نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی تأثیر میزان سواد در رضایت زنان از زندگی زناشویی

فهرست مطالب این مقاله

بررسی تأثیر میزان سواد در رضایت زنان از زندگی زناشویی

تعداد صفحات : ۴۸ | قابل ویرایش

ازدواج وزندگی زناشویی یک پدیده طبیعی و قراردی است. همچنین قرارداد رسمی برای پذیرش یک تعهد متقابل جهت زندگی خانوادگی است، که آدمی در سایه آن درخط سیرمعیین و شناخته شده ای از زندگی قرار می گیرد.

مقدمه

ازدواج وزندگی زناشویی یک پدیده طبیعی و قراردی است.(شهید مطهری ۱۳۵۷).

همچنین قرارداد رسمی برای پذیرش یک تعهد متقابل جهت زندگی خانوادگی است، که آدمی در سایه آن درخط سیرمعیین و شناخته شده ای از زندگی قرار می گیرد. این قرارداد با رضایت خواسته طرفین،برمبنای آزادگی کامل دو طرف منعقد شده و در سایه آن روابطی بس نزدیک پدید می آید (امیر ملک محمودی ۱۳۸۶).

این در حالی است که یکی از جوانب بسیار مهم یک نظام زنا شویی رضایتی است که همسران در ازدواج تجربه می کنند.(سینها،ماکرجی،بهنقل از میراحمدی زاده وهمکاران،۱۳۸۲)

یکی از بهترین تعاریف مربوط به رضایت زناشویی توسط هاویکینزارائه شده است.او رضایت زناشویی راچنین تعریف می کند:«احساسات عینی از خوشنودی،رضایت ولذت تجربه شده توسط زن یا شوهر،زمانی که همه ی جنبه های ازدواج شان در نظر می گیرد».(دکتر علی محمد نظری۱۳۸۹)

نوع رابطه زن و شوهر تعیین کننده مواردی است که آنها ار ناراحت می کند یا موجب رضایتشان می شود (حسین فردوس ۱۳۸۹) ومطابق با نظر هادسن(۱۹۹۲) به نقل از (ثنایی،۱۳۷۹) ادراک زن یا شوهراز میزان شدت و دامنه مشکلات موجود دررابطه،منعکس کننده مسله رضایت زناشویی آنهاست.همچنین مواظبت روحی و روانی همسران از یکدیگر،به پایداری خانواده منجر می شودو قتی زوجین ضمن مراقبت جسمی و روحی از هم به نیازهای یکدیگر به موقع پاسخ دهند،ضمن ایجاد حس اعتقاد و عشق به یکدیگراین احساس را به سایر اعضای خانواده منتقل می کند.اگر بخواهیم رضایت زناشویی را در خانواده ایجاد کنیم باید به دنبال عواملی باشیم که موجب رضایت مندی می شود و خانواده را به آن ترغیب کنیم (دکتربهروز بریشک(؟))

عدم ثبات رضایت زناشویی در طول دوره های مختلف زندگی یکی از نقاط قابل توجه در زمینه رضایت زناشویی است.این امر عوامل محیطی را مورد توجه قرار می دهد.یکی ازاین عوامل تحصیلات است.باافزایش سطح تحصیلات،آگاهی و دانش افراد ونحوه مقابله آنها با مشکلات،به طور گسترده ای متفاوت شده وعملکرد آنها بهتر خواهد شد.اما گاهی اوقات اختلاف سطح تحصیلات بین زن ومرد ممکن است موجب اختلاف زناشویی شود.

مراد از« تحصیلات» برای برای زنان،اولاً داشتن آگاهی و دادهای جدید و عصری است،ثانیاً،با توجه به آنکه آگاهی و دانش نسبی است و مراتبی دارد، اطلاق (تحصیل کرده)اعم از اینکه زنان دارای مدرک دیپلم باشند ویا دارای مدرک در هر یک از مقاطع کارشناسی ارشد ودکتری، چه در دانشگاه باشند وچه حوزهای علمیه.

نقش زنان تحصیل کرده را از قبل ازدواج تا حین تاسیس خانواده ،در این مراحل می توان گنجاند:آغازآشنایی،عشق ورزی، گذراز خواستگاری تا ازدواج . نقش زن تحصیل کرده در تاسیس خانواده به همراه دیگری را می توان به سه سطح تقسیم کرده نقش های پژوهشی، نقش های آموزشی،تدوین برنامه خانواده،شیوه مواجه با مسائل جدید است(محمد منصور نژاد۱۳۸۴).

منابع

  1. احمدی نیا،علی اصغر وتقوی ،سید حسن(۱۳۸۲)فصل نامه پژوهشی زنان ،شماره۵،انتشارات تهران
  2. اشرف السادات موسوی،۹/۱۱/۱۳۸۹،خبر گزاری فارس
  3. دهقان رضا ،۱۳۸۳-۸۴،بررسی میزان رضایت زناشویی در بین زنان خانواده های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره)شهرستان مهر،دانشگاه پیام نور لامرد
  4. صداقت زهرا،مهدوی پور نیره،(؟)،عوامل موثر در استحکام خانواده،انتشارات شاملو
  5. فردوسی،حسین،۱۳۸۹،مشاوره ازدواج،مجله خانواده،۴۲۹،ص۷
  6. محمودی امیر ملک،۱۳۸۶،راهنمای ازدواج،شهاب الدین،ص۵تا۱
  7. منصور نژاد محمود،۱۳۸۴،نقش میزان تحصیلات در ازدواج،فصل نامه بانوان،شماره۳
  8. نظری علی محمد،۱۳۸۹،مبانی زوج درمانی و خانواده درمانی،تهران،علم
  9. روزنامه آفتاب یزد،۱۴/۶/۱۳۸۷
  10. سایت علمی دانشجویان ایران،ایزدی فرشته،شرفخانی جعفر،۶/۵/۱۳۸۷،نشریه جامعه شناسی ایران.
  11. سایت تخصص مشاوره ی ازدواج . مشاوره خانواده،۹/۲/۱۳۸۸چهار شنبه،http://www.hamdardi.com
  12. سازمان ملی جوان،۱۳۸۹،بررسی وضعیت ازدواج جوانان، اهل قلم، تهران
  13. سازمان ملی جوانان،۱۳۸۱،بررسی وضعیت آموزش . سطح سواد جوانان،تهران، اهل قلم
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.