراکات فرد از حمایت‌های اطرافیان است، و دیگری جنبه واقعی(عینی) است که عبارتست از میزان مساعدت‌ها و کمک‌های واقعی ارائه شده به فرد(بیابانگرد، ۱۳۸۳: ۵۷). منابع حمایت اجتماعی فراهم شده برای فرد نیز متنوع هستند. در این طیف گسترده، حمایت گروه‌هایی از قبیل خانواده، گروه همسالان، دوستان، خویشاوندان، مغازه‌دار محله، معلمان، همکاران، و سایرین قرار دارند. برخی از این گروه‌ها به طور رسمی و برخی دیگر به صورت غیررسمی تأمین‌کننده حمایت اجتماعی برای فرد هستند. از سوی دیگر منظور از رضایت شغلی، نوع نگرش کلی فرد درباره شغلش است. کسی که رضایت شغلی او بالا باشد، نسبت به شغل خود نگرشی مثبت دارد و برعکس کسی که از کار خود راضی نیست، نگرش منفی نسبت به کار خود دارد. در متون علمی، مفهوم رضایت شغلی به دو شکل مورد بررسی قرار گرفته ‌است: هم به‌عنوان متغیر وابسته (یعنی متأثر از عوامل دیگر) و هم‌ به‌عنوان متغیر مستقل (یعنی اثر‌گذار بر عوامل دیگر). وقتی رضایت شغلی را به‌عنوان متغیر وابسته و متأثر از دیگر عوامل درنظر بگیریم، این سؤال مطرح است که چه عواملی رضایت شغلی را تعیین می‌کنند؟  از طرفی، بررسی نظریه‌های صاحبنظران علوم روانشناسی فردی و مدیریت منابع انسانی درباره رضایت شغلی (همچون «نظریه سلسله‌مراتب نیازهای مازلو»، «نظریه دو عاملی بهداشت- انگیزش» «هرزبرگ»، «نظریه X و Y» «مک‌گرگور»، «نظریه نیازهای سه‌گانه» «مک‌کللند»، «نظریه برابری»، و نظایر آن‌ها) نیز نشان‌ می‌دهد که رضایت شغلی مفهومی چندبعدی‌ است و با عوامل متعددی ارتباط دارد. به‌عبارت دیگر، رضایت شغلی با تحقق مجموعه‌ای از عوامل حاصل خواهد شد؛ این عوامل در پنج دسته قرار می‌گیرند: ماهیت و شرایط کار، حقوق و دستمزد، فرصت‌های موجود برای پیشرفت و ارتقای شغلی، نحوه سرپرستی، و روابط با همکاران (ازکمپ، ۱۳۸۱؛ هومن، ۱۳۸۱؛ حریری، ۱۳۸۱). لازم به توضیح است که؛ حمایت اجتماعی در دسته پنجم قرار می‌گیرد. مطالعات پژوهشی نشان داده است افرادی که از سیستم حمایت اجتماعی خوبی برخوردارند، نسبت به زندگی خود خوشبین‌ترند. مطالعات دیگر نیز نشان داده است که این افراد در غلبه برافسردگی و سازگاری شغلی و در نهایت رضایت شغلی بالا موفق‌ترند(آلن و ایوانز ۱۹۹۳).

منابع

  1. ابراهیمی قوام، صغری (۱۳۷۰ ).‍« هنجاریابی سه مفهوم حمایت اجتماعی، منبع کنترل و عزت نفس»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
  2. ازکمپ ، استوارت(۱۳۸۵). روانشناسی اجتماعی وکاربردی ، ترجمه فرهاد ماهر، مشهد: انتشارات قدس رضوی .
  3. باقری، فاطمه.(۱۳۸۷). بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی (دولتی) شهرستان کرج. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
  4. باوی، ساسان.(۱۳۸۳). بررسی رابطه بین خود بیمارانگاری و حمایت اجتماعی در بین زنان و مردان شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اسلامی، واحد اهواز .
  5. بهبهانی، نسرین. نجف یارندی، اکرم.حسینی، فاطمه(۱۳۸۵). «ارتباط بین تنش شغلی با حمایت اجتماعی پرستاران» فصلنامه پرستاری ایران تابستان، ۱۹(۴۶): صص۷۱-۷۸
  6. بیابانگرد، اسماعیل(۱۳۸۳).  روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
  7. بیگی فرد، سلیمه (۱۳۷۸) «بررسی ارتباط ویژگی شخصیتی سخت رویی و حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی در بین کارمندان مراکز توانبخشی بهزیستی شیراز» پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
  8. پاشا، غلامرضا، صفرزاده، سحر، مشاک، رویا (۱۳۸۶) مقایسه سلامت عمومی وحمایت اجتماعی بین سالمندان ساکن خانه سالمندان و سالمندان ساکن در خانواده فصلنامه خانواده پژوهی سال سوم، شماره ۹،۱۱۴ صص۵۰۳-۵۱۴.
  9. تابع بردبار، فریبا(۱۳۸۳). بررسی رابطه راهبردهای رویارویی و حمایت‌های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دوره نوجوانانی، مجله مطالعات تربیتی و روان‌شناسی، ۵(۱): ۵-۲۱.
  10. حریری، آنجلا. (۱۳۸۱). مقایسه میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری واقع در مراکز استان‌های کشور. پایان‌نامه دکترای کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
  11. حیدری(۱۳۸۸)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، «بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی و افسردگی در دانش آموزان دختر شاهد و غیرشاهد مقطع متوسطه دبیرستان‌های شهرستان اهواز»
  12. رستگار خالد، امیر( ۱۳۸۴)« گسترش نقش زنان در جهت حمایت‌های شغلی ـ خانوادگی» فصلنامه جامعه شناسی ایران فصلنامه دارای رتبه علمی – پژوهشی  سال ششم، شماره ۴ (پیاپی ۱۲)، صص۱۲۶-۱۶۵
  13. زردان، محمدرضا(۱۳۷۶). ایجاد ‌رضایت‌شغلی ‌و افزایش ‌بهره‌وری. تهران‌: انتشارات‌ همشهری.
  14. شهمیری، مرتضی (۱۳۷۹)«بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر رضایتمندی شغلی (مطالعه موردی: کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران)»، پایان نامه(کارشناسی ارشد)–دانشگاه شیراز.
  15. شریفی درآمدی، پرویز(۱۳۸۱). نظریه‌های روان تحلیل گری شخصیت، تحول شخصیت از پیش از تولد تا بزرگسالی، تهران: مهرقائم.
  16. شفیع‌آبادی، عبدالله.(۱۳۸۹). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل. تهران : انتشارات رشد.
  17. کورمن. آبراهام. (۱۳۷۸). روانشناسی صنعتی و سازمانی. ترجمه حسین شکرکن. تهران : انتشارات رشد.
  18. مفتاحی(۱۳۸۱)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، «بررسی پیشینه اجتماعی – اقتصادی، عزت نفس و حمایت اجتماعی بر افسردگی (دانشجویان کارشناسی دانشگاه رودهن).
  19. مهدی‌زاده تواسانی، مریم(۱۳۸۴). بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران (براساس نظریه اقتضایی فیدلر) با رضایت شغلی معلمان در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان (دولتی و غیرانتفاعی) شهرستان.
  20. میرباقری، حمیدرضا،(۱۳۷۵) «بررسی رضایت شغلی کارکنان مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان گیلان در سال ۱۳۷۵)» پایان نامه کارشناسی ارشدمدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد واحد رشت.
  21. هومن، حیدرعلی.(۱۳۸۱). تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.