نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق میزان شیوع اختلالات روانی در سالمندان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۳۱ | قابل ویرایش

مقدمه:

زندگی همانند جریان رودخانه است که در مسیر رشد از مبدا حرکت تا مقصد سلسله مراحل و معابری را پشت سر می گذارد انسان در سراسر عمر خود مراحلی را طی می کند که این مراحل را دوران جنینی ، نوزادی ، کودکی ، نوجوانی ، میانسالی و کهنسالی یا پیری تشکیل می دهد هر یک از این مراحل و دوره ها دارای ویژگی های خاص خود است و فردی که از یک مرحله به مرحله دیگری از زندگی وارد می شود با کوله باری از دوره گذشته و با امید فراوان جهت پیشرفت و ارتقا به سطح بالاتر وارد دوره یا مرحله دیگر می شود. ( میلانی فر )

اصطلاحاتی مانند سالمند ، سالخورده ، مسن ، کهنسال ، پیر و نظایر آن در مورد کسانی به کار می رود که ۶۰ سال یا بیشتر از سن آنان گذشته باشد ولی به طور کلی پیری یک امر نسبی است و می توان گفت که یک فرد ۱۰ ساله نسبت به یک فرد ۱ ساله ۱۰ سال پیرتر است و پیری به معنای واقعی وجود ندارد . احساس پیری یک مساله درونی و روانی است و در افراد متفاوت است ( شاملو ، ۱۳۶۴ )

پیری روز به روز مساله جدی و بزرگی در کشورهای در حال پیشرفت و پیشرفته می شود و بخصوص افراد پیر و طرز زندگی آنان اکثرا مسائل روانی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و … پیش می آورند . دوران پیری از نظر بهداشت روانی بسیار حایز اهمیت است و از نظر پیشگیری باید به خاطر داشت که معمولی ترین بیماریهای روانی در فراد پیر عبارتند از پیسکوزای پیری ، اختلالات روانی ناشی از اختلالات عروقی ، کمبود اکسیژن و از بین رفتن فعالیت های عادی مغز که با کم شدن روابط اجتماعی ، از دست دادن مسئولیت ، تربیت پسران و دختران بعلت ازدواج و جدا شدن آنها بازنشته شدن و از دادن نزدیکان و اطرافیان توام می گردد . ( میلانی فر )

اهمیت و ضرورت تحقیق:

اختلالات روانی ، همچون بیماریهای جسمانی در میان افراد مسن شایع می باشند . چنین مشکلاتی ، قسمت اعظم وقت صرف شده برای افراد من در مراقبت های اولیه و نسبت زیادی از موارد ویزیت سرپایی و یا بیمارستانی افراد ۶۵ سال و مسن تر را به خود اختصاص می دهند اگرچه اختلالات روانی سنین بالا ویژگی های خاص خود را دارا می باشند اما با اختلالات مربوط به سنین جوانتر ، تفاوت عمده ای ندارند .

در اروپای غربی حدود ۱۵ درصد جمعیت در سنین بالا تر از ۶۵ سالگی به سر می برند این نسبت ، به ویژه نسبت افراد مسن تر از ۸۵ سال ، در کشورهای توسعه یافته و کشور های کمتر توسعه یافته ، همچنان رو به افزایش دارد در طی روند طبیعی افزایش سن ، تغییرات ذیل مشاهده می گردند :

بروز تغییرات ساختاری در مغز – وزن مغز کاهش می یابد ، کمیت استطاله های سلولی رو به نقصان می گذارد و طی افزایش سن از دست رفتن انتخابی سلول ها اتفاق می افتد پلاک های حاصل از افزایش سن شایع بوده و ضایعات اسکمیک در مغز نیمی از افراد بالای ۶۵ سال به وجود می آیند .

تغییرات روانی – بر اساس نتایج حاصل از تست های هوش استاندارد ، از سنین میانسالی عملکرد شعور رو به نقصان گذاشته و حافظه کوتاه مدت نیز دچار اشکال می شود همچنین تغییراتی در شخصیت و طرز فکر فرد پدید می آید که می توان به احتیاط کاری ، سخت گیری و رها شدن از قید و بند دنیای خارج اشاره نمود .

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.