بررسی میزان اضطراب در تیپ های شخصیتی A و B در کارکنان نیروی دریایی سپاه
تعداد صفحات : ۱۰۴ | قابل ویرایش
با توجه به ویژگیها و تفاوتهایی که قرون و اعصار با یکدیگر دارند، قرن ۱۷ قرن تنویر افکار و قرن ۱۸ عصر منطق، قرن ۱۹، قرن ترقی و پیشرفت، قرن ۲۰ عصر اضطراب نامیده میشود.
فـهـرسـت مـطالـب
عنوان صفحه
چکیده……………………………………….. ۱
فصل اول: کلیات تحقیق………………………….. ۲
مقدمه……………………………………….. ۳
بیان مسأله…………………………………… ۶
ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………… ۸
اهداف تحقیق………………………………….. ۹
فرضیه های تحقیق……………………………… ۱۰
روش تحقیق…………………………………… ۱۱
جامعه آماری تحقیق……………………………. ۱۲
حجم نمونه…………………………………… ۱۲
تعریف متغیرهای تحقیق…………………………. ۱۳
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق ………………… ۱۵
بخش اول:مبانی نظری تحقیق……………………… ۱۶
انواع و شدت اضطراب…………………………… ۱۸
انواع اصلی اضطراب……………………………. ۱۸
منشأ اضطراب و انگیزه های آن…………………… ۲۱
اضطراب از دیدگاه مکاتب روانشناسی………………. ۲۲
الگوها و تیپ های شخصیتی AوB…………………… 25
مفهوم الگوی رفتاری AوB و توسعه آن……………… ۲۶
سبب شناسی و نظریه های مهم الگوی رفتاری A……….. 31
رابطه الگوی رفتاری AوB با رفتارها و متغیرهای دیگر . ۳۷
پیشینه تحقیق………………………………… ۴۱
فصل سوم:روش تحقیق……………………………. ۴۵
روش تحقیق…………………………………… ۴۶
جامعه آماری…………………………………. ۴۸
نمونه تحقیق…………………………………. ۴۸
روش نمونه گیری………………………………. ۴۹
روش آماری…………………………………… ۴۹
ابزار اندازه گیری……………………………. ۵۰
اعتبار و روایی ابزارهای اندازه گیری……………. ۵۰
فصل چهارم:یافته های تحقیق…………………….. ۵۳
تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها………………… ۵۴
فصل پنجم : نتیجه گیری،منابع و مآخذ…………….. ۶۱
بحث و نتیجه گیری…………………………….. ۶۲
محدودیت های تحقیق……………………………. ۶۳
پیشنهادات تحقیق……………………………… ۶۴
منابع فارسی…………………………………. ۶۶
ضمائم………………………………………. ۷۰
پرسشنامه ها…………………………………. ۷۰
مقدمه
با توجه به ویژگیها و تفاوتهایی که قرون و اعصار با یکدیگر دارند، قرن ۱۷ قرن تنویر افکار و قرن ۱۸ عصر منطق، قرن ۱۹، قرن ترقی و پیشرفت، قرن ۲۰ عصر اضطراب نامیده میشود. با غلبه بر بیماریهای جسمی که سالها سرنوشت بشر را در اختیار داشته و بشر هر روز بیش از پیش به تأثیر عوامل روانی در سعادت خوا واقف میگردد.
استان متمدن دیگر قربانی قطعی بیماریهای همهگیر نمیشود طاعون جای خود را به گروهی از بیماریهای روانی از قبیل: تشویش، احساس ناامنی، فریبکاری و تردید داده است.
در اطراف نامردم محنت زده و ناخشنود و مضطربی که نیروی فکری خود را از دست داده و قادر به حل مسائل زندگی خود نیستند، بسیارند. شگفتاند که ناراحتیهای روانی بی شاز جمیع اختلالات جسمی دیگر سلامت بشر را تهدید میکند. گاهی این اضطراب به طور نا گهانی و زمانی به طور تدریجی ظاهر میشود و زمانی در حد چند ساعت است، اما صرفنظر از چگونگی بروز شدت و حدت آن اضطراب آن اساس و بنیادی است که کمتر کسی با آن بیگانه است. فرد، بیپناه و درمانده است و نمیتواند معنیای برای این حالت عاطفی بیابد اما وقتی این وهلهها و مرا حل اضطراب ظاهرو تکرار میشوند پابرجا میماند (دادستان، پریرخ، ۱۳۷۹).
با آنکه اضطراب و ناسازگاری در تمدن و فرهنگ کنونی که بسیار توسعه یافته، معهذا مواردی در روزنامهها و نمایشنامهها به چشم میخورد، مانند آنهایی که در تاریخ یا ادبیات دیده میشود، نمونههای افراطی هستند و نمونه ناسازگاریهایی که اطراف ما را رگفتهاند، بسیار ملایمتر از نمونههای فوق هستند و بیشتر به صورت ناتوانی در حل و مقاله با مشکلات و مسائل اجتماعی است، تا اختلالات جدی و سخت روانی (بیرجندی، پروین، ۱۳۷۸).
اضطراب مسألهای است که با ویژگیهای شخصیتی افراد ارتباط نزدیکی دارد. این مسأله نشان میدهد که عواملی وجود دارند که ارتباط بین استرس و بیماری را تحلیل یا تشدید میکند. در شرایط استرسزا، برخی عوامل در نقش متغیرهای مداخلهگر ظاهر میشوند، این عوامل عبارتند از:
– شخصیت افراد
– مهارتهای زندگی در مقابله با مسائل و بحرانها
– انگیزه در تجارب گذشته
ثابت شده است که هیجانهای مثبت، مانند خوشبینی، خوشطبعی، خلق شاد میتواند باعث حفظ سلامتی و افزایش طول عمر شوند (هافمن).
البته در هزاران سال پیش، یعنی در دوران باستان، بقراط بررسی تأثیر شخصیت افراد در بیماریها را مورد بررسی قرار داده بود. و پایههای شخصیت را به ۴ گروه سوداوی، صفراوی، بلغی، دموی تقسیم کرده بود و تصویر بر این بود که غلبه یکی از این عوامل در شخص باعث بوجود آمدن خلق و خوی خاصی میشود. و افراط و فزونی در یکی از آنها باعث بروز بیماری، مثلاً فزونی رد سودا باعی بروز شخصیت مالیخولیایی میشود که در نتیجه آن افسردگی و بیماری جسمی وابسته به آن حادث میشوند. (پایاننامه، تربیت مقطع تهران، ۱۳۷۹).
همانطور که ذکر شد، یکی از مؤلفههای مؤثر دیگر بر واکنش افراد در برابر هیجانها و از جمله فشارهای زندگی و اضطراب، مسئله ویژگی تعصبهای شخصیتی و الگوهای رفتاری خاصاند که برای اولین بار فریدمن و روزنمنبه سال ۱۹۷۴ پس از سالها تحقیق و مطالعه بر روی بیماران قلبی به این نتیجه رسیدند که بسیاری از افراد به عنوان تیپهای شخصیتی A، نامگذاری شدند که دارای ویژگیهای خاصی میباشند که آنها را از افرادی که این ویژگیها را ندا رند و از لحاظ سازگاری و مقابله با اضطراب و فشارهای زندگی، متمایز میکند در این تحقیق به بررسی میزان اضطراب این افراد و مقایسه آن با افرادی که دارای این ویژگیها میباشند پرداخته شده است و در پایان باید اذعان داشت که این تحقیق و تحقیقات مشابه این پروژه میتواند در صحت و سقم نظریات متعدد و مرتبط، به دانشمندان این حوزه مساعدت نموده و افرادی را که دارای این ویژگی هستند، بخصوص افراد با تیپ شخصیتی A، که میزان اضطراب بالاتری را تجربه میکنند،در جهت شناخت تیپ شخصیتی خود و نیز کوششی در راستای کاهش میزان اضطراب خود مساعدت نماید.
در این تحقیق تلاش شد تا رابطه میزان اضطراب در تیپهای شخصیتی A و B بررسی کند و سپس در پایان پیشنهاداتی جهت سلامت روان این افراد ارائه میگردد.
منابع
– دادستان - پریرخ - روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی، تهران، انتشارات ژرف، ۱۳۷۹.
– بیرجندی، پروین، روانشناسی رفتار غیرعادی، تهران، انتشارات دهخدا، ۱۳۷۸.
– شاملو، سعید، بهداشت روانی، تهران، انتشارات رشد، ۱۳۶۹.
– پورافکاری، نصرتا…، نشانههای بیماری روانی، تبریز، انتشارات تابش، ۱۳۷۵.
– کاپلان، هارولد، سادوک، بنیامین، ۱۹۸۸، خلاصه روانپزشکی، ترجمه پورافکاری، نصرتا…، تبریز، انتظارات ذوقی، ۱۳۷۹.
– حسینی، سید ابوالقاسم، روشهای پیشگیری از اختلالات واکنشی و روانی، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۶۵.
– روزنهان، دیوید.ال، سلیگمن، مارتین. ای.پی، آسیبشناسی روانی، ترجمه سید محمدی، یحیی (جلد اول)، نشر ساوالان، ۱۳۸۱.
– راتوس، اسپنسر.اِ.، روانشناسی عمومی، ترجمه حمزه گنجی، انتشارات ویرایش، چاپ دوم (جلد ۲)، ۱۳۷۸.
– مارشال. ریو. جان. انگیزش و هیجان، ترجمه سید محمدی، یحیی، نشر ویرایش، ۱۳۸۱.
– برونر، فرانک، فرهنگی توصیفی، یاسایی، مهشید، طاهری، فرزانه، تهران، انتشارات طرح نوح، ۱۳۷۳.
– کوپر. کارل. ای، فشار روانی، راههای شناخت و مقابله، تجربمه قرچهداغی، مهدی، شریفزاده، ناهید، تهران، چاپ خوشرنگ، ۱۳۷۳.
– لوتانز، فرد، رفتار سازمانی (جلد اول)، ترجمه سرمد، غلامعلی، (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ۱۹۸۵)، تهران، انتشارات مؤسسه بانکداری ایران، ۱۳۷۲.
– اتکینسون، ریتال، اتکینسون، ریچارد، س، هیلگارد، ارنست. ر. زمینه روانشناسی جلد (۲)، ترجمه براهنی، محمدتقی و همکاران، تهران، انتشارات رشد، ۱۳۸۱.
– نادری، عزتا…، سیف نراقی، مریم، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن، ویرایش چهارم، تهران، انتشارات بدر، ۱۳۸۰.
– دلاور، علی، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، نشر ویرایش، ۱۳۸۰.
– دلاور، علی، آمار و احتمالات کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، انتشارات و نشر، ۱۳۷۹
– گنجی، حمزه، ارزشیابی شخصیت (پرسشنامهها)، تهران، نشر ساوالات، ۱۳۸۱.
– قائمی، علی، ترس و اضطراب در کودکان، تهران، انتشارات امیری، ۱۳۶۴.
مجلات تحقیقی و فصلنامهها:
– سیف، علیاکبر، استرس و اضطراب از دیدگاه نظریه یادگیری در تحقیقی در مقاله روانی، اجتماعی، شماره ۶ و ۷، سال چهارم، ۱۳۷۱.
– تحقیقهای روانشناختی، فصلنامه علمی - تحقیقی، دوره۳ شماره ۳و۴و۸، ۱۳۷۲-۱۳۷۴.
– تحقیقهای تربیتی، فصلنامه علمی- تحقیقی، دانشگاه تربیت معلم، جلد هشتم، شماره ۱ و ۲، بهار و تابستان، ۱۳۷۹.
– ویسی،اسدالله، پایاننامه، مقطع کارشناسی رشته مشاوره و راهنمایی، برسی سخترویی و مؤلفههای آن با پیشرفت تحصیلی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ۱۳۷۹.
– جان بزرگی، مسعود،بررسی اثرات آموزش تنشزدایی تدریجی بر عوامل اضطراب شخصیت، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر پریرخ دادستان، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۷۱.
– پناهی شهری، محمود، بررسی مقدماتی روایی و اعتبار و نرم سیاهه حالت، صفت اضطراب اسپیلبرگر (فرم ۲-۱۹۸۳) در بین دانشجویان و دانشآموزان تهران، در سال ۷۲-۱۳۷۱.
– پایاننامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر حیدعلی هومن، مشاورت دکتر رضا زمانی، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۷۲.
– هاشمی نسب، سیده مریم، بررسی مقایسه میزان و شیوع اضطراب در بین دانشجویان کارشناسی، رشته انسانی و ریاضی دانشگاه تربیت معلم واحد کرج، به راهنمایی دکتر عبداللهی، تیرماه ۱۳۸۲.
– اعظمی، اصغر، بررسی رابطه منبع کنترل الگوی رفتاری A و B و رضایت شغلی مدیران مدارس دانشگاه تربیت معلم تهران،پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، ۱۳۷۹.
– معمار، محمدعلی، بررسی رابطه منبع کنترل الگوی رفتاری A و B در دبیران مدارس راهنمایی شهر اصفهان با رضایت شغلی آنان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۴.
– مقاله شهیدی، شهریار، ۱۹۹۱.