نقش تبلیغات انتخاباتی در جذب آراء و تعیین رفتار سیاسی مردم
تعداد صفحات : ۳۰ | قابل ویرایش
از بدو انقلاب تاکنون برای برانگیختن مردم، به منظور مشارکت و حضور بیشتر در صحنههای سیاسی، تلاشهای بسیاری صورت گرفته است.
بیان مسأله
از بدو انقلاب تاکنون برای برانگیختن مردم، به منظور مشارکت و حضور بیشتر در صحنههای سیاسی، تلاشهای بسیاری صورت گرفته است. معضلات ناشی از شکلگیری جامعهی مدنی و سازمانهای وابسته به آن از یک سو و جنگ و محاصرهی اقتصادی از سوی دیگر، باعث شده است که اهمیت ویژهای برای تبلیغات قائل شوند. (احمدیان، ۱۳۷۲، ۶۶-۵۴). به همین سبب تلیغات در جامعهی ایران توانسته است در شکل دهی افکار عمومی و بسیج مردم در مشارکت سیاسی ـ اجتماعی نقش مهمی ایفا کند ( معتمدنژاد، ۱۳۶۹، ۸-۲) به طور کلی در شرایط عادی، یعنی در شرایطی که جامعه درگیر بحرانی جدی و یا در حال جنگ و ستیز با کشور دیگر و یا گروههای فاقد مشروعیت سیاسی و اجتماعی نباشد، تبلیغات فقط سهم خاصی از شکل دهی و تأثیر بر افکار عمومی را بر عهده داردو سهم دیگر بر عهده گروههای دوستی و همسالان و خانواده و رهبران و گروههای فشار و سازمانهای اجتماعی است؛ سازمانهایی که دورکیم آنها را سازمانهای واسط مینامد. وظیفهی این سازمانها میانجیگری میان دولت و ملت است و همین سازمانها هستند که افکار عمومی را شکل میبخشند.
منابع و مآخذ
- احمدیان، محمدتقی، رابطهی تبلیغات و توسعه ملی، رسانه، سال چهارم، شماره ۲، تابستان ۱۳۷۲، ص ۶۶-۵۴
- اسدی، علی، افکار عمومی و ارتباط، سروش، تهران، ۱۳۷۱
- اسدی طاری، محمد حسن، تاریخچه تبلیغات بازرگانی، رسانه، سال چهارم، شماره ۱، بهار ۱۳۷۲، ص ۶۰-۵۴.
- عشایری، حسن، عملیات روانی، ماهنامه جامعه سالم، شماره دوازدهم، آبان ۱۳۷۲، ص ۲۰-۱۸
- فرقانی، محمد مهدی، سیمای آگهیهای بازرگانی در یک دوره ۸ ساله (۱۳۲۷-۱۳۳۴)، رسانه، سال چهارم، شماره ۴، زمستان ۱۳۷۲، ص ۳۸-۳۲
- کریستنس، ریو، ام و رابرت او. مک ویلیامز، صدای مردم، ترجمه ی محمود عنایت، کتاب سرا، چاپ اول، ۱۳۶۵.
- سووی، آلفرد، افکار عمومی و اثر آن در زندگی اجتماعی، ترجمهی جمال شمیرانی، شرکت سهامی کتابهای جیبی، ۱۳۵۰.
- معتمدنژاد، کاظم، آگهیهای بازرگانی و از خودبیگانگی، رسانه، سال چهارم، شماره ۲، تابستان ۱۳۷۲، ص ۶۶-۴۴
- واحد سنجش افکار، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بولتن سنجش افکار، شمارهی ۱۱۶- تا ۱۰۱.