نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مهاجرت

فهرست مطالب این مقاله

مهاجرت

تعداد صفحات : ۶۲ | قابل ویرایش

مهاجرت و جابجایی مکانی انسا نها، به عنوان موضوعی پایدار در رشته های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی، توجه پژوهشگران را به خود معطوف داشته است.

مقدمه

مهاجرت و جابجایی مکانی انسا نها، به عنوان موضوعی پایدار در رشته های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی، توجه پژوهشگران را به خود معطوف داشته است. پویایی رابطه انسان ها با مکان در قلب پدیده مهاجرت قرار داشته است. به علت گستردگی مهاجرت در دنیای امروز، همه جوامع بشری بنحوی با چالش مهاجرت بخصوص مهاجرت جوانان از روستا به شهرها مواجه هستند.

مهاجرت یکی از چهار عامل اصلی تغییر و تحول جمعیت بوده ، به دلیل ماهیت خود می تواند علاوه بر تغییرات درازمدت و طولانی، آثاری سریع و کوتاه مدت نیز در تعداد و ساختار جمعیت ایجاد کند.

تحقیقات در خصوص مهاجرت روستاییان به شهرها عمدتاً بر آن است تا تبیین کند که چرا روستاییان مهاجرت می کنند و عوامل مؤثر در تصمی مگیری آنان برای مهاجرت چیست؟ اگرچه عوامل اقتصادی و غیراقتصادی به طور هماهنگ در ایجاد انگیزه های مهاجرت روستا  شهری مؤثرند، بی تردید در فرایند تصمیم گیری برای مهاجرت، به طور نسبی عوامل تاثیرگذار در اشخاص و از مناطق گوناگون کاملاً متفاوت است ؛ چراکه طیفی گسترده از افراد و قشرها را تشکیل می دهند که زمینه ایی متفاوت برای مهاجرت دارند.

پدیده مهاجرت هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه وجود دارد؛ لیکن نوع و ماهیت این مهاجرت ها متفاوت است. جز در مورد مهاجر تهای اجباری که در اثر مسائل سیاسی یا حوادث طبیعی صورت می گیرد، تمامی شواهد و مدارک حاکی از آن است که جوانان بیش از دیگر گروه های سنی ، تن به مهاجرت می دهند و در طولانی مدت با مهاجرت آنان ممکن است تولید نسل در جامعه کاهش یابد

غالباً در کشورهای در حال توسعه جهان، مهاجرت روستاییان به شهرها، در درجه اول به سوی شهرهای پایتختی بوده، در جستجوی یک زندگی بهتر و به دست آوردن شغل صورت می گیرد. بعد از شهرهای پایتختی، شهرهای مهم و مراکز استان های دیگر مهم ترین نوع مهاجرت درون کشور، مورد توجه مهاجران قرار می گیرند در واقع مهمترین نوع مهاجرت درون مرزی داوطلبانه، مهاجرت های روستاییان به شهرها بوده که پاسخی به علل و انگیزه های اقتصادی می باشد.

ضعف ساختاری مناطق روستایی سبب گردیده تا روستاییان برای به دست آوردن فرصت های بهتر به مناطق شهری مهاجرت کنند. گریزناپذیری مهاجرت بویژه در میان اقشار دانش آموخته به عنوان فرار مغزهای روستایی تعبیر شده است.

منابع و مأخذ

  1. بیگ محمدی حسن و مختاری ملک آبادی رضا(۱۳۸۲)،تحلیلی جغرافیایی بر روند مهاجرت در استان خوزستان مجله جغرافیا و توسعه .ص۱
  2. جلالیان حمید و محمدی یگانه بهروز (۱۳۸۶)،تحلیل عوامل جغرافیایی مؤثر در مهاجرت های روستایی شهرستان زنجان از سال ۱۳۳۵تا ۱۳۷۵ پژوهش های جغرافیایی،شماره ۶۱،ص۱
  3. خانی،فضیله (۱۳۸۳)،پیامد مهاجرت انفرادی مردان برکار کرد زنان روستایی،مطالعات زنان ،سال دوم ،شماره ۴،ص ۱۵۶-۱۵۰
  4. طاهر خانی مهدی (۱۳۸۱)،بازشناسی عوامل مؤثر در مهاجرتهای روستا-شهری با تأکید بر مهاجرت جوانان روستایی استان قزوین .
  5. مدرس ،دوره ۶،شماره ۲،ص۵۸-۴۱
  6. قاسمی اردهائی علی ،بررسی علل مهاجرت روستاییان به شهرها در ایران با فرا تحلیل پایان نامه های تحصیلی (۸۳-۱۳۵۹)
  7. فصلنامه روستا،توسعه ،ص ۷۶-۵۱
  8. قاسمی سیانی محمد (۱۳۸۸)،پیامدهای مهاجرت روستا-شهری نسل جوان روستایی.پژوهش جوانان ،فرهنگ و جامعه ،شماره دوم .ص۱۶۵-۱۴۵
  9. قرخلو مهدی و حبیبی کیومرث (۱۳۷۳)،تحلیل مهاجرت در ارتباط با سطح توسعه یافتگی استان های کشور استفاده از تکنیک های برنامه ریزی .فصلنامه تحقیقات جغرافیایی،شماره ۸۱
  10. وارثی حمید رضا و سروری زهتاب (۱۳۸۵)،تحلیلی بر ارتباط متقابل توسعه،مهاجرت و شهر نشینی در ایران .جمله جغرافیا و توسعه ی ناحیه ای،شماره ی ششم ص۱.
۵/۵ - (۴ امتیاز)
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *