نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق اصول و مبانی مشارکت های مردمی و سازمان های حمایتی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۶ | قابل ویرایش

‌‌

فهرست

چکیده                                   

مقدمه                                   

بیان مساله                              

اهمیت و ضرورت تحقیق                     

اهداف تحقیق                             

تاریخچه مشارکتی در ایران وجهان          

تعاریف و مفاهیم مشارکت                  

مفاهیم مرتبط با نهاد مشارکتی            

مبانی مشارکت                            

گونه شناسی مشارکت                       

پیش نیازهای مشارکت                      

جایگاه مشارکتهای مردمی در کمیته امداد امام (ره ) 

مشارکت مردم در کمیته امداد امام (ره )   

نظام جامع مشارکت مردمی در امداد امام (ره )   

پیشنهادات                               

منابع و ماخذ                            

چکیده

کمیته امداد امام (ره) یک نهاد غیر دولتی است. هر چند سازمانهای غیر دولتی شریکی کارآمدبرای نهادهای دولتی محسوب می شوند و بخش قابل ملاحظه ای از مسئولیت‌های توسعه را بردوش می کشند مع الوصف همانگونه که از نام آنها پیداست، وابسته به دولت نیستند و قدرت خود را عمدتا از گروههای مختلف مردمی کسب می کنند بر این اساس جلب مشارکت پایدار ومستمرمردمی، عنصر اساسی در موفقیت این سازمانها تلقی می گردد.

بطوری که می توان گفت توانمندی نهادهای غیر دولتی به میزان زیادی در بسیج مردم و نهادینه کردن مشارکت در پیکره سازمان وارباب رجوعهای آن تجلی می یابد سازمانهای غیر دولتی نه تنها در مرحله استقرار و شکل گیری، بلکه در تداوم فعالیتها و توسعه ساختی – کارکردی به شدت نیازمند همکاری گروههای مختلف مردمی هستند. در حال حاضر بخش قابل ملاحظه ای از فعالیت‌های کمیته امداد امام (ره) متکی به مشارکت مردمی است.

استفاده از ۹۰هزار نیروی داوطلب مردمی و جمع آوری کمک‌های مردمی در سطح وسیع از مهم ترین مصادیق مردمی بودن و مشارکت پذیری این نهاد است. به همین دلیل باید متناسب با شرایط حاکم بر جامعه نسبت به تدوین الگوهای مختلف اقدام نماید.

در حال حاضر امداد امام (ره) با استفاده از روش‌های مختلف از مشارکت مردمی استفاده می کند، اما آمار و ارقام نشان می دهد که به لحاظ مادی این مشارکت ها متناسب با نرخ تورم رشد نداشته است، به همین دلیل ضرورت بازنگری در روش ها و الگوها بیش از پیش احساس می شود.

در مطالعه حاضر ضمن بیان اهمیت و ضرورت جلب مشارکت مردم در کمیته امداد امام، نظارت مشارکت جامع در امداد طراحی و تبیین شده است. این نظام به طور خلاصه از سه عنصر مشارکت عمومی، مشارکت نهادهای دولتی و مشارکت نهادهای غیردولتی تشکیل شده است که همواره تحت تاثیر عوامل پیرامونی قرار دارد.

مقدمه

مشارکت اساس زندگی اجتماعی و جامعه بشری است. این مفهوم از دو قرن پیش نخست وارد نظام‌های سیاسی و سپس قلمرو صنعت، بازرگانی و اقتصاد گردید، اما در دهه اخیر به شدت مورد توجه متخصصان توسعه و سیاست مداران قرار گرفته است.

فلسفه اصلی مشارکت، استفاده از فکر و نظر دیگران در تصمیم گیری هاست، زیرا مسائل زندگی اجتماعی به قدری پیچیده و دارای جوانب گسترده ای است، که تعداد معدودی از افراد که در راس جامعه قرار دارند ویا معدودی از نخبگان جامعه قادر به حل آنها و تشخیص راه صواب نیستند، بلکه نیازمند رایزنی عمومی و تبادل نظر با دیگران هستند.

امروزه موضوع مشارکت مورد توجه و علاقه بسیاری از سازمان‌های ملی، منطقه ای و بین المللی (دولتی و غیردولتی) است. اعتقاد بر این است که اساسا توسعه بدون مشارکت آحاد مردم عملی نخواهد بود. به همین دلیل میزان مشارکت مردم در تصمیم گیریها یک معیار اساسی در توسعه جامعه و دموکراسی حاکم بر هر کشور است با این نگرش مشارکت هم هدف است هم وسیله. وسیله است زیرا بسیاری از اهداف جامعه در سایه مشارکت مردمی تحقق می یابد.

هدف اصلی را مشارکت به خودی خود باعث آگاهی اقشار مختلف جامعه شده و راه را برای توسعه هموار می سازد. در صورت تحقق مشارکت جامعه، مقاومت مردم در برابر دگرگونی و نوسازی کم می شود. مشارکت زمینه ساز رفاه اجتماعی و شکوفایی فکر و اندیشه می شود.

اهمیت مشارکت در سازمان‌های غیر دولتی به مراتب بیش از سازمانهای دولتی است زیرا این سازمانها مشروعیت خود را از مردم می گیرند و در صورتی که پشتوانه مردمی نداشته باشند، قادر به ادامه حیات نخواهند بود. کمیته امداد مام (ره) نیز به عنوان یک نهاد غیردولتی از این قاعده مستثنی نمی باشد به همین دلیل این نهاد باید به طور مستمر نظام مشارکت خود را بازنگری نموده و نسبت به شناسایی و کاربرد راهکارهای نوین اقدام نماید.

بیان مساله

یکی از راههای پیشرفت در خدمات اجتماعی که کمتر با شکست روبرو می شود و با اعتماد صد در صد انجام کارها صورت می گیرد، مشورت و مشارکت در انجام کار می باشد. از جمله حمایت از محرومین جامعه تنها با مشارکت آحاد جامعه امکان پذیر است و شناسایی راههای مشارکت و همچنین موانع آن از اهمیت ویزه ای برخوردار است.

اینکه مشارکت در حد بسیار خوبی صورت پذیرد باید موانع را از سر راه برداشت و کار را انجام داد که فرهنگ مشارکتی ایجاد شود و مردم همیار و همدل یکدیگر شوند. این پزوهش پاسخ به این سوال است. (که اصول ومبانی مشارکتهای مردمی در سازمانهای حمایتی چگونه است ؟)

منابع

  1. ازکیا، مصطفی. ۱۳۷۰. جامعه‌شناسی توسعه و توسعه‌نیافتگی روستایی در ایران. انتشارات اطلاعات.
  2. اوکلی، پیتر و دیوید مارسدن. ۱۳۷۰. رهیافت‌های مشارکت در توسعه روستایی. انتشارات مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی وزارت جهاد سازندگی.
  3. حاج‌موسی، مرتضی. ۱۳۷۴. پیش نیازهای اجرای موفقیت‌آمیز مشارکت کارکنان. مقاله ارائه شده در مجموعه مقالات و سخنرانی‌های کنگره بهره‌وری در ایران. انتشارات بصیر.
  4. دفتر بین‌المللی کار. ۱۳۶۲. مشارکت کارگران در تصمیم‌گیری داخل کارگاه. ترجم رضا فرزان‌فرد. انتشارات موسسه کار و تامین اجتماعی. نشریه شماره ۱۹.
  5. دفتر مرکزی جهاد سازندگی. ۱۳۶۶. مباحثی پیرامون مشارکت. انتشارات وزارت جهاد سازندگی.
  6. رفیع‌فر، فرامرز. ۱۳۶۴. جامعه روستایی و نیازهای آن. شرکت سهامی انتشار.
  7. سالکی، حسین. ۱۳۶۹. مشارکت. نشر آفتاب.
  8. طوسی، محمدعلی. ۱۳۷۲. مشارکت. انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  9. مرکز آمار ایران. سالنامه‌ی آماری. ۱۳۷۴.
  10. عظیمی. حسین. ۱۳۸۲. نهادگرایی در اقتصاد توسعه. مقاله مندرج در رونازمه همشهری. شماره ۳۰۴۹.
  11. معاونت طرح و برنامه وزارت جهاد سازندگی. ۱۳۷۱. علل مشارکت روستاییان در طرح‌های عمرانی. انتشارات جهاد سازندگی.
  12. مقدم، حامد. ۱۳۶۹. توسعه روستایی و مشارکت. جهاد سازندگی استان خراسان.
  13. کاظمی، موسی. شناخت‌شناسی نهادهای مشارکتی حمایتی در ایران.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.