نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی میزان اضطراب در تیپ های شخصیتی A و B در کارکنان نیروی دریایی سپاه

فهرست مطالب این مقاله

بررسی میزان اضطراب در تیپ های شخصیتی A و B در کارکنان نیروی دریایی سپاه

تعداد صفحات : ۱۰۴ | قابل ویرایش

با توجه به ویژگی‎ها و تفاوتهایی که قرون و اعصار با یکدیگر دارند، قرن ۱۷ قرن تنویر افکار و قرن ۱۸ عصر منطق، قرن ۱۹، قرن ترقی و پیشرفت، قرن ۲۰ عصر اضطراب نامیده می‎شود.

فـهـرسـت مـطالـب

عنوان                                              صفحه

چکیده……………………………………….. ۱

فصل اول: کلیات تحقیق………………………….. ۲

مقدمه……………………………………….. ۳

بیان مسأله…………………………………… ۶

ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………… ۸

اهداف تحقیق………………………………….. ۹

فرضیه های تحقیق……………………………… ۱۰

روش تحقیق…………………………………… ۱۱

جامعه آماری تحقیق……………………………. ۱۲

حجم نمونه…………………………………… ۱۲

تعریف متغیرهای تحقیق…………………………. ۱۳

فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق ………………… ۱۵

بخش اول:مبانی نظری تحقیق……………………… ۱۶

انواع و شدت اضطراب…………………………… ۱۸

انواع اصلی اضطراب……………………………. ۱۸

منشأ اضطراب و انگیزه های آن…………………… ۲۱

اضطراب از دیدگاه مکاتب روانشناسی………………. ۲۲

الگوها و تیپ های شخصیتی AوB…………………… 25

مفهوم الگوی رفتاری AوB و توسعه آن……………… ۲۶

سبب شناسی و نظریه های مهم الگوی رفتاری A……….. 31

رابطه الگوی رفتاری AوB با رفتارها و متغیرهای دیگر . ۳۷

پیشینه تحقیق………………………………… ۴۱

فصل سوم:روش تحقیق……………………………. ۴۵

روش تحقیق…………………………………… ۴۶

جامعه آماری…………………………………. ۴۸

نمونه تحقیق…………………………………. ۴۸

روش نمونه گیری………………………………. ۴۹

روش آماری…………………………………… ۴۹

ابزار اندازه گیری……………………………. ۵۰

اعتبار و روایی ابزارهای اندازه گیری……………. ۵۰

فصل چهارم:یافته های تحقیق…………………….. ۵۳

تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها………………… ۵۴

فصل پنجم : نتیجه گیری،منابع و مآخذ…………….. ۶۱

بحث و نتیجه گیری…………………………….. ۶۲

محدودیت های تحقیق……………………………. ۶۳

پیشنهادات تحقیق……………………………… ۶۴

منابع فارسی…………………………………. ۶۶

ضمائم………………………………………. ۷۰

پرسشنامه ها…………………………………. ۷۰

مقدمه

با توجه به ویژگی‎ها و تفاوتهایی که قرون و اعصار با یکدیگر دارند، قرن ۱۷ قرن تنویر افکار و قرن ۱۸ عصر منطق، قرن ۱۹، قرن ترقی و پیشرفت، قرن ۲۰ عصر اضطراب نامیده می‎شود. با غلبه بر بیماریهای جسمی که سالها سرنوشت بشر را در اختیار داشته و بشر هر روز بیش از پیش به تأثیر عوامل روانی در سعادت خوا واقف می‎گردد.

استان متمدن دیگر قربانی قطعی بیماریهای همه‎گیر نمی‎شود طاعون جای خود را به گروهی از بیماریهای روانی از قبیل: تشویش، احساس ناامنی، فریبکاری و تردید داده است.

در اطراف نامردم محنت زده و ناخشنود و مضطربی که نیروی فکری خود را از دست داده و قادر به حل مسائل زندگی خود نیستند، بسیارند. شگفت‎اند که ناراحتی‎های روانی بی شاز جمیع اختلالات جسمی دیگر سلامت بشر را تهدید می‎کند. گاهی این اضطراب به طور نا گهانی و زمانی به طور تدریجی ظاهر می‎شود و زمانی در حد چند ساعت است، اما صرفنظر از چگونگی بروز شدت و حدت آن اضطراب آن اساس و بنیادی است که کمتر کسی با آن بیگانه است. فرد، بی‎پناه و درمانده است و نمی‎تواند معنی‎ای برای این حالت عاطفی بیابد اما وقتی این وهله‎ها و مرا حل اضطراب ظاهرو تکرار می‎شوند پابرجا می‎ماند (دادستان، پریرخ، ۱۳۷۹).

با آنکه اضطراب و ناسازگاری در تمدن  و فرهنگ کنونی که بسیار توسعه یافته، معهذا مواردی در روزنامه‎ها و نمایشنامه‎ها به چشم می‎خورد، مانند آنهایی که در تاریخ یا ادبیات دیده می‎شود، نمونه‎های افراطی هستند و نمونه ناسازگاریهایی که اطراف ما را رگفته‎اند، بسیار ملایم‎تر از نمونه‎های فوق هستند و بیشتر به صورت ناتوانی در حل و مقاله با مشکلات و مسائل اجتماعی است، تا اختلالات جدی و سخت روانی (بیرجندی، پروین، ۱۳۷۸).

اضطراب مسأله‎ای است که با ویژگی‎های شخصیتی افراد ارتباط  نزدیکی دارد. این مسأله نشان می‎دهد که عواملی وجود دارند که ارتباط بین استرس و بیماری را تحلیل یا تشدید می‎کند. در شرایط استرس‎زا، برخی عوامل در نقش متغیرهای مداخله‎گر ظاهر می‎شوند، این عوامل عبارتند از:

– شخصیت افراد

– مهارتهای زندگی در مقابله با مسائل و بحرانها

– انگیزه در تجارب گذشته

ثابت شده است که هیجانهای مثبت، مانند خوش‎بینی، خوش‎طبعی، خلق شاد می‎تواند باعث حفظ سلامتی و افزایش طول عمر شوند  (هافمن).

البته در هزاران سال پیش، یعنی در دوران باستان، بقراط بررسی تأثیر شخصیت افراد در بیماریها را مورد بررسی قرار داده بود. و پایه‎های شخصیت را به ۴ گروه سوداوی، صفراوی، بلغی، دموی تقسیم کرده بود و تصویر بر این بود که غلبه یکی از این عوامل در شخص باعث بوجود آمدن خلق و خوی خاصی می‎شود. و افراط و فزونی در یکی از آنها باعث بروز بیماری، مثلاً فزونی رد سودا باعی بروز شخصیت مالیخولیایی می‎شود که در نتیجه آن افسردگی و بیماری جسمی وابسته به آن حادث می‎شوند. (پایان‎نامه، تربیت مقطع تهران، ۱۳۷۹).

همانطور که ذکر شد، یکی از مؤلفه‎های مؤثر دیگر بر واکنش افراد در برابر هیجانها و از جمله فشارهای زندگی و اضطراب، مسئله ویژگی تعصبهای شخصیتی و الگوهای رفتاری خاص‎اند که برای اولین بار فریدمن و روزنمنبه سال ۱۹۷۴ پس از سالها تحقیق و مطالعه بر روی بیماران قلبی به این نتیجه رسیدند که بسیاری از افراد به عنوان تیپهای شخصیتی ‎A،‌ نامگذاری شدند که دارای ویژگی‎های خاصی می‎باشند که آنها را از افرادی که این ویژگی‎ها را ندا رند و از لحاظ سازگاری و مقابله با اضطراب و فشارهای زندگی، متمایز می‎کند در این تحقیق به بررسی میزان اضطراب این افراد و مقایسه آن با افرادی که دارای این ویژگی‎ها می‎باشند پرداخته شده است و در پایان باید اذعان داشت که این تحقیق و تحقیقات مشابه این پروژه می‎تواند در صحت و سقم نظریات متعدد و مرتبط، به دانشمندان این حوزه مساعدت نموده و افرادی را که دارای این ویژگی هستند، بخصوص افراد با تیپ شخصیتی A، که میزان اضطراب بالاتری را تجربه می‎کنند،‌در جهت شناخت تیپ شخصیتی خود و نیز کوششی در راستای کاهش میزان اضطراب خود مساعدت نماید.

در این تحقیق تلاش شد تا رابطه میزان اضطراب در تیپهای شخصیتی ‎A و ‎B بررسی کند و سپس در پایان پیشنهاداتی جهت سلامت روان این افراد ارائه می‎گردد.

منابع 

– دادستان ‎- پریرخ ‎- روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی،‌ تهران، انتشارات ژرف، ۱۳۷۹.

– بیرجندی، پروین، روانشناسی رفتار غیرعادی،‌ تهران، انتشارات دهخدا، ۱۳۷۸.

– شاملو، سعید، بهداشت روانی،‌ تهران، انتشارات رشد، ۱۳۶۹.

– پورافکاری، نصرت‎ا‎…، نشانه‎های بیماری روانی، تبریز، انتشارات تابش، ۱۳۷۵.

– کاپلان، هارولد، سادوک، بنیامین، ۱۹۸۸، خلاصه روانپزشکی، ترجمه پورافکاری، نصرت‎ا‎…، تبریز، انتظارات ذوقی، ۱۳۷۹.

– حسینی، سید ابوالقاسم، روشهای پیشگیری از اختلالات واکنشی و روانی، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۶۵.

– روزنهان، دیوید.ال، سلیگمن، مارتین. ای.پی، آسیب‎شناسی روانی، ترجمه سید محمدی، یحیی (جلد اول)، نشر ساوالان، ۱۳۸۱.

– راتوس، ‌اسپنسر.اِ.، روانشناسی عمومی،‌ ترجمه حمزه ‌گنجی، انتشارات ویرایش، چاپ دوم (جلد ۲)، ۱۳۷۸.

– مارشال. ریو. جان. انگیزش و هیجان، ترجمه سید محمدی، یحیی، نشر ویرایش، ۱۳۸۱.

– برونر، فرانک، فرهنگی توصیفی، یاسایی، مهشید، طاهری،‌ فرزانه، تهران، انتشارات طرح نوح، ۱۳۷۳.

– کوپر. کارل. ای، فشار روانی، راههای شناخت و مقابله، تجربمه قرچه‎داغی، مهدی، شریف‎زاده، ‌ناهید، تهران، چاپ خوشرنگ، ۱۳۷۳.

– لوتانز، فرد، رفتار سازمانی (جلد اول)، ترجمه سرمد، غلامعلی، (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ۱۹۸۵)، تهران، انتشارات مؤسسه بانکداری ایران، ۱۳۷۲.

– اتکینسون، ریتال، اتکینسون، ریچارد، س، هیلگارد، ارنست. ر. زمینه‎ روانشناسی جلد (۲)، ترجمه براهنی، محمدتقی و همکاران، تهران، انتشارات رشد، ۱۳۸۱.

– نادری، عزت‎ا‎…، سیف نراقی، مریم، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن، ویرایش چهارم، تهران، انتشارات بدر، ۱۳۸۰.

– دلاور، علی،‌ روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، نشر ویرایش، ۱۳۸۰.

– دلاور، علی، آمار و احتمالات کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، انتشارات و نشر، ۱۳۷۹

– گنجی، حمزه، ارزشیابی شخصیت (پرسشنامه‎ها)، تهران، نشر ساوالات،  ۱۳۸۱.

– قائمی،‌ علی، ترس و اضطراب در کودکان، تهران، انتشارات امیری، ۱۳۶۴.

مجلات تحقیقی و فصل‎نامه‎ها:

– سیف، علی‎‎اکبر، استرس و اضطراب از دیدگاه نظریه یادگیری در تحقیقی در مقاله روانی، اجتماعی، شماره‌ ۶ و ۷، سال چهارم، ۱۳۷۱.

– تحقیقهای روانشناختی، فصلنامه علمی ‎- تحقیقی، دوره‌۳ شماره ۳و۴و۸، ۱۳۷۲-۱۳۷۴.

– تحقیقهای تربیتی،‌ فصلنامه علمی‎- تحقیقی، دانشگاه تربیت معلم، جلد هشتم، شماره ۱ و ۲، بهار و تابستان، ۱۳۷۹.

– ویسی،‌اسدالله، پایان‎نامه، مقطع کارشناسی رشته مشاوره و راهنمایی، برسی سخت‎رویی و مؤلفه‎های آن با پیشرفت تحصیلی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ۱۳۷۹.

– جان بزرگی، مسعود،‌بررسی اثرات آموزش تنش‎زدایی تدریجی بر عوامل اضطراب شخصیت، پایان‎نامه دوره کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر پریرخ دادستان، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۷۱.

– پناهی‎ شهری،‌ محمود،‌ بررسی مقدماتی روایی و اعتبار و نرم سیاهه حالت، صفت اضطراب اسپیلبرگر (فرم ۲-۱۹۸۳) در بین دانشجویان و دانش‎آموزان تهران، در سال ۷۲-۱۳۷۱.

– پایان‎نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر حیدعلی هومن، مشاورت دکتر رضا زمانی، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۷۲.

– هاشمی نسب، سیده مریم، بررسی مقایسه میزان و شیوع اضطراب در بین  دانشجویان کارشناسی، رشته انسانی و ریاضی دانشگاه تربیت معلم واحد کرج، به راهنمایی دکتر عبداللهی، تیرماه ۱۳۸۲.

– اعظمی، اصغر، بررسی رابطه منبع کنترل الگوی رفتاری ‎A و ‎B و رضایت شغلی مدیران مدارس دانشگاه تربیت معلم تهران،‌پایان‎نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، ۱۳۷۹.

– معمار، محمدعلی، بررسی رابطه منبع کنترل الگوی رفتاری ‎A و ‎B در دبیران مدارس راهنمایی شهر اصفهان با رضایت شغلی آنان، پایان‎نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۴.

– مقاله شهیدی، شهریار، ۱۹۹۱.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.