نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق آسیب های اجتماعی دختران و راهکارهای آن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۵ | قابل ویرایش

مقدمه

پدیده فرار دختران از منزل که علیرغم نبود اطلاعات مبتنی بر تحقیقات، به نظر می رسد در جامعه ما روند رو به افزایش داشته است، پیامد ناگوار (ارتباط جنسی برای بقا) را در پی دارد.

فرار یک دختر از منزل معادل برقراری ارتباط جنسی برای بقا نیست. لیکن احتمال وقوع بسیار زیاد آن در دختران فراری، توجیه کننده ضرورت توجه ویژه محققان و تصمیم سازان اجتماعی و سلامت مرتبط با پدیده روسپیگری، به این زیر گروه جمعیت می باشد.

در این مقاله که بخشی از تحقیق (بررسی پدیده فرار دختران از منزل) می باشد. به برخی جنبه های این پیامد از قبیل الگوی ارتباط جنسی،پیامدهای هم زمان، بهره مندی از خدمات بهداشتی – درمانی، اختلالات روانی و میزان دانش ،نگرش و عملکرد نمونه های موردمطالعه درباره ایدز پرداخته شده است.

روش بررسی شامل دو بخش پیمایش روی ۱۱۰ نمونهو بحث گرهی متمرکز در چهار گروه دختران فراری بوده است.حدود نیمی از نمونه ها سابقه ارتباط جنسی برای بقا داشتند که اولین تجربه در اکثر موارد ،طی روزهای اول فرار روی داده است.

نتایج در مجموع نشان دهنده بهره مندی نامناسب از خدمات بهداشتی – درمانی و سطح پایین آگاهی ،نگرش عملکرد نمونه ها درباره پیشگیری از ایدز بودند.در پایان،مقالهبه بحث پیرامون جنبه های مختلف این پدیده و ارائه اصول راهکارهای مداخله ای می پردازد و برخی عناوین پژوهشی مورد نیاز را پیشنهاد می نماید.

آسیب‌ اجتماعی‌ به‌ چه‌ مفهومی‌ است‌ و چه‌ مقولاتی‌ را شامل‌ می‌شود؟

آسیب‌ اجتماعی‌ ترجمه‌ لغوی‌ سوشیال‌ پاتولوژی‌ است‌. پاتولوژی‌ یک‌ اصطلاح‌ پزشکی‌ به‌ معنای‌ بیماری‌ها و علل‌ و اسباب‌ بیماری‌ است‌. به‌ این‌ دلیل‌ آسیب‌ اجتماعی‌ گفته‌ می‌شد که‌ دیدگاه‌ اولیه‌ دیدگاه‌ شبه‌ پزشکی‌ بود. اخیراص صاحبنظران‌ در مقوله‌ مشکلات‌ اجتماعی‌ بیشتر بحث‌ می‌کنند و سوشیال‌ پرالم‌ها را بیشتر مدنظر دارند.

عده‌یی‌ معتقدند که‌ یک‌ آسیب‌ اجتماعی‌ وقتی‌ گسترده‌ و همه‌گیر بشود تبدیل‌ به‌ مشکل‌ اجتماعی‌ می‌شود. تعریفی‌ که‌ بهزیستی‌ از آسیب‌ اجتماعی‌ دارد بیشتر تعریف‌ عملیاتی‌ است‌. اصولاص رفتار و روابط‌ ناسالم‌ تشکیلاتی‌، روابط‌ ناسالم‌ بین‌ افراد مختلف‌ را آسیب‌ اجتماعی‌ می‌گوییم‌.

اگر بخواهیم‌ به‌ عنوان‌ یک‌ تعریف‌ عملیاتی‌ به‌ آسیب‌ اجتماعی‌ بازتر نگاه‌ کنیم‌ هرگونه‌ اختلال‌ در روابط‌ شغلی‌،روابط‌ اجتماعی‌، روابط‌ بین‌ فردی‌ و روابط‌ انسان‌ با خویشتن‌ می‌تواند به‌ نوعی‌ یک‌ مشکل‌ اجتماعی‌ تلقی‌ شود و این‌ تعریف‌ عملیاتی‌ در کار ما خرد می‌شود و براساس‌ مجموعه‌ اهداف‌ دفتر برای‌ هر یک‌ از آسیب‌ها تعریف‌ خاصی‌ را ارایه‌ کرده‌ایم‌.

در حقیقت‌ از بین‌ آسیب‌های‌ اجتماعی‌ مختلف‌، تعدادی‌ از آسیب‌ها را در اولویت‌ کاری‌ خود قرار داده‌ و برنامه‌های‌ اجرایی‌ خود را بر مبنای‌ آنها تنظیم‌ کرده‌ایم‌.

منابع

  1. پایگاه اطلاع رسانی پلی
  2. تحقیق انجام یافته توسط شورای فرهنگی- اجتماعی زنان تحت عنوان «بررسی وضعیت آموزش عالی زنان» (سال ۸۲)
  3. «دانشگاه اسلامی، رسالت‌ها، اصول و راهبردها» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
  4. «بررسی و افزایش سهم زنان در آموزش عالی» دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی
  5. «بررسی روند وضعیت آموزش زنـان در آموزش عالی زنـان» (از سـال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸) گـروه پژوهش‌های آماری و انفورماتیک وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری
  6. انجام جلسات کارشناسی با حضور تعداد زیادی از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاهها و دانشجویان دختر در دبیرخانه شورای زنان
  7. «بحث و بررسی پیرامون آموزش عالی زنان» در ۵ جلسه شورای فرهنگی- اجتماعی زنان
  8. گزارش نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری از وضعیت آموزش عالی زنان در شورای زنان
  9. گزارش نشست «هم اندیشی روند حضور دختران در دانشگاهها» توسط انجمن ایرانی مطالعات زنان، انجمن زنان عضو هیأت علمی دانشگاهها و مرکز امور مشارکت زنان
  10. «نگاهی به وضع موجود و چالش‌های آتی آموزش عالی با تأکید بر افزایش زنان» توسط مرکز مطالعات و پژوهشهای جمعیتی آسیا و اقیانوسیه (آقای نادر مطیع حق شناس)
  11. «افزایش ورود دختران دانشجو به دانشگاهها، نگاهی به آمار آموزش و پرورش» توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  12. تحلیل محتوای مطبوعات کثیرالانتشار درخصوص زنان و آموزش عالی تهیه شده توسط دفتر سنجش و ارزیابی شورای فرهنگی- اجتماعی زنان.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.