نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی رابطه هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور

پایان نامه بررسی رابطه هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۶۳ | قابل ویرایش

فهرست

فصل اول :

مقدمه

سازگاری اجتماعی

بیان مساله

اهمیت و ضرورت تحقیق

اهداف پژوهش

اهدف جزیی

هدف کلی

فصل دوم :

ادبیات تحقیق

فصل سوم:  /  روش شناسی

روش تحقیق

جامعه آماری

نمونه و روش نمونه گیری

گرده آوری داده ها

روش تجزیه و تحلیل

فصل چهارم :

سوالات تحقیق

آمار توصیفی

جدول ها

فصل پنجم :  / بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری از سؤالات تحقیق :

پیشنهادات

محدودیت های پژوهش

منابع

مقدمه

افراد بخش عمده ای از هوش هیجانی خود را در خانواده فرا می گیرند. بهترین منبع یادگیری این توانایی خانواده و خصوصا والدین هستند. پژوهش های نشان می دهد که هوش هیجانی کودک محصول نمایش مهارتهای هوش هیجانی والدین است و نه تجربه شخصی آنها از استرس هیجانی. ( تدینی ۱۳۸۰ )

هوش هیجانی  شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود است. به عبارت دیگر، شخصی که هوش هیجانی بالایی دارد سه مؤلفهٔ هیجان‌ها را به طور موفقیت آمیزی با یکدیگر تلفیق می‌کند (مؤلفهٔ شناختی، مؤلفهٔ فیزیولوژیکی و مؤلفهٔ رفتاری).گولمن معتقد است، هوش عاطفی بالا تبیین می‌کند که چرا افرادی با ضریب هوشی (IQ) متوسط موفق تر از کسانی هستند که نمره‌های IQ بسیار بالا تری دارند.

با ظهور عصر اطلاعات و ارتقاء ارزش مندی ارتباطات انسانی و هم چنین بروز موقعیت‌های استراتژیک سازمانی، نظریه هوش عاطفی رشد چشم گیری یافته و از مباحث پرطرفدار سازمانی شده‌است. هوش هیجانی، اصطلاح فراگیری است که مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌ها و خصوصیات فردی را در برگرفته و معمولاً به آن دسته مهارت‌های درون فردی و بین فردی اطلاق می‌گردد که فراتر از حوزه مشخصی از دانش‌های پیشین، چون هوشبهر و مهارت‌های فنی یا حرفه‌ای است. (سبحانی نژاد؛۱۳۸۷ ).

هوش هیجانی از آخرین مباحث متخصصین در خصوص درک تمایز بین منطق و هیجان بوده و برخلاف مباحث اولیه در این جا، فکر و هیجان به عنوان موضوعاتی برای سازگاری و هوش مندی تلقی شده‌است به علاوه، شبیه سایر مباحث مطرح درخصوص ماهیت انسان، هوش هیجانی نیز دستخوش دو نوع بحث و گفتگوی علمی و عوام پسند گردیده‌است.

بیان مساله

هوش هیجانی به گفته پیاژه  در یک تعریف دو کلمه ای عبارت است از ؛(( توانایی سازگار شدن)) ، البته این سازگار شدن در فارسی معنای بسیاری دارد. هوش یعنی این که آن قدر انسان توانا باشد که بتواند خودش را با هر شرایط جدیدی وفق  بدهد و با موفقیت از چالشهای آن شرایط بگذرد. یک طرف از این دو شقه موفق به بیرون آمدن از چا لشهای زندگی بود که اسمش را هوش گذاشته بودند.

اما روح جدیدی که در شقه دیگر آن دمیده شده بود ،(( هیجان))  بود . هیجان در گفت و گوهای ما ایرانیان کلمه ای است که همیشه مساوی است با یک حس فعال  و با ریتم تند مثل خوشحالی یا خشم  یا تعجب زیاد .از حس غمگینی  ملایم که دم غروب به انسان دست می دهد تا جدی گرفتن حالت صورت هنگام دروغ گفتن به استاد در کلاس درس.

در واقع هیجان هم حس های تند و کند درون را شامل می شود و هم نمودی که خواسته نا خواسته با ظاهر افراد بروز می کند . ظاهری که فقط رنگ رخساره نیست.هوش هیجانی آمد و این دو شقه را به هم چسباند و از نو آدمی دوباره ساخت. (بی نیاز،۱۳۸۶)

منابع

  1. اسلاوین ، رابرت ایی، روان شناسی تربیتی ، ترجمه سید محمدی ، نشر روان ، ۱۳۸۵.
  2. حسینی زاده ، سیدعلی ، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (ع) ، قم : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، ۱۳۸۴.
  3. سیف، علی اکبر ، روان شناسی پرورشی ، تهران ،آگاه ، ۱۳۸۳ .
  4. کریمی ،یوسف ، روان شناسی تربیتی ، تهران ، نشر ارسباران ، ۱۳۸۵ .
  5. گلمن ، دانیل ، هوش هیجانی ،ترجمه نسرین پارسا ، انتشارات رشد ع ۱۳۸۲ .
  6. گلمن ، دانیل ، هوش هیجانی در کار ترجمه :بهمن ابراهیمی ،محسن خوبنده ،انتشارات بهمن دانش، ۱۳۸۳ .
  7. خائف الهی ، احمد علی، دوستار ، محمد ، ابعاد هوش هیجانی ، مدیریت توسعه ۱۳۸۲شماره ۱۸ص ۵۲-۶۳.
  8. برادبری ،تراویس، گریوز ، جین ، هوش هیجانی ، مهادت و آزمون ها ، ترجمه : مهدی گنجی ، تهران ، انتشارات سائان
  9. آقایار ، سیروش و شریفی در آمدی ، پرویز ، هوش هیجانی (کاربرد هوش هیجانی در قلمر و هیجان ) انتشارات سپاهان اصفهان ، چاپ دوم بهار
  10. اکبر زاده نسرین ، هوش هیجانی ، دیدگاه سالوویو دیگران ، انتشارات فارابی ۱۳۸۳.
  11. سبحانی، رویا (۱۳۸۳). بررسی میان هوش هیجانی و سخت رویی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
  12. صادقی‌حسن‌آبادی، عبدالرضا (۱۳۸۷). «بررسی رابطه هوش منطقی و هوش هیجانی و ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نخبه استان تهران« پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی.
  13. حد‌اد‌ی کوهسار، علی اکبر (۱۳۸۳)، بررسی مقایسه‏ای رابطه هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی د‌ر د‌انشجویان شاهد‌ و غیرشاهد‌ د‌انشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد‌، روان‌شناسی بالینی، د‌انشکد‌ه علوم انسانی، د‌انشگاه شاهد‌.
  14. سایت اینترنتی  www.Sid.ir
  15. سایت اینترنتی  www.Fekreno.org larfk.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.