نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه مقایسه اضطراب، عزت نفس و رشد اجتماعی کودکان عادی و استثنایی سنین ۹ تا ۱۵ سال

پایان نامه مقایسه اضطراب، عزت نفس و رشد اجتماعی کودکان عادی و استثنایی سنین ۹ تا ۱۵ سال

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۷۷ | قابل ویرایش

فهرست:

عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
پیش درآمد
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
فرضیه ها
هدف پژوهش
معرفی متغیرها و تعریف مفهومی و عملیاتی آنها
فصل دوم: پیشینه
پیش درآمد
الف- پیشینه نظری
ب- پیشینه پژوهش
– داخل کشور
– خارج کشور
فصل سوم: روش پژوهش
پیش درآمد
طرح تحقیق
جامعه آماری، نمونه مورد مطالعه و روش پژوهش
معرفی ابزارهای پژوهش
شیوه اجرا
روش های آماری
فصل چهارم: یافته ها
پیش درآمد
الف- یافته های آمار توصیفی

فهرست مطالب

عنوان صفحه
ب- یافته های آمار استنباطی
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
پیش درآمد
بحث و تحلیل نتایج
پیشنهادها
محدودیت ها
منابع
پیوست

فهرست جداول

جدول ۱-۴ داده های آماری مربوط به اضطراب آشکار پسران عادی و استثنایی

جدول ۲-۴ داده های آماری مربوط به اضطراب آشکار دختران عادی و استثنایی

جدول ۳-۴ مربوط به داده های آماری اضطراب پنهان پسران عادی و استثنایی

جدول ۴-۴ مربوط به اضطراب پنهان دختران عادی و استثنایی

جدول ۵-۴ داده های آماری مربوط به عزت نفس پسران عادی و استثنایی

جدول ۶-۴ داده های آماری مربوط به عزت نفس دختران عادی و استثنایی

جدول ۷-۴ مربوط به داده های آماری رشد اجتماعی پسران عادی و استثنایی

جدول ۸-۴ مربوط به داده های آماری رشد اجتماعی دختران عادی و استثنایی

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اضطراب، عزت نفس و رشد اجتماعی واینلند کودکان عادی و استثنایی سنین ۹ تا ۱۵ سال در شهر اهواز در سال ۱۳۸۵ می باشد. به همین منظور ۵۸ نفر از کودکان پسر و دختر استثنایی که ۲۸ نفر کودکان عادی (۱۴ نفر پسر و ۱۴ نفر دختر) و ۲۸ نفر کودکان استثنایی (۱۴ نفر پسر و ۱۴ نفر دختر) که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد آزمایش قرار گرفتند.

ابزارهای پژوهش برای بدست آوردن داده ها عبارت بودند از: آزمون اضطراب اشپیل  برگر برای اضطراب آشکار و پنهان، آزمون عزت نفس پوپ برای عزت نفس و آزمون واینلند برای رشد اجتماعی استفاده شده جهت تجزیه و تحلیل داده ها آزمون آماری t دو گروه مستقل استفاده شده در سطح آلفا ۰۱/۰ و نتایج بدست آمده حکایت از این نکته دارد که در اضطراب آشکار بین پسران عادی و استثنایی از لحاظ اضطراب آشکار تفاوت مشاهده شده معنی دار بوده است.

اما بین دختران عادی و استثنایی از لحاظ اضطراب آشکار تفاوت مشاهده شده معنی دار نبوده است و از لحاظ اضطراب پنهان بین پسران و دختران عادی با پسران و دختران استثایی تفاوت مشاهده شده معنی دار نبوده است. در مورد رشد اجتماعی پسران استثنایی تفاوت مشاهده شده معنی دار نبوده است. اما در مورد دختران عادی با دختران استثنایی از لحاظ رشد اجتماعی تفاوت مشاهده شده معنی دار بوده است.

پیش درآمد:

این فصل شامل ۵ مورد می باشد مورد اول مقدمه یا همان بیان مسئله مورد بعد اهمیت و ضرورت پژوهش انجام شده را شامل می شود و بعد از انجام این پژوهش اشاره می شود به فرضیه های آن که پژوهشگر آنها را ذکر کرده است.

قسمت های بعدی سؤالاتی که در مورد موضوع پژوهش مطرح شده است و در نهایت معرفی متغیرهای موجود در موضوع مورد نظر و ذکر تعاریف مفهومی و عملیاتی که به هر یک از این متغیرها در این فصل اشاره می شود.

بیان مسئله:

در خانواده ای که صمیمیت یا محبت و مهربانی وجود دارد، کودک هم می تواند هم ثبات خود پندرای را حفظ کند و هم باعث تغییرات مطلوب در شخصیت خود شود از یک سو او می تواند با اطمینان به شخصیت خود، با مشکلات روبرو شود و از سوی دیگر بدون داشتن اضطراب و تشویش نامناسب خود را مورد تردید قرار داد، و سعی می کند آنها را به نحو مطلوبی تغییر دهد. (اسماعیل بیابانگرد، ۱۳۷۶)

وجود یک رابطه صمیمی با یک بزرگسال مهربان برای ایجاد احساس اعتماد و ارزش، رفع نیازها، پاسخ به سؤالات و حل مشکلات کودک الزامی است کنش متقابل با کودکان دیگر نیز نقش عمده ای در این فرآیند بازی می کند.

همسالان از راههای خاصی در شکل گیری شخصیت، رفتار اجتماعی، نظام ارزش و نحوه نگرشهای یکدیگر دخالت دارند، کودکان از طریق سرمشق دهی و سرمشق گیری در مورد اعمالی که قابل تقلید است و با ارزشیابی فعالیتهای یکدیگر و باز خوری که به یکدیگر می دهند در همدیگر تأثیر می گذارند کودکان بسیاری مهارتهای اجتماعی را از طریق کنش متقابل یکدیگر یاد می گیرند.

آنها می آموزند که چگونه چیزی بدهند و چیزی بگیرند، در فعالیتهای دسته جمعی شرکت کنند، از جنب و جوش دیگران لذت ببرند. تواناییهای خود را ارزیابی بتدریج از خانواده مستقل شوند و با جامعه سازگار شوند. (اسماعیل بیابانگرد، ۱۳۷۶)

در خانواده های گسسته که پدر و مادر یا هر دو به عللی از جمله مرگ و طلاق نزد نوجوان نباشند، رشد عاطفی و اجتماعی او مختل می گردد. در صورتیکه مادر بر خانواده حاکم باشد، نوجوان پسر که تحت تأثیر عوامل اجتماعی می خواهد نقش مرد را عهده دار شود بر علیه مادر می شود و تضاد و اختلافی را بین خود و مادر بوجود می آورد. در این خانواده پسران افرادی تندخود و عصبی و حساس و بدبین هستند. رشد اخلاقی که با رشد اجتماعی ارتباط نزدیک دارد برای ادامه زندگی سالم و زنده لازم است.

صفات اخلاقی مطلوب که اکتسابی هستند اجتناب از کارهای ناپسند و انجام اعمال شایسته از جمله بی ریایی، امانتداری، راستگویی، عزت نفس و پذیرش مسئولیت را شامل هستند. (دکتر عبدالله شفیع آبادی، ۱۳۷۳)

در این پژوهش به بررسی مقایسه اضطراب، عزت نفس، رشد اجتماعی کودکان عادی و کوکان استثنایی می پردازد که در این پژوهش سؤالات زیر مطرح می شود.

۱- آیا بین اضطراب آشکار کودکان عادی و کودکان استثنایی تفاوت معناداری وجود دارد؟

۲- آیا بین اضطراب پنهان کودکان عادی و کودکان استثنایی تفاوت معناداری وجود دارد.

۳- آیا بین عزت نفس کودکان عادی و کودکان استثنایی تفاوت معناداری وجود دارد؟

۴- آیا بین رشد اجتماعی عادی و کودکان استثنایی تفاوت معناداری وجود دارد؟

اهمیت و ضرورت پژوهش:

افرادی که عزت نفس پایین دارند می کوشند موفقیتها را به برون نسبت دهند و شکستها را به درون. شواهد بیانگر این مطلب است که کودکان نیز از این شیوه ها استفاده می کنند. فرد افسرده خود را آدمی بی ارزش تلقی می کند به گونه ای که این تلقی با شدت افسردگی مرتبط است. (اسماعیل بیابانگرد، ۱۳۷۶)

پژوهش های انجام شده نشان می دهد که انسان افسرده توانایی تفکر درست را از دست می دهد و نمی تواند اوضاع را آن طور که اهمیت حوادث منفی آنقدر زیاد می شود که تمام واقعیتها را مخدوش می کند و در این شرایط تمیز درست از نادرست غیر ممکن می شود. (مهدی چراغچه داغی، ۱۳۶۹)

فقر و محرومیت شدیدی که این کودکان از آن رنج می برند و خطراتی که سلامت جسم و روان آنها را تهدید می کند نتایج وخیمی برای تندرستی و ادامه حیات آنها به بار می آورد. بررسی های دقیق و منظمی برای شناسایی علل و اثرات کلمه پرورشگاهی و انجام اقدامات مناسب در این زمینه از طرف تمامی بخشها مورد نیاز است.

اطلاعات کمی درباره کودکان پرورشگاهی در دست است و تحقیقی در این پاره به سبب غیر قانونی بودن بازدید از این مراکز و انجام تحقیقات لازم امری دشوار است.

منابع:

۱- بیابانگرد، اسماعیل، ۱۳۷۶، روش افزایش عزت نفس، انتشارات انجمن اولیا و مربیان اندیمشک

۲- اغطامی، مینا، (مترجم، ۱۳۷۵)، ناتانیل براندن (نویسنده)، قدرت عزت نفس، انتشارات پوینده

۳- تجلی، پریسا، (مترجم) ۱۳۷۳، پوپ، مک هال، کرای هد (نویسندگان)، افزایش

۴- شفیع آبادی، عبدالله، ۱۳۷۳، مبنای روانشناسی رشد، انتشارات چهره

۵- پور افکاری، نصرت الله، ۱۳۷۳، نشانه شناسی بیماریهای روانی، انتشارات آزاده

۶- پور افکاری، نصرت الله، ۱۳۷۵، کاپلان، خلاصه روانشناسی علوم رفتاری، روانپزشکی بالینی، انتشارات شهر آب

۷- شعاری نژاد، علی اکبر، ۱۳۷۲، روانشناسی رشد، انتشارات سمت

۸- قنواتی، محمدرضا، گرجی، سعید، ۱۳۷۶، مقایسه اضطراب، عزت نفس کودکان عادی و استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز

۹- پاول هنری ماسن و همکاران، رشد و شخصیت کودک، انتشارات کتاب ماد

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.