نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تأثیر برنامه های ماهواره ای بر رشد اجتماعی نوجوانان

فهرست مطالب این مقاله

تأثیر برنامه های ماهواره ای بر رشد اجتماعی نوجوانان

تعداد صفحات : ۹۰ | قابل ویرایش

ماهواره های تلویزیونی یکی از تکنولوژیهای نوین ارتباطی هستند که قلمرو وسیعی از مناطق جغرافیایی را تحت پوشش خود قرار می دهند.

«فهرست مطالب»

عنوان                                                                                                                                    صفحه

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

فصل اول:کلیات………………………………………………………………………………………………………… ۳

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… ۴

بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. ۶

اهمیت و ضرورت انجام پژوهش………………………………………………………………………………….. ۷

اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. ۸

پرسش های پژوهش…………………………………………………………………………………………………. ۹

فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………….. ۹

تعاریف نظری واژه های به کاررفته در پژوهش……………………………………………………………… ۱۰

تعاریف عملیاتی واژه های به کاررفته در پژوهش…………………………………………………………… ۱۰

متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………. ۱۱

فصل دوم:مبانی نظری………………………………………………………………………………………………. ۱۲

رشد اجتماعی نوجوانان(بخش اول)…………………………………………………………………………….. ۱۳

مفاهیم ارتباط اجتماعی…………………………………………………………………………………………….. ۱۳

رشد اجتماعی نوجوانان(بخش دوم)……………………………………………………………………………. ۱۶

رشد اخلاقی و اجتماعی جوانان………………………………………………………………………………….. ۱۸

رشد اجتماعی………………………………………………………………………………………………………….. ۱۹

تصمیم دشوار برای ماهواره……………………………………………………………………………………….. ۱۹

تأثیر مادر در رشد اجتماعی کودک………………………………………………………………………………. ۲۲

رشد بدنی تند………………………………………………………………………………………………………….. ۲۳

رفتارهای ناهنجار نوجوان………………………………………………………………………………………….. ۲۴

راههای تشخیص حقارت………………………………………………………………………………………….. ۲۶

رشد اجتماعی………………………………………………………………………………………………………….. ۲۶

چرا رشد اجتماعی ضروری است؟………………………………………………………………………………. ۲۷

چرا رشد اجتماعی اهمیت دارد؟………………………………………………………………………………….. ۲۷

رشد و تکامل اجتماعی………………………………………………………………………………………………. ۲۸

نخستین علایم رشد اجتماعی……………………………………………………………………………………. ۳۰

عوامل موثر در رشد و تکامل اجتماعی کودک و نوجوان…………………………………………………… ۳۱

مظاهر اساسی رشد اجتماعی در نوجوانی…………………………………………………………………….. ۳۱

تغییر رفتار اجتماعی در نوجوانی…………………………………………………………………………………. ۳۳

دیدگاه های مختلف در مورد رشد اجتماعی…………………………………………………………………… ۳۴

تعریف برنامه…………………………………………………………………………………………………………… ۳۵

تعریف ارتباط………………………………………………………………………………………………………….. ۳۶

کارکردهای وسایل ارتباط جمعی…………………………………………………………………………………. ۳۷

وضعیت تلویزیون در ایران………………………………………………………………………………………… ۳۹

اثرات وسایل ارتباط جمعی………………………………………………………………………………………… ۴۴

نقش آموزشی و آگاهی بخشی……………………………………………………………………………………. ۴۶

نقش های تفریحی و پرکردن اوقات فراغت…………………………………………………………………. ۴۷

رسالت و وظایف ارتباط جمعی…………………………………………………………………………………… ۴۹

عوامل موفقیت رسانه ها در جلب مشارکت مردم…………………………………………………………… ۵۰

نقش رسانه های ارتباط جمعی در روابط بین الملل………………………………………………………… ۵۰

نقش رسانه ها در شکل گیری افکار عمومی………………………………………………………………….. ۵۳

ارتباط ، عالی ترین دستاورد بشری…………………………………………………………………………….. ۵۴

مؤثر نبودن بیشتر ارتباط ها……………………………………………………………………………………….. ۵۴

درد تنهایی……………………………………………………………………………………………………………… ۵۵

موانع ارتباطی رایج………………………………………………………………………………………………….. ۵۶

انتقاد……………………………………………………………………………………………………………………… ۶۲

نام گذاری و برچسب زدن…………………………………………………………………………………………. ۶۲

تشخیص گذاری……………………………………………………………………………………………………… ۶۳

ستایش همراه با ارزیابی……………………………………………………………………………………………. ۶۴

دستوردادن……………………………………………………………………………………………………………… ۶۶

تهدید…………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۶

اخلاقی سازی…………………………………………………………………………………………………………. ۶۶

سوال های زیاد و نامناسب………………………………………………………………………………………… ۶۷

تعقیب کردن…………………………………………………………………………………………………………… ۶۸

اجتناب از نگرانی های فرد دیگر………………………………………………………………………………….. ۶۹

منحرف سازی…………………………………………………………………………………………………………. ۶۹

بحث منطقی……………………………………………………………………………………………………………. ۷۰

اطمینان آفرینی………………………………………………………………………………………………………… ۷۱

احساس گناه،پشیمانی،تأسف…………………………………………………………………………………….. ۷۲

فصل سوم:روش تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۷۳

جامعه آماری مورد مطالعه…………………………………………………………………………………………. ۷۴

تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………. ۷۴

شیوه ارزیابی…………………………………………………………………………………………………………… ۷۴

نحوه نمره گذاری آزمون وایلند…………………………………………………………………………………… ۷۵

آزمون رشد اجتماعی………………………………………………………………………………………………… ۷۶

روش اجرای پژوهش……………………………………………………………………………………………….. ۷۶

روش های آماری پژوهش…………………………………………………………………………………………. ۷۷

فصل چهارم:یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………… ۷۸

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. ۷۹

یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۸۰

فصل پنجم:نتیجه گیری و منابع………………………………………………………………………………….. ۸۴

بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………….. ۸۵

بررسی فرضیه ها……………………………………………………………………………………………………… ۸۶

محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………………………. ۸۷

پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده…………………………………………………………………………… ۸۸

فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………. ۸۹

مقدمه

ماهواره های تلویزیونی یکی از تکنولوژیهای نوین ارتباطی هستند که قلمرو وسیعی از مناطق جغرافیایی را تحت پوشش خود قرار می دهند. کشورها به مدد این ابزار اطلاعات، اخبار و برنامه های گوناگونی را با اهداف مختلف سوار بر امواج نامرئی به فراسوی مرزهای سیاسی خود می فرستند. این تکنولوژی نیز همانند بسیاری از ابداعات بشری آثار مثبت و منفی به دنبال دارد و این نه به خاطر ذات تکنولوژی بلکه منبعت اندیشه و افکار انسانهایی است که چنین وسایلی را به خدمت گرفته اند. آثار نامطلوب برخی از برنامه های ماهواره ای در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، همچنین نبودن مقررات حقوقی الزام اور در سطح بین المللی در مورد محتوای برنامه های ماهوارهای تلویزیونی، باعث ایجاد و بروز برخی اختلاف نظرها میان دولت ها شده و دولت ها را بر آن داشته که برای مصونیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه خود چاره جویی کنند). هاشمی، (۱۳۸۱

نوجوانی یک پدیده اجتماعی است که شامل یک دوره طولانی گذرا از مرحله کودکی به مرحله بزرگسالی است و آن از جامعه ای به جامعه دیگر بر اساس ساختار و آداب و رسومش تغییر می کند. در تاریخ بشر زمانی بوده که نوجوانی اصلا وجود نداشته است. یعنی انتقال از مرحله کودکی به مرحله بزرگسالی، درست مثل انتقال از یک روز به روز دیگر به همراه برگزاری مراسم خاصی تحقق پیدا کرده است). جمال فر (۱۳۷۸

 اما پدید ای که می تواند در دوران نوجوانی باعث تغییر در میزان رشد اجتماعی نوجوانان باشد، ماهواره و برنامه های ماهواره می باشد. در پایان دوره نوجوانی، رشد اجتماعی کامل می شود و نوجوان به عنوان یک جوان اجتماعی وارد اجتماع می شود. در صورتی که مفاهیمی مانند: هویت اجتماعی، انجام هویت، فردیت اجتماعی، طرز تفکر، دوستی با همسالان، برخورد با جنس مخالف، ایفای نقش در ارتیاط با والدین، مدرسه و سایر بزرگسالان و فعالیتهای گروهی در ذهن نوجوانان شکل بگیرد، رشد اجتماعی مناسبی پیدا می کند.

لذا در پژوهش حاضر به بررسی این نکته می پردازیم که چه رابطه ای میان تماشای برنامه های ماهواره و میزان رشد اجتماعی در نوجوانان وجود دارد.

فهرست منابع

۱ـ احسانی ، مریم ،۱۳۸۲،  میزان گرایش نوجوانان به برنامه های تلویزیونی ماهواره ، پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، چاپ نشده.

۲ـ بولتون رابرت ، ،۱۳۸۴ روانشناسی روابط ارتباط انسانی، ترجمه حمید رضا سهرابی تهران ،انتشارات رشد.

۳ـ جانسون چالمرز،  ۱۳۷۳ ،تحول انقلابی،  ترجمه حمید الیاس، تهران انتشارات امیر کبیر .

۴ـ جیمز دبیلو کری،  ۱۳۷۶ ،ارتباطات و فرهنگ،  ترجمه مریم داداشی،  تهران انتشارات آسیا.

۵ـ حسینی حسین،  ۱۳۸۰ ،مجموعه مقالات بررسی مسائل مطبوعات جلد ۲ ، مرکز مطالعه و تحقیقات رسانه ها.

۶ـ جعفری آسیه،  ۱۳۷۹، بررسی نقش و رزش در رشد اجتماعی دانش اموزان پایانامه کارشناسی اداره آموزش و پرورش تهران.

۷ـ رجایی ،مهرنوش ،۱۳۸۱، دغدغه گذران اوقات فراغت، روزنامه همشهری  شماره ۲۷۸۵.

۸ـ ساروخانی ،باقر ،۱۳۷۷، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی تهران انتشارات اطلاعات.

۹ـ شریفی، علی، ۱۳۸۰، تاثیر ماهواره بر بروز مشکلات شخصیتی پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد رود هن.

۱۰ـ شعاری نژاد، علی اکبر ،۱۳۸۰ ، روانشناسی رشد تهران انتشارات اطلاعات.

۱۱ـ قشلاقی، محمد، ۱۳۷۱، روانشناسی رشد در دوره نوجوانی مولانا اصفهان.

۱۲ـ کارنو ژان ،۱۳۷۶، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی تهران انتشارات اطلاعات.

۱۳ـ کازنو  ژان، قدرت تلویزیون، ۱۳۸۰، ترجمه علی اسدی تهران امیر کبیر .

۱۴ـ کوهانی، مهری ،۱۳۷۹، بررسی سیاسی و اجتماعی وسایل ارتباط جمعی، پایانه کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

۱۵ـ گلد تروپ، جی ام ،۱۳۷۰، جامعه شناسی کشورهای جهان سوم و نابرابری و توسعه، ترجمه جواد ظهوریان، مشهد آستان قدس رضوی.

۱۶ـ گورانلو راحله، ۱۳۷۲، انتقال ارزشی از طریق برنامه های تلویزیون ایران، پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رودهن.

۱۷ـ محسنیان راد ،مهدی ، ۱۳۷۸، ارتباط شناسی، سروش تهران .

۱۸ـ مولانا، حمید، ۱۳۷۱، جریان بین المللی اطلاعات گزارش تحلیل جهانی، ترجمه یونس شکر خواه مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی .

۱۹ـ وایزمن الیس، ۱۳۷۱، رشد اجتماعی برای جوانان و خانواده ها ،ترجمه سیما نظیری، تهران، انتشارات اولیا و مربیان .

۲۰ـ هاشمی، اکبر، ۱۳۸۱، تنفسی به سوی آزادی، روزنامه همشهری، شماره ۲۷۶۵

۲۱ـ هاشمی، فرحناز، ۱۳۸۱، تغییر در قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره ،روزنامه همشهری شماره ۲۷۷۹.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.