نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی پایگاه اقتصادی اجتماعی زنان روستایی و عوامل موثر بر بهبود آن

فهرست مطالب این مقاله

بررسی پایگاه اقتصادی اجتماعی زنان روستایی و عوامل موثر بر بهبود آن

تعداد صفحات : ۶۵ | قابل ویرایش

وضعیت زنان در هر جامعه‌ای نشانگر میزان پیشرفت آن جامعه است، و این واقعیتی است که روز به روز تعداد بیشتری آن را در می‌یابند (محمودیان، ۱۳۸۲). بدین منظور از دهه هفتاد میلادی، مسائل مربوط به شرکت همه جانبه‌ی زنان در فرایند برنامه‌های توسعه ملی به تدریج وارد دستور کار سازمان‌های توسعه و عمران ملی و بین‌المللی گردید و تاسال ۱۹۸۰ بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مسائل مربوط به زنان را به وضوح در برنامه‌های توسعه خود قرار دادند.

مقدمه

وضعیت زنان در هر جامعه‌ای نشانگر میزان پیشرفت آن جامعه است، و این واقعیتی است که روز به روز تعداد بیشتری آن را در می‌یابند (محمودیان، ۱۳۸۲). بدین منظور از دهه هفتاد میلادی، مسائل مربوط به شرکت همه جانبه‌ی زنان در فرایند برنامه‌های توسعه ملی به تدریج وارد دستور کار سازمان‌های توسعه و عمران ملی و بین‌المللی گردید و تاسال ۱۹۸۰ بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مسائل مربوط به زنان را به وضوح در برنامه‌های توسعه خود قرار دادند. تمامی این تلاش‌ها سعی در آگاه ساختن مردم از اهمیت پایگاه اقتصادی اجتماعی زنان جامعه (که پیش از این از نظرها پنهان بود) در توسعه کشور و محل زندگی داشت، زیرا هیچ برنامه‌ای بدون توجه به آنان به اهداف خود نمی‌رسد و هیچ توسعه‌ای پایدار و کامل نخواهد شد (خواجه نوری، ۱۳۷۶).

تحقیقات در مورد زنان شاغل (به ویژه در بخش غیر رسمی اقتصاد)، در شهر و روستا، باعث شد که اهمیت و انواع فعالیت‌های تولیدی زنان در اقتصاد جهان سوم روشن شود. اما در مورد زنان روستایی این موضوع اهمیتی دوچندان می‌یابد، زیرا زن بودن در دنیای امروز به خودی خود احتمال بودن در دایره فقر را افزایش می‌دهد .حال زنان با زندگی در جوامع روستایی تجربه‌ای متفاوت از تبعیض و محرومیت رامی چشند، زیرا آنان عهده دار فعالیت‌های اقتصادی‌ای هستند که منجر به کسب درآمد ملموس نمی‌شود و همین امر سبب می‌گردد تا آنان موقعیت اجتماعی اقتصادی پایینتری پیدا کنند، دسترسی و مالکیت شان بر منابع محدود شود  و به این بینجامد که کنترل زندگی و درآمدشان در دست مردان باشد۱۹۹۸ از این رو سیاست گذاران بر آن شدند تا تمرکزشان را از برنامه هایی که به صورت قاعده کلی در جهت رفاه خانواده‌ها بود و در آن مادر بودن مهم ترین نقش زن روستایی در فرایندتوسعه فرض می‌شد، بردارند و به نظریه‌های دیگری که به پایگاه زنان روستایی به عنوان تولید کننده توجه داشت، بپردازند.(همان منبع)

منابع و مآخذ

– آماری لیس، تورس و روزاریو، دل روزاریو، ۱۳۷۵، جنسیت و توسعه، ترجمه جواد یوسفیان، چاپ اول، انتشارات بانو، تهران.

۲- بابایی، حمیدرضا، ۱۳۷۹، بررسی جایگاه اقتصادی و اجتماعی زنان در جامعه شهری و روستایی استان همدان، سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان همدان.

۳- پاک بین، نیکی، ۱۳۸۰، مشارکت زنان روستایی در توسعه، نشریه برزگر، دوره ۲۲، شماره۸۵۲، ص ۴۵-۸۴.

۴- خواجه نوری، بیژن، ۱۳۷۶، بررسی عوامل اجتماعی  اقتصادی مؤثر بر بیگانگی زنان(مطالعه موردی زنان شهر شیراز)، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه شیراز.

۵- خواجه نوری، بیژن و حاتمی، علی، ۱۳۸۶، بررسی عوامل مؤثر بر میزان اشتغال زنان جوان استان‌های غربی کشور، مجله اینترنتی  جامعهشناسی ایران.

۶- رسول پور عربی، حسین، ۱۳۷۶، بررسی نقش زنان در فعالیت‌های اقتصادی مناطق روستایی شهرستان رامسر، پایان نامه کارشناسی ارشد  جامعه شناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان.

۷- سرمدی، فریده؛ مالمیر، پوران و ساریخانی، ناهید، ۱۳۷۳، زنان روستایی و اشتغال زایی آنان، وزارت کشاورزی معاونت برنامه ریزی و بودجه، مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی.

۸- شهبازی، اسماعیل، ۱۳۸۲، روستازادگان دانشمند، چاپ اول، مؤسسه فرهنگی هنری شقایق روستا، تهران.

۹- علائی رحمانی، فاطمه، ۱۳۷۴، بررسی نقش پنهان زنان روستایی در توسعه اقتصادی کشور، مجموعه مقالات دومین سمینار سیمای زن در جامعه، دانشگاه الزهرا، تهران.

۱۰- لهسایی‌زاده، عبدالعلی، جه انگیری، جهانگیر و خواجه نوری، ۱۳۸۴، بررسی مشارکت اقتصادی زنان روستایی (مطالعه موردی استان فارس)، جامعه شناسی ایران، دوره ششم، شماره ۳.

۱۱- وب سایت ویکی پدیا

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.