تعداد صفحات: ۲۰ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
مقدمه | ۲ |
نگاهی کوتاه به زندگی آلبرت بندورا | ۲ |
نظریه بندورا | ۴ |
نظریه یادگیری اجتماعی بندورا | ۱۲ |
یادگیری مشاهدهای | ۱۸ |
منابع | ۱۹ |
مقدمه
فرآیند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد دانشمندان بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کردهاند، بطوری که میتوان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه “یادگیری چیست ؟ چگونه رخ میدهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ ” بحث کرد.
نظریه بندورا
آلبرت بندورا روان شناس و همکارانش نقش بسیار عمده ای در تثبیت مفهوم یادگیری مشاهده داشتهاند. آنان در یک مجموعه از آزمایشهای خود به نحو متقاعد کنندهای اثبات کردند که کودکان گاهی از رفتار پرخاشگرانه یک سرمشق بزرگسال تقلید میکنند. این مسیر تحقیق موجب شده است که نگرانی در مورد تاخیر تماشای رفتار پرخاشگرانه بزرگسالان سرمشق در تلویزیون بر اعمال کودکان مورد توجه قرار گیرد.
.درجه کارشناسی خود را از بریتیش کلمبیا و درجه کارشناسی ارشد ودکتری خود را از دانشگاه آیوا دریافت کرد.او دوره فوق دکتری را در مرکز راهنمایی ویچیتیا گذرانده و در حال حاضر استاد دانسگاه استنفورد می باشد.
یادگیری در این نظریه با سه مقوله در تعامل است:
۱-شخص و ویژگیهای فردی که به شناخت و آگاهی فرد به مسائل مربوط است.
۲-محیط خانواده ، مدرسه و بزرگسالان
۳-رفتار (شامل پاسخهای کلامی و غیر کلامی)
بنابراین ، یادگیریهای فرد تحت تأثیر تعامل بین این سه عامل است.
محیط × فرد = رفتار و الگوهایی که فرد از آنها تقلید می کند و همیشه با شناخت و آگاهی فرد مناسب است.
منابع
- http://www.maarefsite.com
- http://www.persianbook.net/structure/viewpoint.php?
- http://www.irib.com/amouzesh
- http://emamreza.mihanblog.com/
- http://fa.wikipedia.org/wiki