نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی وضعیت هوشمند سازی مدارس

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۳۷ | قابل ویرایش

هدف از انجام این پژوهش ارزیابی بررسی وضعیت هوشمندسازی مدارس در شهرستان نجف آباد و ارزیابی میزان آمادگی جهت اجرای آن می باشد. در این تحقیق ما همچنین به منظور هر چه کار آمدتر کردن عملیات هوشمند سازی به بررسی چالش­ها و موانع موجود بر سر راه آن پرداختیم و وضعیت فعلی و آتی هوشمندسازی را مورد مطالعه قرار دادیم.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                            صفحه

چکیده

فصل اول: معرفی تحقیق

    ۱-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… ۲

   ۱-۲- تعریف مدرسه هوشمند………………………………………………………………………………………… ۳

   ۱-۲-۱-اهداف مدرسه هوشمند………………………………………………………………………………….. ۴

  ۱-۳- بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………. ۵

  ۱-۴- هدف اصلی پژوهش…………………………………………………………………………………………….. ۶

  ۱-۵- سؤال اصلی پژوهش………………………………………………………………………….. ۶

 ۱-۶- سؤالات جزیی تحقیق…………………………………………………………………………. ۶

فصل دوم: پیشینه تحقیق

 ۲-۱-  پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………. ۸

فصل سوم: روش تحقیق

  ۳-۱- روش شناسی تحقیق………………………………………………………………………… ۱۳

  ۳-۱-۱- دسته بندی تحقیق بر اساس نوع هدف……………………………………………….. ۱۳

  ۳-۱-۲- دسته بندی تحقیق بر اساس زمان گردآوری………………………………………….. ۱۳

  ۳-۱-۳- دسته بندی تحقیق بر اساس شیوه گردآوری………………………………………….. ۱۳

  ۳-۱-۴- دسته بندی تحقیق بر اساس ویژگی موضوع مورد تحقیق…………………………….. ۱۳

  ۳-۲- روش گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………… ۱۴

  ۳-۳- حوزه تحقیق………………………………………………………………………………… ۱۴

  ۳-۴- جامعه آماری……………………………………………………………………………….. ۱۴

  ۳-۵- روش نمونه­گیری و حجم نمونه…………………………………………………………….. ۱۴

  ۳-۶- ابزار اندازه­گیری…………………………………………………………………………….. ۱۵

  ۳-۷- روش تجزیه و تحلیل داده­ها……………………………………………………………….. ۱۵

فصل چهارم: یافته­های تحقیق

  ۴-۱- تجزیه وتحلیل سؤالات مربوط به ارزیابی آمادگی مدارس…………………………………… ۱۷

  ۴-۲- تجزیه وتحلیل سؤالات مربوط به وضعیت فعلی و چشم­انداز آتی ………………………….. ۱۹

  ۴-۳- تجزیه وتحلیل سؤالات مربوط به چالشهای موجود در اجرای طرح ………………………… ۲۲

  ۴-۴- تجزیه وتحلیل سؤالات مربوط به راهکارهای مناسب جهت اجرای بهتر طرح……………….. ۲۵

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری وپیشنهادات

  ۵-۱ نتیجه­گیری……………………………………………………………………………………. ۲۹

  ۵-۲- پیشنهادهایی براساس یافته­های پژوهش…………………………………………………….. ۳۰

  ۵-۳- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده…………………………………………………………… ۳۰

منابع…………………………………………………………………………………………………. ۳۶

فهرست جدول­ها

عنوان                                                                                                            صفحه

  ۴-۱- جدول توزیع فراوانی و درصد پاسخ سؤالات مربوط به ارزیابی آمادگی مدارس……………. ۱۷

  ۴-۲- جدول توزیع فراوانی و درصد پاسخ سؤالات مربوط به وضعیت فعلی و چشم­انداز آتی طرح. ۱۹

  ۴-۳- جدول توزیع فراوانی و درصد پاسخ سؤالات مربوط به چالشهای موجود در اجرای طرح…… ۲۲

  ۴-۴- جدول توزیع فراوانی و درصد پاسخ سؤالات مربوط به راهکارهای مناسب جهت اجرای طرح ۲۵

فهرست شکل‌ها

عنوان                                                                                                            صفحه

  ۴-۱- نمودار فراوانی سؤالات مربوط به ارزیابی آمادگی مدارس…………………………………… ۱۸

  ۴-۲- نمودار فراوانی سؤالات مربوط به وضعیت فعلی و چشم­انداز آتی طرح…………………….. ۲۱

  ۴-۳- نمودار فراوانی سؤالات مربوط به چالشهای موجود در اجرای طرح…………………………. ۲۴

  ۴-۴- نمودار فراوانی سؤالات مربوط به راهکارهای مناسب جهت اجرای طرح……………………. ۲۷

چکیده

هدف از انجام این پژوهش ارزیابی بررسی وضعیت هوشمندسازی مدارس در شهرستان نجف آباد و ارزیابی میزان آمادگی جهت اجرای آن می باشد. در این تحقیق ما همچنین به منظور هر چه کار آمدتر کردن عملیات هوشمند سازی به بررسی چالش­ها و موانع موجود بر سر راه آن پرداختیم و وضعیت فعلی و آتی هوشمندسازی را مورد مطالعه قرار دادیم. جامعه آماری، معلمان کلیه مقاطع آموزش و پرورش می باشند که نمونه را  ۱۰۰نفراز معلمان هر سه مقطع در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ تشکیل دادند. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه­ ساخته شده توسط محقق، با سوالات بسته پاسخ انجام گرفته است.

برای سنجش روایی صوری، ﺳﺆالات پرسشنامه از نظر کارشناسان مربوط و برای سنجش پایایی از فرمول کرانباخ آلفا استفاده شده که ضریب آن ۷۵/۰ بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آمار توصیفی ( فراوانی، درصد، میانگین) ازنرم­افزار spssاستفاده شده است.

بر اساس نتایج به دست آمده، مدارس از لحاظ آمادگی در سطح متوسط قرار دارند، همچنین وضعیت فعلی مدارس در سطح متوسط قرار دارد ولی چشم­انداز آتی آن­را خیلی خوب پیش­بینی کردند و مهمترین چالشهایی که این طرح با آن مواجه است یکی، هزینه و دیگری عدم وجود مهارت کافی در معلمان در مورد فناوری اطلاعات می­باشد و در پایان  جامعه آماری بهترین راه­حل برای اجرای بهتر این طرح را برگزاری کلاسهای آموزشی برای معلمان، ایجاد سایتهای اطلاعاتی، آشنایی بیشتر والدین با این طرح و همکاری بیشتر مسؤولان دانستند.

مقدمه

از آنجا که در تدوین سند برنامه­ درسی ملی، بر ضرورت انطباق برنامه­های درسی با نیازها و احتیاجات اقتصادی، اجتماعی و نیز غلبه آموزش ­های نظری بر احتیاجات زندگی، واقعیت­ها و نیازهای موجود تأکید شده است، لذا تلاش در راستای بررسی عواملی که در خصوص برنامه­ های مربوط به هوشمند سازی مدارس میباشند، از سوی برنامه ­ریزان و کارشناسان و محققان یک ضرورت محسوب می شود.(عطاران، ۱۳۸۳ (، معتقد است که امروزه نیاز به همگام شدن با تحولات و دستاوردهای فن آوری و علوم بشری یک نیاز ضروری برای آموزش و پرورش است.

پژوهش ­های کنونی نشان می دهد که استفاده از کامپیوتر می­تواند به درک دانش­آموز از خود و جامعه پذیری وی کمک نماید(همان،۱۳۸۳ .( به این منظور حرکت مدارس به سمت هوشمند شدن و بهره­گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام یاد دهی و یادگیری و متعاقباً طرح و تدوین برنامه های درسی پاسخگو برای دانش آموزان در چنین مدارسی، انگیزه یادگیری را در آنها افزایش می دهد.

ورود به عصر اطلاعات و رواج فن آوری­های مبتنی بر شبکه­های جهانی و رایانه­ها سبب پدید آمدن محیطهای جدید یادگیری به شکل رسمی و غیررسمی شده است. پیدایش مدارس هوشمند به عنوان جزئی از سیستم­های حمایت کننده آموزش رسمی برای یادگیرندگان محروم از تحصیل در کشورهای پیشرفته نظیر انگلستان و آمریکا از اوایل دهه ۱۹۶۰ فرصت­های جدید یادگیری را فراهم کرده است. این مدارس خدمات آموزشی اینترنتی غیردولتی را فارغ از محدودیت­های زمانی و مکانی برای کسانی نظیر دانش­آموزان مدارس روستائی یا برون شهری که به دلایلی نمی­توانند در مدرسه حضور یابند، عرضه می کنند و در پاره­ای از موارد برای بازماندگان از تحصیل، برنامه های آموزش انفرادی ارائه می دهند )میلتون ۱، ۲۰۰۳.( از این رو برنامه مدارس هوشمند کشورهای توسعه یافته، اینترنتی است که به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به حضور فیزیکی معلم و دانش آموز و نیز سازمان سنتی مدرسه فرایند یادگیری را هدایت می کند.

در کشورهای در حال توسعه، مدارس هوشمند به صورت حضوری برای جبران برخی از عقب ماندگی ­ها نظیر شیو­ه ­های ناکار آمد تدریس سنتی معلم محوری، کمبود کتاب های درسی غنی و به  روز، فقر سواد اطلاعاتی و رایانه­ای معلمان و دانش­آموزان، نیازهای روز افزون بازار کار به نیروهای انسانی کارآمد و مجهز به سواد  فناوری در حال شکل گیری و توسعه است.

برای مثال، مالزی تحول آموزشی را با پیدایش مدارس هوشمند در سال ۱۹۹۶ شروع کرده است. هدف مدارس هوشمند، کمک به اجرای اهداف ملی آموزش کشور و نیز تقویت و پرورش نیروی کار آماده برای مواجه با رویدادهای قرن ۲۱بوده است. در این مدارس یادگیری بر اساس سرعت انفرادی، تشریک مساعی، خودگردانی، پیوستگی بین موضوعات درسی بوده است و محتوای درس فقط محدود به کتاب های چاپی نیست بلکه شامل کتابهای الکترونیکی، نرم افزار های چندرسانه ای، درس افزارها و پایگاه های اطلاعاتی است.

همزمان برای تفاوتهای فردی هر دانش­آموز و سبک­های مختلف یادگیریش برنامه هایی تدارک دیده می شود )وزارت آموزش و پرورش مالزی،۲۰۰۲ .( مراکز چندرسانه ای کتابخانه های مجهز به کامپیوتر و متصل به اینترنت، از جمله منابعی­اند که یادگیری و آموزش را در کلاس درس آسان می کنند. در مدارس هوشمند، فن آوری به منزله پلی، ارتباطات بین معلمان، دانش آموزان و والدین را آسان تر و مؤثرتر می سازد. ورود به دوره  اطلاعات به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد که با آموزش سنتی که به طور عام امروز در مدارس ایران رایج است، هم­خوانی ندارد. در مدارس هوشمند رایانه در نحوه تدریس و ارزشیابی تاثیرمی گذارد و برنامه­های درسی را تا حدودی تغییر می دهد.

ولی در عین حال کارکردهای اجتماعی مدارس همچنان وجود دارد، زیرا می تواند دانش­آموزان را در روابط اجتماعی یاری کند. در مدارس هوشمند دانش­آموزان می­آموزند که انبوهی از اطلاعات را پردازش نمایند و از این اطلاعات در جهت یادگیری بیشتر استفاده کنند. همچنین دانش­آموزان می‌توانند با منابع علمی جهان، معلمان و دانش آموزان مدارس دیگر ارتباط بر قرار کنند(رحیم،۲۰۰۳). در مدارس هوشمند معلمان می توانند به جای اینکه خودشان تمام سوالات دانش­آموزان را پاسخ گویند، از آن­ها بخواهند پاسخ پرسش­هایشان را در رایانه پیدا کنند و برای بقیه بازگو نمایند. البته مدارس هوشمند این کارایی را دارند که به دانش­آموزان نشان می­دهند چه اطلاعاتی در فضای وب قابل اعتماد است و چه اطلاعاتی ارزش علمی ندارد  (یونیکو، ۲۰۰۳).

فهرست منابع :

  • جعفری حاجتی، ام کلثوم. (۱۳۸۵)، ارزیابی طرح مدرسه هوشمند در دبیرستان­های تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران .
  • زمانی عشرت؛قصاب­پور بیتا وجبل­عاملی جلال(۱۳۸۸)،بررسی نقاط ضعف،قوت،فرصت­ها وتهدیدهای فراوری مدارس هوشمند.
  • سازمان آموزش وپرورش شهر تهران، (۱۳۸۴)، پیش­نویس سند راهبردی مدارس هوشمند. وب سایت آموزش وپرورش شهر تهران، (۱۳۸۶).
  • سرمد، زهره­؛ بازرگان،عباس­ و حجازی،الهه.(۱۳۸۲)روش­های تحقیق در علوم رفتاری، تهران انتشارات آگاه، چ ۷.
  • شهامت ده­سرخ، فاطمه.(۱۳۸۵). بررسی خود تنظیمی و سبک­های شناختی با عملکرد دانش­آموزان در مدارس هوشمند و مقایسه آن با محیط سنتی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
  • عطاران،محمد.(۱۳۸۳).طراحی و اجرای چند رسانه­ای در کلاس درس،مقاله استخراج شده از پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
  • محمودی،جعفر؛نالچیگر،سروشابراهیمی، سید بابک و صادقی­مقدم، محمد­رضا(۱۳۸۷)بررسی چالشهای توسعه مدارس هوشمند در کشور، نوآوریهای آموزشی، شماره۲۷، پاییز۱۳۸۷.
  • Chinn, I-jen,Jimmy,J.N(2006).Application of the cosept of smart school of Malaysia to Taivan Technology Education,Taichung Teachers college:Taivan-Available at:http://www.Google.com
  • Foam,E.(2002).ICT in Malaysia School; Policy and strtegise. Available at:http:// www.unesco.org.Bankok/education/ict/ictenbilan/ap.Nov.2009
  • Hanizar,A.& Halim, A.& Zain,Z.M.Luan,W.S.&Atan, H.(2005).The Taxonomical Analysis of science Educational software in Malaysian smart school , Malaysian online Jornal of  Instructional Tehcnology,2(2), pp106-113
  • Millton,P.(2003).Trends in the integration of  ICT and Learning in K- 12- systems,
  •  Canadian Education Association: CA..
  • Mumtaz, s. (2007).Using ICT in school: A review of the literature on learning, teaching, teaching and software evaluation .Coventry, center for new technologies Research in Education ,university War Wick.
  • Pelgrum W.J. (2001).Obstacles to the integration of  ICT in Education: result form a word-wide Education assessment . Computers&Education Volume 37(2), September 2001, pp163-178.
  • Rahimah H.A. (2003). Educational development and reformational  in malaysia:past, present and future. Journal of  Educational Administration, 36, 5, pp. 76-85.
  • The Malaysian smart school (2002). The history of the smart school, Ministry of Malaysian Education..
  • Uneeco,M,Z,M.(2003). Performance Indicators on ICT for Education.
  • Uneeco, (2003). ICT in Education around the Word:Trends, Problems and Prospects.
  • Vijay,n.(2005).Malaysian smart school-Vision vs. Reality. InJ. Bourdeau & R. Heller (Eds), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Teleccommunications, 17, 1538-1539.
  • Yaacob, A., Mohd Nor, N.F., & Azman, H. (2005). Implementation of the Malaysian Smart School:An Investigation of Teaching-Learning Practices and Teacher-Student Readiness, Internet Journal of e-Language & Teaching, 2, 16-25.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.