نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله سلامت ذهنی و روانی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۰ | قابل ویرایش

مقدمه

در طول قرن بیستم انسان بیش از تمام تاریخ دستخوش دگرگونی از نظر شیوه های زندگی روابط اجتماعی و مسائل بهداشتی و پزشکی شده است.

تلاش شتابزده برای صنعتی شدن و گسترش سریع شهرنشینی  و زندگی ماشینی که لازمه آن قبول شیوه های نوین برای زندگی است اثر معکوس بر سلامت انسان گذاشته و مسائل بهداشتی تازه ای را به بار آورده است. اوضاع اجتماعی و محیطی  و روانی واکنش های بیمار گونه بسیاری در افراد و جوامع بوجود آورده است که خود سبب وخیم تر شدن اوضاع و نامساعدتر شدن شرایط محیط زیست شده است.

گذشته نشان داده است که بسیاری از بیماریهای شایع غیر واگیر و بیماریهای روانی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه زائیده عواملی هستند که خود انسان آنها را خلق و گرفتار آن شده است.

بنابراین چنین عوامل قابل پیشگیری از بیماری ها و برنامه بهداشتی باید از روز تولد شروع شود تا از پیدایش ناتوانی های جسمانی و روانی که سر راه انسان برای رسیدن به یک زندگی سالم و موفق است جلوگیری کند، طلب دنیای جدید امروز و فردا طب پیشگیری و برنامه ریزی طبی برای بهتر زیستن جسمی روانی است. (میلانی فرد ۱۳۷۳)

اجزای ترکیب کننده سلامت ذهنی و روانی

بنابر تحقیقات انجمن ملی بهداشت روانی افراد دارای سلامت ذهن و روان خصوصیات زیر را بروز می دهند:

۱- افراد سالم از نظر روانی و ذهنی احساس راحتی می کنند آنها از نظر روانی خود را آنگونه که هستند می پذیرند، اغلب آرامند، نسبت به عقاید تازه گشاده رو هستند و دارای  طیب خاطر هستند و شوخ طبع می باشند.

اعتماد به نفس دارند اگرچه از حضور در جمع لذت می برند اما به تنها بودن نیز اهمیت نمی دهند و وحشتی از آن ندارند شاید مهمتر از همدانیها برخورداری از سیستم ارزشی است که از تجارت شخی شان سرچشمه می گیرد یک احاس شخصی مبنی بر درست یا غلط بودن موارد.

۲- افراد دارای سلامت روانی ذهنی و ذهنی احساس خوبی نسبت به دیگران دارند آنها کوشش می کنند تا دیگران را دوست بدارند و به آنان اعتماد کنند چرا که تمایل دارند دیگران نیز آنها را دوست داشته باشند و به آنها اعتماد نمایند.

چنین افرادی قادرند با دیگران روابط گرمی داشته باشند و این روابط را ادامه دهند . به علایق دیگران توجه می کنند و احترام می گذارند آنها خود اجازه نمی دهند که از سوی دیگران مورد حمله قرار گیرند و سعی نمی کنند که بر دیگران تسلط یابند آنها با احساس یکی بودن با جامعه نسبت به دیگران احساس مسئولیت می کنند.

۳- آنها قدرت روبرو شدن با نیازمندیهای زندگی را دارند افراد دارای سلامت روانی معمولاٌ نسبت به اعمال خود احساس مسئولیت می کنند و با مشکلات به همان شیوه که رخ می دهد برخورد می کنند آنها دارای پندارهای واقع گرا در مورد آنچه که می توانند یا نمی توانند انجام دهند هستند، بنابراین آنها محیط خود را تا آنجا که ممکن است شکل می دهند. و نیز آنجا که ضرورت دارد با آن سازگار می شود. (بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی ۱۳۷۳)

منابع

  1. بهداشت روانی ، دکتر سعید شاملو ، ۱۳۷۳ ، تهران انتشارات رشد .
  2. تاجیک ، اسماعیلی . دکتر عزیز الله قاسمی ، دکتر علی اکبر . بهداشت روانی ف ۱۳۷۹ انتشارات رشد .
  3. پیک سنجش ، ۱۳۸۳ ، آقا زاده ، جمیله .
  4. روزنامه همشهری ،۲۱ شهریور ۱۳۸۳ ، مراقبه ، علی رضا .
  5. روزنامه همشهری ، ۱۷ آبان ۱۳۸۲ ، فراست ، فرزاد .
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.